Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 12 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Takaluukun sähköt
ViestiLähetetty: 13.06.2009 15:38 

Viestit: 8
Kaikki takaluukkuun tulevat piuhat poikki tai vähintään kuoret rikki.
Johdot pitäsi saada uusittua.Onko missä autossa mahdolliset liitokset josta ne saa poikki ja uudet
narut tilalle.Auto Citroen Xantia Break Vm2000.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Takaluukun sähköt
ViestiLähetetty: 14.06.2009 15:53 

Viestit: 18
Paikkakunta: Hämeenlinna
Yksinkertaistettuna jotenkin näin se taisi mennä, eli takaluukusta verhoilut irti ja sisältä kampeaa nurkasta sen muovilistan pois. Sitten pitäisikin olla piuhat näkyvillä läpiviennin molemmin puolin vaihtoa varten. Numeroinnitkin pitäisi niistä piuhoista löytyä.



2007-2016: Xantia 1.8i 16v SX Break -99 AC
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Takaluukun sähköt
ViestiLähetetty: 15.06.2009 11:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Muista sitten laittaa silikonijohtoa ja kunnon puristusliitokset ihan oikeilla abikopihdeillä. Tämmöiset "pellinpalaset" eivät sitten ole abikopihdit, mutta nämä ovat.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Takaluukun sähköt
ViestiLähetetty: 15.06.2009 12:31 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Mikään ei estä laittamasta puristusliitokseen vaikka korisuojaa, tms. Kyllä nuo "pellinpalat" toimivat hyvin... pienempien koneruuvien katkaisussa. Ja mallista riippuen eristämättömien, erilaisten pistokkeiden lattaliittimien laitossa. Niissä "plootuissa" on jotenkin sydämenmuotoiset puristuskolot.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Takaluukun sähköt
ViestiLähetetty: 15.06.2009 15:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
ealab kirjoitti:
Mikään ei estä laittamasta puristusliitokseen vaikka korisuojaa, tms. Kyllä nuo "pellinpalat" toimivat hyvin... pienempien koneruuvien katkaisussa. Ja mallista riippuen eristämättömien, erilaisten pistokkeiden lattaliittimien laitossa. Niissä "plootuissa" on jotenkin sydämenmuotoiset puristuskolot.
Kyllä tosiaan eristämättömiä niillä "pellinpaloilla" saa puristeltua, mutta ei kannattane eristämättömiä jatkoja painella sinne :lol: Voihan toki laittaa eristämättömät + kutistesukkaa, paras olisi toki Duraseal-puriste-/kutistejatko.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Takaluukun sähköt
ViestiLähetetty: 20.10.2009 19:44 

Viestit: 182
Hei !
Lauantaina olisi tarkoitus korjata breakin takaluukun sähköjohdot pelkääjän puolelta. Osa poikki, osa menossa.Takasumuvalo + parkit pimeaänä.
Noin 10 johtoa ilmeisesti + musta suojamuovi (johtoja sisällä ?) siellä kulkee.
Takaluukussa torxit selvästi näkyvissä, mutta ilmeisesti kontissa tuo pystyssä oleva muovi kammetaan irti. Vaaleassa verhoilussa ei näkynyt mitään ruuveja tms.
Edellinen omistaja oli näemmä jo noita poikki menneitä teipillä yhdistellyt aiemmin. 2 v kestänyt tuo korjaus.
Paljonko kannattaa varata sähköjohtoa ? Minkä kokoista suunnilleen ?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Takaluukun sähköt
ViestiLähetetty: 22.10.2009 10:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 8
Paikkakunta: Helsinki-Kauhajoki
En tarkkaa lukua johdoille muista, viime kesänä tein saman, ja tässäkin edellinen omistaja korjannut teipillä vaurioituneet johdot. Yhden tai useamman asennuskaljan jälkeen sitä vain juotti liitokset kuntoon ja kutistesukka päälle. ;) Se pystymuovi lähtee vetämällä eteenpäin, metallipidikkeillä kiinni ja voi joskus napata kivasti kiinni, itse varoin ettei katkea vahingossa. Vaalean verhoilun osalta itsellä riitti takaluukun tiivisteen irroitus ja verhoilun raotus, jotta johtoja pääsi syvemmältä työstämään.

Peliliikkeenä, varmaan tiesitkin, on ottaa johtoa sen verran, että liitoskohdat saa työnnettyä luukun ja pilarin sisään. Tällöin eivät joudu vahingossa luukkua sulkiessa taipumaan. Itsellä riitti johtomääräksi kyynärvarren mitta per johto (pistin heti reilusti, meni nätisti kerälle :lol: ) ja vahvuus silmämääräisesti sama kuin johtonipussa olevat. Muutama jäi karvan verran pieneksi, eivät kuitenkaan lämpene ja muutenkin toimii.

Mutta mitäs pienistä, jos ei pienetkään meistä.

EDIT: Itse samassa rytäkässä vaihdoin sen haitarikumin tyystin uuteen. Eivät maksaneet juuri mitään ja vanhakin oli jostain syystä halki.



    Xantia II -00, 2.0i 16v, vanhuudenrypyillä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Takaluukun sähköt
ViestiLähetetty: 22.10.2009 10:09 

Viestit: 2699
wa11u kirjoitti:
Itse samassa rytäkässä vaihdoin sen haitarikumin tyystin uuteen. Eivät maksaneet juuri mitään ja vanhakin oli jostain syystä halki

Varaosinako, vai tarviketavaraa?



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Takaluukun sähköt
ViestiLähetetty: 22.10.2009 10:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 8
Paikkakunta: Helsinki-Kauhajoki
Ihan alkuperäistuote. Tarkkaa hintaakaan ei ole selvillä, oli niin edullista etten säilyttänyt kuittiakaan.



    Xantia II -00, 2.0i 16v, vanhuudenrypyillä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Takaluukun sähköt
ViestiLähetetty: 24.10.2009 22:57 

Viestit: 182
Kiitos hyvistä ohjeista wa11u.
Nyt sähköt toimii. Sen verran tuli kämmettyä, että nyt takaluukku jäi jumiin lukitus asentoon. Kaikki muu toimii.
Iloisesti räpsyy, muttei aukea. Sähköt siis tulee.
Samassa kun poikani Mikko (18 v.) väsäsi sähköjohtoja takaluukkuun askaroin itse talvirenkaat alle (hakkapeliitta 5), Teboil diamondit koneeseen uuden suodattimen kera. Ohjausristikko, vaihdevivusto ja korkeussäätimet saivat voitelun. Takakorkeuden säädi vaan ei nosta ylimpään. On takellut jo pitkään, putsailusta ja jumpasta huolimatta.
Väsäsin myös käsijarruvaijereihin suojat rispaantuneisiin kohtiin. Viimetalvella pääsi vesi niistä sisään ja jäätyilivät. Toivottavasti tuo letkunpätkät auttavat. Myös jarrut ilmasin ja vähän maalia sinne tänne koripintaan.
Takaluukun läpivientiin en ollut hankkinut uutta haitarikumia, ja siihen vain halkinaiseen teippiä päälle. Tuo musta sähköteippi ei siinä kauaa kestä. Pitänee kehittää jotakin parempaa siihen.
Vielä tarvitsi tehdä talvisiivouksen. Pesu, vahaus, imurointi,sisäsiivous, muovi osienfiksaus, ovi tiivisteihin silikoonia, jne.... niin talvi voikin sitten tulla. Saa vaan nähdä koska ehdin tuon talvisiivouksen suorittamaan.

Edit. Pelkääjän puolella kulki läpiviennissä 6 vihreää ja 2 harmaata pientä johtoa, sekä vihreä ja punainen hieman paksumpi.
Samassa nipussa myös takalasin pissapojan letku.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Takaluukun sähköt
ViestiLähetetty: 25.10.2009 00:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 683
Paikkakunta: KUOPIO
pökkelö kirjoitti:
Takaluukun läpivientiin en ollut hankkinut uutta haitarikumia, ja siihen vain halkinaiseen teippiä päälle. Tuo musta sähköteippi ei siinä kauaa kestä. Pitänee kehittää jotakin parempaa siihen.


Toimiskohan itsevulkanoituva kumiteippi?



Volvot V70/V50
exät: Xantia, Xsara, Xsara Picasso, C4, C5
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Takaluukun sähköt
ViestiLähetetty: 25.10.2009 12:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 8
Paikkakunta: Helsinki-Kauhajoki
Itsellä oli sähköteippipatentti haitarikumin päällä 3 kuukautta, en kylmällä viitsinyt ruveta alitehoisella kolvilla juottamaan muutenkaan sen paremmin. Kyllä se vältti, mutta vulkanoituva kumiteippi on huomattavasti parempaa jos sen saa riittävän kireälle. Tällä hetkellä käsijarruvaijerin rispaantunut suojakerros paikattu näin, toiminut hyvin puoli vuotta ja merkkihuoltokaan ei enää takertunut tähän seikkaan. :lol:



    Xantia II -00, 2.0i 16v, vanhuudenrypyillä
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 12 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: