Akseli kirjoitti:
IJN kirjoitti:
Camberilla on väliä koska se on naimisissa aurauksen kanssa. Negatiivisempi camber tarkoittaa lisääntynyttä aurausefektiä - vaikka mitattu aurauskulma pysyykin ennallaan. Aurausta pitäisi silloin vähentää tai muuttaa haritukselle jotta ajettavuus pysyy samana..
Totta tuokin, itse ajattelin asiaa ehkä liian kilpa-automaisesti. Sinänsä tuo mitä sanoit voisi selittää nuo Julkusen pyöränkulmasäädöt, koska keskimäärin kaikissa yli 100tkm (X7 ja C6) camber on vähintään ylärajassa ja yleensä ylikin sen, eli tuolla pienemmällä aurauksella kompensoidaan sitä. Kun ei noissa puslissa ole kuitenkaan mitään väljää tai moitittavaa kiinnitettyinä, onkohan yksikään X7/C6 jäänyt kiinni taka-akselin välyksistä katsastuksessa, jos vakaajan tankoja ei lasketa?
Joo siellä taka-akselilla on tusinan verran osittain todella isoja ja jo uutena löysiä puslia, hyvin joustavia kumilurppia. Itse vaihdoin alatukivarsien molemmat puslat ja varsinkin se koriin kiinnittyvä oli jo uutanakin melkoinen purukumi. Voi hyvin kuvitella että kun kaikki muutkin puslat ovat kuluneet, rengas läsöttää lintallaan vaikka välystä ei tietysti tunnu, kumielementit vain ovat joustavampia kuin uutena.
Tosiaan noiden puslien jälkeen käytös vähän rauhoittui, mutta edelleen perä on sellainen että sateella kun toinen rengas menee tiemerkinnän tai kaivonkannen yli, koko peräpää vähän tanssahtaa sivusuunnassa. Aurausta lienee rajusti liikaa, vähennän julkusen lukemiin. Minulla oli ennen puslien vaihtoa molempien rattaiden camber yli -2 astetta eli ns punaisella, silmämääräisesti se vähän väheni nyt, mutta tuo tracrite ei camberia mittaa vaan ainoastaan aurauksen.