Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Xantian jousitus jäykistyy
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=28671
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Putkimies22 [ 01.03.2019 00:10 ]
Viestin otsikko:  Xantian jousitus jäykistyy

Etupää menee välillä tai enimmän aikaa kivikovaksi eli joustoa ei ole yhtään. Korkeussäätö kuitenkin toimii eli vivusta vääntämällä laskeutuu alas tai nousee ylös. Jumppaamalla ylös alas saattaa taas pehmentyä joksikin aikaa.

Etupallot ja varaajapallo vaihdettu muutama viikko sitten. Litkut vaihdettu ja suodattimet pesty reilu kuukausi sitten.

Mikäs tuollaisen voi aiheuttaa? Tolpat ei ole jumissa koska ylös alas onnistuu ongelmitta. Pallot ei ole risat koska välillä toimii.

Vm -95

Kirjoittaja:  IJN [ 01.03.2019 09:35 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jousitus jäykistyy

Eihän tuollainen vika ole mahdollinen muuten kuin että nesteen seassa uiskentelee jotain joka ajoittain tukkii iskarin kanavia :shock: Onko jouston kadotessa auton korkeus edelleen normaali??

Kirjoittaja:  läjjeejä [ 01.03.2019 10:13 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jousitus jäykistyy

onhan varaajan ilmausruuvi kiinni
-

Kirjoittaja:  Putkimies22 [ 01.03.2019 13:15 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jousitus jäykistyy

IJN kirjoitti:
Eihän tuollainen vika ole mahdollinen muuten kuin että nesteen seassa uiskentelee jotain joka ajoittain tukkii iskarin kanavia :shock: Onko jouston kadotessa auton korkeus edelleen normaali??


No tätä minäkin mietin että voiko joku roska tuon tehdä. Sitten taas luulisi monttuun ajon aiheuttaman paineiskun lennättävän roskan tukoksesta tiehensä. Korkeus pysyy samana, ainakin sanoisin näin. Sanoisin myös että koko etupää menee tönköksi eli roska pitää olla jossain molempien nurkkien yhteisessä paikassa.

Ilmausruuvin kyllä kiristin pallonvaihdon jälkeen mutta sen saan nopeasti tarkistettua.

Kirjoittaja:  Teuski [ 01.03.2019 14:11 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jousitus jäykistyy

Kokeneena hydemiehenä tuskin olet sitä ruuvia avannut kokonaan ja hukannut kuulaa... :)

Ilmalta tuo kyllä vaikuttaa. Mutta jos toinen puoli menee kovaksi niin ei se toinenkaan kovin paljoa jousta...

Kirjoittaja:  kokemjne [ 01.03.2019 17:29 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jousitus jäykistyy

:roll: tota noin . kun tulette toteamuksen että ilmaahan siellä on . sanoisin että höpöja puhutte. ilma on kaasua joka joustaa toisin kuin neste . ne mokkulat sitikassa ovat täytetty typellä jota on ilmakehässä ainakin 80% loput on happea ja muita sotkuja . tuo ilmahan on sekoitus noista sotkuista ja joustaa ja puristuu kasaan ja ulos kuten kaikki kaasut. NESTE EI puristu . joten höpinät järjestelmässä olevasta ilmasta joka mukamas jäykistää jousitusta on todellakin höpinää . sitikassa ainoa paikka jossa ilma aiheuttaa ongelmaa on dieselien pa systeemissä ja jarruissa. olen tavannut tuon rööriroopen henk. koht . aikoinaan . eli olemme pääseet puhumaan nokakkainkin. suositelisin hänelle että kun huomaa jousituksen olevan tönkkö , niin jos mahdollista hypää kotterosta ulos ja katso korkeus asetus juuri silloin. veikkaan että santun perus säätö on pahasti poskellaan . ILMA EI aiheuta jousituksen jäykistymistä .

Kirjoittaja:  olli__o [ 01.03.2019 17:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jousitus jäykistyy

Putkimies22 kirjoitti:
...
Sanoisin myös että koko etupää menee tönköksi eli roska pitää olla jossain molempien nurkkien yhteisessä paikassa.
...

Mikä jousitus tuossa on eli ei kai muissa kuin hydractivessa vaikuta yhteinen osuus molempiin kulmiin ja niissäkin silti jousipallot jäävät vielä joustamaan, ainoastaan mahdollinen lisäpallon tuoma lisäjousto ja pehmeys katoaa,eli muuttuu jäykkään tilaan?

voisiko olla jotain vettä/vetistä HMää tai oikein huonosti lämpöä kestävää nestettä, onko pakkasella vaikutusta asiaan, ei kai puhdistusnestekään ihan tönköksi mennyt pikkupakkasella?

Palloja kyllä silti epäilisin, jos neste on ok, koska sylinterin ja jousipallon välissä ei ole muuta kuin pallossa oleva iskunvaimennusventtiili. Etupallot on sen verran hyvin tyrkyllä että kokeilisin vaikka lainapalloilla, entäs jos välillä ollut jousto tulikin karanneesta typestä? No tarkempi käytös kyllä kertoo, karannut typpi kyllä ilmaantuu pois ja loppuu.

Kokemjne ehti tuossa välissä kirjoittaa, samaa mieltä että ilma ei jäykistä (kuin korkeintaan ohjausta) vaan pehmentää. Mutta tuo korkeus voisi olla tosiaan yksi syy, jos korkeussäätö on pihalla ja välillä menee ihan ylös yläkumeja vasten, silloinkin auto muuttuu myös kenguruksi ja palautuu kun auto laskeutuu. Jos säätö on vielä vähän yläkanttiin, niin ei sitä juuri sisältä huomaa.

Kirjoittaja:  Putkimies22 [ 01.03.2019 18:23 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jousitus jäykistyy

Ilmaruuvi on kiinni. Mutta se tuossa käsiteltiinkin jo. Pallot on siis ihan pränikät ja olleet kiinni parisen viikkoa. Auto-Artikkelista vielä ostettu eli pitäisi oll ajust oikeat.

Jätin eilen ala-asentoon ja tänään sitten lähtöä tehdessä ajo-asentoon. Ensin ei noussut etupää ollenkaan, sitten vipua yläasennossa käyttäen ylös. Apparin puoli jäykkä ja kuksin puoli joustaa. Laskin alas ajo-asentoon ja nyt toimi molemmat ainakin joten kuten. Pystyi siis ajamaan kuopissakin. Sangen outoa, pitää jatkaa seurantaa. Lehmät oli kyllä Motonetistä, voisiko niitä syyttää?

Kirjoittaja:  Akseli [ 01.03.2019 18:35 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jousitus jäykistyy

Oliko tässä Hydractive vai ei?

Kirjoittaja:  Putkimies22 [ 01.03.2019 18:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jousitus jäykistyy

Akseli kirjoitti:
Oliko tässä Hydractive vai ei?


Ihan perusperus-versio :)

Kirjoittaja:  xanpoke [ 01.03.2019 18:43 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jousitus jäykistyy

Oletko tarkistanut "linnunluut" ja korkeussäätimien toiminnan?

Kirjoittaja:  olli__o [ 01.03.2019 18:46 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jousitus jäykistyy

Putkimies22 kirjoitti:
Ilmaruuvi on kiinni. Mutta se tuossa käsiteltiinkin jo. Pallot on siis ihan pränikät ja olleet kiinni parisen viikkoa. Auto-Artikkelista vielä ostettu eli pitäisi oll ajust oikeat.

Jätin eilen ala-asentoon ja tänään sitten lähtöä tehdessä ajo-asentoon. Ensin ei noussut etupää ollenkaan, sitten vipua yläasennossa käyttäen ylös. Apparin puoli jäykkä ja kuksin puoli joustaa. Laskin alas ajo-asentoon ja nyt toimi molemmat ainakin joten kuten. Pystyi siis ajamaan kuopissakin. Sangen outoa, pitää jatkaa seurantaa. Lehmät oli kyllä Motonetistä, voisiko niitä syyttää?

Tuo voisi viitata korkeussäätimen tai sen tangon ongelmiin, onko ne tarkistettu ja myös että ajokorkeudessa on selkeä ero yläasentoon (ja korotettuun) nähden. [Edit samaa tuli jo kirjoittaessa]

Lehmää lasissa pakastimeen, helppo tarkistus: jos on nestemäistä, ok, jos hyytelöä niin ei kovin hyvä (ja varoituslappu päälle: Myrkkyä, älä juo).

Kirjoittaja:  Akseli [ 01.03.2019 18:51 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jousitus jäykistyy

Jos ei nouse ilman yläasennossa käyttöä niin kuulostaisi siltä, että manuaalisäätö on väärin säädetty ja tämä voi varmaankin aiheuttaa väärää ajokorkeutta ajaessa ja sitä kautta jäykkää jousitusta.

