Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

C 4 2005 ilmastointi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=28915
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Citikka2018 [ 28.04.2019 21:22 ]
Viestin otsikko:  C 4 2005 ilmastointi

Tuli ostettua tällainen murheenkryyni josta ei ole vikoja puuttunut! Yli kaksi tuhatta mennyt korjauksiin, eikä loppua näy! Tietysti oma vika, kun en osannut kaikkia mahdollisia ja mahdottomiakin vikoja ostohetkellä tutkia, vaan sinisilmäisesti luotin myyjän antamiin tietoihin!
Heti aluksi piti saada auto lämpiämään, joka korjattiin, mutta kesäkuumalla pitäisi myös jäähdyttää, sekin sanottiin korjatun kyseisessä korjaamossa, mutta nyt kun kelit lämpeni, niin jouduin toteamaan että kynällä korjattu! Eihän se toimi!

Onko nämä C 4 mallit vuodelta 2005 sellaisia , että ilmastointikin pitää korjata joka kolmas kuukausi!

Kirjoittaja:  Teuski [ 28.04.2019 21:27 ]
Viestin otsikko:  Re: C 4 2005 ilmastointi

Lauhdutin hajoaa helposti. Uusi maksaa nelisen kymppiä ja, saa vaihdettua ilman suurempia purkamisia.

Kirjoittaja:  Citikka2018 [ 28.04.2019 21:35 ]
Viestin otsikko:  Re: C 4 2005 ilmastointi

Kiitos tiedosta Teuski!
Kaikki mahdolliset ohjeet ja vinkit tietysti tervetulleita!
Peiliin olen katsellut, en syytä muita, kuin tuota alakuloista peilikuvaa.

Kirjoittaja:  olli__o [ 28.04.2019 22:22 ]
Viestin otsikko:  Re: C 4 2005 ilmastointi

15 vuotta vanhat ilmastoinnit ovat jo aika todennäköinen kohde rikkoutumiselle, eikä niitä oikein milllään kunnolla testaa talvikeleillä. Mutta kyllä ilmastoinnin pitäisi toimia ainakin kolme vuotta kerrallaan jos se on edes jonkinmoisessa kunnossa ja paljon pidempäänkin jos se on hyvä, käyttää kompuraa säännöllisesti eikä muutenkaan vuotoja.

Onko tietoa mitä ilmastoinnissa korjattiin ja oliko "laadukas" korjaamo, usein ne tekevät vain täyttöhuollon tutkimatta mistä vajaus johtuu ja melko pienikin vuoto tyhjentää järjestelmän nopeasti. Lauhduttimen kenno ()keulalla on yleinen, suola ja kura hapettaa sen puhki tai joskus letkut/liitokset tai kompressorin tiiviste vuotaa. Tuo täyttöhuolto ei ole mikään oikea korjaus, eli se auttaa hitaaseen tihkumiseen (kaikki ilmastoinnit tihkuvat hieman, 10 % vuodessa on vielä ihan normaalina pidetty määrä)

Mutta vika voi olla joku muukin kuin kylmäainevajaus - ja voi olla tietysti eri vikakin kuin viimeksi kompuran kytkin, paineanturit ...

Lauhduttimen vaihdossa voi varautua myös ainakin täyttöhuollon ja painetestin hintaan eli lähelle 100 € vaikka itse asentaisi ja edukas osa netistä, korjaamolla tuplat?

Kirjoittaja:  Citikka2018 [ 29.04.2019 09:15 ]
Viestin otsikko:  Re: C 4 2005 ilmastointi

Kiitos Olli asiallisesta vastauksesta.
Korjaamo oli merkkikorjaamo ja asiallinen, vaikka näin kävikin, ehkä liian monta asiaa/asiakasta heillä yhtä aikaa hoidettavana, ettei kaikkea pystyneet huomioimaan.

Nyt kuitenkin taas vietävä korjaamolle, koska itsellä ei ole tiloja, eikä tarvittavaa tietotaitoa remonttiin!
Seuraava osoite "paalaamo", mikäli ahdistus jatkuu...

Kirjoittaja:  Teuski [ 29.04.2019 09:25 ]
Viestin otsikko:  Re: C 4 2005 ilmastointi

Se lauhduttimen kennon vaihto on todella helppo nelkussa.

Muistaakseni menee näin: maskin yläosaa pitävät muovinastat irti, kampea maskia ulos auotsta. Syylarin yläpään kaksi torx-ruuvia irti, nosta syylaria ylös ja työnnä kohti moottoria minkä saat.
Lauhduttimen putkien 10mm kannalla olevat mutterit irti, putket irti ja pujota lauhdutin pois yläkautta. Se on keskeltä puhki. Jotenkin flekti ajaa kiviä sinne ja syö lauhduttimen flektin moottorin kohdalta rikki. Ei välttämättä olisi huono idea suojata sitä jotenkin, vaikka sitten jäähdytystehonkin kustannuksella.

Uusi lauhdutin paikoilleen, putket mukana tulevilla uusilla tiivisteillä kiinni, syylari paikoilleen ja maski kiinni.

Sitten vaan täyttöhuoltoon.

Kirjoittaja:  Citikka2018 [ 29.04.2019 10:05 ]
Viestin otsikko:  Re: C 4 2005 ilmastointi

ISO KIITOS! Teuskille.

Kirjoittaja:  Akseli [ 29.04.2019 16:44 ]
Viestin otsikko:  Re: C 4 2005 ilmastointi

Teuski kirjoitti:
Se lauhduttimen kennon vaihto on todella helppo nelkussa.

Muistaakseni menee näin: maskin yläosaa pitävät muovinastat irti, kampea maskia ulos auotsta. Syylarin yläpään kaksi torx-ruuvia irti, nosta syylaria ylös ja työnnä kohti moottoria minkä saat.
Lauhduttimen putkien 10mm kannalla olevat mutterit irti, putket irti ja pujota lauhdutin pois yläkautta. Se on keskeltä puhki. Jotenkin flekti ajaa kiviä sinne ja syö lauhduttimen flektin moottorin kohdalta rikki. Ei välttämättä olisi huono idea suojata sitä jotenkin, vaikka sitten jäähdytystehonkin kustannuksella.

Uusi lauhdutin paikoilleen, putket mukana tulevilla uusilla tiivisteillä kiinni, syylari paikoilleen ja maski kiinni.

Sitten vaan täyttöhuoltoon.

1.6hdi:ssa ainakin täytyy purkaa vähän enemmän, ja/tai ainakin tarvitsee apukädet työntämään moottoria hieman taaksepäin, että kenno mahtuu irti ja kiinni. Muissa malleissa taitaa olla enemmän tilaa ja menee suunnilleen noin.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/