Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
c5 jousitus koveni http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=28233 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | arviolavi [ 03.11.2018 14:39 ] |
Viestin otsikko: | c5 jousitus koveni |
Hommasin tuossa jokin aika sitten 07- C5 farkun ja panin merkille, että jousitus toimi oikein hyvin. Käytin auton eilen katsastuksessa ja sen jälkeen ajotuntuma on ollut huomattavasti kovemman tuntuista. Varsinkin tiessä olevat kolot ja hidastetöyssyt asfaltilla ylittyy aivan eritavalla. Onko kellään muulla vastaavia kokemuksia? Iskunvaimennin testi tuntui auton sisälläkin aika rajulta toimenpiteeltä. |
Kirjoittaja: | Mustis [ 03.11.2018 19:22 ] |
Viestin otsikko: | Re: c5 jousitus koveni |
Varmaanki ilmaa hydrauliikassa, jumppaa muutaman kerran ylös alas ja veivaa rattia laidasta laitaan, parin tunnin päästä uudestaan. Ilmakuplat ku ei häivy öljystä muutaku säiliösä ajan kans. |
Kirjoittaja: | XM-Hannu [ 03.11.2018 19:35 ] |
Viestin otsikko: | Re: c5 jousitus koveni |
Mustis kirjoitti: Varmaanki ilmaa hydrauliikassa, jumppaa muutaman kerran ylös alas ja veivaa rattia laidasta laitaan, parin tunnin päästä uudestaan. Ilmakuplat ku ei häivy öljystä muutaku säiliösä ajan kans. Tätä logiikkaa en ole koskaan ymmärtänyt. Ilma joustaa, puristuu kasaan, korkeampaan paineeseen. Öljy ei juurikaan jousta. Ehkä tuhannesosan kaasun joustavuudesta. Vaimentimen raosta ilmakupla suhahtaa merkittävästi herkemmin, kuin öljy. Millä mekanismilla ilmakuplat öljyn seassa kovettavat jousituksen? En ymmärrä... |
Kirjoittaja: | Mustis [ 03.11.2018 20:03 ] |
Viestin otsikko: | Re: c5 jousitus koveni |
En oo asiaa sen syvällisemmin pähkäilly mutta varmaan johtuu juurikin siitä että ilma sujahtaa iskunvaimennuksen ohi ja kaikki mikä ennen jäi renkaiden jouston varaan tuntuu nyt autossa. Luulen että ketjun aloittajalla suurin kovuus tuntuu ratissa eikä varsinaisesti kyydissä. Ainakin omassa jos katsastuksesa käännellään renkaista tai ajan ilman apulaiteremmiä niin ratissa tuntuu joka aurauskepin varjokin pitkän aikaa. |
Kirjoittaja: | yason [ 03.11.2018 20:29 ] |
Viestin otsikko: | Re: c5 jousitus koveni |
arviolavi kirjoitti: Hommasin tuossa jokin aika sitten 07- C5 farkun ja panin merkille, että jousitus toimi oikein hyvin. Käytin auton eilen katsastuksessa ja sen jälkeen ajotuntuma on ollut huomattavasti kovemman tuntuista. Varsinkin tiessä olevat kolot ja hidastetöyssyt asfaltilla ylittyy aivan eritavalla. Onko kellään muulla vastaavia kokemuksia? Iskunvaimennin testi tuntui auton sisälläkin aika rajulta toimenpiteeltä. Jumppaile muutaman kerran ylös ja alas, niin mahdolliset ilmat lähtevät kiertämään takaisin säiliöön. Lisäksi rattikin varmaan tärisee hieman? Ohjausvaihteesta voi hävittää ilmat kääntämällä etupyöriä ainakin viisi kertaa kumpaankin suuntaan ääriasentoon. |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 03.11.2018 22:11 ] |
Viestin otsikko: | Re: c5 jousitus koveni |
miten te ilma ystävälliset kuvittelette että ILMA kaasuna muka JÄYKISTISTÄISI jotakin ? kysyn vaan . EI ilma jäykistä , vaan tekee joustavammaksi . johan sen tuntee jarrupolkimessakin ,jos on ilmaa piireissä . ei kai se jousituksessakaan käyttäydy eritavalla . . ja JOUSITUSTA EI TARVITSE ILMATA . se ilmauutuu ihan omin neuvoin. jARRUT ON ILMATTAVA . eikä tarvitse poleksia kuten perinteisissä mehujarruissa. riittää kun kone käy ja painaa poljinta. assistentti sitten huolehtii ilmausnipan asennosta. |
Kirjoittaja: | Wesa [ 03.11.2018 22:31 ] |
Viestin otsikko: | Re: c5 jousitus koveni |
Kovuus voi olla seurausta tässä myös korkeusanturin häiriöstä tai jousituksen virheellisestä kovasta tilasta jos H3+ (sport nappi) versio. Näyttääkö ajokorkeus normaalilta? Ilma varmaan toimisi puhtaana lisäjousena jos ei kulkisi vaimenninventtiilin läpi. Vaikea sanoa tarkkaa mekanismia, mutta jotenkin niin sen kuvittelen menevän että valmennuksen kuristuksessa paine laskee jyrkästi ja öljyn seassa virtaavat kaasukuplat laajenevat ja pyrkivät syrjäyttämään öljyä mikä vaikeuttaa sen virtausta vaimenninventtiilin läpi lopulta koventaen joustoa. |
Kirjoittaja: | jasu [ 03.11.2018 22:52 ] |
Viestin otsikko: | Re: c5 jousitus koveni |
kokemjne kirjoitti: jARRUT ON ILMATTAVA . eikä tarvitse poleksia kuten perinteisissä mehujarruissa. riittää kun kone käy ja painaa poljinta. assistentti sitten huolehtii ilmausnipan asennosta. Ei vaan C-vitosessa, niissä kun on "perinteiset" itse poljettavat jarruttimet... |
Kirjoittaja: | XM-Hannu [ 03.11.2018 22:56 ] |
Viestin otsikko: | Re: c5 jousitus koveni |
Wesa kirjoitti: Ilma varmaan toimisi puhtaana lisäjousena jos ei kulkisi vaimenninventtiilin läpi. Vaikea sanoa tarkkaa mekanismia, mutta jotenkin niin sen kuvittelen menevän että valmennuksen kuristuksessa paine laskee jyrkästi ja öljyn seassa virtaavat kaasukuplat laajenevat ja pyrkivät syrjäyttämään öljyä mikä vaikeuttaa sen virtausta vaimenninventtiilin läpi lopulta koventaen joustoa. Olet ehdottomasti yksi patongin parhaista hydraulijärjestelmien tuntijoista, mutta... ![]() |
Kirjoittaja: | Wesa [ 04.11.2018 01:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: c5 jousitus koveni |
Se kaasun tilavuudenmuutos säilynnee(?) jonkin aikaa valmennuksen energian tuoman lämmön ansiosta. Pelkkä neste liikkuessaan vaimentimen läpi toki lämpenee vastaavalla energialla, mutta kaasun tilavuudenmuutos on hieman eri luokkaa kuin nesteellä. Ja nyt siis kyse siitä paljonko "sama tilavuus" kaasua, joka tiheydeltään tässä noin 1/20 öljystä, lämpenee samalla energialla? Tai paine kuitenkin alenee siinä kuristuksessa jolloin tiheyskin alempi ja voi olla ehkä 1/100-200? Tämä lienee hyvin lyhytaikainen ilmiö lämmön siirtyessä kuitenkin kaasusta nesteeseen ja tilavuuden taas laskiessa. Vaikea arvailla mitä kaikkea jännää siinä tapahtuu eri suuntaisilla virtauksilla eri vaiheissa? Hitailla liikkeillä ilmiö pitäisi olla vähäisempi tai olematon ja kovissa röykyissä suurempi. Tämä selittäisi sitä että paineltaessa "ilmakuplahyde" voi kuitenkin tuntua ihan hyvältä. |
Kirjoittaja: | XM-Hannu [ 04.11.2018 07:30 ] |
Viestin otsikko: | Re: c5 jousitus koveni |
No joo... ![]() Mistä sitten ilma- tai typpikuplat jousitusjärjestelmässä olisi peräisin? Rikkoutunut jousipallo ehkä 3% todennäköisyydellä. Vuoto pumpun imuputkessa 90% todennäköisyydella D-malleista Xantioihin asti, C5:sta en tiedä, millainen imuputki on. Liian tyhjä säiliö loppuihin rosentteihin, edellyttäisi tietysti jo selvästi näkyvää vuotoa jossakin. |
Kirjoittaja: | ealab [ 04.11.2018 09:23 ] |
Viestin otsikko: | Re: c5 jousitus koveni |
Olihan auto normikorkeudessaan? Jos ylemmissä, niin ei tarvitsisi ihmetellä. Ylimmässä asennosta jousituspaine sen verran korkea, että se painaa palloihinkin puristusta. Vähentäen joustoa? |
Kirjoittaja: | arviolavi [ 04.11.2018 17:01 ] |
Viestin otsikko: | Re: c5 jousitus koveni |
Kyllä auto oli normaalissa ajokorkeudessa "jumpura". Tarkistelin tuon useaan kertaan. Nuo oireet tosiaan ilmestyivät katsastus tapahtuman jälkeen. Ajelimme tänään nelisensataa kilometriä nelostietä ja siinäkin loivissa heitoissa jousitus tuntui kovalta. Tasaisilla osuuksilla se oli ihan ok. minkäänlaista "pintakovuutta" ei ilmennyt. Jumppasin tuossa äsken autoa ylös, alas useita kertoja. Lähden koeajolle vielä tänä iltana. Sellaisen panin tuossa "jumppatunnilla" merkille, että oikea takakulma ei laskeutunut täysin alas. Siihen jäi ainakin reilu viisi senttiä laskeutumisvaraa ja samalla myöskin joustoa, kun testasin. |
Kirjoittaja: | Wesa [ 04.11.2018 17:30 ] |
Viestin otsikko: | Re: c5 jousitus koveni |
Voisihan se takakynkän laakerikin olla hajalla ja iskaritestissä hakeutunut rullat hieman huonompaan asentoon? Vai onko se jousto oikealla puolella edestakaista joustoa, vai painuuko kerran pohjaan? Jos auto epätasaisella alustalla, voi toiseen puoleen jäädä joustoa. |
Kirjoittaja: | arviolavi [ 04.11.2018 17:40 ] |
Viestin otsikko: | Re: c5 jousitus koveni |
Ihan edestakaista normaalin tuntuista joustoa. Kyllä se tasaisella alustalla oli. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |