Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Pelastakaa Citroen CX! http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=2844 |
Sivu 1/4 |
Kirjoittaja: | HaKy [ 27.10.2009 19:14 ] |
Viestin otsikko: | Pelastakaa Citroen CX! |
Tervehdys! Nyt on uusi/aloitteleva Citroenisti pulassa! Törmäsin tuossa jokin aika sitten myynnissä olevaan, kilvistä jo poistettuun -88 CX:ään. Autoa tarjottiin ostettavaksi kohtuu hintaan. Auto oli kohtuu siisti sisältä ja päältä ja moottori kävi nätisti. On se vaan niin ihmeellinen laite että meinasi ihan yöunet mennä... Ongelmana oli että pitkän seisonnan jälkeen auto pötkötti kentässä ja hydraulinesteet oli päässeet vähäksi. Litran lisäys nosti kyllä merkin kohdilleen mutta autosta oli edelleen jousitus, jarrut ja ohjaus mykkänä, eli nesteet ei kiertäneet? Koitimme ilmata systeemiä avaamalla paineensäätimestä 12 mm pulttia n. kierroksen jonka jälkeen korkeudensäätö vipu yläasentoon ja annettiin käydä useita minuutteja. Sitten säätövipu käännettiin normaaliiasentoon. Ei ollut mitään vaikutusta. Edellisen kerran kun autoa oli käytetty oli vielä nostanut keulaa muttei perää. Auton alla oli merkkejä nestevuodosta (tumma läiskä) muttei nyt ainakaan lorottanut nesteitä eli mitään ei liene poikki. Auto olisi periaatteessa liikennöitävässä kunnossa kun saisi nesteet kiertämään, mutta nyt sitä ei saa edes trailerille... Haynesin korjauskäsikirjan lainasin kirjastosta ensihätään mutta nyt kaivattaisiin neuvoja mistä päästä lähdettäisiin etsimään/rajaamaan vikaa? Onko tuolta mahdollisesti mennyt jotain rikki nesteiden karattua? Mielellään tuon pelastaisin vielä liikenteeseen mutta nyt tarvitsisin asiantuntevaa apua koska nämä Citikat on minulle ihan uusi aluevaltaus. |
Kirjoittaja: | cxtb2 [ 27.10.2009 19:44 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pelastakaa Citroen CX! |
alkoiko mikään naksumaan konehuoneessa? tuolla lähinnä haen, että tekeekö painetta pumppu... jos järjestelmä on päässy tyhjäksi, ja säiliöltä pumpulle menevä letkukin samoin, niin tarvitsee "juottaa" se pumppu ensin, eli se pumpulle menevä "paksu" letku irti hydesäiliön kannesta ja täyttää sen hydenesteellä, sitten nopsaan letku takaisin paikoilleen, ja se 12mm. kannalla oleva paineenpäästö-pultti auki, kones käymään... jos on se hydesäiliön kansi vaaleaa muovia, ja puhdistaa sen, niin voi paineensäätäjän paluuletkun puolelta katsoa, lähteeko neste virtaamaan. ja sen hydesäiliön voisi ottaa irti nyt tässävaiheessa, ja pestä sen, sitten laittaa puhtaaseen säiliöön vähintään 3 litraa LHM:ää, hyde-nesteen määrähän katsotaan koneen käydessä jousitus ylä-asennossa, jolloin kohon tulee olla merkkien välissä, normi-asennossa koho onkin sitten "tapissan" putkilon yläpäässä. josko tuossa ensi alkuun... edit: missäpäin tämä sijaitsee? jos jossain "lähellä" voi tarvittaessa järjestää vaikka vierihoitoa... |
Kirjoittaja: | HaKy [ 27.10.2009 20:54 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pelastakaa Citroen CX! |
Kiitokset vinkistä, varmistan nyt vielä tuon pumpun toiminnan. Pelasi kyllä aikaisemmin mutta varmistetaanpa ettei ole tehnyt lakkoa tässä välissä. Koitetaan sitten tuota öljyn lisäystä. Onko korkeudensäätövivun asennolla merkitystä? Jousitus kokonaan yläasennossa? Kunhan saisi tuon tuotua kotitalliin niin sitten voisi putsailla enemmälti, tämänhetkinen sijainti kun ei oikein suosi remonttihommia... ![]() Auto sijaitsee valitettavasti etelä-lapissa joten olen kiitollinen ihan etäavustakin. Tarkoitus olisi saada auto tuotua siirtolapuilla ajamalla Ouluun jonain kauniina päivänä vielä tälle syksylle. |
Kirjoittaja: | HaKy [ 27.10.2009 21:55 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pelastakaa Citroen CX! |
Nonniin, uutta infoa... Ei kuulu konehuoneesta mitään ylimääräistä napsetta, eli ilmeisesti pumppu ei tee töitä. Se iso letku on kyllä täynnä nestettä ja paineensäätimessä oleva 12 mm pultin kun löysää tarpeeksi niin sieltäkin tulee nestettä, eli nestettä olisi vaan ei kierrä??? Mikä tuon pumpun toimintaperiaate on ja mikä sen käymistä ohjaa? Olen ymmärtänyt että kunnossa ollessaan "naksauttaa" n. puolen minuutin välein ja jos paine järjestelmässä alhainen niin nakuttaa tiuhaan? Voiko olla ilmalukko vai onko ihan kaputt? |
Kirjoittaja: | r_a_n_u [ 27.10.2009 22:13 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pelastakaa Citroen CX! |
Sitä paineensäätöventtiilissä olevaa ilmausruuvia noin kierros auki. Se riittää. Ja kiristys ihan hellästi, ei hampaat irvessä. Kun järjestelmä toimii, niin pumppu tekee koko ajan painetta. Sen nakseen aiheuttaa paineensäätöventtiili. Aina kun järjestelmän paine laskee alle asetellun rajan, ps-venttiili päästää järjestelmään lisää painetta, kunnes yläraja tulee vastaan se ohjaa pumpun tuoton suoraan säiliöön j.n.e ... Mitä enemmän on järjestelmässä ohivuotoa, sitä taajempaa on nakse, luonnollisesti. Usein se pumpun "herääminen" vaatii kärsivällisyyttä ja uskoa. |
Kirjoittaja: | black_van [ 27.10.2009 22:16 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pelastakaa Citroen CX! |
mutta kai pumpun pitäisi nyt painetta ainakin jarruille tuottaa jos pumppu toimii ollenkaan. Tosin taitaa olla pumpunvaihto edessä. |
Kirjoittaja: | ZX_Kuski [ 27.10.2009 22:21 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pelastakaa Citroen CX! |
Jos siinä on tipahtanut pois tuon 12mm kantaisen pultin takana oleva pallo? Silloin ainakaan ei painetta kerry edes jarruihin? |
Kirjoittaja: | cxtb2 [ 27.10.2009 22:26 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pelastakaa Citroen CX! |
hmm... hyde nestettä kuitenkin tulee takaisin säiliöön? eihän vain ole sieltä paineensäätäjän 12mm. kantaisen pultin "takaa" lähteny kuula veks? ... silloin ei nosta paineita. sinänsä aika toimintavarma systeemi on tuo. täällä on enkunkielisiä juttuja ja kuvia hydeistä: http://www.citroenet.org.uk/miscellaneous/hydraulics/hydraulics-7.html ja http://www.citroenet.org.uk/miscellaneous/hydraulics/hydraulics-6.html ja muillakin sivuilla jotain... |
Kirjoittaja: | ZX_Kuski [ 27.10.2009 22:35 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pelastakaa Citroen CX! |
Mää tykkäsin tän kirjan antamasta selostuksesta hydejärjestelmän rakenteesta: http://www.tramontana.co.hu/citroen/gui ... cation/pdf |
Kirjoittaja: | HaKy [ 27.10.2009 22:38 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pelastakaa Citroen CX! |
Jarrupoljin oli tosiaan muistaakseni ihan kova, ei minkäänlaista eloa.... Tuo kuulajuttu pitää tarkistaa, sitä pulttia on käsittääkseni joskus käytetty ihan pois paikoiltaan. Se kyllä sopisi oireisiin että on huomaamatta tipahtanut ja nyt ei enää mikään pelaa.... Tarkistetaan huomenna. |
Kirjoittaja: | cxtb2 [ 27.10.2009 22:43 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pelastakaa Citroen CX! |
CX:n jarrupoljinhan ei liiku kuin n. sentin, polkimella vain avataan venttiiliä, jonkatakana on hydraulipaine valmiina odottamassa, ja polkimen "tunto" on keinotekoinen vastapaine... sinänsä hydepaine menee ensin päävarajalle, sitten jarruvaraajalle ja sen jälkeen ohjaukseen ja jousitukselle, eli jos jonnekin tulee painetta, sitä kyllä menee sitten muuallekkin, tai sitten vuotaa jostain ulos ![]() |
Kirjoittaja: | HaKy [ 27.10.2009 23:09 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pelastakaa Citroen CX! |
"CX:n jarrupoljinhan ei liiku kuin n. sentin, polkimella vain avataan venttiiliä, jonkatakana on hydraulipaine valmiina odottamassa, ja polkimen "tunto" on keinotekoinen vastapaine..." Ääh, tämä auto on tosiaan kuin eri planeetalta muutenkin kuin muotoilultaan. Mikään "normaali" kokemusperäinen tieto ei näköjään päde tähän ![]() Kiitokset kuvalinkeistä, tämä ongelmalapsi on juuri tuollainen nätin sininen kuten yksi auto tuolla kuvissa.... Tuon tramontana-linkin takaa löytyi hyvä kuvaus! Tuon kunhan sisäistän niin johan alkaa valkeneen! Soittelin myyjälle eikä hän ole käyttänyt sitä pulttia kuulemma kokonaan pois, sieltä oli tullut niin kovasti LHM:ää jo muutaman kierroksen löysäilyn jälkeen. Epäili että voisko olla kuula jumissa. Diplomaattisesti en ottanut kantaa, kaveri kun on minua pitempi.... ![]() |
Kirjoittaja: | cxtb2 [ 27.10.2009 23:19 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pelastakaa Citroen CX! |
juu, sitä paineenvaraajan pulttia ei tosiaan tarvitse avata kuin kierros, ei aina sitäkään, sitten paineet pakenee jo takaisin säiliöön... täälläkin saataa olla jotain josta saa inspiraatiota: http://sitruuna.unk.fi/gallery/Manuaalit/ |
Kirjoittaja: | Wesa [ 28.10.2009 00:57 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pelastakaa Citroen CX! |
Niin sellainen peruskysymys, että jäähän se STOP valo palamaan ja sammuiko se aiemmin kun auto nousi osittain, vai paloiko silloinkin? Mitä nestemäärään tulee, niin se tulee olla merkkiviivojen välissä kun auto on yläasennossa. Jos se on siinä kun auto on täysin pohjassa pallot paineettomina, nestettä on aivan liian vähän riippumatta siitä kiertääkö se vai ei. Tuo että nestettä tulee varaajan 12 mm kantaisen tulpan välistä kun sitä löysää kuulostaa myös oudolta. Ei sitä normaalisti taida tihkua vaikka olisi paineet takana? Jotain vikaa siinä saattaa olla, mahdollisesti aiemman ylikiristyksen seurauksena. tosin jos pieni sisäinen vuoto, jotain kyllä pitäisi tapahtua ja tuntua ainakin jarrupolkimen nousuna pohjasta sen sentin verran vaikka vastapainetta ei juuri tuntuisi. Pyöriikö pumpun hihnapyörä eikä hihna luista? En tiedä voiko pumpun männät jumittua seistessä, mutta sitä voisi varovasti kopistella siitä hihnapyöränpäisestä valurungosta, -jos vaikka heräisi! Kaikista näistä huolimatta kuulan puute tai vaurioituminen kuulostaa loogisimmalta vialta. |
Kirjoittaja: | kaseva [ 28.10.2009 10:11 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pelastakaa Citroen CX! |
cxtb2 kirjoitti: jos järjestelmä on päässy tyhjäksi, ja säiliöltä pumpulle menevä letkukin samoin, niin tarvitsee "juottaa" se pumppu ensin, eli se pumpulle menevä "paksu" letku irti hydesäiliön kannesta ja täyttää sen hydenesteellä, sitten nopsaan letku takaisin paikoilleen, ja se 12mm. kannalla oleva paineenpäästö-pultti auki, kones käymään... Heitänpä lusikkani tähänkin soppaan ja totean omakohtaisten kokemusten perusteella, että 95% tapauksista kun Citikka ei noussut tolpilleen oli vaivana juurikin ilmavaiva pumpussa ja 99% tapauksista vaati useamman kerran "ryyppyä" l. siemennestettä pumppuun ennen kuin alkoi tekemään painetta. Vaatii hieman kärsivällisyyttä toistaa toimenpidettä, mutta usein auttaa. |
Kirjoittaja: | Xari [ 28.10.2009 12:41 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pelastakaa Citroen CX! |
HaKy kirjoitti: Auto olisi periaatteessa liikennöitävässä kunnossa kun saisi nesteet kiertämään, mutta nyt sitä ei saa edes trailerille... Paria CX:n raatoa on kuskattu, tulee se trailerille kun on kunnon vehkeet, meilläpäin on yhdellä korjaamolla Agadoksen työkonelavetti 10" pyörillä, kipillä, metrin takalaidalla ja vinssillä, tulee renkaat tyhjänä ja jouset maassa oleva CX kyytiin että heilahtaa, ihan pienellä vehkeellä en moista kyllä pidempää matkaa vetäisi. |
Kirjoittaja: | Esa66 [ 28.10.2009 13:29 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pelastakaa Citroen CX! |
kaseva kirjoitti: cxtb2 kirjoitti: jos järjestelmä on päässy tyhjäksi, ja säiliöltä pumpulle menevä letkukin samoin, niin tarvitsee "juottaa" se pumppu ensin, eli se pumpulle menevä "paksu" letku irti hydesäiliön kannesta ja täyttää sen hydenesteellä, sitten nopsaan letku takaisin paikoilleen, ja se 12mm. kannalla oleva paineenpäästö-pultti auki, kones käymään... Heitänpä lusikkani tähänkin soppaan ja totean omakohtaisten kokemusten perusteella, että 95% tapauksista kun Citikka ei noussut tolpilleen oli vaivana juurikin ilmavaiva pumpussa ja 99% tapauksista vaati useamman kerran "ryyppyä" l. siemennestettä pumppuun ennen kuin alkoi tekemään painetta. Vaatii hieman kärsivällisyyttä toistaa toimenpidettä, mutta usein auttaa. Komppaan tätä!Tosin siemennestettä en sinne ole koskaan laittanut ![]() |
Kirjoittaja: | Esa66 [ 28.10.2009 13:55 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pelastakaa Citroen CX! |
Sen verran lisätään,että sinne hydesäiliöön voi vaikka kusta hätävarana!Itse en ole tähän syyllistynyt ![]() |
Kirjoittaja: | Jari79 [ 28.10.2009 15:44 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pelastakaa Citroen CX! |
Mitään en CX:stä tiedä, kovasti kiinnostais tietää. Vailla mitään lisäarvoa tähän ketjuun, heittäisin toiveen mahdollisimman paljon kuvia sisältävästä projektikertomuksesta tulevaisuudessa Projektit- osioon. On mielenkiintoisen kuuloinen homma. |
Kirjoittaja: | Igor [ 28.10.2009 16:01 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pelastakaa Citroen CX! |
Jari79 kirjoitti: Mitään en CX:stä tiedä, kovasti kiinnostais tietää. Vailla mitään lisäarvoa tähän ketjuun, heittäisin toiveen mahdollisimman paljon kuvia sisältävästä projektikertomuksesta tulevaisuudessa Projektit- osioon. On mielenkiintoisen kuuloinen homma. Siitä siemennesteen laittamisesta hydepumppuun ei sitten tartte laittaa kuvia... ![]() |
Kirjoittaja: | aapo [ 28.10.2009 17:08 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pelastakaa Citroen CX! |
Heh! |
Kirjoittaja: | HaKy [ 28.10.2009 19:27 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pelastakaa Citroen CX! |
No niin, uutta tietoa potilaan tilasta on taas saatu. Ensiksikin haluan kuitenkin kiittä kaikkia mielenkiinnosta ja neuvoista, pikku hiljaa alan päästä kärryille systeemistä... Mikäli potilas saadaan elvytettyä omaan talliin niin voisin hyvinkin pistää projektista infoa ja kuvia jos joku neuvoo miten niitä tänne palstalle saa pantua. Sen verran tarkennusta että tuota 12 mm kannalla olevaa pulttia ei ole käytetty kokonaan pois sen jälkeen kun auto on viimeksi pelannut eli se kuula ei ole voinut tipahtaa pois. Nyt on pultti käytetty pois , eikä sieltä tullut kuulaa. VOIKO OLLA JUMISSA JA MITÄ SE SITTEN VAIKUTTAISI? Kun pulttia oli eka kerran löysätty, oli sieltä tullut ensin ilmoja, ja sen jälkeen on tullut vain öljyä. Kojetaulussa paloi jarrujen merkkivalo ja sellainen stop- merkkivalo, joka tarkoittanee että heti seis ja yhteys päivystykseen. Nyt on öljyn lisäyksen ja yleisen hämmingin seurauksena nuo MOLEMMAT MERKKIVALOT SAMMUNEET. Pidän tätä rohkaisevan merkkinä ![]() Kun letkuja on löysäilty jne niin niistä tulee öljyä vauhdilla eli pumppu vaikuttaisi toimivan ja järjestelmässä olevan painetta ja öljyä. PAINEENSÄÄTÖVENTTIILI EI NAKSU!! Sen sijaan auton alustasta, varsinkin takapäästä kuuluu napsetta ihan kuin siellä jokin koittaisi alkaa toimia. Päädyimme hoitavan lääkärin kanssa seuraaviin toimenpiteisiin: huomenissa koittaa tarkistaa onko 12 mm pultin takana siellä kolossa potilaalta kuula hukassa (en usko) vai jumissa, ja sen jälkeen siementää pumppua siitä isosta pääsäiliöstä tulevaa letkua pitkin auton käydessä sen minkä ehtii. Ja ei, tästä ei saa kuvia vaikka itkisi ja rukoilisi. Mikäli on muita ideoita, niin niitä otetaan nöyrin mielin vastaan. Haluan vielä lopuksi tähdentää että kumpikaan hoitavasta lääkäristä ei ymmärrä potilaasta höykäsen pöläystä joten luvassa on suurta draamaa ja uskomattomia juonenkäänteitä, mutta pyrimme viimeiseen asti välttämään potilaan ennenaikaisen poistumisen keskuudestamme. ![]() Auto on sikäli hankalassa paikassa että sitä ei saa oikein traileriinkaan jollei saa potilasta edes sen verran tolpilleen että saisi siirrettyä 50 metriä... |
Kirjoittaja: | Esa66 [ 28.10.2009 20:14 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pelastakaa Citroen CX! |
Starttaus,ykkönen silmään ja voi siirtää vaikka maailman tappiin asti.NYT se teoreettinen vastaus,onko korkeudensäätönamiska keskiasennossa,sitä voi siirrellä/voi olla viallinen tai piuhat irti.Meinaan jos painetta on,niin auto kyllä napsahtaa ylös! |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 28.10.2009 20:22 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pelastakaa Citroen CX! |
älkää hemmetissä irroittako sitä yhtä ainoaa 12mm kannalla olevaa pulttia. ette edes huomaa kun paine on sylkäissyt sen kuulan hemmettiin.sitten vaan ettimään varaajan romu rungon jossa se pultti on vielä paikoillaan ja siitä sitten kähveltämään se kuula. sen pultin takaa ei tule öljyä juurikaan joten jotain mätää on jos lorottaa. testi. kone käyntiin ja varmistakaa että käsikäyttö on korkeimmassa asennossa ja sitten kun keran sitä öljyä on ja kulkee reitin : säiliö-pumppu-varaaja-säiliö, niin kierto on kunnossa ,mutta järjestelmä ei kehitä painetta. koputelkaa sen varaajan runkoa vaikka pienellä vasaralla noilla ekaksi mainituilla kriteereillä. onhan mahdollista että luistit ovat jumissa pitkän seisonnan jälkeen . tosin kovin harvinaista olisi. tuolla joku kysyi sen kulkimen oleskelu paikkaa ja jos se on jollekkin asiantuntijalle sopivan etäisyyden päässä ,niin voi vaikka jelpata. |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 28.10.2009 20:26 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pelastakaa Citroen CX! |
nyt vasta huomasin tuon vusimallin joten se on muovipuskuri ja luultavasti sillä sähköisellä käsikäytöllä. se selittäisi napsumisen joka ei kylläkään tule takaa vaan oikealta puolelta apukuskin oven kohdalta apurungossa olevalta kork.säätömoottorilta. siellä lipsuu jotain ja kohta menee siitä isosta muovipyörästä hampaat. tsaijai |
Sivu 1/4 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |