Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 20 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Peugeotin ongelma
ViestiLähetetty: 07.09.2018 19:09 

Viestit: 217
Ostin Peugeot 206, vm -06. Kone on 1,4 litran bensa. Viallisena tuli taloon. Auto ei käy. Startti pyörittää hyvin. Bensapumppu ei saa jännitettä sulakeräsian puoleltakaan katsottuna. Pumppu toimii "hyppyjohdolla", mutta kone ei kuitenkaan käynnisty. Ykk anturin vastus on 458 K- ohmia. Ilmastoinnin puhallin ei käynnisty myöskään. Käynnistymisen eston merkkivalot eivät pala. Puristukset koneesta OK.
Irrotin molemmat sulakerasiat ja ECUN. Tarkastin liitokset ja "pinnit". Vaihdoin muutaman epäilyttävn sulakkeen. Irrotin virtalukon ja mittasin vastukset lukkoa käännellen, oli ihan jees.
Maadoitukset (3kpl) irrotin ja puhdistin. Kokeilin sytytyskipinää siten, että laitoin sytytyskiskon tulppineen koneen päälle, maadoitin yhden tulpan runkoon. Ei tullut kipinöintiä.
Katsoin Diagnoosipistokkeesta mahdolliset viat: ei saa ollenkaan yhteyttä boksiin.
Kai se on sitten sökö tuo moottorin ohjainlaite. (vai onko konetilan sulakerasia, BSM) Kuuntelen ehdotuksia.
Askarruttamaan jäi seurava juttu: sisällä ohjaamossa olevaan sulakerasiaan tulee mm. kaksi rotevaa kaapelia . Punainen; siihen tulee 13.2v jännite, kun avaimesta kääntää.
Mutta mustan johtimen vastus; (johto irrotettuna rasialta ) vastus maihin on 34 K- ohmia. Tietääkö joku viisas, onko tuon kaapelin matkalla jotain puolijohteita tms, (joihin vastusmittari ei pure) ,vai olisiko nyt vain kaapeli matkallansa täysin hapettunut.
Osanotosta kiitollinen Hakapajamies.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeotin ongelma
ViestiLähetetty: 08.09.2018 10:09 

Viestit: 461
Paikkakunta: Tuusula
Ota ensin tuosta ykk anturin arvosta se k pois. Jos se on kilo-ohmien luokkaa niin yhteys poikki. Siellä on vain käämi sisällä. Vika todennäköisesti liittimen sisällä. Sen saa leikattua auki niin vika löytyy mutta uutta se tarvitsee


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeotin ongelma
ViestiLähetetty: 08.09.2018 13:58 

Viestit: 217
Hei!

Yön yli nukkuminen on kyllä hyvä keino ratkoa ongelmia. Luulenpa että syy auton vikoihin on konetilan sulakerasiassa, eli BSI.ssä.
Koneen käymättömyyden lisäksi autossa oli suuri nippu muitakin vikoja, (puhallin, valot .jne...).
Mielestäni juuri niitä toimintoja joita tuo sulakepohjan elektroniikka hallitsee. Joudun jättämään projektin nyt vähän tauolle, mutta otan selvää miten tuo sulekeboksi saadaan korjattua/uusittua. Vaatii sitten ilmeisesti ohjelmoinnin tämä ajokin avaimille.

En löytänyt ohjearvoa kampiakselin asennon tunnistimelle, mutta Renaultin vastaavassa resistanssi on 220ohmia. Täytyy kaivaa anturi vielä esille ja mitata sen arvot huolella, ja hankkia uusi.

Kun aloitin tämän kyselyn, niin palan asiaan kun Peso taas toimii.

Kiitoksia. Hakapajamies


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeotin ongelma
ViestiLähetetty: 08.09.2018 20:25 

Viestit: 461
Paikkakunta: Tuusula
Koneen käynnistymisen ehtona on että kampiakselin anturi saa pulsseja ja bensapumppu pyörii, muut anturit on hienosäätöä. Bensapumppu ei pyöri ellei kampiakselin tunnistin saa pulsseja. Kun tökkäät mittapuikot siihen anturin liittimeen ja nuljutat johtoa niin voi alkaa löytyä oikea ohmimäärä. Se hajoaa liittimen sisältä tai suolavesi tekee tehtävänsä liittimessä


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeotin ongelma
ViestiLähetetty: 08.09.2018 21:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 738
BSIn vaihto ei tarvii koodailla uusi tsi käytetty samalla numerolla sisään toimii toimivat ne eri
Numerollakin olevat, toiset heput kokeilleet onnea räpeltämiseen.



Pösö Expertti 1,9 TD 2000@
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08 #€
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeotin ongelma
ViestiLähetetty: 12.09.2018 19:39 

Viestit: 217
Hei!

Olisi ollut liian helppoa jos vika olisi ollut tuossa konetilan BSM:ssä! Sain kokeilla ehjää (lahjoittajan kertomus) sulskerasiaa, jossa oli sama valmistaja (Siemens), ja numerosarjakin sama kuin potilaassa. Toimi juuri kuten autossa ollut, ei osoita heräämisen merkkejä.
Tuo kytkentäkaaviosysteemi Alfamerin opuksessa on aika vaikea tulkita. Kokonaisuutta ei hahmota noista palaista rakennetuista kaavioista.
Onko tuo sielunelämä kuitenkin sellainen, että EGU antaa polttoainepumpulle luvan toimia?
Onko niin, että jos EGU on sökö, se ei anna mitään yhteyttä vikakoodia luettaessa?
Jos vastaukset molempiin myönteisiä vikapaikka kaiketi on tuo ohjainyksikkö.
Jos jollakin on "Matti Suomalaisen" karvalakkikonsteja käymättömyyden selvittämiseksi, kovasti syvään kumarran.

Hakapajamies
-kohta ranteet auki tän kanssa


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeotin ongelma
ViestiLähetetty: 12.09.2018 19:51 

Viestit: 691
Syttyykö moottorin häirövalo, kun kytket virran päälle ?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeotin ongelma
ViestiLähetetty: 12.09.2018 19:58 

Viestit: 5124
Mittailitko/vaihdoitko ensin kampiakselin anturin?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeotin ongelma
ViestiLähetetty: 16.09.2018 17:44 

Viestit: 217
Hei!
Otin kampiakselin anturin irti. Liitin oli hyvässä kunnossa. Vastus käämillä 454 ohmia. Laitan moottorin ohjainlaitteen elektroniikkahuoltoon, koska uskon siinä olevan syyllisen. Varsinkin kun diagnoosipistokkeen kautta ei sinne saa yhteyttä OBD lukijalla.
Palataan juttuun kun boksi on tarkastettu ja remontoitu.

hakapajamies


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeotin ongelma
ViestiLähetetty: 19.09.2018 17:46 

Viestit: 217
Hei!

Tässä Peugeotin tapauksessa loppu on ikävä. Elektroniikkahuolto ilmoitti että tällaista moottorinohjauslaitetta ei voi kunnostaa. Sisälläolevat komponentit on valettu sellaisen hartsin sisään, että irrotus on ns. mahdotonta.
Halvimmillaankin , käytetyllä osalla koodauksineen tulee hintaa 550 euroa.
Joudun varmaan aloittamaan osien myynnin!
Hakapajamies
- miks ne aina satuu mulle?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeotin ongelma
ViestiLähetetty: 20.09.2018 00:56 

Viestit: 5124
Aika yleinen hinta näyttäisi olevan noin 300 € romuttamoissa, vaatii koko (samanlaisen) ajonestoon liittyvän setin vaihdon kerralla:
-ECU
-BSI (sisäsulakerasia älyineen)
-Avaimet (lähinnä siis siinä kiinni oleva ajonestosiru), mutta usein nuo myyvät samaan nippuun myös virtalukon ja tunnistinantenninkin jotkut pakkaavat mukaan
(Auton elektronisiin laitteisiin tuleen tuon seurauksena eri VIN, eli runkonumero kuin mitä papereissa on, mutta ei kai haittaa muuta kuin jos aikoo ostaa uusia avaimia merkkihuollosta tai koodata avaimia koodikortilla, sekin pitäisi saada luovuttajasta-mutta tuskin koskaan sitä saa )

Esimerkiksi varaosahaku.fi
Mutta luulisi tuon paketin löytyvän joltain yksityiseltä halvemmallakin, vaikka nettivaraosa.com tms.?

Ohjelmointia tuo ei kaipaa sen jälkeen kuin alkuperäiseen radioon, kun muiden osien VIN koodi on eri kuin radiossa, se alkaa piippaamaan tasaisin väliajoin (näin ainakin C5:n alkuperäis radio) Mittarilukema taitaa pompata myös isompaan lukuun (jos luovuttajassa isompi lukema, se tulee kopioiduksi myös matkamittariin, myös jos vain kokeilee saisiko nämä vaihtamalla käymään.

Yksi vaihtoehto on ottaa yksi niistä uusista oikeaan pakettiin kuuluvista avaimista ja teipata se virtalukon antennin viereen kiinteästi, silloin ei tarvitse mitään virtalukkoa/avaimia (tai pelkkiä siruja) vaihdella.

Mutta eipä sitä silti tiedä edes onko vika ECUssa, yksi sopivasti sieltä puuttuva plussa voi aiheuttaa ihan saman.

Jotkut romuttamot myyvät tietämättömyyttään pelkkiä yksittäisiä erillisosia "täyteen hintaan", vaikkei niitä saa millään pariutettua autoon ilman tietokonewizardia, ja joitain bokseja ei edes oikein millään järkevällä hinnalla/tavalla (esim joitain niitä jotka on valettu täyteen mustaa "kumia")


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeotin ongelma
ViestiLähetetty: 20.09.2018 09:33 

Viestit: 1229
Paikkakunta: Jokioinen
No, ei se nyt ihan noin vaikeata ole :D

Ecu on todennäköisesti täynnä vaaleanpunaista massaa, minkä pystyy sopivasta kohtaa puukottaan pois asetonin kanssa viimeistelyä...
Laita ecun numerosarja niin saa täyden varmuuden.

Eli, nyt hommaat samalla numerolla olevan ecun. Sitten oikeasta kohtaa ottaa molemmista ecuista massat pois ajonestopiirin kohdalta ja vaihtaa piirit ristiin. Näin saat ehjän ecun. Meidän 206:n ecusta oli flektin ohjaus rikki ja siihen tuon tempun tein ;)
Ecu taisi maksaa 30€ posteineen.

Mutta ensin kannattaa tosiaan olla aivan varma että maat ja plussat on varmasti kunnossa.



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeotin ongelma
ViestiLähetetty: 20.09.2018 12:36 

Viestit: 217
Hei!
Kiitokset hyvistä vastauksista Olli ja Jankos. Tuo boksin avaaminen ja kaivelu ei pajamieheltä onnistu. (huonot kokemukset Vectran ABS ohjainlaitteen kanssa).
Mutta jos todella "löydän" tuon Ollin mainitseman paketin jostakin edullisesti, se kannattaa vielä tehdä. Kuitenkin varmistaakseni ,että ymmärsin oikein; jos saan koko paketin samasta autosta, EGUN numeron ei tarvi olla sama kuin entisessä, kunhan kampa on samanlainen, yhtä monta piikkiä.
Hakapajamies


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeotin ongelma
ViestiLähetetty: 20.09.2018 13:37 

Viestit: 5124
En tiedä tarvitseeko olla samalla numerolla, mutta sillä numerolla lähtisin ekana googlettamaan ja sama kone kuitenkin tarvitaan ja 1.4;sta on ollut pitkän aikaa monia versioita, en tiedä onko ristiin sopivia ECUja. Jos ebaystä tilaaminen onnistuu, noita pelkkiä ECUja myydään myös ajonesto poistettuna jonkun wizardin toimesta, eli ebay.co.uk hakusanoiksi ECUn numero ja immo off. Ei tietoa mitä tuossa täytyy sen jälkeen ohjelmoida esim lexialla?

Toki täällä voisi löytyä joku joka tekee sen piirin vaihdon halvalla, ainakin jos se on kovin helppoa ja kokemustakin on jo kertynyt?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeotin ongelma
ViestiLähetetty: 20.09.2018 13:59 

Viestit: 5124
muokkausaika meni ohi...
Ebaystä saa myös noita avain-bsi-Ecu settejä halvalla, eli tyypillisesti kympeillä kotiin kuljetettuna, itsellä ei ole ikinä käynyt mitään isompaa källiä eikä tavaroita jäänyt saamatta, joskus sattunut loisto-ostojakin kohdalle

Oletko käynyt kaikki sulakkeet läpi (kaikista sulakerasioista) oikein mittarilla tai muuten varmistuen toiminnasta varmemmin kuin katsomalla?
Vähän vanhemmassa erimallisessa Citikassa yhden johtosarjan liitos aiheutti samankaltaisia oireita.

Millaiset puolat tuossa vuosimallissa on (hukkakipinä vai COP), jos hukkakipinä, katsoisin mihin pitäisi tulla puolan pienjännite ja jos puuttuu, niin etsisin kaavioista mitä kautta sitä ohjataan, jos ohjaus puuttuu ECUstakin , mittaisin tuleeko plussia niihin nastoihin kuin pitäisi.

Selvisikö se joku "roteva" musta kaapeli, pitäisikö sen saada maita tai plussaa ja mistä?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeotin ongelma
ViestiLähetetty: 20.09.2018 14:56 

Viestit: 1229
Paikkakunta: Jokioinen
Jos tuo homma on vastaava minkä olen tehnyt niin voin sen tehdäkin.

Mutta, ecun numero ensin, että tietää varmasti mikä versio se on. Ja sitten se varmuus että sieltä eculta löytyy kaikki jännitteet ja maat. Muuten tehdään turhaa työtä.



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeotin ongelma
ViestiLähetetty: 20.09.2018 19:42 

Viestit: 217
Hei!
Tuo Jankosin tarjous on kuin Kummisedässä, niin hyvä, että ei voi kieltäytyä! Vielä kiusaan senverran, että mistähän löytyisi ECUn kytkentäkuva, muuten ei noita maita ja jännitteitä voi mitata. Tavallisestihan yksi kuva kertoo, mihin mistäkin pinnin numerosta mennään ja tullaan. Jos jollakin on kaavio, maksan ilomielin vaivannäön yms.
Hakapajamies
-yritetään niin kauan kun käsi liikkuu


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeotin ongelma
ViestiLähetetty: 20.09.2018 21:28 

Viestit: 1417
Paikkakunta: Porvoo
Onko "Kaksoisrele"vaihdettu?Kannattaa kokeilla..Samoin moottorin takana kulkeva johtosarja kannattaa tarkistaa.
Moottorin ohjainlaitteita hajoaa aika harvoin,vaikka kosteudelle alttiissa paikassa onkin.



"Sell the house
Sell the cars
Sell the kids
I am not coming back"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeotin ongelma
ViestiLähetetty: 21.09.2018 11:04 

Viestit: 217
Hei
Ei ole kaksoisrelettä osattu vielä vaihtaa. Anna vihje missä tuo osa piilekelee.

Kari


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeotin ongelma
ViestiLähetetty: 21.09.2018 15:37 

Viestit: 1229
Paikkakunta: Jokioinen
Tuon ikäisessä ei ole kaksoisrelettä ja kaikenlisäksi ei ole sagemin tekele niin tekemäni eeprom vaihtokaan ei ole ainakaan sama.



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 20 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: