Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Xantia kytkee virrat valokatkaisijasta
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=28372
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  DSMarko [ 28.11.2018 20:00 ]
Viestin otsikko:  Xantia kytkee virrat valokatkaisijasta

Moi. 1.8 16v Xantia Break 98 uuskoppainen kytkee virrat kun kääntää valokatkaisijan parkeille tai valot päällä-asentoon. Puhaltimesta virrat hukassa ja ilmastoinnin katkaisijaan ei syty valo kun sen painaa päälle. Virtalukon pohjaa epäilen viaksi. Onko muita ehdotuksia?

Kirjoittaja:  sätkävitonen [ 28.11.2018 20:34 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia kytkee virrat valokatkaisijasta

Xantiaa en juurikaan tunne, mutta vuosia sitten "potilaakseni" tuli Mazda, joka ei sammunut, jos valot oli käännetty päälle. Silloin ilmiön aiheuttajaksi paljastui sulake, joka oli vaihdettaessa tökätty oikean sijaintinsa sijaan viereiseen paikkaan, jossa ei kuulunut olla sulaketta ollenkaan.

Kirjoittaja:  Hessu [ 28.11.2018 22:51 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia kytkee virrat valokatkaisijasta

Kaikki on toki mahdollista. Puhaltimen ohjauksen virrat menee sulakkeen F12 takaa jota syötetään virtalukon kautta harmaan 2-napaisen liittimen läpi (rattiakselin alla hieman oikealla. Kojelaudan alamuovin irrottamalla pääsee tuikkaamaan yleismittarin ko. paikkoihin ja katsomaan mikä on jännite eri tilanteissa. Omassa autossa purin virtalukon pohjankin mutta ei siellä mitään vikaa ollut. Jännitettä hukkui akun napojen ja puhaltimen moottorin välillä lepotilassakin yli voltti, epäilen osaltaan niitä konehuoneen sulakerasian vieressä olevia maadoituksia.

Kirjoittaja:  ealab [ 29.11.2018 10:21 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia kytkee virrat valokatkaisijasta

Niin on, kun Xantiastakin kyse. Maadoitukset (paluuvirtaliitokset) kuntoon. Myös plus-napakengän puristusliitos on kehno vanhemmiten. Näissä ollut hyviäkin jännitehäviöitä*. Tilalle on laitettu Ms-valukenkiä, kaapelit juottaen holkkiin. Haulla voi löytyä juttuja. *Omassa kerran jäi peräti käynnistymättä. Ja vain 4-5v vanhassa autossa.

Kirjoittaja:  jasu [ 29.11.2018 10:39 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia kytkee virrat valokatkaisijasta

Hessu kirjoitti:
Jännitettä hukkui akun napojen ja puhaltimen moottorin välillä lepotilassakin yli voltti, epäilen osaltaan niitä konehuoneen sulakerasian vieressä olevia maadoituksia.

Ei maadoitus vaikuta plussan reitillä. Puhaltimen moottorin ja akun välissä on varsin runsaasti liitoksia, ja vaikkei mihinkään jäisi paljoa niin yhteensä niistä kuitenkin kertyy jännitehäviötä. Heittona, kymmenen liitosta, jokaisessa 0,1 volttia häviötä, ja ollaankin heti voltin kokonaisjännitehäviössä...

Kirjoittaja:  Northstar [ 30.11.2018 00:09 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia kytkee virrat valokatkaisijasta

Äkkiä tulisi mieleen releet kuskin jalkatilassa..Ja ajovalojen erityisesti?Valothan syttyy,kun auton käynnistää.
Virta voi kulkea myös toiseen suuntaan,jos rele oikosulussa tai releen pohja kärähtänyt..

Kirjoittaja:  Huikko [ 30.11.2018 01:35 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia kytkee virrat valokatkaisijasta

jasu kirjoitti:
Hessu kirjoitti:
Jännitettä hukkui akun napojen ja puhaltimen moottorin välillä lepotilassakin yli voltti, epäilen osaltaan niitä konehuoneen sulakerasian vieressä olevia maadoituksia.

Ei maadoitus vaikuta plussan reitillä. Puhaltimen moottorin ja akun välissä on varsin runsaasti liitoksia, ja vaikkei mihinkään jäisi paljoa niin yhteensä niistä kuitenkin kertyy jännitehäviötä. Heittona, kymmenen liitosta, jokaisessa 0,1 volttia häviötä, ja ollaankin heti voltin kokonaisjännitehäviössä...


Juuri näin. Maavikaa tarjotaan syyksi moneen asiaan ymmärtämättä peruslainalaisuuksia.

Kirjoittaja:  ealab [ 30.11.2018 09:30 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia kytkee virrat valokatkaisijasta

Vähän riippuu. Huonokuntoinen maadoitus (miinus) saa kyllä tehtyä jännitealenemia. Miten ne sitten vaikuttavat.... Mm. relejännitteisiin, niiden toimintaan. Huonon maadoituksen takia miinus menee , tai voi mennä sieltä, jos menee, missä "aita on matalin". Tämän huomaa mm. takavaloshowsta, jos takalyhdyn maadoitus on kehno.

Kirjoittaja:  jasu [ 30.11.2018 12:22 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia kytkee virrat valokatkaisijasta

Kuten esitettiin, jännitettä hukkui akun navan ja puhallinmoottorin välille. Tuossa välissä ei ole yhtään mitään maadoitukseen liittyvää...

Edellyttäen että mittarin maapiste on ollut sama molemmissa mittauksissa. Jos taas ei, niin sitten ollaan ihan eri tilanteessa, mutta noin ainakin ymmärsin että olisi mitattu vain plussapuolta, jonka mittauksenkin saa tehtyä täysin koskematta mihinkään maapisteeseen...

Ja kyllä, ymmärrän ja tiedän maadoituksen merkityksen sähkön kulkureitillä. Kirchoffin lait on tullut opeteltua kolmisen vuosikymmentä takaperin, ja niitä tuli kyllä taottua päähän erittäin pätevän sähköopin opettimen opastuksella, jonka jälkeen on käytännössä sitten tullut opeteltua lisää...

Edelleen seison väittämäni takana, maadoitukset ei esitettyyn vikaan vaikuta mitenkään...

Kirjoittaja:  olli__o [ 30.11.2018 13:35 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia kytkee virrat valokatkaisijasta

Minulla taas silmä ja ajatus pysähtyi tuohon sanaan "lepotilassa": en oikein ymmärtänyt että hukkuuko plussapuolella voltti vaikkei pitäisi olla edes kuormaa kuluttamassa virtaa?

Joskus noihin, ainakin vanhempaan malliin on tehty erilaisia releohituksia virtalukon toisille kärjille ja jos on jotain huonoja liitoksia/eristyksiä voisi tehfä kummallisia temppuja?

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/