Toinen ehkä vähän kauempaa haettu idea, voiko olla niin, jos jousitolppa on asennettu väärään asentoon suhteessa yläpäähän, että sinne muodostuisi jonkinlainen lukko? Ainakin vakiona ne tolpan reiät ovat suoraan yläpään paineputken ja pallon suhteen. Vakaaja sitten vetää molemmat puolet kovaksi.

Kirjoittaja:  IJN [ 01.03.2019 20:25 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jousitus jäykistyy

Akseli kirjoitti:
Jos ei nouse ilman yläasennossa käyttöä niin kuulostaisi siltä, että manuaalisäätö on väärin säädetty ja tämä voi varmaankin aiheuttaa väärää ajokorkeutta ajaessa ja sitä kautta jäykkää jousitusta.

Jos auto oli pakkasessa yön yli ja aamulla tekee tätä, voi olla vettä nesteen seassa. Korkeudensäätimeen jää jemma josta se ei helpolla poistu itsekseen. Jos on jäähilettä kierrossa pallon seutuvilla niin jumittaa sekin varmasti jousitusta. Onko ollut tilanteita joissa vettä olisi voinut joutua systeemiin? Onko jäykkäilyt esiintyneet pakkasella?
Vettä voi joutua säiliöön niinkin ihmeellisellä mutta luonnollisella tavalla, että ilmaletkun pää lojuu säiliön kupeessa poterossa, johon on valunut sulamisvettä. Sitten kun startin jälkeen jousitus pyytää nestettä säiliöstä, letku imaisee korvausilman mukana vettä. Tämä sopisi vuodenaikaan sekä siihen että säiliön seudulla on askarreltu.

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 01.03.2019 22:01 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jousitus jäykistyy

IJN kirjoitti:
Jos auto oli pakkasessa yön yli ja aamulla tekee tätä, voi olla vettä nesteen seassa. Korkeudensäätimeen jää jemma josta se ei helpolla poistu itsekseen...

Ääni tälle mahdollisuudelle. Se vähä. mitä korkeudensäädin sisäisesti vuotaa, palaa takaisin säiliöön korkeudensäätimen yläosasta paluuliittimen kautta. Tiivistyskalvojen sisälle pohjalle pikkuhiljaa jää mustaa möhnää, joka sisältää vettä ja metallihiukkasia. Painavmpana möhnä jää pohjalle, kevyemmän öljyn palatessa säiliöön.

Tuon möhnän voi kuitenkin suurimmaksi osaksi poistaa myös hydraulijärjestelmää purkamatta. Takasäätimen takimmainen muovisuoja varovasti vaikka ruuvitaltalla työntäen irti. Sitten teräspannalla kiristetty kumitiivistekalvo samalla tavalla irti. Kuppi alle ensin, siitä lirahtaa n. 0,1 dl yleensä tummaa edellämainittua litkua. Autossa voi olla jousituspaineet päällä, kuvaamallani tavalla siitä valuu vain tuo pohjalle jäänyt litkumäärä, pidemmässä aukiolossa myös paluuletku voi valua tyhjäksi, mutta korkeapainepuoleen ei tällä tavoin kosketa. Nopea puhtaaksipyyhkiminen, kumikalvo ja panta paikalleen, suojamuovi paikalleen, homma tehty. Myös etukorkeudensäätimelle on mahdollista tehdä sama paikallaan, putkia avaamatta. Etupää on vaan ahtaampi, ja vaatii enemmän kärsivällisyyttä, siellä apurungon ja pohjan/rintapellin välissä.

Pitemmän kaavan mukaan: Putket irti, korkeudensäädin irti, purku työpöydällä, puhdistus. Kasaus, takaisinasennus, tarvittavat katkenneet putket uusien. Oma kokemus on, että vähintään 2 putkea katkeaa irroitusvaiheessa, usein enemmänkin... :(

Kirjoittaja:  Putkimies22 [ 02.03.2019 00:17 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jousitus jäykistyy

Illan koeajossa jousitus niin pehmeä kuin ei olisi aiemmin ollutkaan. Ranskatar varmaan jotenkin aisti että nyt siitä puhutaan ja päätti parantaa tapansa :)

Auto oli siis syksyllä jäykkä, etupää lähinnä. Litkujen vaihto ei auttanut. Pallojen vaihto auttoi. Sitten 2-3 viikkoa ja jäykkyys osittain palasi.

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 02.03.2019 00:26 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jousitus jäykistyy

Putkimies22 kirjoitti:
.... Ranskatar varmaan jotenkin aisti että nyt siitä puhutaan ja päätti parantaa tapansa :)

Hyvä konsti pitää sitikka kunnossa on välttää liiallista Ismo Alangon soittamista autossa. Eihän se Citroenkaan mitä tahansa kestä... :lol:

Kirjoittaja:  Putkimies22 [ 12.09.2019 23:23 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jousitus jäykistyy

Missä kohtaa tuo etukorkeudensäädin on ja mitä pitää huomioida kun sen ottaa pöydälle tutkittavaksi? Onko korjattava vai pitääkö hankkia uusi?

Kuvat olis kivoja :)

Kirjoittaja:  Teuski [ 13.09.2019 07:10 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jousitus jäykistyy

Putkimies22 kirjoitti:
Missä kohtaa tuo etukorkeudensäädin on ja mitä pitää huomioida kun sen ottaa pöydälle tutkittavaksi? Onko korjattava vai pitääkö hankkia uusi?

Kuvat olis kivoja :)

Keskellä etuapurungon päällä moottorin takana.
Kyllähän noita korjataan, mutta olishan se näppärää vaihtaa saman tien ehjä osa vaikka vanhan sitten huoltaisi...

Kirjoittaja:  olli__o [ 13.09.2019 07:35 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jousitus jäykistyy

Auton alta löytyy... [edit: tulikin Teuskin viesti kirjoittamisen aikana]
Tuolla on kuvia ja huolto-ohjeita:
https://frenchcarforum.co.uk/forum/view ... hp?t=27122
Tuolla ei tosin ollut itse sen säätimen purkua ja puhdistusta kuvattu? enemmänkin vain vivuston. Mutta muistelisin täälläkin nähneeni "räjäytyskuvan" korkeussäätimestä? (Mutta vivustonkin ruosteet ja jumit aiheuttaa toimimattomuutta).

Pukit on tärkein turvavaruste hydeauton alle mentäessä, työkaluja ainakin putkijunttureiden avaamiseen (mieluusti oikea siihen tarkoitettu, avolenkeillä turmelee helposti juntturit). Ja "linnunluu" kannattaa vaihtaa uuteen samalla. Putkitiivisteet ja mahdolliset huolto-osat säätimeen ja jos sattuu joku putki kärsimään irroittaessa, niin sellaisiakin voi tarvita. Kuvia kannattaa ottaa putkien, vivuston ja säätimen sisuskalujen sijainneista - jos ei muille niin ainakin itselle muistin tueksi.

Kirjoittaja:  Teuski [ 13.09.2019 08:00 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jousitus jäykistyy

Xantiassa yksi syy korkkarin epämääräiselle toiminnalle voi olla ruosteen pehmentämä vakaajalta tuleva varsi, joka voi taipua liikkeen mukana.

Kirjoittaja:  Akaile [ 13.09.2019 10:00 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jousitus jäykistyy

Pari litraa löpöä lehmän tilalle, 500km ajoa, nesteet ja suodin vaihtoon. Jos ei auta niin vika on mekaaninen.

PS. Olen tällä sen verran monta yksilöä vetristänyt ilman vuotoja, että uskallan xantturoille tätä suositella.

Kirjoittaja:  olli__o [ 13.09.2019 11:26 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jousitus jäykistyy

Korkeussäätimen kautta ei ole oikein kunnon kiertoa, eli ei välttämättä juuri töhkät poistu, voi toki herkistyä silti.

Tuolla oli kuvalinkkejä joista ainakin eka eastman toimii, sitikkahallerian osoite on muuttunut, mutta cxtb2 "Kilpukoita":n alta löytää osan purkukuvia, esim:
https://www.citroenkerho.fi/citikkagall ... tegory/314

Ei niissä taida juuri eroja olla vaikka olisi jostain muusta mallista (säädinosassa)?

Kirjoittaja:  olli__o [ 13.09.2019 11:42 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jousitus jäykistyy

se unohtunut linkki... viewtopic.php?f=9&t=17997

Kirjoittaja:  Putkimies22 [ 21.09.2019 18:57 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jousitus jäykistyy

Ei tarvii korkeudensäädintä korjaili, riitti kun laittoi etummaisen linnunluun takaisin kiinni :lol: Olen takapäästä noita vaihdellut mutta oireet oli nyt sellaiset ettei tuo tullut edes mieleen.
Ai että on nyt muuten kiva kissa ajaa, kun sain sen tukivarren puslankin vaihdettua. Ja vetonivelen suojakumin. Tuota voisi nyt tarjoilla leimasedälle tarkistettavaksi :)

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/