Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

airbagillisen xantian ratinirrotus vinkkejä?
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=2845
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  black_van [ 27.10.2009 20:09 ]
Viestin otsikko:  airbagillisen xantian ratinirrotus vinkkejä?

Hommaa kun ei ole tehnyt ennen niin kyselisin teiltä viisaimmilta toimintatapoja 1koppaisen xantian bagillä varustetun ratin irrotusta,etten runtele airbagiä tms. Eli mm.missä sijaitsee se ratin kiinnitys ja muita tärkeitä vinkkejä.
Kiitän jo etukäteen

Kirjoittaja:  ilkkata [ 27.10.2009 21:04 ]
Viestin otsikko:  Re: airbagillisen xantian ratinirrotus vinkkejä?

"Muistaakseni" ensin VIRRAT POIS, sitten suojamuovit rattiputken ympäriltä. Ratin takana on koloissaan kaksi torx kantasta ruuvia Joko 25 tai 27. sitten se keskiö onkin irti :)

Kirjoittaja:  avbx [ 27.10.2009 22:01 ]
Viestin otsikko:  Re: airbagillisen xantian ratinirrotus vinkkejä?

Akun miinuskenkä irti. Tämä ankara ponnistelu on syytä palkita pullakahveilla. Eli noin vartin päästä niitä ruuveja aukomaan. Ratin takana on kaksi ruuvia jotka avaamalla pommi irtoaa. Sitten vaan liitin irti. Kun pommi laitetaan takaisin, kiinnitä akun kenkä ja sitten käännä virrat avaimesta päälle niin ettet pistä mitään ruumiinosaa ratin eteen. Sen jälkeen homma on ok. Näin sanoo ohjeet. Tuskin se siitä mihinkään lähtee, mutta onhan noita Xantioista itsestäänkin poksahdellut.

Kirjoittaja:  black_van [ 27.10.2009 22:10 ]
Viestin otsikko:  Re: airbagillisen xantian ratinirrotus vinkkejä?

avbx kirjoitti:
Akun miinuskenkä irti. Tämä ankara ponnistelu on syytä palkita pullakahveilla. Eli noin vartin päästä niitä ruuveja aukomaan. Ratin takana on kaksi ruuvia jotka avaamalla pommi irtoaa. Sitten vaan liitin irti. Kun pommi laitetaan takaisin, kiinnitä akun kenkä ja sitten käännä virrat avaimesta päälle niin ettet pistä mitään ruumiinosaa ratin eteen. Sen jälkeen homma on ok. Näin sanoo ohjeet. Tuskin se siitä mihinkään lähtee, mutta onhan noita Xantioista itsestäänkin poksahdellut.


Eli riittää vaan miinuskengän irrotus? Tarkoitus olisi vaihtaa se kuuluisa vilkkuviiksi (kaikki arvaa miksi)
ja niihin kahteen ruuviin millä paketti on kiinni ei pääse ellei saa yläpuolista muovisuojanpuolikasta pois,ja näytti siltä että sen suojamuovin saa pois vain irrottamalla ratti.
Kiitos vinkeistä,täytyy olla varovainen ja olla joutumatta tulilinjalle ;) Toki pullakahvit lohduttaa jos keittää kaksi kupillista,ensimmäisen juo kun miinusnapa irrotettu ja toisen kun on saanut bägin silmille :mrgreen:

Kirjoittaja:  svc [ 27.10.2009 23:22 ]
Viestin otsikko:  Re: airbagillisen xantian ratinirrotus vinkkejä?

Varovaisimmat irrottavat akusta molemmat akunkengät ja kiinnittävät toisiinsa nippusiteellä tms.

Ruuveihin pääsee käsiksi kun rattia kääntää 90 astetta. Ne ruuvit ovat myös hieman vinossa kohti rattiakselia.
Kun ne torxruuvit ovat auki, tyyny irtoaa ratista varovasti vetämällä. Tyynyn laukaisimen oranssin liittimen päällä on metalliklipsi, joka irtoaa meisselillä varovasti kampeamalla ja itse liitin suoraan vetämällä.

Ykköskoppaisessa Xantiassa myös tyynyn ohjainlaite on ratissa tyynyn alla, eli rattia ei pidä mennä vasaroimaan irti tai kolhia muutenkaan.

Tyynyä pitäisi säilyttää vaakatasossa liitin alaspäin ja niin, että se ei putoa tai kolhiinnu. Vaatteiden aiheuttama staattinen sähkökään ei ole hyvä juttu. Käsittele kuin pientä räjähdyspanosta konsanaan.

Ratin mutteri kiinni mielellään momenttiavaimella, niin ratti irtoaa helposti toisenkin kerran. Käsin mutterin kiristää helposti aivan liian tiukalle. (30 Nm tuntuu itseasiassa liiankin löysältä.)

Takaisin laittamisesta ohje mainitsee, että kun tyyny on kiinni ja akku kytketty, ensimmäinen virran kytkeminen pitäisi tehdä matkustajan penkiltä käsin.

Kirjoittaja:  Eki [ 27.10.2009 23:41 ]
Viestin otsikko:  Re: airbagillisen xantian ratinirrotus vinkkejä?

svc kirjoitti:
Varovaisimmat irrottavat akusta molemmat akunkengät ja kiinnittävät toisiinsa nippusiteellä tms.

...ja ristivät kädet kyynärpäitä myöten toivoen, ettei missään ohjainlaitteessa ollut esim. purkautumatonta elektrolyyttikondensaattoria, joka on suoraan akkujännitteessä kiinni. Sillä lailla pojat... :lol:

Kirjoittaja:  Kami [ 28.10.2009 11:15 ]
Viestin otsikko:  Re: airbagillisen xantian ratinirrotus vinkkejä?

:?:
Siis tarkoitatko Eki, että on parempi ottaa VAIN miinusnavan piuha irti akusta????
..pitäis ZX:n ratti irroittaa jos sen asennon sais keskitettyä siten. On ärsyttävästi ratin puolat vinossa, kun ajelee suoraan (ei puolla mihinkään suuntaan, eli ei luulis olevan raidetangon yms säädöistä kiinni tuo ratin asento).

Kirjoittaja:  Jankos [ 28.10.2009 12:35 ]
Viestin otsikko:  Re: airbagillisen xantian ratinirrotus vinkkejä?

Kami kirjoitti:
..pitäis ZX:n ratti irroittaa jos sen asennon sais keskitettyä siten. On ärsyttävästi ratin puolat vinossa, kun ajelee suoraan (ei puolla mihinkään suuntaan, eli ei luulis olevan raidetangon yms säädöistä kiinni tuo ratin asento).

Jatketaan offtopikkia...

jos ratti on vinossa ja se ei ole ollut irti niin kyllä se ratin vinous on tullut sieltä raidetangoista jne. Eli nyt säätelet molemmista raidetangonpäistä ratin suoraan, molemmista aina yhtä paljon mutta tietty toista jatkat ja toista lyhennät.

Kirjoittaja:  Kami [ 28.10.2009 13:00 ]
Viestin otsikko:  Re: airbagillisen xantian ratinirrotus vinkkejä?

Eipä ole mun aikana vinoon ratti mennyt, eli en tiedä vaikka olis ollut joskus irti jostain syystä...

Kirjoittaja:  Jankos [ 28.10.2009 13:25 ]
Viestin otsikko:  Re: airbagillisen xantian ratinirrotus vinkkejä?

No vertaappa mihin asentoihin ratti menee äärilaidoissaan, jos on vastaava asento molemmissa laidoissa niin ratin keskitys hammastankoon on ok.

Kirjoittaja:  Eki [ 28.10.2009 13:35 ]
Viestin otsikko:  Re: airbagillisen xantian ratinirrotus vinkkejä?

Kami kirjoitti:
Siis tarkoitatko Eki, että on parempi ottaa VAIN miinusnavan piuha irti akusta?

Kyseessä olevassa tapauksessa se riittää. Voi myös ottaa VAIN plusnavan piuhan irti akusta, tai vaikka MOLEMPIEN napojen piuhat irti akusta. Kaikissa tapauksissa virtapiiri on avoin. Pelkän plussakaapelin irroittamisessa, tai sen irroittamisessa ensimmäisenä, on miinusmaadoitetussa autossa (ei se oikeasti mikään varsinainen maadoitus ole, miinus vaan on kytketty koriin) omat kaikkien tietämät (tai ainakin ne pitäisi tietää) huomioon otettavat seikkansa, siksi on tapana irroittaa pelkkä miinuskaapeli, tai se ensin. Plus- ja miinuskaapeleitten yhdistämisessä toisiinsa VÄLITTÖMÄSTI niitten akusta irroittamisen jälkeen on nykyisissä tietokonehimmeleissä ihan omat vaaransa, jonka seurauksia minä en lähde kokeilemaan, ainakaan omassa autossa. :?

Ja kyllä, kukaan ei väittänytkään, että akkukengät laitetaan yhteen nippusiteillä, mutta kyllä ne siinä räpeltäessä yhteen osuvat kuitenkin... :shock:

Kirjoittaja:  Kami [ 28.10.2009 14:16 ]
Viestin otsikko:  Re: airbagillisen xantian ratinirrotus vinkkejä?

Hyvä homma, taidampa tarkistella tuon äärilaitojen asennot ensin.
Juu, kyl mää olen aina irrottanut molemmat kaapelit ja jemmannut aina kengät mahdollisimman etäälle toisistaan ettei tule vahinkoja....

Kirjoittaja:  svc [ 30.10.2009 14:35 ]
Viestin otsikko:  Re: airbagillisen xantian ratinirrotus vinkkejä?

Eki kirjoitti:
svc kirjoitti:
Varovaisimmat irrottavat akusta molemmat akunkengät ja kiinnittävät toisiinsa nippusiteellä tms.
...ja ristivät kädet kyynärpäitä myöten toivoen, ettei missään ohjainlaitteessa ollut esim. purkautumatonta elektrolyyttikondensaattoria, joka on suoraan akkujännitteessä kiinni. Sillä lailla pojat... :lol:
Tämä kaapelien niputtaminen minulle kerrottiin aikanaan ihan Boschin järjestämällä kurssilla, jossa tyynyjärjestelmien huoltoa opetettiin.
Ideana oli juurikin se, että saadaan ne mahdolliset varaukset purettua ja takajännitteet estettyä. Toki tästä on kulunut jo 9 vuotta, eli ohjeet ovat voineet muuttua. Saa ne varaukset toki purettua myös kytkemällä jonkin sähkölaitteen päälle sen jälkeen, kun akun miinuskaapeli on irrotettu.

Kirjoittaja:  Eki [ 30.10.2009 15:37 ]
Viestin otsikko:  Re: airbagillisen xantian ratinirrotus vinkkejä?

svc kirjoitti:
Ideana oli juurikin se, että saadaan ne mahdolliset varaukset purettua...

Siinä tapauksessa koulutus oli onnistunut, se tapahtuu takuuvarmasti... :lol:

Joskus aikoinaan Posti- ja Telelaitoksen ajolupakouluttaja kehotti kytkemään kuorma-autolle apuvirtaa annettaessa miinuskaapelin pyöränpulttiin. Sitten, kun olivat keittäneet rasvat muutamasta pyörännavasta, tuli ehdoton kielto kytkeä miinuskaapelia pyöränpulttiin...

Kirjoittaja:  Sitruunaseppä [ 01.11.2009 18:57 ]
Viestin otsikko:  Re: airbagillisen xantian ratinirrotus vinkkejä?

Millainen Aibagin spiraalijohto on Xantiassa? Ratin Aibag on kytketty rullamitan kaltaisella johdolla - johto on Mylar-kalvon pinnalle istutettuja fosforipronssinauhoja. Tällaisen rasian kierrosluku on rajoitettu, se on n. 1 kierros enemmän kuin ratin kierrokset.

Spiraalijohto pitää kiertää myös keskiasentoon, kun ratti asennetaan takaisin. Johtorasiassa on usein ohje keltaisessa tarrassa, kuinka keskitys tehdään.

Jos johto ei tule keskiasentoon, ääripäähän käännetty ratti murtaa lopulta johdon. Aibag-valo syttyy ja OBD-lukema (tai muu vianlukukoodi) kertoo rattiairbagin vastuksen olevan liian suuri.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/