Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 8 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: H2 jäykkyydensäätimen ohivuodon korjaus
ViestiLähetetty: 27.04.2019 18:19 

Viestit: 724
Sellainen ongelma on, että tuo magneettiventtiili vuotaa läpi varsin voimakkaasti ja perä laskee hetken päästä, kuitenkin ennen kovaan moodiin siirtymistä, aivan alas kun auton sammuttaa. Olen testannut nyt kahdella eri venttiilillä venyttäen tuota pienempää eli oikean puoleista jousta 10mm:stä noin 12-13mm:iin, mutta vuotoa edelleen on.
Kuva

Olen myös tehnyt vajoamisenestoventtiiliin modauksen, joka mainitaan tuolla Xantia007-sivulla. Sen avulla jousitus on toiminut ajossa paljon paremmin, mutta voiko se aiheuttaa sitten sen, että venttiiliin pääsee "väärän" verran painetta ja venttiili jää jotenkin puoliksi auki tms. ja tämän takia vuotaa läpi? Itselleni tuo venttiilin toiminta on kuitenkin jonkun verran mustaa magiaa, etten ole ihan täysin perillä tarkasti sen toiminnasta.
Kuva

Molemmilla kerroilla venttiilin vaihdon jälkeen ja nosturilta laskun jälkeen vuoto on ollut käytännössä nolla, jousitus pehmeässä tilassa ja auto sammutettuna ei ole myöskään mitään tullut. Mutta lyhyen ajolenkin jälkeen on taas vuotanut ja perä vajonnut sammuttamisen jälkeen. Onko myöskin mahdollista, että olen venyttänyt tuota jousta liikaa?



-00 Xantia Activa V6
-97 Xantia V6 Automaatti
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: H2 jäykkyydensäätimen ohivuodon korjaus
ViestiLähetetty: 07.05.2019 17:42 

Viestit: 724
Akseli kirjoitti:
Molemmilla kerroilla venttiilin vaihdon jälkeen ja nosturilta laskun jälkeen vuoto on ollut käytännössä nolla, jousitus pehmeässä tilassa ja auto sammutettuna ei ole myöskään mitään tullut. Mutta lyhyen ajolenkin jälkeen on taas vuotanut ja perä vajonnut sammuttamisen jälkeen. Onko myöskin mahdollista, että olen venyttänyt tuota jousta liikaa?


Itse itselleni vastaten tuohon vajoamisen puuttumiseen nosturilta laskemisen jälkeen: En ole istunut autossa sammuttaessa, joten samanlaista ylöshyppäystä kuorman keventyessä ei tapahdu. Huomasin vaan eilen kun istuin autossa hetken aikaa sammuttamisen jälkeen, ettei perä laskenut ennen kuin nousin autosta ja laskeutui samalla viiveellä sitten kuten normaalisti. Eli vikaa on joko vajoamisenesto venttiilissä itsessään, tuo minun tekemä modaus aiheuttaa jotain, vai voiko korkeudensäätimen sopiva takertelu aiheuttaa tälläistä? Pestessä kun auto on laitettu yläasentoon ei vajoamista tapahdu myöskään.

Venttiilin vuotoa tuo ei kuitenkaan taida ratkaista ja kellään ei liene siihen mitään ideaa?



-00 Xantia Activa V6
-97 Xantia V6 Automaatti
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: H2 jäykkyydensäätimen ohivuodon korjaus
ViestiLähetetty: 07.05.2019 22:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1332
Paikkakunta: Järvenpää
Tuon vajoamisenestoventtiilin modauksen vaikutusta sen varsinaiseen toimintaan en ole miettinyt, mutta voisi olla tosiaan vaikutusta tuohon. Täytyy perehtyä paremalla ajalla..
Eli tuo alkaa vuotaa kun korkeudensäätöventtiilli tekee korkeuden korjausta autosta nousun yhteydessä ja päästää painetta? Alkaako vuoto vain alas-korjauksen jälkeen vai myös noston jälkeen?
Mites ilmaukset, jumppaukset, vajoamisenestopallon kunto/ilmaus?

Pikkujousi taitaa kuoleutua takaisin vanhaan mittaan aika nopeasti, enkä usko että sen liika voima haittaisi neulan tiiviyttä.
Laita pätkä kirkasta letkua siihen solenoidin paluuseen niin näät paljonko sieltä tulee. Tai letkun pätkä astiaan auton alle..
Solenoidin ohivuotohan ei sinänsä vaikuta yleensä tuohon vajoamiseen, mutta laskee painetta pääkaralla joka ei välttämättä ohjaudu.
Nää kommentit tunteella lonkalta, -ei ole taas vähään aikaan ehtinyt perehtyä noihin kapistuksiin..

Hieno homma toisaalta jos tuo modaus toimii ja parantaa pehmeän tilan toimintaa!



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: H2 jäykkyydensäätimen ohivuodon korjaus
ViestiLähetetty: 08.05.2019 00:57 

Viestit: 724
Wesa kirjoitti:

1. Eli tuo alkaa vuotaa kun korkeudensäätöventtiilli tekee korkeuden korjausta autosta nousun yhteydessä ja päästää painetta?
2. Alkaako vuoto vain alas-korjauksen jälkeen vai myös noston jälkeen?
3. Mites ilmaukset, jumppaukset, vajoamisenestopallon kunto/ilmaus?

1. Joo tosiaan kun nousen autosta niin jousitus nousee hieman ylös, tästä hetken aikaa (5-10s) ja perä laskeutuu varmaan samaa vauhtia alas kuin se laskeutuisi manuaalisäädöstä laskemalla. Pitää vielä katsoa laskeutuuko se ensin hieman alas ja sitten nopeasti vaiko suoraan nopeasti.
2. Tarkoitatko noston jälkeisellä vuodolla tuota edellisen kohdan jälkimmäistä vastausta?
3. Takajarrut olen ilmannut kerran, tosin on ollut perän hydejä auki senkin jälkeen. Pumppua en ole jaksanut ilmata paineiden poistojen jälkeen. Jumppaakin on toki tullut jo ajaessa jonkin verran, mutta olen myös manuaalisesti jumppaillut aina välillä. Vajoamisenestopalloa en ole muistaakseni mitannut, tai jos olen niin tulos on ollut tyydyttävä. Kuitenkin päiväyksen mukaan ainakin oli muistaakseni suht tuore tapaus. Ilmaus varmaan tuollekin hoituu takajarrut ilmaamalla?

Huomenna voisi työpäivän ajaksi koittaa sammuttamisen jälkeen kääntää manuaalisen korkeudensäädön vipu yläasentoon ja katsoa mitä tapahtuu. Tuon manuaalisäädön olen mielestäni säätänyt niin kuin se pitäisikin säätää, se kun oli säädetty ostaessa väärin ja liekkö sitten ihan syystä. :roll:


Lainaa:
Pikkujousi taitaa kuoleutua takaisin vanhaan mittaan aika nopeasti, enkä usko että sen liika voima haittaisi neulan tiiviyttä.
Laita pätkä kirkasta letkua siihen solenoidin paluuseen niin näät paljonko sieltä tulee. Tai letkun pätkä astiaan auton alle..
Solenoidin ohivuotohan ei sinänsä vaikuta yleensä tuohon vajoamiseen, mutta laskee painetta pääkaralla joka ei välttämättä ohjaudu.
Nää kommentit tunteella lonkalta, -ei ole taas vähään aikaan ehtinyt perehtyä noihin kapistuksiin..

Sen verran olen kokeillut, että tyhjäkäynnillä varmaan minuutin aikana tulee jokunen desi ainetta pulloon. Sinänsä tuon vuotaminen ei älyttömästi haittaa, jos se ei vaikuta tuohon vajoamiseen, mutta jonkun paluuhaaran rikkoutuessa pääsisi ehkä linkuttamaan kotiakin saakka eikä matka jäisi siihen. Ja toki periaatteellisista syistä kun haluaa systeemien toimivan täydellisesti. Paljonhan lie alunperin tuon jousen pituus?

Lainaa:
Hieno homma toisaalta jos tuo modaus toimii ja parantaa pehmeän tilan toimintaa!

Tämä voi olla toki ihan placebotakin, kun saatoin muuttaa pallotusta silloin kun tein nuo viillot. Ainakaan ylösalas pumpatessa ei tule hyppäystä kuten ennen modausta tuli.



-00 Xantia Activa V6
-97 Xantia V6 Automaatti
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: H2 jäykkyydensäätimen ohivuodon korjaus
ViestiLähetetty: 08.05.2019 17:20 

Viestit: 724
Akseli kirjoitti:
Huomenna voisi työpäivän ajaksi koittaa sammuttamisen jälkeen kääntää manuaalisen korkeudensäädön vipu yläasentoon ja katsoa mitä tapahtuu.

Pysyi vähintään siinä korkeudessa mihin se jäi autosta noustessa, ehkä nousi vielä ylemmäs jäännöspaineilla? Varmaan joku 10 minuuttia ennen käynnistystä kävin vääntämässä vivun normaaliin asentoon eli jousituksen puoleinen vajoamisenesto toimi tässä vaiheessa. Kuitenkin käynnistyksen jälkeen perä tippui alas ja nousi sitten normaalin ajan odottelun jälkeen takaisin ylös. Kokeilin myös sellaista, että pumppasin jarrua sammuttamisen jälkeen lukemattomia kertoja ja perä oli alhaalla kun nousin autosta. Tämä tosin taitaa olla aivan normaalia, jos vajoamisenesto ei mene kiinni.

Pitänee viikonloppuna kokeilla alkuperäisellä magneettiventtiilin painelähdöllä tuota vajoamisenestoa, ja toisella vajoamisenestolla myös.



-00 Xantia Activa V6
-97 Xantia V6 Automaatti
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: H2 jäykkyydensäätimen ohivuodon korjaus
ViestiLähetetty: 01.08.2019 23:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Hydractive 2 toimintaan liittyen kysymys: Kumpaan suuntaan solenoidiohjaus toimii? Siis että jos vaikka irroittaa H2-ecusta johdon kokonaan, niin onko jousitus silloin kovassa vai pehmeässä tilassa?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: H2 jäykkyydensäätimen ohivuodon korjaus
ViestiLähetetty: 02.08.2019 10:44 

Viestit: 214
Paikkakunta: Kauniainen
Kovassa tilassa on ilman ohjausta



--------------
XM V6 24 -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: H2 jäykkyydensäätimen ohivuodon korjaus
ViestiLähetetty: 04.08.2019 20:04 

Viestit: 724
Enpä ole saanut aikaiseksi tehtyä tälle mitään, mutta varmaan pitäisi. Harvemmin on porukkaa kyydissä, mutta tänä vkl yli 500kg ukkoa + tavarat kyydissä sai stop-valon palaamaan jatkuvasti. Vain valoihin jarruttaessa sammui kun perä pääsi kevenemään jonkin verran. Alle 300kg:lla stop-valo paloi vain ylämäissä kiihdytteässä. :lol:



-00 Xantia Activa V6
-97 Xantia V6 Automaatti
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 8 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: