|
Kirjoittaja |
Viesti |
Bumper
|
Viestin otsikko: Xantia ei tykkää kosteasta. Lähetetty: 02.02.2020 22:38 |
Viestit: 874 Paikkakunta: Uusikaupunki
|
Kahdensadan euron talvi-Xantia on alkanut toden teolla kyllästyä aina vaan jatkuviin syyskeleihin, ja kehittänyt pienimuotoisen nykimisongelman. Kulkine on vuosimallia 1997, moottoriltaan 1.8 16V ja matkamittariin on kertynyt 352tkm. Oireina on siis ajottain pahastikin nytkyttävä tyhjäkäynti (ampuu putkeen) ja hädin tuskin huomattavasta lievästi ärsyttävään vaihteleva nytkytys alle ~2500 kierroksella. Moottorin lämpötila ei juuri vaikuta käyntiin, mutta ihan kylmästä kun laittaa käyntiin, niin käy ehkä minuutin nätisti. Eikä auta edes se vaikka autolla ajaisi satoja kilometrejä yhteen syssyyn, aina vaan pätkii jos ilma on liian kostea. Kuivilla ilmoilla käy kauniimmin kuin moni puolta vähemmän ajettu. Asiaa on yritetty ratkaista seuraavin huoltotoimenpitein: -Sytytyspuolapaketti vaihdettu uuteen, koska vanhassa oli epoksivalu halkeillut monesta kohtaa. Tällä ei mitään havaittavaa vaikutusta käyntiin. Samalla vaihdettu tulpat uusiin ja todettu, ettei vanhoissakaan näkynyt mitään selviä viitteitä käyntihäiriöistä. -Kaasuläpän asentoanturi myös vaihdettu uuteen, koska sellainen sattui olemaan hankittuna. Ei vaikuttanut mihinkään. -Moottorin vedenlämpötila -anturi niin ikään vaihdettu, kun sellainenkin oli ennestään hyllyssä. Hieman eri ohmiarvot niissä näytti olevan, mutta käynti ei kuitenkaan tällä muuttunut mihinkään suuntaan. Mainittakoon, että auto on juuri katsastettu, eikä päästöissä ollut moitteen sanaa vaikka hyvin lievästi "pätkytti" silloinkin tyhjäkäynnillä. Kaikki hyvät ideat asian ratkaisemiseksi otetaan ilolla vastaan. PS. Moottorin lämpömittari lopetti myös hiljan toimintansa, oliko näissä tinausvikoja mittaristoissa? Anturi vaikuttaisi yleismittarin mukaan olevan ainakin jonkinlaisessa kunnossa, vaikka viralliset arvot eivät olekaan tiedossa.
Xantia 1.8i, C5 2.0i, BX 16 TRS, BX 16 GTI
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xantia ei tykkää kosteasta. Lähetetty: 02.02.2020 22:51 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Jos kerran ennen lambdasäädölle vaihtoa käy nätisti, mutta lambdasäädölle vaihdon jälkeen ei, niin lambdavikaa voisi ensimmäiseksi veikata. Jos ei sieltä vikaa löydy, niin käy kaikki konehuoneehen liitokset läpi: Aluksi putsaus lasikuitukynällä ja contact cleanerillä tmv, sitten suojaus contact protectilla tmv. Muista myös kampiakselin asentotunnistin. Sitten vielä akun, korin ja vaihteiston väliset maadoitukset rakennat kokonaan uusiksi ja putsaat niiden liitospinnat. Ja vielä: putsaa tyhjäkäynninsäädin. Tuon jälkeen on sitten hyvä käydä tarkempiin tutkimuksiin. Mitenkäs nuo mittaristomallit menivätkään - onkos tuossa jo uudempi? Uudemman mittaristomallien polttimoiden vaihdon ja tinatäppien uusinnan yhteydessä otettuja kuvia on www.citikka.infossa.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xantia ei tykkää kosteasta. Lähetetty: 03.02.2020 09:10 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Tyypillistä tuntuu olevan Xantian akun plus-napakengässä kaapelien puristusliitosviat. Huonoa johtavuutta. Tähän voi ensiapuna auttaa jokin CRC penetrol, tai WD40. Kun napakenkä on alassuin ja sisään suihkutellaan, vähän kaapeleita väännellen. Paras konsti on uudet kengät, valettua messinkiä, holkkimalliset, kahdella ruuvilla. Vaan reikää pitäisi porata vähän isommaksi, jotta kaapelit sopisivat hyvin ja holkin toiseen päähän tiivis metallitulppa. Kun ulompi ruuvi on tiukattu, voidaan alemmasta reiästä ajaa juotostinaa, kenkä kuumennettuna. Tarvittaisiin myös sopivaa kutistemuovia kaapelien ja holkin päälle. Vanha lyijykenkä on syytä poistaa siten, että kaapeleita ei lyhennetä, siis lyijyholkki vaan pois, vaikka piittareilla. Löytyy kirkasta kuparia! Näistä löytynee yhä juttua kuvineen, haulla. Yleensä näiden paikkojen johtavuusongelmat, liitosten yli mitattuna löytyy yleismittarilla. Kone käynnissä ja kaikki sähkökuorma kytkettynä, mittari mV-alueella. Tätä jännitettä ei sopisi olla muutamaa kymmentä mV:a enemmän. Kun nämä sähköasiat ovat ok, sitten vasta voisi keskittyä muihin vikoihin. Ja kyllä koneen käynti, vääntö parani näillä päivityksillä.
|
|
|
|
 |
Sitruunaseppä
|
Viestin otsikko: Re: Xantia ei tykkää kosteasta. Lähetetty: 03.02.2020 15:42 |
Viestit: 1242
|
Maserati-mies tykkää ... No, asiaan. Mulla on kaikki nypytykset ja nykimiset liittyneet kovettuneisiin tulpanjohtoihin. Nyt keskiviikkona menee vaihtoon punaisen Peukotin piuhat. Alkoi nypyttämään keskikierroksilla veto päällä, kolmossylinterin tulpanhattu oli sellainen "onkohan se pohjassa vai ei" ja sitä nitkuttamalla vika hävisi. Tulpanjohdot on niputettu siihen varsin asialliseen johtokiskoon, mikä pidentää johtojen elinikää liian paljon. Vapaammat johtimet menisivät poikki aiemmin?
Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
|
|
|
|
 |
Bumper
|
Viestin otsikko: Re: Xantia ei tykkää kosteasta. Lähetetty: 03.02.2020 17:18 |
Viestit: 874 Paikkakunta: Uusikaupunki
|
Hmm, siirtyykö tuo lambdasäädölle jo ihan minuutissa-parissa kylmänäkin? Ei sillä, etteikö lambda jo tässä iässä voisi ollakin vaihtokunnossa - olettaen, että on vielä alkuperäinen. Harmi kun ei taida olla mitään laitetta, jolla lambdasignaalia pystyisi tutkimaan. Tässä kun on vielä se vanhempi diagnostiikkaliitinkin. Anturien iitoksia olen jonkun verran ihmetellytkin, mutta tuntuvat olevan niin moitteettomasti suojattuja ettei mitään korroosiota liitinpinnoissa pysty silmämääräisesti havaitsemaan.. Kampiakselin asentotunnistinta yritän tiirailla kun ehdin asiaan perehtyä, kuin myös tyhjäkäyntisäätimen voisi tarkastaa. Joskus muinoin kun minulta on tyhjäkäyntisäädin hajonnut, niin oireili kyllä varsin erilaisesti ryntäyttäen kierroksia milloin mitenkin. Tällä kun ei ole sinänsä mitään vaikeuksia löytää oikeita tyhjäkäyntikierroksia. Maadoitusjohtoja jo taannoin irroittelin ja hieman puhdistelin siitä akun vierestä, mutta akunkengät ovat tosiaan nuo alkuperäiset eikä vaihteiston maadoituskaapelin kunnosta ole mitään mielikuvaa. Pitänee siis niitäkin mittailla ja yrittää ensihätään uittaa vaikka tuossa WD40:ssä, sitä kun löytyy. Tulpanjohtoja en nyt ala tähän laittamaan, kun ei tehdaskaan ole moisia nähnyt tarpeelliseksi. Kiitos tästäkin vinkistä. Niin, se mittaristo on "välimallia", eli ei se vanhin vaijerivetoinen, mutta kuitenkin vielä "vanhakoppaista" tyyppiä toisin kuin tuo laakerin facelift -mittari. Mutta oletan olevan perusrakenteeltaan samankaltainen ja kiitän kuvista. PS. Mikä on sen puolapaketin liittimessä olevan kondensaattorin vaikutus ruiskun toimintaan? Oli aika kärsineen näköinen, enkä saanut siitä mitään kapasitanssiarvoa mitattua. Vai liittyykö vain radiohäiriöiden poistoon?
Xantia 1.8i, C5 2.0i, BX 16 TRS, BX 16 GTI
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xantia ei tykkää kosteasta. Lähetetty: 03.02.2020 18:04 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Sitruunaseppä kirjoitti: Maserati-mies tykkää ... No, asiaan. Mulla on kaikki nypytykset ja nykimiset liittyneet kovettuneisiin tulpanjohtoihin. Ne ovat varmaankin sen Maseratin tulpanjohdot siellä takapaksissa, jos ovat 1.8 16V Xantian kyydissä. Siinä kun ei moisia konehuoneen puolella ole.  1.8 8V sitten olikin kyllä nirso tulpanjohdoille. Pelasi nykimättä vain Bougicordeilla.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Sitruunaseppä
|
Viestin otsikko: Re: Xantia ei tykkää kosteasta. Lähetetty: 03.02.2020 19:31 |
Viestit: 1242
|
Huomasitte heti. Mä en. Tottakai siinä on ne samat kipinäharavat, kun noissa kahdessa mun "Myydään" 307:ssä. Ans' katto. Olinko oikeessa.
Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xantia ei tykkää kosteasta. Lähetetty: 03.02.2020 19:52 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Bumper kirjoitti: Hmm, siirtyykö tuo lambdasäädölle jo ihan minuutissa-parissa kylmänäkin? Ei sillä, etteikö lambda jo tässä iässä voisi ollakin vaihtokunnossa - olettaen, että on vielä alkuperäinen. Harmi kun ei taida olla mitään laitetta, jolla lambdasignaalia pystyisi tutkimaan. Tässä kun on vielä se vanhempi diagnostiikkaliitinkin. Kyllä sitä lambdan signaalia voi näissäkin ihmetellä ihan oskilloskoopilla. Yleismittarillakin saa hieman osviittaa.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xantia ei tykkää kosteasta. Lähetetty: 03.02.2020 21:33 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Puolapaketin konkka on kytketty puolille tulevaan plussaan. On häiriönpoistoa vrt. Hyvä olla ehjä ja hyvin maadoitettu. Arvo 2,2µF.
|
|
|
|
 |
Bumper
|
Viestin otsikko: Re: Xantia ei tykkää kosteasta. Lähetetty: 08.03.2020 00:01 |
Viestit: 874 Paikkakunta: Uusikaupunki
|
Kyllä tämä nyt pistää vastaan. Olisipa joku testeri, jolla saisi yhteyden ruiskuboxiin. Vaihdoin tosiaan ealabin ohjeita mahdollisen tarkasti noudattaen akunkengät, sillä alkuperäisessä pluskengässä oli ihan huomattava jännitehäviö. En kyllä vieläkään tajua miten se on mahdollista, kun tuntui olevan niin tiukasti puristettu ja kuparit tosiaan sisällä ihan kirkkaat. Maadoitukset akun vierestä ja laatikon päältä ehostin niin ikään ja jokainen moottoritilan liitos on käyty vähintäänkin kahteen kertaan läpi. Ruiskuboxin isoa liitintäkin ihmettelin, mutta ihan virheettömältä se näyttää. Lisäksi heiluttelin moottorin johtosarjaa sen mitä se periksi antoi, mutta käynti ei missään vaiheessa tästä muuttunut. MAP -anturi tuli niin ikään vaihdettua, kun useammasta paikasta tuli "varmana" (  ) tietona, että vika on siinä. Valitettavasti pitää todeta, että ongelma taisi peräti pahentua sen vaihdolla - Nyt nykiminen tuntuu olevan terävämpää ja rajumpaa pienillä kierroksilla, ja auto ikään kuin "miettii" hetken jos kaasun runttaa pohjaan ja sitten vasta lähtee. Imuvuotoja koitin myös etsiä, mutta en löytänyt. Jonkinlainen pieni suhina tuolla jakopään päädyssä konetta on kuultavissa, mutta se ei oikein muutu loogisesti konetta ryntäytettäessä, vaan tuntuu muuttuvan puhtaasti kierrosluvun mukaan. Eli olisiko jonkun ohjain- / kiristysrullan lopun alkua? Oskilloskooppi ei valitettavasti kuulu tallin kalustoon, joten lambdan ihmettely ei ihan helposti onnistu. Olisipa Xantian kanssa yhteensopiva testeri, jolla saisi jotain anturidataa ulos. Mieleeni tulee enää seuraavat asiat: -Pakosarjan kartioliitos supsuttaa jonkun verran, oletettavasti johtuen varsin elähtäneestä moottorin tuennasta. Vaan niin on supsuttanut monessa muussakin XU -koneisessa, mutta yleensä vailla käyntioireita. Voisikohan tuo vuotaa niin paljon, että se sotkee lambdan toiminnan näin pahasti? Kuten sanottua, niin katsastuksessa päästöt olivat ihan kunnossa n. 1kk sitten. -Imuilman lämpöanturi - tämän kai pystyisi melko helposti mittaamaan jos olisi jonkinlainen tieto mitä arvoja sen pitäisi missäkin lämpötilassa näyttää. -Tosiaan se lambda - kävisi tavallaan järkeen kun kylmällä koneella toimii hetken OK, mutta viimeksi kun minulla on lambda hajonnut, niin ei huomannut käynnistä mitenkään vaan ilmeni päin honkia olevista päästöarvoista. -Tulpat - Ovat kyllä aika tuoreet Boschit, taisivat tällä kertaa olla yksikärkiset. Kärkiväliä en säätänyt, vaan enpä edes tiedä mikä on Xantian ohjearvo? Tavallaan tuntuu hölmöltä korjailla tätä, kun tällä Xantialla on korkeintaan 11kk elinaikaa jäljellä. Kori alkaa olemaan sen verran rapea niin monesta kohtaa, ettei kannata (jaksa) enää ensi leimalle hitsata. Mutta on tuo nypytys sen verran raivostuttavaa, että pakko on edes yrittää jotain.
Xantia 1.8i, C5 2.0i, BX 16 TRS, BX 16 GTI
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xantia ei tykkää kosteasta. Lähetetty: 08.03.2020 09:24 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Vielä boxin liittimet, voi olla jotain. Esim. 406:ssa ruiskun liittimessä, siinä boxin moninapaisessa pistokkeessa, oli jotain töhnää, kiusasi käyntiä. Näitä puolakansia olen koettanut pitää "hengissä" laittamalla jotain CRC:tä halkeamiin. Halkeamat syntyy, kun puolan rautasydämen ja muovikuoren väliin pääsee kosteutta, ruostuttaa ja ruoste turvottaa.... Pakosarjan-putken liitos pitäöä olla täysin vuotamaton. Laita uusi tiiviste, vanhat pultit pikkurälläkällä, kuluneella katkaisulaikalla, ilman suojapeltiä. Koettele ensin työasennot, ennen käynnistystä ja pidä hyvin kiinni. Joskus BX-aikana laitoin mellaa, pellinpalaa tukikumin ja kannattimen väliin, sain tyynyt välyksettömiksi, ok.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xantia ei tykkää kosteasta. Lähetetty: 08.03.2020 10:00 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Bumper kirjoitti: Imuvuotoja koitin myös etsiä, mutta en löytänyt. Jonkinlainen pieni suhina tuolla jakopään päädyssä konetta on kuultavissa, mutta se ei oikein muutu loogisesti konetta ryntäytettäessä, vaan tuntuu muuttuvan puhtaasti kierrosluvun mukaan. Eli olisiko jonkun ohjain- / kiristysrullan lopun alkua? Rullat toki kuulostavat tavallaan suhisevilta, mutta jos olisi ihan vaan laturin tuuletin? Bumper kirjoitti: Oskilloskooppi ei valitettavasti kuulu tallin kalustoon, joten lambdan ihmettely ei ihan helposti onnistu. Sitten skooppia lainaan jostain tai kokeile ihan vaan yleismitarilla ihmetellä. Muista lukita alue esim. 2 volttiin, että ei koko ajan skaalaile. BX 16:ssa oli vielä niin hidas sykli, että ehti nähdä yleismittarillakin hyvin, mutta ei ole tullut sitä uudemmista kokeiltua. 1.8 16V Xantiassa oli joskus niin selvä lambdavika itsellä, että vaihdoin enempiä pähkäilemättä, kun eivät ne maksa juuri mitään, eivätkä ole ikuisia. Bumper kirjoitti: -Imuilman lämpöanturi - tämän kai pystyisi melko helposti mittaamaan jos olisi jonkinlainen tieto mitä arvoja sen pitäisi missäkin lämpötilassa näyttää. Varmaksi en muista, mutta olikohan tuokin -10°C vähän alle 10 kΩ, 0°C jotain 5-6 kΩ, 20°C noin 2,5 kΩ. Jos sinnepäin osuu, niin sitten luulisi olevan ainakin ok. Bumper kirjoitti: -Tosiaan se lambda - kävisi tavallaan järkeen kun kylmällä koneella toimii hetken OK, mutta viimeksi kun minulla on lambda hajonnut, niin ei huomannut käynnistä mitenkään vaan ilmeni päin honkia olevista päästöarvoista. Oletko kokeillut ihan vaan nykäistä lambdan johdot irti ja katsoa, mitenkä silloin pelaa? Bumper kirjoitti: -Tulpat - Ovat kyllä aika tuoreet Boschit, taisivat tällä kertaa olla yksikärkiset. Kärkiväliä en säätänyt, vaan enpä edes tiedä mikä on Xantian ohjearvo? Tuskin jää niistä kiinni, mutta nelikärki-Boscheilla on tullut paras toiminta saavutettua tuon(kin) moottorin kanssa. Oletkos muuten niitä konehuoneen liittimiä, boksin liittimet mukaan lukien, käynyt läpi lasikuitukynällä vai mitenkä?
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
SitikkaSimo
|
Viestin otsikko: Re: Xantia ei tykkää kosteasta. Lähetetty: 08.03.2020 23:39 |
Viestit: 272 Paikkakunta: Punkalaidun
|
Kato vielä se liitos Bensapumpun päällä Toi ampuminen viittaa bensan vähyyteen T:Simo
|
|
|
|
 |
|
|