Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 5 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: C5 I ja webaston kytkentä
ViestiLähetetty: 31.08.2018 08:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7816
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Omassa '03 2.2HDissä ei ole webastoa, mutta jälkiasennus vähän kutkuttelisi.
Mekaanisesti tuskin on paha homma, sinnehän se mahtuu paikkaansa kuskin etukulmaan ja letkuja on helppo vedellä.

Mutta miten ykköskoppaisissa on yleensä toteutettu sisätilan lämmityksen ohjaus?
Kakkoskoppaisessahan vaaditaan koko lämmityslaitteen sähköistys, sehän ajaa läpät kiinni kun auto sammutetaan.

Miten ykköskoppaisessa menee? Riittääkö, kun saa puhaltimen pyörimään? Jääkö läpät ja säädöt siihen asentoon missä ne ovat kun auto sammutetaan?
Puhaltimen pyöritys varmaan kannattaa hoitaa suoralla sähköllä sopivan etuvastuksen kautta sopivan nopeuden saavuttamiseksi?

Mukavaa olisi, jos hommasta saisi suht riippumattoman auton omista säädöistä, ei tarvitsisi pelätä että akku tyhjenee täysille jääneen puhalluksen vuoksi tmv.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 I ja webaston kytkentä
ViestiLähetetty: 31.08.2018 13:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 818
Paikkakunta: Ylivieska
Joo läpät jää siihen mihin ne jätetään, ei tarvi läppiä ohjailla eikä paneelia herätellä. Puhallin "suoralla" virralla pyöriin ja parkkiin jättäessä kääntää lämmöt täysille niin lämpiää kajuutta.

Näin sen itse tein.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 I ja webaston kytkentä
ViestiLähetetty: 31.08.2018 13:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7816
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Kiitos tiedoista. Mitä vähemmän on epäselvää, sitä suuremmaksi kasvaa todennäköisyys, että tuohon urakkaan vielä lähtisi :)

Eihän webastoa periaatteessa muuten tarvitse kytkeä autoon kuin vesiletkut, polttoaineletku ja virransyöttö?
Ajonaikaiselle lisälämmitykselle en näe tarvetta, esilämmitys riittää. Mutta miten se lisälämmityksen ohjaus noissa ykköskorisissa on toteutettu?

Jos kuitenkin haluaisin Webaston väylään vaikka Lexian kautta näkyväksi, niin onko sille valmis liitin? Taitaa nuo em. ohjauksetkin tulla sitä kautta?

Asennettavaksi olisi samanlaisesta C5:stä purettu webasto, mutta en nyt tähän hätään muista miten siinä oli...



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 I ja webaston kytkentä
ViestiLähetetty: 31.08.2018 20:30 

Viestit: 292
alkuperäinen väyläohjattu on z
jälkiasennettu c
z ssa toimii ajonaikainen lisälämmitys omilla johdoillaan
c,ssä pitää vaihtaa ohjainjohdonpaikka pistokkeessa saa toimimaan tuon väylän kanssa


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 I ja webaston kytkentä
ViestiLähetetty: 01.09.2018 23:18 

Viestit: 14
Omaan C5 Hdi 2.0 Break 2003:een virittelin alkuperäisen ajonaikaisen Webaston (kupeessa luki ThermoTop C, muttei ollut oikeasti kuin Z, koska ei ollut vesipumpun, eikä sisäpuhaltimen ohjausta.)

Kytkin toimimaan ilman auton ohjausta ottamalla keltaisen johdon, muistaakseni kolmos-nasta, irti, eli ohjausliittimellä oli vain käyntipyyntö 1-nastassa ja polttoainepumppu 6-nastassa. Lexialla piti ottaa lisälämmitin pois varusteluettelosta, muuten tuli herjoja. Käyttösähkö tulee akun alla olevasta sulakeboxista, samasta, jossa on sulakkeet myös sähköiselle lisälämmittimelle.(Kannattaa varmaan laittaa väliin helppoon paikkaan kytkin, josta saa virrat pois.)

Autoon oli lisätty aiemmin kumiletkut kierrättämään vettä Webaston kautta. Laitoin Boschin tarvikevesipumpun roikkumaan letkuun tulopuolelle. Webaston päälle, omalle paikalleen ei vesipumppu mahdu, oli lampunpesin edessä.

Webaston voi käynnistää kellolla 1533, gsm-releellä tai työntämällä Defan lämmityslaitepistokkeen keulalle.

Webaston saatua käynnistyskäskyn käynnistyy myös vesipumppu ja sisäilmapuhallin etuvastuksen kautta. (Paljon releitä) Nykyään etuvastuksina toimii tarvikepenkinlämmittimet rinnankytkettyinä sarjassa sisäilmapuhaltimen kanssa. (Vanhat kulkuset tykkää) Näin voi säätää myös puhallustehoa.(Lisää releitä).

Joskus tuli ongelmia Webaston sammuttamisen kanssa. Ohjausjännitteen katkettua pysähtyi myös vesipumppu, mutta Webasto jatkaa hetken jäähdytysajoa, jonka aikana saattaa vesitila ylikuumentua. Tämä jää muistiin ja ehkä kolmen jälkeen Webasto ei enää käynnisty ja käyttöjännite täytyy katkaista hetkeksi vian kuittaamiseksi.

Löysin kuitenkin ebaystä ohjauskortin, jossa on myös vesipumpun ohjaus. Ei tarvinnut viritellä mitään päästöhidasreleitä.

Linkin ketjussa on selkeä kuva normaalista kytkennästä.

https://citroen-foorumi.com/index.php/t ... 008.0.html


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 5 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: