Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
ZX volcane 1.9 i kansiremppa http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=2831 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | sotko_volcane [ 26.10.2009 11:59 ] |
Viestin otsikko: | ZX volcane 1.9 i kansiremppa |
Tuli 400000 km koneella täyteen ja piti ottaa kansi irti koneesta tyhjäkäyntiongelmien vuoksi. Tiiviste olikin vähän heikossa kunnossa. Kun irroittelin kantta niin huomasin , että kannen 5 pultti oli jostakin syystä erilainen kuin muut. Osaisiko joku kertoa miksi ? Toinen kysymys, kun laitan uuden kannen tiivisteen, niin kannattaako laittaa esim. vht /crc kannentiivisteliimaa ? (http://www.bjorkmotorsport.com/index.php?dir=345&product=44766&PHPSESSID=6d1df9586ab4b77a6463e658d9c9d311) Kolmas kysymys ? Pakosarjassa on pieni hiushalkeama 1 pytyn putkessa, minulla on toinen samanlainen pakosarja ja hiushalkeama aivan samassa kohdassa. Onkohan tämä ollut noiden DKZ (XU9JAZ) koneiden tyyppivika ? Liitteenä muutama kuva. |
Kirjoittaja: | MattiH [ 26.10.2009 12:31 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX volcane 1.9 i kansiremppa |
sotko_volcane kirjoitti: Pakosarjassa on pieni hiushalkeama 1 pytyn putkessa, minulla on toinen samanlainen pakosarja ja hiushalkeama aivan samassa kohdassa. Onkohan tämä ollut noiden DKZ (XU9JAZ) koneiden tyyppivika ? Tuo pakosarjan halkeaminen on yleistä kaikissa vanhemmissa xu koneissa joissa on tuo sama pakosarja, eli beksin 1.6 ja 1.9 8v koneet ja myös vanhemmat 2.0 8v koneet ainakin xm:ssä. Tuon pakosarjan voi korjata hitsaamalla tai etsii tilalle uudemman sarjan joka ei ole halki, ainakin 95 vuoden 1.8 koneessa on vahvistettu pakosarjaa juuri siltä kohdalta, mistä se vanhemmissa on halki tai melkein poikki. |
Kirjoittaja: | costanza [ 26.10.2009 13:44 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX volcane 1.9 i kansiremppa |
Näyttää sulla olevan Torx- kantaiset pultit eli venyvät pultit. Pistä uudet pultit kun laitat kantta takaisin. |
Kirjoittaja: | svc [ 26.10.2009 14:57 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX volcane 1.9 i kansiremppa |
sotko_volcane kirjoitti: Tuli 400000 km koneella täyteen ja piti ottaa kansi irti koneesta tyhjäkäyntiongelmien vuoksi. Tiiviste olikin vähän heikossa kunnossa. Kun irroittelin kantta niin huomasin , että kannen 5 pultti oli jostakin syystä erilainen kuin muut. Olisiko kantta auottu joskus aiemminkin ja vain yksi pultti vaihdettu kun on näköjään erilainen aluslevykin?Osaisiko joku kertoa miksi ? Jossakin autoissa venymäpultit pitää uusia aina avaamisen jälkeen, joissakin riittää pelkkä pituuden tarkistaminen ja uusiminen tarvittaessa. Vanhemmissa XU-sarjalaisissa näköjään moottoreissa näin: Lainaa: 53 Check the condition of the cylinder head bolts, and particularly their threads, whenever they are removed. Wash the bolts in a suitable solvent, and wipe them dry. Check each bolt for any sign of visible wear or damage, renewing them if necessary. Measure the length of each bolt, to check for stretching (although this is not a conclusive test, in the event that all ten bolts have stretched by the same amount). Although Citroen do not actually specify that the bolts must be renewed, it is strongly recommended that the bolts should be renewed as a complete set whenever they are disturbed.
|
Kirjoittaja: | artturi2 [ 26.10.2009 19:04 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX volcane 1.9 i kansiremppa |
Ilmeisesti se korkeammalla holkilla varustettu pultti on vesipumpun päällä olevassa kulmassa, jos laitat matalammalla prikalla varustetun pultin siihen kulmaan ja kierrät kiinni.niin pultti poraa reiän vesipumpun yläpuolelle vesitilaan. Sitten se vasta hauska alkaa jos huonosti käy. Korjatkoon tekniikkaihmiset ettei mene arvelu ihan metsään. ![]() |
Kirjoittaja: | costanza [ 26.10.2009 19:46 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX volcane 1.9 i kansiremppa |
nuo pultit taitaa maksaa 20-30e sarja joten kyllä ne uusia kannattaa. eipähän tarvitse arvuutella |
Kirjoittaja: | Jeth [ 26.10.2009 20:14 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX volcane 1.9 i kansiremppa |
artturi2 kirjoitti: Ilmeisesti se korkeammalla holkilla varustettu pultti on vesipumpun päällä olevassa kulmassa, jos laitat matalammalla prikalla varustetun pultin siihen kulmaan ja kierrät kiinni.niin pultti poraa reiän vesipumpun yläpuolelle vesitilaan. Sitten se vasta hauska alkaa jos huonosti käy. Korjatkoon tekniikkaihmiset ettei mene arvelu ihan metsään. ![]() Tämä on täysin totta. |
Kirjoittaja: | Tankkitäyteen [ 26.10.2009 20:32 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX volcane 1.9 i kansiremppa |
On tullut väännettyä lohko rikki ko. paikasta justiinsa. V.K. |
Kirjoittaja: | sotko_volcane [ 27.10.2009 13:40 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX volcane 1.9 i kansiremppa |
No nyt on kansi taas iskussa. Oli yksi pakoventtiili palanut ja aiheutti runsaasti ohivuotoa. Samalla uusittiin kaikki kannen tiivisteet ja ventiilivarren kumit ja kansi hiottiin. Noista pulteista vielä, uusin samalla myös kaikki pultit. Tiedossa oli, että tuo kulmapultin koroke on syytä pistää oikeaan paikkaan, on nimittäin maininta siitä Haynesin kirjassa. Lähinnä kiinnosti miksi tuo 5 pultti oli erilainen ja matalammalla rikalla. Itse pähkäilin, että se on pultti on joskus vaihdettu ja samalla hukattu alkuperäinen korkeampi rikka ja laitettu miljoonpurkista löytynyt tilalle. Uudessa pulttisarjassa on kahdeksan melkein samannäköistä pulttia kuin kuvassa ja ne ovat kaikki identtisiä. |
Kirjoittaja: | sotko_volcane [ 07.12.2009 14:55 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX volcane 1.9 i kansiremppa |
Ai niin, jos vielä ihmettelette tuota yhtä omituista kannenpulttia, niin jouduin tekemään ns. "pielavetisen" koska alapäästä oli edellinen remontoija onnistunut tuhoamaan kierteen. Sen takia tuo yksi pulti oli vähän outo. Jouduin laittamaan m10 kierretangosta oman patentin ja hyvin tuntuu pysyvän. Tosin alkoi vähän hirvittää tuo viimeisen kierroksen kiristyveto, jonka momentiksi tuli 14 Kpm = 300 astetta ... Näytti oleven siten, että 60 asteen vääntö on n. 2Kpm lisää monenttia ... |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |