Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 9 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: C6:n 3D-suuntauskulmat?
ViestiLähetetty: 16.09.2019 01:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2828
Tulipa tänään hävettävä ropleema eteen. C6:n takapää tekee moniaiden puslien vaihdonkin jälkeen omia temppujaan pidon vaihdellessa, ja ajattelin säätää kulmat kohdalleen. Näissähän on myös takapään auraus säädettävissä.

Mutta mitäs kun manuaalit tuntevat kahdet ihan erilaiset säätökulmat, jos toisen mukaan säätää keskelle niin toisessa ovat punaisella? Tällä hetkellä takana on aurausta 0 astetta 50 minuuttia eli lähes 1 aste, joka on toisen taulukon mukaan vielä haarukassa, toisen mukaan jo liian auraavalla. Hmm...

Millaisia arvoja ovat foorumilaiset käyttäneet C6:n kulmissa, ja erityisesti, olisiko arvoja joilla on saavutettu ns hyvä tulos?

Hävettäväähän tämä on siksi että minä olen aikaisemmat C6:ni säädättänyt yritys-erehdys-menetelmällä ns hyviin kulmiin, mutta en enää vuosien jälkeen muista enkä löydä paperia mitkä nämä kulmat olivat...



Sävel ja sanat Simo Salminen.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C6:n 3D-suuntauskulmat?
ViestiLähetetty: 16.09.2019 02:05 
Käyttäjän avatar

Viestit: 615
Paikkakunta: espoo
Tällaisilla kuvan mukaisilla arvoilla saatu ns hyvä tulos


Liitteet:
C7E56B44-6009-46BC-8F29-46A2D2A3BE14.jpeg
C7E56B44-6009-46BC-8F29-46A2D2A3BE14.jpeg [ 106.17 KiB | Katsottu 2454 kertaa ]

GS break 1015 Convertisseur 1971
CX25TRI break serie1 1985
C6 3.0HDi exclusive 2010
C5 2.2HDi exclusive business tourer 2011
Volvo Amazon P220 Herrgårdsvagn 1969
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C6:n 3D-suuntauskulmat?
ViestiLähetetty: 16.09.2019 14:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2828
Kiitos, pitää kokeilla noilla. Mulla on paperilla viralliset arvot joiden mukaan autossa pitää olla haritusta edessä 0-2mm ja takana aurausta 5mm. Nuo sinun paperisi luvut ovat paljon järkevämmät, edessäkin vähän aurausta ja takana paljon pienempi auraus.

Huomattavaa on että tuossa sinun säädössäsi on taakse säädetty auraus joka on ohjearvohaarukkaakin pienempi, eli kone näyttää tod näk keltaista, ei vihreää. Mutta säätäjä on tiennyt että noilla kulmilla auto on meikäläisillä teillä parempi. Tämä on sitä salattua ammattitaitoam ei tuijoteta sokeasti papereita.

Tuli hommattua itselle tuollainen Laser-trackrite, erittäin kätevä peli harrastajalle. Säätelen itse ensi viikonloppuna aurauksen kohdilleen.



Sävel ja sanat Simo Salminen.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C6:n 3D-suuntauskulmat?
ViestiLähetetty: 16.09.2019 16:58 

Viestit: 299
Camber-säätökin taakse on saatavissa, mutta jos kerta laitoit uutta puslaa sinne taakse enemmänkin niin oletan, että laitoit sen takimmaisen alatukivarrenkin, josta tuntuu puslat venyvän vanhetessaan lisäten camberia taakse. Tai ainakin oletan sen olevan suurin syy liian isoon takacamberiin, mikä nyt ei varmaan sinänsä ole ongelma ajettavuuden suhteen.

Lainaa:
Rear axle, tire cupping: the ex-works camber link rods are not adjustable. When the
rubber bushes start to wear out a little, rear camber becomes increasingly negative,
causing tire cupping. The link rods can be replaced with adjustable ones, solving this
problem. They are available from a Citroën dealership in NL, drop me a line at rob@c6-
friends.nl and I will tell you how and where to get them.


34 minuuttia eli ohjearvon keskelle olen laittanut ja se on ollut kai ihan ok. Tosin voisi olla kiva kokeilla noita Julkusen säätöjä joskus.



-00 Xantia Activa V6
-97 Xantia V6 Automaatti
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C6:n 3D-suuntauskulmat?
ViestiLähetetty: 16.09.2019 18:45 

Viestit: 655
Camberilla on väliä koska se on naimisissa aurauksen kanssa. Negatiivisempi camber tarkoittaa lisääntynyttä aurausefektiä - vaikka mitattu aurauskulma pysyykin ennallaan. Aurausta pitäisi silloin vähentää tai muuttaa haritukselle jotta ajettavuus pysyy samana..


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C6:n 3D-suuntauskulmat?
ViestiLähetetty: 16.09.2019 19:28 

Viestit: 299
IJN kirjoitti:
Camberilla on väliä koska se on naimisissa aurauksen kanssa. Negatiivisempi camber tarkoittaa lisääntynyttä aurausefektiä - vaikka mitattu aurauskulma pysyykin ennallaan. Aurausta pitäisi silloin vähentää tai muuttaa haritukselle jotta ajettavuus pysyy samana..


Totta tuokin, itse ajattelin asiaa ehkä liian kilpa-automaisesti. Sinänsä tuo mitä sanoit voisi selittää nuo Julkusen pyöränkulmasäädöt, koska keskimäärin kaikissa yli 100tkm (X7 ja C6) camber on vähintään ylärajassa ja yleensä ylikin sen, eli tuolla pienemmällä aurauksella kompensoidaan sitä. Kun ei noissa puslissa ole kuitenkaan mitään väljää tai moitittavaa kiinnitettyinä, onkohan yksikään X7/C6 jäänyt kiinni taka-akselin välyksistä katsastuksessa, jos vakaajan tankoja ei lasketa?



-00 Xantia Activa V6
-97 Xantia V6 Automaatti
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C6:n 3D-suuntauskulmat?
ViestiLähetetty: 16.09.2019 20:10 

Viestit: 122
Akseli kirjoitti:
IJN kirjoitti:
Camberilla on väliä koska se on naimisissa aurauksen kanssa. Negatiivisempi camber tarkoittaa lisääntynyttä aurausefektiä - vaikka mitattu aurauskulma pysyykin ennallaan. Aurausta pitäisi silloin vähentää tai muuttaa haritukselle jotta ajettavuus pysyy samana..


Totta tuokin, itse ajattelin asiaa ehkä liian kilpa-automaisesti. Sinänsä tuo mitä sanoit voisi selittää nuo Julkusen pyöränkulmasäädöt, koska keskimäärin kaikissa yli 100tkm (X7 ja C6) camber on vähintään ylärajassa ja yleensä ylikin sen, eli tuolla pienemmällä aurauksella kompensoidaan sitä. Kun ei noissa puslissa ole kuitenkaan mitään väljää tai moitittavaa kiinnitettyinä, onkohan yksikään X7/C6 jäänyt kiinni taka-akselin välyksistä katsastuksessa, jos vakaajan tankoja ei lasketa?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C6:n 3D-suuntauskulmat?
ViestiLähetetty: 16.09.2019 20:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2828
Akseli kirjoitti:
IJN kirjoitti:
Camberilla on väliä koska se on naimisissa aurauksen kanssa. Negatiivisempi camber tarkoittaa lisääntynyttä aurausefektiä - vaikka mitattu aurauskulma pysyykin ennallaan. Aurausta pitäisi silloin vähentää tai muuttaa haritukselle jotta ajettavuus pysyy samana..


Totta tuokin, itse ajattelin asiaa ehkä liian kilpa-automaisesti. Sinänsä tuo mitä sanoit voisi selittää nuo Julkusen pyöränkulmasäädöt, koska keskimäärin kaikissa yli 100tkm (X7 ja C6) camber on vähintään ylärajassa ja yleensä ylikin sen, eli tuolla pienemmällä aurauksella kompensoidaan sitä. Kun ei noissa puslissa ole kuitenkaan mitään väljää tai moitittavaa kiinnitettyinä, onkohan yksikään X7/C6 jäänyt kiinni taka-akselin välyksistä katsastuksessa, jos vakaajan tankoja ei lasketa?


Joo siellä taka-akselilla on tusinan verran osittain todella isoja ja jo uutena löysiä puslia, hyvin joustavia kumilurppia. Itse vaihdoin alatukivarsien molemmat puslat ja varsinkin se koriin kiinnittyvä oli jo uutanakin melkoinen purukumi. Voi hyvin kuvitella että kun kaikki muutkin puslat ovat kuluneet, rengas läsöttää lintallaan vaikka välystä ei tietysti tunnu, kumielementit vain ovat joustavampia kuin uutena.

Tosiaan noiden puslien jälkeen käytös vähän rauhoittui, mutta edelleen perä on sellainen että sateella kun toinen rengas menee tiemerkinnän tai kaivonkannen yli, koko peräpää vähän tanssahtaa sivusuunnassa. Aurausta lienee rajusti liikaa, vähennän julkusen lukemiin. Minulla oli ennen puslien vaihtoa molempien rattaiden camber yli -2 astetta eli ns punaisella, silmämääräisesti se vähän väheni nyt, mutta tuo tracrite ei camberia mittaa vaan ainoastaan aurauksen.



Sävel ja sanat Simo Salminen.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C6:n 3D-suuntauskulmat?
ViestiLähetetty: 22.09.2019 01:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2828
Laitoin takapään lähelle julkusen kulmia ja parani paljon. Näköjään tehtaan arvot eivät toimi näissä.



Sävel ja sanat Simo Salminen.
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 9 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: