Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
C5 1 2.2hdi vesipumppu vai kansi? http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=27928 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | Mustis [ 31.08.2018 00:01 ] |
Viestin otsikko: | C5 1 2.2hdi vesipumppu vai kansi? |
Pitkä tarina alusta asti: Ostin auton n.3.5 vuotta sitten 380tkm ajettuna ja perimätiedon mukaan jakopää oli vasta laitettu. Seuraavana kesänä n. 400tkm ajettuna kaveri teki kansirempan plaanauksineen ja kaikkineen, jakoremmi uusittiin samalla. Vesipumppuun ym. ei kajottu. Jotain meni vituiks koska jos ajoi paisarin korkki kiinni niin teki painetta ja kulutti nestettä. Pari vuotta ja n.45tkm mentiin korkki löysällä parin kuukauden välein tuopillinen nestettä lisäten. Kunnes eilen töihin mennessä rupes lämmöt nouseen ja lähimmästä talosta 4litraa vettä koneeseen. 40km töihin ja 100km kotia ei ongelmia. Tänä aamuna 15km ja taas lämmöt tappiin, lakki käteen ja vettä kerjäämään, lisäsin 4l ja ajelin n.40km kunnes taas sai lisätä 4l. 40km töihin ok. Töistä lähtiessä nestettä oli ja kotia kohti n20km ja taas viisarin pyynnöstä 4l vettä koneeseen. 10km ja taas viisari sai erektion eli pysäkille jolloin homma alkoi käymään mielenkiintoiseksi. Lisäilin vettä ja päästin PAINETTA syylärin ilmaruuvista useita minuutteja (paisari oli auki koko ajan) ja lämmöt ei alkanu laskeen. Seuraavaksi syyläriltä paisarille menevä letku irti ja puhaltelua ja imemistä kunnes tukos aukesi!!! Tupaan ei tullut kunnolla lämmintä vieläkään eikä viisari laskenut kunnes panin webaston päälle jolloin lämmöt laski ja käsiä poltti puh. suulakkeitten eesä. Kotia kohti välillä webastoa käytellen n.30km kunnes täyskaasukiihdytyksen jälkeen taas lisättiin n.4l vettä. 20km kotia, ja kotona puoli tuntia vitutukseen viinaa juoden ja foorumille runoillen auto tyhjäkäynnillä käyden ei ongelmia. Ajettu nyt 445tkm. Eli tilataanko kannentiiviste vai vesipumppu? Vai kytketäänkö webaston vesipumppu pyöriin kokoajan, voiko perus kiertovesipumppu riittää oman vesipumpun korvikkeeksi? Ps: moottorista on kuulunut koko kesän ärsyttävä jurina joka muuttuu kierrosten mukaan, vesipumppu??? Pps: flekti toimii. Huhhuh ko oli pitkä tarina, kiitos jos jaksoit lukea loppuun ja isompi kiitos jos keksit jonkun muun vian ku kansi... |
Kirjoittaja: | XM Break [ 31.08.2018 07:01 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 1 2.2hdi vesipumppu vai kansi? |
Näissä osassa/kaikissa ahtopuolella jäähdyttäjän takana todellinen aivopieru. ![]() Ahdon jäähdytin/lämmitin (?) nestekennolla. ![]() Joku läppäsysteemi kierrättää ilmat joko ahdon kennon kautta ja/tai tämän härpäkkeen kautta ![]() Minulla ainakin yhdessä vuotaa pikkaisen. ![]() Löytyi kytkinrempan yhteydessä, kun piti perinteisesti purkaa vähän työmaan edestä tavaraa. ![]() |
Kirjoittaja: | Teuski [ 31.08.2018 07:51 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 1 2.2hdi vesipumppu vai kansi? |
XM Break kirjoitti: Näissä osassa/kaikissa ahtopuolella jäähdyttäjän takana todellinen aivopieru. ![]() Ahdon jäähdytin/lämmitin (?) nestekennolla. ![]() Joku läppäsysteemi kierrättää ilmat joko ahdon kennon kautta ja/tai tämän härpäkkeen kautta ![]() Sehän on välijäähdyttimen ohitus. Lieneekö muuta virkaa kuin auttaa lämpöjen nostamisessa hiukkaspolton aikana? |
Kirjoittaja: | Mustis [ 31.08.2018 08:18 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 1 2.2hdi vesipumppu vai kansi? |
Itselläni ei kyseistä lämmönvaihdinta enään ole, eikä muutakaan hiukkaspolttoon liittyvää... |
Kirjoittaja: | ovi [ 31.08.2018 08:57 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 1 2.2hdi vesipumppu vai kansi? |
Jos EGR:n cooleri on vielä paikallaan, niin sekin on mahdollinen vuotopaikka. Huono kabiinin lämpiäminen saattaisi viitata tuohon, koska se on liitetty lämppärin kennolle menevään letkuun. Vajaa nestepinta voi tietysti tehdä samaa ja voipa se myös polttaa kannentiivisteenkin. |
Kirjoittaja: | Mustis [ 31.08.2018 09:18 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 1 2.2hdi vesipumppu vai kansi? |
Egr coolerikin on poistunut keskuudestamme. Sisätilojen lämmön puute ja viisarin näyttämä ylilämpö kulkee käsi kädessä. Eli selvästi vesikierto häiriö. Muutenhan nuo on selvät kansivian oireet mutta se vaan ihmetyttää ku webaston käyttö vaikuttaisi parantavan tilannetta mutta voihan se olla sattumaakin. |
Kirjoittaja: | Mustis [ 02.09.2018 23:20 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 1 2.2hdi vesipumppu vai kansi? |
Kansivika. Vähän helpottaa ku toinen paisuntasäiliö on katolla mutta saa nähä kuin kauan. |
Kirjoittaja: | kimmoa [ 03.09.2018 22:50 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 1 2.2hdi vesipumppu vai kansi? |
Tulikohan se kansiremppa aikanaan kunnolla tehtyä? Tulee mieleen kovan onnen Belarus talossa ja kesä 2016 kun oli vuotta aiemmin tullut vaihdettua sylinteriputken alapään tiiviste , putki ja männänrenkaat. Samalla vaihtui kannentiiviste. Kesällä 2017 alkoi taas mennä vesi ja öljy sekaisin. Syynä myyty väärä varaosa sylinteriputken juureen sekä jostain syystä löystynyt kansi. Lähes kaikki pultit olivat sormikireydellä vaikka ne oli 2016 momenttiin väännetty. Tämä jatkui siten, että 2017 kannen vaihto + kaikki putket ja männät + renkaat uusiksi, helvetinmoinen vitutus ja sota, kolmella käyntiä, räkimistä, rykimistä, pikeä pakoputkesta, sinistä savua ja nyt 2018 viisastuminen, jonka tuloksena romu lähti mökistä ja tilalle Valmet 905. Ajattelin vaan että jos kansi olisi ollut väärin kiristetty tai pultit venyneitä ja siksi alkoi vesi hävitä. Kansi tuskin kovin helpolla ottaa siipeensä: ite kiehutin auton kärryn kanssa kahdesti nin että viisari nousi liki tappiin. Ja vettä sai kaataa. Veden täytön jälkeen auto toimi normaalisti ja nyt kun suljin kierron automaatin lämmönvaihtimeen ei vettä ole kulunut yhtään! Viime kiehutuksesta on aikaa kohta vuosi. Tiivistettäkään en ole vaihtanut. Kannattaa ehkä tarkastaa se vaihteistonkin öljynpinta ettei ole noussut sisälle valuneen veden myötä. Jos vaikka olisi sultakin se lämmönvaihdin korkannut. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |