Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 15 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: c5 jousitus koveni
ViestiLähetetty: 03.11.2018 14:39 

Viestit: 36
Hommasin tuossa jokin aika sitten 07- C5 farkun ja panin merkille, että jousitus toimi oikein hyvin. Käytin auton eilen katsastuksessa ja sen jälkeen ajotuntuma on ollut huomattavasti kovemman tuntuista. Varsinkin tiessä olevat kolot ja hidastetöyssyt asfaltilla ylittyy aivan eritavalla. Onko kellään muulla vastaavia kokemuksia? Iskunvaimennin testi tuntui auton sisälläkin aika rajulta toimenpiteeltä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: c5 jousitus koveni
ViestiLähetetty: 03.11.2018 19:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 818
Paikkakunta: Ylivieska
Varmaanki ilmaa hydrauliikassa, jumppaa muutaman kerran ylös alas ja veivaa rattia laidasta laitaan, parin tunnin päästä uudestaan.
Ilmakuplat ku ei häivy öljystä muutaku säiliösä ajan kans.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: c5 jousitus koveni
ViestiLähetetty: 03.11.2018 19:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Mustis kirjoitti:
Varmaanki ilmaa hydrauliikassa, jumppaa muutaman kerran ylös alas ja veivaa rattia laidasta laitaan, parin tunnin päästä uudestaan.
Ilmakuplat ku ei häivy öljystä muutaku säiliösä ajan kans.


Tätä logiikkaa en ole koskaan ymmärtänyt. Ilma joustaa, puristuu kasaan, korkeampaan paineeseen. Öljy ei juurikaan jousta. Ehkä tuhannesosan kaasun joustavuudesta. Vaimentimen raosta ilmakupla suhahtaa merkittävästi herkemmin, kuin öljy. Millä mekanismilla ilmakuplat öljyn seassa kovettavat jousituksen? En ymmärrä...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: c5 jousitus koveni
ViestiLähetetty: 03.11.2018 20:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 818
Paikkakunta: Ylivieska
En oo asiaa sen syvällisemmin pähkäilly mutta varmaan johtuu juurikin siitä että ilma sujahtaa iskunvaimennuksen ohi ja kaikki mikä ennen jäi renkaiden jouston varaan tuntuu nyt autossa.

Luulen että ketjun aloittajalla suurin kovuus tuntuu ratissa eikä varsinaisesti kyydissä.
Ainakin omassa jos katsastuksesa käännellään renkaista tai ajan ilman apulaiteremmiä niin ratissa tuntuu joka aurauskepin varjokin pitkän aikaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: c5 jousitus koveni
ViestiLähetetty: 03.11.2018 20:29 

Viestit: 1220
Paikkakunta: Turku
arviolavi kirjoitti:
Hommasin tuossa jokin aika sitten 07- C5 farkun ja panin merkille, että jousitus toimi oikein hyvin. Käytin auton eilen katsastuksessa ja sen jälkeen ajotuntuma on ollut huomattavasti kovemman tuntuista. Varsinkin tiessä olevat kolot ja hidastetöyssyt asfaltilla ylittyy aivan eritavalla. Onko kellään muulla vastaavia kokemuksia? Iskunvaimennin testi tuntui auton sisälläkin aika rajulta toimenpiteeltä.


Jumppaile muutaman kerran ylös ja alas, niin mahdolliset ilmat lähtevät kiertämään takaisin säiliöön. Lisäksi rattikin varmaan tärisee hieman? Ohjausvaihteesta voi hävittää ilmat kääntämällä etupyöriä ainakin viisi kertaa kumpaankin suuntaan ääriasentoon.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: c5 jousitus koveni
ViestiLähetetty: 03.11.2018 22:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
miten te ilma ystävälliset kuvittelette että ILMA kaasuna muka JÄYKISTISTÄISI jotakin ? kysyn vaan . EI ilma jäykistä , vaan tekee joustavammaksi . johan sen tuntee jarrupolkimessakin ,jos on ilmaa piireissä . ei kai se jousituksessakaan käyttäydy eritavalla . . ja JOUSITUSTA EI TARVITSE ILMATA . se ilmauutuu ihan omin neuvoin. jARRUT ON ILMATTAVA . eikä tarvitse poleksia kuten perinteisissä mehujarruissa. riittää kun kone käy ja painaa poljinta. assistentti sitten huolehtii ilmausnipan asennosta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: c5 jousitus koveni
ViestiLähetetty: 03.11.2018 22:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1332
Paikkakunta: Järvenpää
Kovuus voi olla seurausta tässä myös korkeusanturin häiriöstä tai jousituksen virheellisestä kovasta tilasta jos H3+ (sport nappi) versio. Näyttääkö ajokorkeus normaalilta?

Ilma varmaan toimisi puhtaana lisäjousena jos ei kulkisi vaimenninventtiilin läpi. Vaikea sanoa tarkkaa mekanismia, mutta jotenkin niin sen kuvittelen menevän että valmennuksen kuristuksessa paine laskee jyrkästi ja öljyn seassa virtaavat kaasukuplat laajenevat ja pyrkivät syrjäyttämään öljyä mikä vaikeuttaa sen virtausta vaimenninventtiilin läpi lopulta koventaen joustoa.



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: c5 jousitus koveni
ViestiLähetetty: 03.11.2018 22:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
kokemjne kirjoitti:
jARRUT ON ILMATTAVA . eikä tarvitse poleksia kuten perinteisissä mehujarruissa. riittää kun kone käy ja painaa poljinta. assistentti sitten huolehtii ilmausnipan asennosta.

Ei vaan C-vitosessa, niissä kun on "perinteiset" itse poljettavat jarruttimet...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: c5 jousitus koveni
ViestiLähetetty: 03.11.2018 22:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Wesa kirjoitti:
Ilma varmaan toimisi puhtaana lisäjousena jos ei kulkisi vaimenninventtiilin läpi. Vaikea sanoa tarkkaa mekanismia, mutta jotenkin niin sen kuvittelen menevän että valmennuksen kuristuksessa paine laskee jyrkästi ja öljyn seassa virtaavat kaasukuplat laajenevat ja pyrkivät syrjäyttämään öljyä mikä vaikeuttaa sen virtausta vaimenninventtiilin läpi lopulta koventaen joustoa.


Olet ehdottomasti yksi patongin parhaista hydraulijärjestelmien tuntijoista, mutta... :roll: mietipä tuo ylläoleva vielä pari kertaa läpi. Tai selitä se vielä kansantajuisemmin ( siis MINUNtajuisemmin), sillä en vieläkään ymmärrä logiikkaa. Koska ei tuo nyt ihan fysiikan lakien mukaan mene.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: c5 jousitus koveni
ViestiLähetetty: 04.11.2018 01:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1332
Paikkakunta: Järvenpää
Se kaasun tilavuudenmuutos säilynnee(?) jonkin aikaa valmennuksen energian tuoman lämmön ansiosta. Pelkkä neste liikkuessaan vaimentimen läpi toki lämpenee vastaavalla energialla, mutta kaasun tilavuudenmuutos on hieman eri luokkaa kuin nesteellä. Ja nyt siis kyse siitä paljonko "sama tilavuus" kaasua, joka tiheydeltään tässä noin 1/20 öljystä, lämpenee samalla energialla? Tai paine kuitenkin alenee siinä kuristuksessa jolloin tiheyskin alempi ja voi olla ehkä 1/100-200? Tämä lienee hyvin lyhytaikainen ilmiö lämmön siirtyessä kuitenkin kaasusta nesteeseen ja tilavuuden taas laskiessa. Vaikea arvailla mitä kaikkea jännää siinä tapahtuu eri suuntaisilla virtauksilla eri vaiheissa? Hitailla liikkeillä ilmiö pitäisi olla vähäisempi tai olematon ja kovissa röykyissä suurempi. Tämä selittäisi sitä että paineltaessa "ilmakuplahyde" voi kuitenkin tuntua ihan hyvältä.



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: c5 jousitus koveni
ViestiLähetetty: 04.11.2018 07:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
No joo... :roll: ... hydrodynamiikka, eli nesteen virtauksen vaikutusten tarkastelu, tuo tietysti oman vaikeutensa tähänkin soppaan. Mutta väitän, että tuokin on vain hiusten halkomista citikan joustoissa. Enkä usko edelleenkään sen vaikuttavan havaittavasti joustoon, tai sen puuttumiseen. Sen sijaan vajaa, tai kaasusta tyhjä jousipallo on selityksenä jousituksen kovenemiseen monin verroin todennäköisempi. Tai sitten joku vikatila hydractive-järjestelmän sähköisellä puolella, siis jatkuva kova jousitustila. Tuohon mahdolliset kaasukuplat käsittääkseni ei voi olla aiheuttajana.

Mistä sitten ilma- tai typpikuplat jousitusjärjestelmässä olisi peräisin? Rikkoutunut jousipallo ehkä 3% todennäköisyydellä. Vuoto pumpun imuputkessa 90% todennäköisyydella D-malleista Xantioihin asti, C5:sta en tiedä, millainen imuputki on. Liian tyhjä säiliö loppuihin rosentteihin, edellyttäisi tietysti jo selvästi näkyvää vuotoa jossakin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: c5 jousitus koveni
ViestiLähetetty: 04.11.2018 09:23 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Olihan auto normikorkeudessaan? Jos ylemmissä, niin ei tarvitsisi ihmetellä. Ylimmässä asennosta jousituspaine sen verran korkea, että se painaa palloihinkin puristusta. Vähentäen joustoa?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: c5 jousitus koveni
ViestiLähetetty: 04.11.2018 17:01 

Viestit: 36
Kyllä auto oli normaalissa ajokorkeudessa "jumpura". Tarkistelin tuon useaan kertaan. Nuo oireet tosiaan ilmestyivät katsastus tapahtuman jälkeen. Ajelimme tänään nelisensataa kilometriä nelostietä ja siinäkin loivissa heitoissa jousitus tuntui kovalta. Tasaisilla osuuksilla se oli ihan ok. minkäänlaista "pintakovuutta" ei ilmennyt. Jumppasin tuossa äsken autoa ylös, alas useita kertoja. Lähden koeajolle vielä tänä iltana. Sellaisen panin tuossa "jumppatunnilla" merkille, että oikea takakulma ei laskeutunut täysin alas. Siihen jäi ainakin reilu viisi senttiä laskeutumisvaraa ja samalla myöskin joustoa, kun testasin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: c5 jousitus koveni
ViestiLähetetty: 04.11.2018 17:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1332
Paikkakunta: Järvenpää
Voisihan se takakynkän laakerikin olla hajalla ja iskaritestissä hakeutunut rullat hieman huonompaan asentoon? Vai onko se jousto oikealla puolella edestakaista joustoa, vai painuuko kerran pohjaan? Jos auto epätasaisella alustalla, voi toiseen puoleen jäädä joustoa.



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: c5 jousitus koveni
ViestiLähetetty: 04.11.2018 17:40 

Viestit: 36
Ihan edestakaista normaalin tuntuista joustoa. Kyllä se tasaisella alustalla oli.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 15 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  

cron