Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 15 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: V6 XM ES9J4 keula vatkaa kiihdyttäessä
ViestiLähetetty: 13.07.2018 21:31 

Viestit: 116
Paikkakunta: Pori/Turku/Uki
Oireina siis on n. 60km/h vauhdista alkava vatkaus/vispaaminen joka aina jatkuu sinne 100km/h asti. Ei ole sellaista pyörien epätasapainossa olevaa tärinää, vaan hieman liitoitellusti sanottuna vasemmalta oikealle tapahtuvaa vatkausta.

Nyt on keulille vaihdettu molemmin puolin pyöränlaakerit, raidetangot, tukivarsien puslat, koiranluut, alapallot ja viimeisimpänä hanttimiehen vetarin tukilaakeri. Jälkimmäisessä toivoin vian piilevän, mutta eipä se ollut väljäkään. Pyöri korkeintaan nihkeästi.

Onko patonkilaisilla vielä jotain ajatuksia/ideoita, missä vika voisi olla? Seuraavaksi to do listalla on

-Renkaat. Nykyiset "testiajossa" olleet renkaat on kyllä olleet muissakin autoissa eikä vastaavaa vispausta ole ollut.

-Ulommat vetarit. Ei kyllä pidä minkäänlaista ääntä, mutta siitä huolimatta seuraavaksi loogisin vaihtoehto. Nopealla vilkaisulla hanttimiehen ulompi vetari näyttäisi olevan ES9J4 koneisessa ja 2,5TD:ssä samanlainen, mutta kuskin puoli tuskin on samaa tavaraa?

Sitten vielä kirsikkana kakun päälle pari muuta ikävää vikaa.

-Jäähdytin vaatii vaihtoa, vuotaa aika kovasti. Mites tuollaisessa koneessa tuo järjestelmän ilmaaminen menee? Nippoja on siellä täällä, mutta onko jotain erityistä mitä pitäisi tietää.

-lämpötila-anturit hälyttää miten sattuu. Auto kyllä käy tasaisen 90 asteen lämmössä eikä siitä juurikaan nouse ja flekti pyörii ainakin yhdellä nopeudella, mutta mikä anturi ilmaisee lämpötilan ja mahdollisen ylikuumenemisen? Monesti jo 80 asteen tienoilla alkaa punavalot vilkkumaan ja ilmoittamaan kiehumisesta. Vaikka ajaisi 120km/h motarilla.

-hydejärjestelmä vetää ajettaessa kivikovaksi aivan satunnaisesti. Monesti töyssystä ajettaessa auto vetää täysin jämäkäksi, eikä ihan heti ala joustamaan. Ottaako paluuletkut jostain ilmaa, hydesäiliöltä pumpulle menevät letkut mahdollinen vikakohde?



"tumpelo" monessakin mielessä.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: V6 XM ES9J4 keula vatkaa kiihdyttäessä
ViestiLähetetty: 13.07.2018 23:42 

Viestit: 725
Et ainakaan kerro oletko kokeillut toisilla pyörillä. Jos et niin se on seuraava toimenpide joka olisi pitänyt olla aivan ensimmäisten vianhakujen joukossa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: V6 XM ES9J4 keula vatkaa kiihdyttäessä
ViestiLähetetty: 14.07.2018 10:09 

Viestit: 116
Paikkakunta: Pori/Turku/Uki
Janne L kirjoitti:
Et ainakaan kerro oletko kokeillut toisilla pyörillä. Jos et niin se on seuraava toimenpide joka olisi pitänyt olla aivan ensimmäisten vianhakujen joukossa.

Katkeilevan netin vuoksi piti aloitusviesti rustata pariinkin otteeseen ja tottakai jäi se kaikkein selkein vaihtoehto sitten kirjaamatta. Eli kyllä, toisia renkaita on koitettu ja alla olevatkin renkaat on muissa autoissa käyttäytyneet aivan normaalisti. Ero ajettavuudessa ei muutu.



"tumpelo" monessakin mielessä.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: V6 XM ES9J4 keula vatkaa kiihdyttäessä
ViestiLähetetty: 14.07.2018 10:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1332
Paikkakunta: Järvenpää
2.5:ssa farkussa oli ehkä vastaavaa jota luonnehtisin nimenomaan "vatkaamiseksi". Alatukivarsien tarvikepuslat eivät välttämättä ole riittävän jäykät noihin isomoottorisiin vääntaviin versioihin. Siihen farkkuun laitoin Lemfjöderin "HD-puslat" jotka sain aikoinaan AA:sta. Vaikutus oli suuri. Samat tukivarret siirsin myöhemmin siihen 2,5 berlineen. Mielestäni värähtelyn herätteenä toimi osin epätasaisesti kuluneet jarrulevyt. Esiintyi myös herkemmin leveämmillä ja matalemmilla xl renkailla 16" vanteilla. Näissä tosin poikkeava offset saattoi vaikuttaa. Jokin renkaan oikaisevan voiman kytkeytyminen rakenteen löysyyteen voi olla syynä ja aurauskulmista saattaa löytyä apuja? Takapään löysyydet ei ehkä tuollaista tee, riippuu taajuudesta? Moottorin löysät tukityynyt yhdessä kuopalle kuluneiden vetareiden sisäpäiden kanssa voi aiheuttaa hytkymisiä. Kokeile jossain tasaisella tiellä maastoajoasentoa ko vauhdilla, tällöin nivelen rullat tulee ulommaksi ja "terveelle" alueelle? Toki monet muutkin pyöräkulmat muuttuu samalla..

Omassa, periaatteessa toimivassa hydractivessa havaitsin kyllä usein erään työmatkalla olleen terävän töyssyn jälkeisen jousituksen kovenemisen johon tehosi stoppi ja hydrobic. Enkä muuta syytä tuhon keksinyt kuin että jostain imaisee ilmaa sisään, mielestäni sylinterinvarren tiivisteistä vaikkei sitä moni usko..



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: V6 XM ES9J4 keula vatkaa kiihdyttäessä
ViestiLähetetty: 14.07.2018 11:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Minulla oli joskus 6-8v sitten 2.1TD:ssä samantapaista ongelmaa. Silloin myös lähes kaikki eturipustuksen kulutusosat vaihdettiin, eikä mikään tuonut ratkaisevaa helpotusta. Lopulta hyvän näköisestä eturenkaasta löytyi pitkittäinen pullistuma, se taisi olla ravistuksen suurin syy. Lisäksi yli vuotta myöhemmin löytyi etujousitolpan yläsatulan revennyt kumi.
Tuosta löytyi vanha keskustelu aiheesta:
viewtopic.php?f=9&t=9573&hilit=xm+ravistaa%2A


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: V6 XM ES9J4 keula vatkaa kiihdyttäessä
ViestiLähetetty: 14.07.2018 11:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 818
Paikkakunta: Ylivieska
Sisempi vetonivel.
Laita vuorotellen niveliin lisää rasvaa ja käy välillä kokeileen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: V6 XM ES9J4 keula vatkaa kiihdyttäessä
ViestiLähetetty: 14.07.2018 14:20 

Viestit: 169
Sisempi vetonivel saa äänen täältäkin. Vaihteiston kyljessä olevan tribodin kuppi on kulunut kuopille. Itselle sattunut useampaankin autoon merkistä riippumatta.

En tiedä miten onnistuu Sitikassa mutta yrittää kannattaa. Pura sisempi nivel ja vaihda kupit keskenään puolelta toiselle. Silloin tärytys siirtyy peruutukseen ja lievänä moottorijarrutukseen. Itsellä vähensi vitutusta huomattavasti. Saabissa tämä onnistui, Sitikasta en tiedä onko kupit keskenään samanlaiset.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: V6 XM ES9J4 keula vatkaa kiihdyttäessä
ViestiLähetetty: 15.07.2018 12:05 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4696
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
ei onnistu . oikea kuppi on yhtä rautaa väliakselin kanssa


Paikalla
   
 
 Viestin otsikko: Re: V6 XM ES9J4 keula vatkaa kiihdyttäessä
ViestiLähetetty: 16.07.2018 16:39 

Viestit: 116
Paikkakunta: Pori/Turku/Uki
Alkaa menemään jo vähän placebon puolelle, mutta eilen vielä vaihdoin V6 oman ulomman vetarin pois ja laitoin 2,5TD vastaavan tilalle. Tänään testiajolla auto käyttäytyi jo ihan kohtuullisesti, mutta lapun lattiaan pistäessä vielä ihan kiitettävää veivaamista havaittavissa. Tasaisessa ajossa oli kuitenkin jopa yllättävänkin hyvä.
Muutoin en varmaan edes enää huomaisi koko asiaa, kun tiet tällä tienoolla on vähintäänkin rujossa kunnossa, mutta tosiaan kovaa kiihdyttäessä tuon ravistamisen vielä huomaa.

Kiitoksia vinkeistä, veikkaan että saa jo näillä aika hyvin rajattua. Enpä osannut ajatella, että se itse kuppi osaisi kulua. Toki tuolla autolla on jo paukutettu menemään vajaa 400tkm, joten kuluminen on ihan ymmärrettävää. Ei kenelläkään sitten sattuisi porin/turun suunnalla olemaan joutavaa automaatti V6 sopivaa sisävetaria mistä luopua?

XM-Hannu kyllä mainitsi yhden hyvin yleisen syyn tuohon vatkaamiseen. Runkovikainen rengas aiheuttaa aivan jäätävää hytkymistä, vaikkei olisi vielä edes pahasti pullistuneetn. Alla olevat renkaat on tällä hetkellä hyvin reunoilta kuluneet, mutta ei kuitenkaan runkovikaiset.
Tämän takia talvisaikaan ei tullut edes koko ongelmaan paneuduttua, kun tuli katsottua että alla pyörivät nokialaiset oli jo niin kuluneet ja hieman runkovikaisetkin, niin olin varma kaiken johtuvan niistä.


Pieni epäillys vielä sitten on sitä moottorityynyä kohtaan, jonka "juuresta" sisempi vetari menee. Ei se täysin loppuun kulahtanut ole, mutta yksi mahdollisuus vielä.



"tumpelo" monessakin mielessä.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: V6 XM ES9J4 keula vatkaa kiihdyttäessä
ViestiLähetetty: 16.07.2018 19:32 

Viestit: 982
Olipa kerran bexissä juuri saman oloista vatkaamista, 60-100 välillä kiihdyttäessä. Taajuus huomattavasti pienempi kuin renkaiden pyöriminen ja keula vispasi niin ettei reilummalla kaasulla uskaltanut edes kiihdytellä. Syyksi paljastui jakopään puoleinen moottorin ylätuki, jonka alapään kiinnitysmutteri oli jostain syystä monta kierrosta löysällä. Mutteri oli piilossa pienen luukun takana pyöräkotelon puolella niin ei ihan heti osunut silmiin. Sen kun kiristi niin hävisi koko ilmiö.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: V6 XM ES9J4 keula vatkaa kiihdyttäessä
ViestiLähetetty: 21.07.2018 20:10 

Viestit: 116
Paikkakunta: Pori/Turku/Uki
Pientä tilannepäivitystä.

Kaikista näistä ehdotetuista päätin lähteä ratkomaan pakkaa siitä sisemmän vetarin kupista. B osa löytyi, hyvin, hyvin vähän ajettuna. Heivasin paikalleen ja johan vakautui ajo!
ISOT KIITOKSET teille monista ehdotuksista, pitää laittaa tulevaisuuden varalta kaikki tieto korvan taakse. Tässä kyllä tulikin jo melkeinpä kaikkea koitettua, uusia renkaita lukuunottamatta.

Nyt tämä XM on vähän vähemmän monivammainen. Seuraavaksi suurin ongelma onkin tuo jousituksen ratkaisu kuntoon. Loput viat onkin näiden rinnalla ihan pikku näpertelyä vain.



"tumpelo" monessakin mielessä.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: V6 XM ES9J4 keula vatkaa kiihdyttäessä
ViestiLähetetty: 21.07.2018 23:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 818
Paikkakunta: Ylivieska
Vastaisen varalle. Jos b osaa ei löydy niin raahessa on semmonen tyyppi joka osaa korjata kuluneita maljoja. Kaverin tojotaan korjasi onnistuneesti. Tarvittaessa voin hankkia nimen/numeron.
Hinnasta ei ollut puhetta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: V6 XM ES9J4 keula vatkaa kiihdyttäessä
ViestiLähetetty: 24.07.2018 08:18 

Viestit: 15
Mulla oli aikoinaan ennen C5 aikaa Xm V6 3.0 -96 sellainen saksan tuonti. Manuaali vaihteinen tosin. Paikallis korjaamo kertoi fiat:ssa olleen samankaltaista vatkaamista kiihdyttäessä. Omani vatkasi pahasti rampilta kiihdyttäessa moottoritielle. Eli ohjaus aavistuksen keksiasennosta sivussa. Aukaisin kummankin puolen ulommat nivelet vaikka autolla oli ajettu alle 200tkm. Rasvaa enää nimeksi. Keskiasennossa pienet kulumiset vetävällä puolella. Pesu ja uudet rasvat sekä oikean ja vasemman vaihto keskenään jotta pyörimis-suunta vaihtuu. Ongelma voitettu. Pystyi kiihdyttämään kunnolla moottoritienopeuksiin asti. Paljon työtä mutta vähän osia. Vanhat kumit mutta uudet lemmarit ja rasvat.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: V6 XM ES9J4 keula vatkaa kiihdyttäessä
ViestiLähetetty: 24.07.2018 08:38 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Näin, Warressakin, toosan puoleiset kupit, rasvat kuivuivat, lämmön vaikutuksesta. Tämä tiedettiin, siksi rasvaprässissä oli litteä metalliputki... ja kun suojakumin kaulus on Seeger-renkaalla.. Kun nivelet ovat toosassa, osa tasauspyörästöä. Hyvä systeemi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: V6 XM ES9J4 keula vatkaa kiihdyttäessä
ViestiLähetetty: 24.07.2018 19:24 

Viestit: 136
Noniin. Oma tietokone, oma tunnus.

Jousituskin korjaantui, vieläpä vähän epähuomiossa. Tukilaakeria tilatessa päätin sitten ottaa myös jousipallot eteen ja taakse, vaikkei nyt mitenkään erityisen kivireki ollutkaan kyydiltään, poislukien ne satunnaiset jämäköitymiset keulan osalta. Vaan kuinka ollakkaan, etupallojen kalvot oli menneet ja olivat täyttyneet löhmistä. En sitten tiedä mitä tässä pitäisi ajatella. En tunne, että uusillakaan palloilla joustovarat olisivat nyt ihan hirveästi muuttuneet, mutta ajaessa on juuri oikealla tavalla pehmeä. Eikä enää napsahda kovaksi töyssystä ajaessa. :D Sporttiasentokin tuntuu toimivan, ensimmäistä kertaa omistamassani XM:ssä.

Vielä bonuksena veivasin uudet kumit vanteille ja laitoin pyöränkulmat kuntoon. Vaivalloisia nuo XM:n omat aluvanteet, kun ei ole keskireikiä. Joutuu viemään paikasta toiseen tasapainotettavaksi.
Ohjelmassa on vielä tällä viikkoa ilmastointi"huolto", eli täyttö ja sitten ihmetellään miten monesta paikkaa mahtaa vuotaa kylmäainetta. Hyvä näin loppukesästä ruveta katsomaan miten se työntää kylmää.

Eiköhän sitten jo moottori laukea tai vähintään joku hydeputki, alkaa olemaan liian positiivinen ote tässä touhussa.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 15 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: