|
Kirjoittaja |
Viesti |
osexm
|
Viestin otsikko: XM Y3 nopeusinfon jakoboksin ongelmat Lähetetty: 18.02.2019 22:59 |
Viestit: 213 Paikkakunta: Kauniainen
|
Kuten tunnettua niin tuon boksin saa usein kuntoon vaihtamalla siihen konkat. Tällä kertaa se ei tullutkaan kuntoon joten ajattelin katsoa tarkemmin sen sisuksiin ja piirtää siitä kytkentäkaavion. Se ei ole täydellinen ja on siinä varmasti virheitäkin mutta tämmöinen siitä tuli parissa tunnissa. Kyseessä on siis se boksi jossa 4+5 riviset liittimet. Kuvan boksissa on jo konkat vaihdettu.
Äkkiä katsottuna toiminta on seuraavanlainen: - ylhäällä on signaalipolku jossa vahvistetaan ja muokataan anturilta tuleva data ja ohjataan viiden transistorin kautta ulostuloihin. Ulostulot menevät seuraaville: ECU, jousitusecu, vakkari, kulutusnäyttö , yksi vapaa - alhaalla on ilmeisesti nopeuden seuranta niin että kun nopeus on alle 30 km/h niin se pimentää ulostulot. Tässä osiossa konkilla on aika kriittinen rooli - keskelle on piirretty 2903 piirin toiminta. Se on komparaattori joka pimentää ulostulot jos tulosignaali on liian matala tai liian korkea.
Seuraavaksi laitan boksin signaaligeneraattorin taakse ja katson skoopilla mikä tätä vaivaa. Jotenkin tekisi mieli ottaa molemmat jarrut pois ja jättää vain signaalin muokkaus ja vahvistus. Ehkäpä tulen toisiin aatoksiin kunhan ymmärrän niiden tarpeellisuuden.
Liitteet: |

Boksi.jpg [ 73.21 KiB | Katsottu 3862 kertaa ]
|

Kuva boksista.jpg [ 45.42 KiB | Katsottu 3862 kertaa ]
|
-------------- XM V6 24 -91
|
|
|
|
 |
osexm
|
Viestin otsikko: Re: XM Y3 nopeusinfon jakoboksin ongelmat Lähetetty: 26.02.2019 18:18 |
Viestit: 213 Paikkakunta: Kauniainen
|
Ohessa vielä tarkempi ja oikeampi kaavio kytkennästä. Siitä puuttuu ulostulotransistorit ja niiden oheiskomponentit ja sisääntulon muutaman kilon ylösvetovastus. Tuo on Spice simulaattorille tehty malli oleellisimmista osista.
Testipenkissä mittailin että ulostuloissa on sakara-aalto jos sisääntuleva siniaalto on alle 280 Hz ja amplitudi yli 1,7V. En pysty sanomaan onko mittauskohde hyvä yksilö vai ei. Ainakin autossa toimii.
Jos jotakuta kiinnostaa niin tuohon voi syöttää vaikka 5 voltin ja 50Hz:n verkkotaajuutta niin toimivassa ulostulossa näkyy sakara-aalto. Sisääntulopinnat 7 ja 8 (0), +12V pinna 6 ja 0 on 9 . 8 ja 9 ovat yhdessä. Kaikki ulostulot (5 kpl)ovat samassa rivissä.
Konkista kriittisimmät ovat kuvan alareunassa näkyvät sininen (470nF) ja punainen (100nF) sillä ne vaikuttavat rajataajuuteen.
-------------- XM V6 24 -91
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: XM Y3 nopeusinfon jakoboksin ongelmat Lähetetty: 26.02.2019 22:37 |
Viestit: 2617 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Hienoa, kiitos! Lisää tämmöistä!
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
SamiT
|
Viestin otsikko: Re: XM Y3 nopeusinfon jakoboksin ongelmat Lähetetty: 26.02.2019 23:06 |
Viestit: 367 Paikkakunta: Paimio
|
Hyvä homma! Ja muuten Pösö 605:n kojelaudan alta taitaa löytyä ihan sama laite, omassa alkoi toimia juotokset uusimalla mutta voisi nuo konkat vaihtaa siihenkin kun taas ajankohtaiseksi se homma tulee.
2001 Citroën C5 2.0i SX Break 2003 Citroen C5 2,0i SX Berline 1999 Peugeot Partner Van 1999 Peugeot 306 HDI 1998 Peugeot 605 ST V6 Aut 1994 Peugeot 405 1,6 GLi 1990 Citroen BX 16 GTI
|
|
|
|
 |
osexm
|
Viestin otsikko: Re: XM Y3 nopeusinfon jakoboksin ongelmat Lähetetty: 27.02.2019 18:26 |
Viestit: 213 Paikkakunta: Kauniainen
|
Tässä vielä lisäinfo Hollannin harrastajasivuilta. Onpahan sitten yhdessä paikassa:
Tuosta näkee että esim. 300Hz:n taajuus vastaa nopeutta n. 210 km/h eli mittaamani boksi (280Hz) lakkaa toimimasta kun nopeus ylittää 201 km/h. Voi, voi....
""" Calculating the speed The sensor supplies square signals, of which the frequency is proportional to the speed.
Square signal is 1.4v to 9.8V
We know that the sensor supplies: - Eight pulses per revolution of the polarwheel (eight pairs of poles) - Five pulses per metre travelled. Therefore, one pulse corresponds to 0.2 m travelled +20 cm (1 m15 ulses). Each time the vehicle travels 20 cm, the voltage reach its maximum value (pulse). All that is required now is to count the number of pulses per second to determine the vehicle speed. Example The sensor supplies 50 pulses per second. 50 pulses 4 50 X 20 cm = 1000 cm = 10 metres The vehicle is therefore travelling at 10 m/s 10 m/s = 10 X 3600 = 36 000 m/h = 36 kmlh Therefore, if the sensor supplies 50 pulses per second, the vehicle is travelling at 36 krnlh. 50 pulses + 36 km/h 100 pulses + 72 kmlh 10 pulses is 7,2 km/h """""
-------------- XM V6 24 -91
|
|
|
|
 |
|
|