Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

C5 II korisen sähköt
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=28251
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  betaromeo [ 06.11.2018 07:30 ]
Viestin otsikko:  C5 II korisen sähköt

Onko kukaan törmännyt seikkailessaan netin ihmeellisessä maailmassa tarinoihin, missä olisi perehdytty C5 II korisen ja lähinnä dieselien sähköjen sekoamiseen?

Näitä alkaa enenevissä määrissä kertyä tänne pihalle, jotka polttavat BSI:n, joko kokonaan tai osittain. Kaikille on yhteistä,että ovat dieseleitä, lähes poikkeuksetta taksi taustalla ja joissa Webasto. Se tyypillinen ohjaustehostajan pumpulle menevä johdotus kuitenkin ehjä. On syntynyt epäilys, että joku korin johtosarjoista hankaa koriin, tai johdot hankautuvat keskenään ja menevät oikosulkuun?

Vika on hankala ja ärsyttävä, kun kaikkiaan toimivat autot joutuu paaliin moisen syyn takia. Viimeinen pihaan tullut 2.2 Hdi, oli täysin virraton, kun avaimesta käänsi, mutta kun laittoi jo valmiiksi osittain rikkinäisen BSI:n paikalle, niin virrat palautui, eli oma BSI totaalisen kuollut. Tuntuu turhalta mennä laittamaan sinne toista ehjää BSI:tä, Ecu:a ja avainsirua, kun tuloksen tietää jo etukäteen, että palaa heti, tai viikon päästä. Tuossa 2.2 Hdi:ssä on jo näköjään moinen operaatio tehty kertaalleen, kun ECU:sta löytyi toisen auton VIN tussilla kirjoitettuna.

Villejä veikkauksiakin saa esittää! :)

Kirjoittaja:  ealab [ 06.11.2018 09:34 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 II korisen sähköt

Voisi olla hyvä ensin tsekata häiritsevät tekijät pois. Kuten mm. akun maadoitukset. Omassakin oli toosan maadoituskontaktissa hyvää häikkää. Liitos auki, skrapataan kontaktipinnat kirkkaiksi, miel. uusi pultti, prikat ja suojausaineet. Jos vielä kierteen tapilla kävisi läpi. Maadoitus-/johtavuusviat löytyy yleismittarilla, millivolttialueillakin, jos liitokset ovat ok. Mittaukset kone käyden, kaikki sähkökuorma kytkettynä. Mitata voi akun napa-kenkä, kenkä-kaapelit, kaapelit-toosa esim. Tai ensin -napa-toosa, jos siinä jännite vain muutamia kym. mV:ja, ok. Näin ja vastaavasti mitattuna on löytynyt useampi vika. Xantiassa oli tyypillistä plus-kengän kaapelien puristusliitosongelmat.

Kirjoittaja:  Lauri [ 06.11.2018 09:34 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 II korisen sähköt

Mainitsit, että monet ovat vanhoja takseja? Jos taksilaitteiden asennuksessa/poistossa on sotkettu tai tehty huolimattomasti jotain?

Kirjoittaja:  betaromeo [ 06.11.2018 09:45 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 II korisen sähköt

Lauri kirjoitti:
Mainitsit, että monet ovat vanhoja takseja? Jos taksilaitteiden asennuksessa/poistossa on sotkettu tai tehty huolimattomasti jotain?


Tuo juuri se yksi ongelma. Selvästi BSI:n luota otettu virtoja lisälaitteille ja ne on olleet enemmän tai vähemmän surkeita ilmestyksiä, kuten myös Webaston kaukosäätimet, tai kellot sisäohjauksineen. :(
Koittanut rapsia kaikkea ylimääräistä sieltä pois ja siellä sitten on ollut ryöstäjiä, suojaamattomia johtoja yms.

Noista kaikista oireilevista tuntuu tulevan joskus hetkellisiä piikkejä, jotka sotkee älyn. Yksi noista tekee noin viikon välein, kun sammuttaa, niin valot jää palamaan ja pyyhkijät alkaa pyyhkimään ja loppuu vasta, kun ottaa akunkaapelin irti, palautuu kyllä sillä. COM viiksipaketti vaihdettu, mutta ei vaikutusta?

Kirjoittaja:  Teuski [ 06.11.2018 09:46 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 II korisen sähköt

Omasta C5II-kärsimysnäytelmästä jäi käteen käsitys, että niihin lähes kaikkiin on webaston kellon kytkennät räpelletty jälkikäteen vaihtelevanlaatuisilla virityksillä.

Omassa katkeili moottorinohjauksen sulakkeelta sähköt, liittyi vaan webastoon sillä tavalla että lämmityslaitteen kello-ohjauksen sähkö oli otettu samaa kautta...

Se oli ihan käsittämätön härveli, virtojen kytkemisen jälkeen moottorinohjauksen sähköt räpsähti poikki 4 sekunnin välein 7 kertaa, jonka jälkeen sähköjä ei enää ollut.

Kirjoittaja:  betaromeo [ 21.12.2018 15:36 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 II korisen sähköt

Ainakin yksi selkeä syy löytynyt, joka saa näiden sähköt sekoamaan. Täällä yksi, joka laittoi pyyhkijät päälle, sisävalot räpsyi ja kaikkea muutakin mahdollista, tämä kaikki autosta poistuessa. Syyllinen istuinlämmitin oikosulussa, ei tarkemmin selvitetty mistä, mutta toisella istuimella ongelmat loppuivat ja ennen sitä pistokkeen irroituksella istuinlämmitykseltä.

Toinen mikä askarruttanut, kun BSI:ssä mennyt bitti poikittain ja autot hävittänyt kaikki tiedot itsestään ja saatu Lexialla ne uudelleen syötettyä, niin lähivalojen merkkivalo jäänyt vilkkumaan. BSI mennyt tilaan, missä luulee autossa olevan kääntyvät xenonit ja tämän kun poistanut käytöstä, niin sekin alkanut pelittämään. :)

Kirjoittaja:  NOUCIT [ 21.12.2018 23:46 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 II korisen sähköt

ealab kirjoitti:
Voisi olla hyvä ensin tsekata häiritsevät tekijät pois. Kuten mm. akun maadoitukset. Omassakin oli toosan maadoituskontaktissa hyvää häikkää.


Toosa? Hyvä suunnitelma eliminoida viat. Millivolttimittaus perustuu ylimenovastukseen. Jos jännite putoaa 14 voltista 12 Volttiin ja kuorma on 100 A, niin ylimenovastus R=U/I >>> 2 /100 >>> 0,02 ohmia.

Kirjoittaja:  ealab [ 22.12.2018 10:01 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 II korisen sähköt

Omassa C5II:ssa en vastuksia mittaillut. Vain toosan maadoituskontaktissa voltin jännitehäviö. Samoin Xantian akun plus-kengän kaapelien puristusliitoksessa jännitehäviötä(3 xantiaa korjattu) sen verran, ettei käynnistynyt. Mutta mitäs siitä, mitään ajattelematta, paskajuttujahan nämä.

Kirjoittaja:  Wesa [ 22.12.2018 10:36 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 II korisen sähköt

Olisiko yksi syy nimenomaan dieselien ongelmiin fapissa? Eikös se kytke mahdollisimman paljon sähkökyormaa päälle polton aikana ja siten lisäkuormittaisi bsi:tä ?

Kirjoittaja:  NOUCIT [ 22.12.2018 12:23 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 II korisen sähköt

Ok. Monen muun auton ongelma myös on akku, akkukengät, yms.
Mikä on suomennos sanalle "toosa"? Sorry eylab

Kirjoittaja:  powerage [ 22.12.2018 13:11 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 II korisen sähköt

betaromeo kirjoitti:
Ainakin yksi selkeä syy löytynyt, joka saa näiden sähköt sekoamaan. Täällä yksi, joka laittoi pyyhkijät päälle, sisävalot räpsyi ja kaikkea muutakin mahdollista, tämä kaikki autosta poistuessa. Syyllinen istuinlämmitin oikosulussa, ei tarkemmin selvitetty mistä, mutta toisella istuimella ongelmat loppuivat ja ennen sitä pistokkeen irroituksella istuinlämmitykseltä.
)


Penkinlämppäristä aiheutuvaa sekoilua löytyy foorumin puolelta: https://citroen-foorumi.com/index.php?t ... #msg195384

Kirjoittaja:  ealab [ 22.12.2018 19:30 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 II korisen sähköt

Ei se mitään. Toosa, laatikko, lodju, ym. synonyymejä, vaihdelaatikollekin.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/