Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Onko Xantioita enää?
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=28298
Sivu 2/3

Kirjoittaja:  hexa [ 21.11.2018 22:43 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko Xantioita enää?

Onhan niitä! Itsellä ajoautona -98 brake ja tyttärellä -99 berline, juuri ja juuri sisään ajettuja, reilut 200k km!

Kirjoittaja:  Ilmari [ 25.11.2018 15:20 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko Xantioita enää?

Kyllä täällä pääkaupunkiseudullakin vielä joitakin näkyy liikenteessä omani lisäksi. Oma lähestyy kovaa vauhtia museointi-ikää ja on ns. jokapäiväisessä liikenteessä, kerran pari viikossa. Rekisteröity 1.9.2003, kilometrejä 230000km. "Veitsi kurkulla" mennään syksystä toiseen katsastukseen, vaan kun ei moitteita tule, matka jatkuu, ainakin ensi syksyyn.
Jossain vaiheessa tästä on luovuttava, kun säilyttely- ja huoltopaikkaongelma vaivaa jatkuvasti. Josko joku innokas haluaisi Xantian museoida, tässä olisi hyvä aihio alkuperäiskunnossa. Vielä olisi hyvää aikaa tehdä museointihuoltoja!

Kirjoittaja:  IJN [ 25.11.2018 16:38 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko Xantioita enää?

Meillä on vm2001 break toisena ajoautona, liikkuu kehäkolmosen vaiheilla lähes päivittäin. Ostaessa 2010 kesällä oli 153tkm ajettu, nyt on mittarissa 304tkm. Juuri tällä hetkellä se on tuorekorttisella kuskilla Tampereella, ja kuulemma sisäpuhallin on jumittunut täysille. Säätimen transistori siis oikarissa.... no parempi täysillä kuin mykkänä. Toimiva puhallinkokonaisuus on jo hyllyssä oottamassa potilasta ja vaihto on onneksi helppo.

Kirjoittaja:  Akaile [ 26.11.2018 09:41 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko Xantioita enää?

Se puhallin ei muuten sitten kamalan pitkää pätkää kestä täysillä...mistäkö tiedän :lol:

Kirjoittaja:  ealab [ 26.11.2018 09:46 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko Xantioita enää?

Siitäkin, että ao. laakerit kaipaavat öljyä.... :) ?

Kirjoittaja:  Hessu [ 26.11.2018 09:51 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko Xantioita enää?

Lohdullista huomata etten ole ainoa puhallinmurheista kärsivä. Sain Xantian perjantaina ja heti lauantaina piti lähteä (tai siis lähdettiinkin) koko perheen kanssa retkelle. Ihmettelin ikkunoiden huurtumista ja pian osoittautuikin ettei puhallin toimi. Purettaessa osoittautui että sulaneista muoveista päätellen virtaa on ilmeisesti syötetty ajoittain vähän enemmän kuin tehdas on ajatellut ja tämä oli kypsyttänyt nopeudensäätimen transistorit. Motonet pyytää säätimestä jotain melkein 90 euroa mutta kävin nyt paikallisesta elektroniikkaliikkeestä uudet trankut ja piitahnat, maksoi pari kymppiä. Toivottavasti näillä kuntoon.

Kirjoittaja:  IJN [ 26.11.2018 10:30 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko Xantioita enää?

Eilen illalla Vantaalle palattua Xantun puhallin oli edelleen iloisesti täysillä. Pikavaihtona toinen puhallin (itse asiassa tämän auton alkuperäinen, jossa uusitut transistorit) kiinni ja taas toimii. Transistorien kestävyyteen vaikuttaa luultavasti puhaltimen käyttötapa, Xantiassa kun säätöalue on omituinen ja hyvin pieniä puhallusnopeuksia on liian helppo löytää ja käyttää, jolloin puhaltimen ilmavirrasta jäähtyvä säädin jää liian vaisulle jäähdytykselle ja kärähtää. Kuivat laakerit, pölyyntynyt säädin ja tukkoinen suodatin vielä osaltaan pahentavat tilannetta.

Kirjoittaja:  Putkimies22 [ 27.11.2018 09:56 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko Xantioita enää?

Pihassa seisoo yksi taas. En sitä kylläkään mihinkään tarvitse mutta on se silti kiva. Vielä kun saan jousituksen kunnolla toimimaan. Lehmien vaihto ja suodattimien pesu ei vielä auttanut. Päävaraajapallo raksuttaa tiheään mutta onko sillä myös ajomukavuuten vaikutusta?
Etupallot on harmaat eli ei ainakaan alkuperäiset :D

Kirjoittaja:  Igor [ 27.11.2018 18:39 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko Xantioita enää?

Trafin tietojen mukaan Xantioita on ollut viime vuoden lopussa liikennekäytössä 1904kpl. Vuoden 2016 lopussa niitä oli 2328kpl, ja 2015 lopussa 2943kpl. :roll:

Kirjoittaja:  Hessu [ 27.11.2018 22:42 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko Xantioita enää?

Aika kova on kato, parissa vuodessa kolmannes on poistunut. Ei kestä kanta tällaista harvennusta kovin pitkään...

Puhaltimen moottorista: Itsellä siis -97 puoliautomaatti-ilmastoinnilla. "Heinäsen" kytkentäkaaviot ovat vain karvalakkimalliin joten niistä ei ole tässä apua. Puhallin ei siis pyöri vieläkään vaikka säätimen trankut on vaihdettu.

-Moottori nyhtäisee puhaltimen siipeä puoli senttiä aina kun virrat laittaa päälle, ei muuta
-Moottori toimii kun painaa sormella nopeussäätimen kortilla (trankkujen vieressä) olevan releen koskettimen pohjaan
-Nopeus on tällöin aina sama riippumatta säätöpaneelin nappuloiden asennosta
-Paneelista potikan liukupinnat putsattu ja mitattu, toimii
-Virtalukon pohja putsattu, toimii

Epäilys kohdistuu automaatti-ilmastoinnin ohjausyksikköön, onko se jossain lämppärin kotelon tienoilla?

Kirjoittaja:  Huikko [ 27.11.2018 23:11 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko Xantioita enää?

Kyllä sen huomaa katukuvassakin. Xantioita tulee vastaan paljon vähemmän kuin vaikka vuosi sitten. Asema edullisena ensiautona on historiaa kun ajoneuvovero/polttoaineen hinta karkoittaa ostajat. Paalauskierteen syy on se, että kun vian korjaus maksaa auton arvon verran, niin se paalataan. Ilmaiseksi ottajiakaan ei ole aina oikeasti vaikka ne foorumeilla huutelevatkin.

Minunkin edellinen xantia olisi mennyt kirkuen paaliin jos sen olisi ostanut perusostaja, minä törppö taas laitoin siihen nelinumeroisen rahan korjaukseen ja myin kolminumeroisella eteenpäin.

Kiva nähdä miten tuleva V6 Break selviää Huikkotestistä. Ennakko-odotuksia ei juuri ole kuin positiivisia.
Mutta se on ainakin varmaa, että sitä ei tulla paalaamaan :lol:

Kirjoittaja:  eskere [ 28.11.2018 00:52 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko Xantioita enää?

Hessu kirjoitti:
Puhaltimen moottorista: Itsellä siis -97 puoliautomaatti-ilmastoinnilla. "Heinäsen" kytkentäkaaviot ovat vain karvalakkimalliin joten niistä ei ole tässä apua. Puhallin ei siis pyöri vieläkään vaikka säätimen trankut on vaihdettu.

-Moottori nyhtäisee puhaltimen siipeä puoli senttiä aina kun virrat laittaa päälle, ei muuta
-Moottori toimii kun painaa sormella nopeussäätimen kortilla (trankkujen vieressä) olevan releen koskettimen pohjaan
-Nopeus on tällöin aina sama riippumatta säätöpaneelin nappuloiden asennosta
-Paneelista potikan liukupinnat putsattu ja mitattu, toimii
-Virtalukon pohja putsattu, toimii
Epäilys kohdistuu automaatti-ilmastoinnin ohjausyksikköön, onko se jossain lämppärin kotelon tienoilla?

Xantian puhaltimen historiasta muistuu mieleeni toissa kesäinen juttu. Meidän nuorimmainen raportoi Joensuun suunnalla kesätöissä ollessaan että puhallin lakkasi pyörimästä, ja tyttökaverin isä oli avuliaasti jotain ainetta suihkinut sinne puhaltimen moottorin seudun liittimiin ja puhallin lähti toimimaan. Ja pelasi sen operaation jälkeen 1½-vuotta, koko meillä loppuolon ajan. Olisko nyt samaa oiretta, sinne johtojen liittimiin kiinnittäisin huomiota. :roll:

Kirjoittaja:  Igor [ 28.11.2018 11:20 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko Xantioita enää?

Hessu kirjoitti:
Aika kova on kato, parissa vuodessa kolmannes on poistunut. Ei kestä kanta tällaista harvennusta kovin pitkään...


Muutaman vuoden kuluttua jäljellä on enää kymmenkunta Activaa, muutama V6 Exclusive, pari VSX:ää ja yksi pakuksi rekisteröity hodari-farkku. Ja niistä vuodenvaihteen tienoilla (jolloin tilastot tehdään) on liikennekäytössä vain se hodari.

Kirjoittaja:  jptcool [ 29.11.2018 20:45 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko Xantioita enää?

Igor kirjoitti:
Hessu kirjoitti:
Aika kova on kato, parissa vuodessa kolmannes on poistunut. Ei kestä kanta tällaista harvennusta kovin pitkään...


Muutaman vuoden kuluttua jäljellä on enää kymmenkunta Activaa, muutama V6 Exclusive, pari VSX:ää ja yksi pakuksi rekisteröity hodari-farkku. Ja niistä vuodenvaihteen tienoilla (jolloin tilastot tehdään) on liikennekäytössä vain se hodari.

Mistäs arvasit, hain tänään pakuksi rekisteröidyn hodarifarkkumillesimen takaisin kotiin. Uusittiin kynnykset molemmin puolin ja tuulilasi. Nyt uudestaan leimalle.

Kirjoittaja:  sepkar [ 29.11.2018 21:45 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko Xantioita enää?

Kyllä ajat muuttuu.2003-2004 joku juhlapyhän autoilmoitus 2.0 A Xantia farkku aj 42 th vuodelta 2000 myytävänä Länsi auto Espoossa. Matkustin ajoissa maanantai aamuksi tempomaan putiikin ovea ostaakseni ko. Xantian. Netissä oli pyhien aikana tullut samasta autosta 42 ostotarjousta joten ostin 2000 Xantia sedanin aj 75 th ja sekin oli hyvä auto. :D

Kirjoittaja:  Juuso [ 29.11.2018 21:46 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko Xantioita enää?

Igor kirjoitti:
Ja niistä vuodenvaihteen tienoilla (jolloin tilastot tehdään) on liikennekäytössä vain se hodari.


Plus muutama V6 Exclusive.

Kirjoittaja:  Hessu [ 29.11.2018 22:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko Xantioita enää?

Tässä oli pari talvea sitten tilanne, ettei Nettiautossa ollut yhtään beksiä myynnissä (tällä hetkellä 3 kpl). Laitetaanko veikkaus milloin tilanne on sama Xantian osalta? Kertakäyttökulttuurin ja autovihamielisyyden siivittämän ilmapiirin nojalla veikkaan, että tilanne syntyy vuonna 2021.

Kirjoittaja:  Akaile [ 06.12.2018 01:10 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko Xantioita enää?

Pala 90-lukua jakoon: https://www.youtube.com/watch?v=hX8_XVmuU3c

Pakko myöntää Valmet Automotivella käyneenä, että Xantian tuotanto tehtiin jokseenkin moderneille vehkeillä. :shock:

Kirjoittaja:  xs2jammu [ 06.12.2018 09:26 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko Xantioita enää?

Juuso kirjoitti:
Millainen olisi hyvä Xantia?



Hyvä Xantia. No mulle sen pitää olla joko kakslitrainen tai V6 ja värilläkin on väliä eli joko gris quartz hopea, tai rouge lucifer punainen tai blue mauritius sininen ja ehkä vert vega vihreä. Kilometrejä mielellään vähän ja jos 200tkm ylitetty niin lähempänä sitä kuin 300tkm. Ulkokuoren täytyisi vastata mahdollisimman "uutta autoa" ja sisältä pitää olla ehjä ja puhdas. Lisäksi lievänä pussihousuna arvosta kaikkea alkuperäisyyttä autossa. Mieluummin break, mutta berline varsinkin hopeisena on hyvä. Tekniikka tietenkin pitää olla huollettu ajallaan ja huoltohistoria moitteeton, automaatissa myös oltava tieto öljyjen vaihdoista.
Sähkölaitteiden tulee toimia , myös istuinlämmityksen jos sellainen autoon on alunperin asennettu tehtaalla. Ulkonäköön vielä, että aina kun näen auton ilman pölykapseleita mustilla jopa ruosteisilla vanteilla tulee tunne että tästä autosta ei olla oikein pidetty huolta. Mä oon aina ollut semmoinen "autonarsisti" että auton täytyy olla siisti ja hyvännäköinen eli puhdas.
Oonkin aina ihmetellyt kun laitetaan myynti-ilmoituksia nettiin niin ei vaivauduta pesemään autoa ja imuroimaan sitä, saati pesemään kumimattoja. Tulee tunne aina, että onko tätä huollettukaan ennakkoon koskaan.

No tossa varmaan ne syyt miksi mulle ei tälläkään hetkellä ole löytynyt sopivaa Xantiaa vaikka haku on päällä ja mun mielestä HYVÄSTÄ maksan kuitenkin sen mitä pitää.

Pena

Kirjoittaja:  ealab [ 06.12.2018 11:03 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko Xantioita enää?

Putkimies22 kirjoitti:
Pihassa seisoo yksi taas. En sitä kylläkään mihinkään tarvitse mutta on se silti kiva. Vielä kun saan jousituksen kunnolla toimimaan. Lehmien vaihto ja suodattimien pesu ei vielä auttanut. Päävaraajapallo raksuttaa tiheään mutta onko sillä myös ajomukavuuten vaikutusta?
Etupallot on harmaat eli ei ainakaan alkuperäiset :D

Ei varsinaisesti ajomukavuuteen. Enemmän putkistojen kestävyyteen, kuten jousisylinterien paluuputkiin. Kova varaajapallo aiheuttaa kovia paineiskuja systeemiin. Aivan samoin, kuin vesipumpun paineesta tyhjä säiliö, pumppu paukuttaa tiuhaan. Lisäksi tyhjä varaajapallo ei ole enää painereservi. Minimi nakseväli olisi n. 30s, uudella (täyspaineisella) pallolla jopa 3 min.

Kirjoittaja:  Huikko [ 07.12.2018 01:16 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko Xantioita enää?

Tallissa on nyt ollut reilun vuorokauden yksi V6 farkku...huomenna illalla ehdin tutkimaan mitä se on syönyt.

Kirjoittaja:  atpsailor [ 07.12.2018 09:07 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko Xantioita enää?

xs2jammu kirjoitti:
Juuso kirjoitti:
Millainen olisi hyvä Xantia?



Hyvä Xantia. No mulle sen pitää olla joko kakslitrainen tai V6 ja värilläkin on väliä eli joko gris quartz hopea, tai rouge lucifer punainen tai blue mauritius sininen ja ehkä vert vega vihreä. Kilometrejä mielellään vähän ja jos 200tkm ylitetty niin lähempänä sitä kuin 300tkm. Ulkokuoren täytyisi vastata mahdollisimman "uutta autoa" ja sisältä pitää olla ehjä ja puhdas. Lisäksi lievänä pussihousuna arvosta kaikkea alkuperäisyyttä autossa. Mieluummin break, mutta berline varsinkin hopeisena on hyvä. Tekniikka tietenkin pitää olla huollettu ajallaan ja huoltohistoria moitteeton, automaatissa myös oltava tieto öljyjen vaihdoista.
Sähkölaitteiden tulee toimia , myös istuinlämmityksen jos sellainen autoon on alunperin asennettu tehtaalla. Ulkonäköön vielä, että aina kun näen auton ilman pölykapseleita mustilla jopa ruosteisilla vanteilla tulee tunne että tästä autosta ei olla oikein pidetty huolta. Mä oon aina ollut semmoinen "autonarsisti" että auton täytyy olla siisti ja hyvännäköinen eli puhdas.
Oonkin aina ihmetellyt kun laitetaan myynti-ilmoituksia nettiin niin ei vaivauduta pesemään autoa ja imuroimaan sitä, saati pesemään kumimattoja. Tulee tunne aina, että onko tätä huollettukaan ennakkoon koskaan.

No tossa varmaan ne syyt miksi mulle ei tälläkään hetkellä ole löytynyt sopivaa Xantiaa vaikka haku on päällä ja mun mielestä HYVÄSTÄ maksan kuitenkin sen mitä pitää.

Pena


Noilla spekseillä varustettu VERT Aktiva tuli vastaan, 200tkm kulkenut, kahden omistajan silmäterä.
Vikojakin löytyi, aktiivasylinterin paluuletkun liitoskohta + apukuskin puoleisen jousisylinterin paluu pienistivuotivat sekä katon lakkauskesinyt.

Kirjoittaja:  Juuso [ 07.12.2018 10:05 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko Xantioita enää?

Huikko kirjoitti:
Tallissa on nyt ollut reilun vuorokauden yksi V6 farkku...huomenna illalla ehdin tutkimaan mitä se on syönyt.


Voin kertoa mitä se on syönyt: sarjan kesärenkaita alkuperäisillä aluilla, vasemman takaoven, upouuden viimasuojan, hattuhyllyn/ehjän tavaratilan suojan, alkuperäisen tavaraverkon, mykän cd-vaihtajan ja pullon LHM-hydrauliöljyä.

Anteeksi! Vein jännityksen.

Kirjoittaja:  Huikko [ 08.12.2018 02:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko Xantioita enää?

Kaikki muu löytyi paitsi LHM-puteli...nyt kun sain takaluukun auki.

Kirjoittaja:  Juuso [ 08.12.2018 23:22 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko Xantioita enää?

Löysitkö cd-vaihtajan? Oikeanpuoleisen luukun alla on LHM.

Sivu 2/3 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/