Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

c5 III(x7) positiiviset erot verrattuna mk1 ja mk2
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=27816
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  dbwarrior [ 28.07.2018 15:18 ]
Viestin otsikko:  c5 III(x7) positiiviset erot verrattuna mk1 ja mk2

Herkästi löytää luettavaa millaisia haasteita noista uusista c5:sta löytyykään, mutta onhan niissä jotain hyvääkin, ONHAN ?

Tällä hetkellä kun ajelee 2003 hdi vanhuksella(440TKM), jossa alustassakin jotain häikkää, niin aika usein ajatukset harhautuu nettiautoon tuoreempia painoksia etsiskeleen.
Järki kyllä sanoo, että pitäisi malttaa ajella tällä luottopelillä, mutta ei kait se väärin ole ainakin tutkailla positiiviset pointit jota tämä viimoin c5 painos pystyisi tarjoamaan :)

Tällä hetkelllä olen lukenut että selkee ero ainakin ajomelussa mutta onko siinä muutakin positiivista kehitystä tapahtunut ?

Kirjoittaja:  läjjeejä [ 28.07.2018 17:28 ]
Viestin otsikko:  Re: c5 III(x7) positiiviset erot verrattuna mk1 ja mk2

farmarissa on huomattavasti pienempi tavaratila vert 1koppainen ei pysty hävittämään niin hyvin omaisuuttaan autoon
-eihän 440 ajettu ole edes sisäänajoa
-tuo on diagnosoitavissa autokuumeeksi ,,,, valitettavasti ,,lääke on kallis

Kirjoittaja:  Eeska91 [ 28.07.2018 22:20 ]
Viestin otsikko:  Re: c5 III(x7) positiiviset erot verrattuna mk1 ja mk2

Oma X7 on kauhian pahaääninen sisältä. Tosin vanhoilla kitkoilla voi olla osuutta asiaan. Tykkään ite sisustasta, siitä miten nappulat on hyvin hollilla (pl. hätävilkkukatkasija). Selkeästi löytyy kaikki ohjekirjasta. Iso plussa sisätiloista.

Kirjoittaja:  Teuski [ 28.07.2018 23:33 ]
Viestin otsikko:  Re: c5 III(x7) positiiviset erot verrattuna mk1 ja mk2

Siinä vaiheessa kun kojelaudan nappuloita pitää alkaa ohjekirjasta etsimään on ne aika kelvottomasti toteutettu :D

Kirjoittaja:  Northstar [ 29.07.2018 00:07 ]
Viestin otsikko:  Re: c5 III(x7) positiiviset erot verrattuna mk1 ja mk2

Huh!Onneksi kysyttiin positiivisia..Jos toistepäin,en olisi jaksanut vastata..
Joo,ulkonäkö..ehkä? :D

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 29.07.2018 11:55 ]
Viestin otsikko:  Re: c5 III(x7) positiiviset erot verrattuna mk1 ja mk2

Positiiviselta puolelta muutama havainto, kokemusta tosin vain 2,0 HDI-koneisesta. Kyseessähän on monelta ratkaisultaan aivan eri auto I ja II-korisiin verrattuna. Lieneekö mikään korin, tai pyöränripustuksen osa yhteensopiva? Jätetään ne jotkut tyyppiviat tämän ulkopuolelle. Ja todettakoon, että vanhemmista ceeviitosista minulla ei ole juurikaan kokemusta.

Ulkonäkö on tosiaankin "modernimpi", varmaankin Audilta tulleen ( en nyt jaksa googlettaa nimeä ) pääsuunnittelijan vuoksi. Auton olemus, minun mielestäni :roll: , on positiivisella tavalla ikään kuin Rolls Roycen ja panssarivaunun risteytys, loistavalla jousituksella. Vyötärölinja on korkealla, autossa istutaan syvällä, ja tähystetään matalista ikkunoista ulkomaailmaa. Korkean omapainon tuoma tukevuus ja jäykkyys korostuvat vakautena ja tasaisuutena suomalaisillakin teillä. Vaikka minulle XM on maailmanhistorian paras :lol: auto, niin kyllä X7:n jousitus on vielä parempi. Ainakin tuon diesel-koneisen sisämelu on hyvinkin alhainen, ja ensiasennuksen radio/ äänentoisto on hyvä. Myös ratin keskiön pysyminen paikallaan vain kehän kääntyessä, on hieno innovaatio: kaikki toiminnot ovat oikeinpäin, eikä mutkatiellä tai kaupungeissa ajaessa vinksallaan. Ohjaus on kevyt, jopa hieman tunnottoman kevyt, taas xm:ään verrattuna. Kaarrevalot (ojavalot) myös hyvä lisä pikkuteille. Taloudellisuus kohdallaan, ja normaaliajoon täysin riittävä suorituskyky. Sisävalot hyvät, ja valopisteitä ihan tolkuton määrä. Pelkästään kuskin ovessa parikymmentä, jos oikein muistan. Ja kun hintakin alkaa olla kohdallaan, niin kenties minäkin jonain päivänä...

Kirjoittaja:  Eeska91 [ 29.07.2018 12:46 ]
Viestin otsikko:  Re: c5 III(x7) positiiviset erot verrattuna mk1 ja mk2

Ainii. Ja auto on vitun kömpelö. Kääntösäde on kauhia.

Kirjoittaja:  Mustis [ 29.07.2018 22:40 ]
Viestin otsikko:  Re: c5 III(x7) positiiviset erot verrattuna mk1 ja mk2

XM-Hannu kirjoitti:

Auton olemus, minun mielestäni :roll: , on positiivisella tavalla ikään kuin Rolls Roycen ja panssarivaunun risteytys, loistavalla jousituksella. Vyötärölinja on korkealla, autossa istutaan syvällä, ja tähystetään matalista ikkunoista ulkomaailmaa.


Autossa tosiaan on jotain turvallisen oloista kun maailmaa katselee pienistä tähystys luukuista, ikäänkuin äitin kapaloimana.

Siskon 300tkm ajetussa orggispalloisesa x7ssa on parempi kyyti kuin omassa pallotetussa ja viistetyssä 1korisessa.

Ja sisämelua ei ole.

Kirjoittaja:  HiTec [ 30.07.2018 08:38 ]
Viestin otsikko:  Re: c5 III(x7) positiiviset erot verrattuna mk1 ja mk2

No onhan tuossa ISO askel otettu kohti laadukkaampi autoja. Aisinin aut.aski jopa kestääkin jotain, sisustus ei kulahda hävyttömän näköiseksi vielä edes ekan 300tkm aikana, muotoilu kaikkea muuta kuin yökkö-pyöreä oksennus... Tokihan tuossa on siltikin vielä sitä Citroënmaisuutta, omia erikoisia ratkaisujaan mm. ratin kiinteässä keskiössä. Ja eipä taida ihan heti löytyä vastaavaa alustaa, runsaslukuisine nivelineen mitä tuossa on (Pökö-sisarus tietty poislukien) etutolpissakin erilliset ylä- ja alatukivarret, sekä kuuluisa frip-nivel jota suikkalakit eivät aluksi osanneet edes katsastaa oikein :lol:

Tietty onhan tuossa heikennyksiäkin ed. vrt. mm. ahtaammat sisätilat vaikka ulkopuolelta auto varsin muhkea ilmestys onkin - ynnä toki ne omat tyyppivikansa, mutta jätetään ne nyt tässä yhteydessä mainitsematta. Että sinällään kun katsoo tuota loikkaa II > III, niin aikamoisella mielenkiinnolla odottelen miltä tuo uusi C5 Aircross oikein vaikuttaakaan livenä 8-)

Kirjoittaja:  sitikkaporo [ 30.07.2018 09:31 ]
Viestin otsikko:  Re: c5 III(x7) positiiviset erot verrattuna mk1 ja mk2

Joo muutama vuosi sitten koeajoin samana päivänä sekä C5 II että C5 III, ja täytyy sanoa että huima ero nykyaikaisuuteen päin oli tässä. Ei tarvinnut miettiä lainkaan II:sen ostamista.

HiTecin kanssa hieman eri mieltä C5 III sisustan kestosta, ratin ja oven sisäkahvojen muoveista pinta kuoriutuu melko herkästi (itsellä ostettaessa 120 tkm ajettu -09 HDi 136 automatic farkku) sekä penkeissä oli nyppyyntymistä selvästi (tää taisi koskea vain sitä yhtä kuosia). Tiedä sitten onko viimeisissä vuosimalleissa em. asiat korjattu.

Ajomukavuus maantiellä melko sitikkamainen, ei valittamista (ei kuitenkaan kannata verrata Xm:n pehmeyteen kuten XM-Hannu totesikin..). Sen sijaan kaupungissa epätasaisella olisi toivonut pehmeämpää jousitusta.

Kirjoittaja:  Teuski [ 30.07.2018 10:42 ]
Viestin otsikko:  Re: c5 III(x7) positiiviset erot verrattuna mk1 ja mk2

HiTec kirjoitti:
No onhan tuossa ISO askel otettu kohti laadukkaampi autoja. Aisinin aut.aski jopa kestääkin jotain, sisustus ei kulahda hävyttömän näköiseksi vielä edes ekan 300tkm aikana, muotoilu kaikkea muuta kuin yökkö-pyöreä oksennus...
...
Että sinällään kun katsoo tuota loikkaa II > III, niin aikamoisella mielenkiinnolla odottelen miltä tuo uusi C5 Aircross oikein vaikuttaakaan livenä 8-)


Niin se "laadukkaampi tekniikka" tuli jo kakkoskoriseen. Enkä kyllä ykköskoppaisenkaan sisustan nyt niin kovin hävyttömän näköiseksi ole usein nähnyt kuluneen tuon 300tkm aikana... Likainen voi toki olla vaikka olisi kuinka laadukas.

Eli sen X7:n plussat oli valtavirtamainen muotoilu, kiinteä ratin keskiö ja, jos käsitin oikein vaikken sitä ymmärrä, lisääntynyt erinäisten nivelten määrä alustassa :lol:

Onhan tuo kiinteä keskiö ihan tyylikäs ja omintakeinen, mutta se nappien "paikallaan pysyminen" on vähän niin ja näin. Pysyyhän ne paikallaan suhteessa vaikka kuskin vatsaan ja jalkoihin, mutta eikös niitä kuitenkin niillä rattia kääntävillä käsillä käytetä? Itse ainakin miellän nappien rattiin asentamisen tarkoituksena olevan sen, ettei käsiä tarvitsisi irottaa ohjauspyörästä niitä käyttääkseen ;)
Niin ja ne rullat on ainakin satunnaisen käytön perusteella ihan hirveitä...

Se kojelaudan nappien käytettävyyden kehitys on X7:ssa hypännyt ehkä vähän eteenpäin kakkoskoriseen verrattuna, joka onkin aika hirveä. Ykköskoppaisessa napit löytyy selkeästi toisin kuin kakkoskoppaisessa, jossa on vain monta samnalaista neliskanttista nappia riveissä kuin jossain audissa. X7:ssa sentään lämmönsäätö on taas pyöritettävällä säätimellä.

Kirjoittaja:  HiTec [ 30.07.2018 10:49 ]
Viestin otsikko:  Re: c5 III(x7) positiiviset erot verrattuna mk1 ja mk2

Teuski kirjoitti:
kiinteä ratin keskiö ja, jos käsitin oikein vaikken sitä ymmärrä, lisääntynyt erinäisten nivelten määrä alustassa :lol:

No nuo kyllä taisi olla postauksessani mainittuna "otsikon" Citroënmaisuuksia alla :roll:

Kirjoittaja:  Teuski [ 30.07.2018 10:51 ]
Viestin otsikko:  Re: c5 III(x7) positiiviset erot verrattuna mk1 ja mk2

HiTec kirjoitti:
Teuski kirjoitti:
kiinteä ratin keskiö ja, jos käsitin oikein vaikken sitä ymmärrä, lisääntynyt erinäisten nivelten määrä alustassa :lol:

No nuo kyllä taisi olla postauksessani mainittuna "otsikon" Citroënmaisuuksia alla :roll:

Eli X7 voittaa muotoilussa mutta häviää kaikessa muussa? ;)
Siihen tulokseen ainakin itse olen päätynyt kun olen miettinyt syitä, miksi hyppäisin ykköskoppaisesta suoraan X7:aan :D

Kirjoittaja:  yason [ 30.07.2018 10:55 ]
Viestin otsikko:  Re: c5 III(x7) positiiviset erot verrattuna mk1 ja mk2

Teuski kirjoitti:
Onhan tuo kiinteä keskiö ihan tyylikäs ja omintakeinen, mutta se nappien "paikallaan pysyminen" on vähän niin ja näin. Pysyyhän ne paikallaan suhteessa vaikka kuskin vatsaan ja jalkoihin, mutta eikös niitä kuitenkin niillä rattia kääntävillä käsillä käytetä? Itse ainakin miellän nappien rattiin asentamisen tarkoituksena olevan sen, ettei käsiä tarvitsisi irottaa ohjauspyörästä niitä käyttääkseen ;)


Toi on mun nähdäkseni lähinnä merkityksetöntä kikkailua. Kuinka usein oikeasti vastaat puheluun tai rämpläät radion volyymia tai kanavia juuri silloin, kun käännät autoa? Useimmitenhan ratti on suorassa ajon aikana, joten on ihan sama kääntyykö ne napit ratin mukana vai pysyvätkö keskiössä paikallaan.

Kirjoittaja:  HiTec [ 30.07.2018 11:52 ]
Viestin otsikko:  Re: c5 III(x7) positiiviset erot verrattuna mk1 ja mk2

Teuski kirjoitti:
Eli X7 voittaa muotoilussa mutta häviää kaikessa muussa? ;)

No noista I tai II mulla ei ole juuri autoliikkeen myyntihallissa tehtyjä "kylmätyyppejä" kummallisempia kokemuksia, joten vaikea sanoa. Mutta ilm. Aisin kuitenkin kestää paremmin kuin AL4, hydeputkissakin lienee vähempi vuotoja ja pumppukin taitanee kestää jo paremmin. Eli onhan tuossa eteenpäin menty muutenkin kuin vain muotoilussa, eikös :?

Kirjoittaja:  Hessu [ 30.07.2018 13:47 ]
Viestin otsikko:  Re: c5 III(x7) positiiviset erot verrattuna mk1 ja mk2

Onhan niitä mk2-korisissa Aisinia ja X7:ssa AL4:ää eli ei voi aivan noin yleistää. X7:ssa kaikki moottorit joiden yhteyteen on tarjottu AL4:ää tai nyökkylootaa kannattaa kyllä jättää kauppaan, että sikäli totta :)

Kirjoittaja:  kaseva [ 30.07.2018 14:10 ]
Viestin otsikko:  Re: c5 III(x7) positiiviset erot verrattuna mk1 ja mk2

Pari päivää olen koittanut tätä asiaa pähkäillä, enkä kyllä keksi mitään muuta mikä I/II mallissa olisi parempaa kuin tavaratila (Breakissa) ja takapenkillä väljemmät oltavat. Toisaalta tavaran ajamiseen on olemassa pakettiautoja ja itse en takapenkillä matkusta niin siinäpä se.

Kannattaa varmaan käydä testailemassa markkinoilla, yksilöitä ne X7:kin on. Toisaalta hieman kyseenalaistan näiden kahden mallin rinnastamisen, toki molemmissa lukee C5 perässä mutta...

Vastuuvapautuslauseke: Todellisuudessa I/II mallin C5:t eivät ole koskaan olleet edes todellisia vaihtoehtoja minulle, ajelin XM:ien jälkeen mieluummin Xantiaa ja sitten monta vuotta Saabilla, kunnes tuli X7. Joten mielipiteeni lienee hieman värittynyt.

Kirjoittaja:  Teuski [ 30.07.2018 15:12 ]
Viestin otsikko:  Re: c5 III(x7) positiiviset erot verrattuna mk1 ja mk2

HiTec kirjoitti:
Teuski kirjoitti:
Eli X7 voittaa muotoilussa mutta häviää kaikessa muussa? ;)

No noista I tai II mulla ei ole juuri autoliikkeen myyntihallissa tehtyjä "kylmätyyppejä" kummallisempia kokemuksia, joten vaikea sanoa. Mutta ilm. Aisin kuitenkin kestää paremmin kuin AL4, hydeputkissakin lienee vähempi vuotoja ja pumppukin taitanee kestää jo paremmin. Eli onhan tuossa eteenpäin menty muutenkin kuin vain muotoilussa, eikös :?

No 2.0 HDi 110 (ja ehkä 1.8 bensa) on ainut jossa AL4 on vain ykköskoppaisessa.
2-litraisissa bensoissa se AL4 on palvellut vielä X7:ssakin :)
6-vaihteinen AM6 tuli jo kakkoskoriseen, joten eipä sitä oikein voi nimenomaan X7:n eduksi mainita. ZF:n 4-vaihteinen, joka löytyy 1-korisesta V6:sta ja 1- ja 2-korsesta 2.2Hdi 133:sta on ihan hyvä loota kuitenkin...

En osaa noista hydeputkista sanoa, omissa neljässä ykköskorisessa ei ole putkia tarvinnut korjailla. X7:issa tuntuu olevan niidenkin kanssa ongelmia ainakin foorumin perusteella...
Pumppuja en omiin ole joutunut vaihtamaan, huonotuurisemmille niitä kyllä on tullut purettua ja myytyä ;)

Siellä kylmätyypeilläkö sulla noita hydeputkia, pumppuja ja automaattilaatikoita on paukkunut? ;)
No eipä mullakaan juuri omakohtaisi kokemuksia X7:sta ole, ainakaan yksikään ei ole mun alla hajonnut mitenkään :lol:

Kirjoittaja:  HiTec [ 30.07.2018 15:36 ]
Viestin otsikko:  Re: c5 III(x7) positiiviset erot verrattuna mk1 ja mk2

Teuski kirjoitti:
Siellä kylmätyypeilläkö sulla noita hydeputkia, pumppuja ja automaattilaatikoita on paukkunut? ;)
No eipä mullakaan juuri omakohtaisi kokemuksia X7:sta ole, ainakaan yksikään ei ole mun alla hajonnut mitenkään :lol:

No ei ole kummoinen työ googlata keskusteluita noista I ja II mallien ongelmista, tosin eipä tuo ole kovin hankalaa löytää noita X7 ongelmiakaan - joista on ihan omakohtaistakin kokemusta ja aikalailla koko lista noita tyyppiongelmia tuli tuon kanssa läpi kahlattua, vaikka vielä hikoilua kummoisempia hyde-ongelmia ei kerinnytkään iskeä kun jo auto oli taas autoliikkeen pihassa ja tiemme (vihdoinkin) erkani 8-)

Kirjoittaja:  Xari [ 30.07.2018 21:30 ]
Viestin otsikko:  Re: c5 III(x7) positiiviset erot verrattuna mk1 ja mk2

C5 II olis varmaan se säästövaihtoehto jolla tee-se-itse mies ajaisi hyvinkin halvalla, X7 mäkin olen miettinyt ja sen verran on juttuja luettu ettei taida tulla vaikka niitä halvalla saakin.

Kirjoittaja:  HiTec [ 31.07.2018 08:57 ]
Viestin otsikko:  Re: c5 III(x7) positiiviset erot verrattuna mk1 ja mk2

Xari kirjoitti:
X7 mäkin olen miettinyt ja sen verran on juttuja luettu ettei taida tulla vaikka niitä halvalla saakin.

Jos vähäkään pidempään aikoo auto pitää, niin ihan järkevä päätös - vaikka nyt kuinka Citroën forumilla ollaankin. Parempi vaihtoehto on varmasti odotella vielä muutama vuosi että noita uusia PHC-autoja (Progressive Hydraulic Cushions) alkaa saamaan käytettyinä 8-)
https://youtu.be/K-SFnYcw01k

Kirjoittaja:  Teuski [ 31.07.2018 10:10 ]
Viestin otsikko:  Re: c5 III(x7) positiiviset erot verrattuna mk1 ja mk2

HiTec kirjoitti:
Xari kirjoitti:
X7 mäkin olen miettinyt ja sen verran on juttuja luettu ettei taida tulla vaikka niitä halvalla saakin.

Jos vähäkään pidempään aikoo auto pitää, niin ihan järkevä päätös - vaikka nyt kuinka Citroën forumilla ollaankin. Parempi vaihtoehto on varmasti odotella vielä muutama vuosi että noita uusia PHC-autoja (Progressive Hydraulic Cushions) alkaa saamaan käytettyinä 8-)
https://youtu.be/K-SFnYcw01k

No milläs siihen asti sitten ajellaan? :)

Eihän siitä auton ostamisesta mitään tule jos aina on odottaa sitä uutta tekniikkaa, jonka hinnanlaskua odotetaan kymmenen vuotta. Ja entäs kun se uusi tekniikka osoittautuukin huonoksi siinä odotellessa? :) No, loogisesti ajateltuna siinä tapauksessa se hinnanlasku nopeutuu, mutta kun hydejousten tapauksessa sekin on ihan päälaellaan :D

Kirjoittaja:  Xari [ 31.07.2018 12:08 ]
Viestin otsikko:  Re: c5 III(x7) positiiviset erot verrattuna mk1 ja mk2

HiTec kirjoitti:
Jos vähäkään pidempään aikoo auto pitää, niin ihan järkevä päätös - vaikka nyt kuinka Citroën forumilla ollaankin. Parempi vaihtoehto on varmasti odotella vielä muutama vuosi että noita uusia PHC-autoja (Progressive Hydraulic Cushions) alkaa saamaan käytettyinä 8-)


10 vuotta on ajatus käyttöiästä, nykyinen on tosin ollut niin hyvä että 14 vuosi on menossa, autojahan saa kaupasta vaikka uutena mut nykyhetkellä arvonalennus uudessa on julmaa tai vehkeet on ihan kämäsiä, PHC-autojakaan ei tarvi odottaa kun kaupasta saa FSD-iskareita ;)

Kirjoittaja:  Hujane [ 01.08.2018 13:43 ]
Viestin otsikko:  Re: c5 III(x7) positiiviset erot verrattuna mk1 ja mk2

+ Ajovalopolttimoiden vaihto
+Ajo-ominaisuudet
+ Kuskin päivityksen kun vielä saisi....

Kirjoittaja:  Northstar [ 01.08.2018 17:38 ]
Viestin otsikko:  Re: c5 III(x7) positiiviset erot verrattuna mk1 ja mk2

Hujane kirjoitti:
+ Ajovalopolttimoiden vaihto
+Ajo-ominaisuudet
+ Kuskin päivityksen kun vielä saisi....

Lukeutuuko päiväajovalot tuossa listassa ajovaloihin?
Jos näin,niin olen kyllä eri mieltä X7:an paremmuudesta..
Sitä paitsi ykköskorisen xenonit helppo vaihtaa..

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/