|
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
Kami
|
Viestin otsikko: C4 ja sähköosien valmistajat Lähetetty: 22.01.2019 10:51 |
Viestit: 1729 Paikkakunta: Nousiainen
|
|
Missä määrin nuo C4 ja C5 sähköjärjestelmät (-laitteet) ovat muiden kuin ranskalaisten valmistajien tekemiä? En ole tuota C4:ää (vm. -14) kauheasti penkonut konehuoneen puolelta joten en tiedä onko Boschia paljon...
Ai mää vai... 1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
|
|
|
|
 |
|
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: C4 ja sähköosien valmistajat Lähetetty: 22.01.2019 12:22 |
Viestit: 5136
|
|
Vaan mitäpä sillä tiedolla tekisit? Lähes kaikki autoteollisuuden alihankkijat ovat monikansallisia yrityksiä, joilla on tuotantoa monissa maissa (Boschilllakin Ranskassa), eikä valmistajan leima takaa viattomuutta yhtåån sen enempää kuin valmistusmaaleima. "Made in 'Germany"-leimaakin voi löytyä monesta osasta, jotka on pääosassa tehty ihan muualla. Itse yllätyin kun purin Xsaran COM-yksikön, osan päällä muovissa oli valmistaja Delphi, mutta siinä hajonneessa spriraalijohto-osassa joka loytyi sisältä luki Bosch Australia.
Toisaalta minusta on hauskaa että monikansallinen VW valmisti "parhaan" autonsa Ranskassa, Bugatti Veyron.
|
|
|
|
 |
|
jasu
|
Viestin otsikko: Re: C4 ja sähköosien valmistajat Lähetetty: 22.01.2019 12:54 |
Viestit: 3153 Paikkakunta: Korpilahti
|
 Xm:stäkin löyty tämmönen huvitus. Ja jokunen Valeo osa on tullut vastaan joissa lukee "Made in Germany"... Kertooko se sitten Boschin osaamisesta, vai omien osien käyttöiästä, kun järjestään kaikki nuo pyyhkijämysteeriot ovat olleet väljiä vähän joka paikasta saapuessaan käyttööni..? On niitä sitten rasvailtu, pyyhkimen käyttöakseleita täyttöhitsattu ja hiottu muotoonsa, läpivientien holkitus on vielä kokematta tuossa kohteessa... Viimeisessä ostoksessa tosin taitaa olla liki ajamaton pyyhkijämysteerio, sitä pitää kyllä vaalia huolella...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
|
Xari
|
Viestin otsikko: Re: C4 ja sähköosien valmistajat Lähetetty: 22.01.2019 13:16 |
Viestit: 5884 Paikkakunta: Lahti
|
Boschin osaamisesta kertoo minusta parhaiten se että kun joskus omistin Lada Samaran niin auton ensimmäinen hajonnut sähköosa oli lisäpitkien rele  Bosch W-Germany. Seuraavana olikin sitten mekaanisesti hajonnut virranjakaja, tätähän ei silloin voi pitää sähkövikana...
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
|
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: C4 ja sähköosien valmistajat Lähetetty: 22.01.2019 15:45 |
Viestit: 2164
|
Onko taas saksalaiset käyneet pilaamassa "patongin mainioiden miesten" hassut ranskalaiset autot? Uskoisi,että olisitte jo ymmärtäneet hakeutua niistä eroon, tai ainakin rakentaisitte itse vehkeet, missä ainoastaan, Valeon, Magneti Marellin ja Johnson Controlsin vermeet ja ko. tuotteita saa hakea täältä ihan ilman Kulta Katriinaakin, joskin niissä saattaa esiintyä jotain pikku virheitä. Annetaan ainoastaan made in France merkinnällä olevat!
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
|
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: C4 ja sähköosien valmistajat Lähetetty: 22.01.2019 16:44 |
Viestit: 5136
|
|
Kannattaa nuistaa nyös mistä termi "Made in Germany" juontaa juurensa, Englannissa pakotettiin "tuontiromujen" tuojat merkitsemään halvat ala-arvoisat tavarat alkuperämaan leimoilla. Nykyään sekään ei tarkoita mitään, esinerkiksi televisiot voi merkitä Made in Germany jos joku viimeinen toimenpide on tehty Saksassa, pelkkä takalevyn kiinnitys riittää siihen.
|
|
|
|
 |
|
Xari
|
Viestin otsikko: Re: C4 ja sähköosien valmistajat Lähetetty: 22.01.2019 23:08 |
Viestit: 5884 Paikkakunta: Lahti
|
betaromeo kirjoitti: Onko taas saksalaiset käyneet pilaamassa "patongin mainioiden miesten" hassut ranskalaiset autot? Mitä niistä Ranskalaisista mutta kun pilasivat Neuvostoliitossakin valmistetut, se vaatii jo yritystä, on tosin pakko pitää saksalaista suunnittelua sisältänyttä Samaraa huomattavasti Italialaista äitiään edistyneempänä, jo ihan pelkästään jo korjattavuuden kannnalta, miksiköhän 
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
|
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: C4 ja sähköosien valmistajat Lähetetty: 23.01.2019 08:54 |
Viestit: 2164
|
Xari kirjoitti: betaromeo kirjoitti: Onko taas saksalaiset käyneet pilaamassa "patongin mainioiden miesten" hassut ranskalaiset autot? Mitä niistä Ranskalaisista mutta kun pilasivat Neuvostoliitossakin valmistetut, se vaatii jo yritystä, on tosin pakko pitää saksalaista suunnittelua sisältänyttä Samaraa huomattavasti Italialaista äitiään edistyneempänä, jo ihan pelkästään jo korjattavuuden kannnalta, miksiköhän  Taisi olla saksalaisilta ihan harkittua lähettää niitä toimimattomia kaukovalo releitä Neuvostoliittoon, jotta eivät nähneet, missä rotkonreuna, jolla saatiin koko valtio häviämää? 
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
|
Kami
|
Viestin otsikko: Re: C4 ja sähköosien valmistajat Lähetetty: 23.01.2019 13:17 |
Viestit: 1729 Paikkakunta: Nousiainen
|
Enhän minä sillä tiedolla muuta tee, kuin että on hyvä tietää etten ole perättömiä argumentoinut, kun "bimmeri" kaverini leukailee "rapeiden ranskalaisten" sähkövioista Tuli meinaan heitettyä, että pitkälti taitaa olla saman lafkan sähköjä oli se sit "rapea ranskalainen", "bimmeri" tai "mese". Mesejen rakentamiseen käytettyä osia kun tuli tehtaalla pari kuukautta rekoista purettua, niin näkyi siellä ihan samoja valmistajia kuin on tullut "rapeiden ranskalaisten" kanssa vastaan.
Ai mää vai... 1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
|
|
|
|
 |
|
Xari
|
Viestin otsikko: Re: C4 ja sähköosien valmistajat Lähetetty: 23.01.2019 14:39 |
Viestit: 5884 Paikkakunta: Lahti
|
betaromeo kirjoitti: Taisi olla saksalaisilta ihan harkittua lähettää niitä toimimattomia kaukovalo releitä Neuvostoliittoon, jotta eivät nähneet, missä rotkonreuna, jolla saatiin koko valtio häviämää?  Ihan "harkitenhan" ne lähetti sinne pakkasessa toimintakyvyttömän armeijankin, eipä siellä tosin parjännyt Napoleonkaan, rele oli kyllä ostettu ihan kotimaisesta varaosakaupasta. Ja sitä saksalaista laatuautoa....... https://www.apu.fi/videot/kaytetty-volkswagen-golf-1-6-comfortline-3-700-eur-helmat-vaihtoon
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
|
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: C4 ja sähköosien valmistajat Lähetetty: 23.01.2019 14:46 |
Viestit: 2164
|
Kami kirjoitti: Enhän minä sillä tiedolla muuta tee, kuin että on hyvä tietää etten ole perättömiä argumentoinut, kun "bimmeri" kaverini leukailee "rapeiden ranskalaisten" sähkövioista Tuli meinaan heitettyä, että pitkälti taitaa olla saman lafkan sähköjä oli se sit "rapea ranskalainen", "bimmeri" tai "mese". Mesejen rakentamiseen käytettyä osia kun tuli tehtaalla pari kuukautta rekoista purettua, niin näkyi siellä ihan samoja valmistajia kuin on tullut "rapeiden ranskalaisten" kanssa vastaan. Valmistajan merkki saattaa hyvinkin olla vaikka Bosch esim. ruiskutus osissa, mutta en edes lähde arvailemaan miten montaa eri eri versiota tehdään eri hintaluokan autoihin? Halvimmassa Daciassa saattaa hyvinkin olla Bosch:n laitteisto kuin myös BMW:ssä, mutta se on varmaa, että samaa ei ole 700 sarjalaisessa ja Loganissa. Voisi varmasti olla muuten sama järjestelmä, mutta hinta tulee esteeksi Dacian kohdalla.
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
|
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: C4 ja sähköosien valmistajat Lähetetty: 24.01.2019 01:31 |
Viestit: 5136
|
|
Aika vähissä taitaa olla ihan täysin samat sähköosat tai edes ihan lähelle osuvat, esimerkiksi BMW 3-sarjassa näkyi olevan Bosch Made in Hungary ruiskuECU, kuten oli myös C4:ssa, mutta kun C4 oli bensa ja bemari oli X320D dieseli, niin osilla ei valmistajasta ja valmistusmaasta ja -vuosista huolimatta ole juurikaan yhteistä. Eikös useimmat moottorinohjaukset ole autovalmistajakohtaisia vaikka samalta alihankkijalta tulisivatkin.
Pikainen katsaus bildelsbasen C4:ssa (2012->) näkyi mottorinohjauksessa (Bensa ja Diesel) olevan "saksalaisia" Continental (Made in France) (VDO->Siemens->) Bosch (Made in Hungary)
Muita: "Ranska": Valeo (Made in France)
"UK? olikohan tuohon aikaan?" Delphi (Made in Hungary)
Mutta kyllä saksassa valmistetuissa mersuissakin on ollut Valeo Made in France ohjausyksiköitä, esimerkiksi ilmastoinneissa...
|
|
|
|
 |
|
|