|
Kirjoittaja |
Viesti |
masa51
|
Viestin otsikko: C5 hihnanvaihto Lähetetty: 08.07.2019 16:43 |
Viestit: 80 Paikkakunta: Toijala
|
Moi! Kysymyksessä C5 -03 1.8 bensa manuaali. Aloin jakohihnan vaihtoon,kun alkoi olemaan ajankohtainen, olen joihinkin merkkeihin pitkän ikäni aikana vaihtanut hihnoja, eli vähän on kokemusta hommasta, mutta heti pitää kysyä viisaammilta muutamaa neuvoa. Miten on mahdollista, kun avasin kampiakselin päästä pultin ja otin apulaitehihnapyörän pois niin huomasin että jakohihnan pyörässä ei ollut kiilaa ollenkaan ja hammashihnapyörä pyöri kampiakseliin nähden vapaasti. Kampiakselissa on kaksi kiilauraa, mutta kiila oli vain siinä uloimmassa urassa. Mitään en purkaessa ole hukannut tietääkseni.
Ostin auton vuosi sitten käytettynä ja ajellut normaalisti ilman ongelmia n. 20 tuh. km. Onko edellinen hihnan vaihtaja jotain hukannut ja olis pelkän pultin momentilla jako pysynyt kohdallaan. Tuskin. Jos toinen kiila puuttuu, niin saako jostain ostaa.
Hyvistä neuvoista olisin kiitollinen.
|
|
|
|
 |
catmatti
|
Viestin otsikko: Re: C5 hihnanvaihto Lähetetty: 08.07.2019 17:23 |
Viestit: 718 Paikkakunta: Naantalista kotoisin
|
Siihen on youtubessa ohjeet vaihtoon! vauhtipyörä lukitaan ennen kun löysäät pultin hihnapyörästä ei ole kiilaa jakopyörässä, tais mennä vaikeeks kun löysäsit sen pultin 
VW Phaeton W12 6.0L Q -03 - X7 -14 nokivasara.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: C5 hihnanvaihto Lähetetty: 08.07.2019 17:47 |
Viestit: 5126
|
Monissa uudemmissa on ajoitus muuten kuin kiilalla, tuossa on vauhtipyörässä on kolo, johon ajoitustappi osuu, automaatissa ja manuaalissa taisi olla hieman eri ohje sen tapin syvyydelle. Tuolta löytyy ainakin kuvaus tapista ja mistä löytään sen kolon: https://www.youtube.com/watch?v=KMPkcLPXvdMMutta en katsonut tarkemmin oliko muuten hyvä ja järkevä ohje... Yleensä noilla (lukitus)ajoitustapeilla ei saa pitää kuitenkaan vastaan kun avaa tai kiristää kampiakselin muttereita, miten tässä mahtoi olla?
|
|
|
|
 |
masa51
|
Viestin otsikko: Re: C5 hihnanvaihto Lähetetty: 08.07.2019 17:52 |
Viestit: 80 Paikkakunta: Toijala
|
Tarkoitatko että pultin kiristys riittää hihnapyörän lukitukseen kampiakselille ? Merkkasin maalikynällä hihnaan ja rattaisiin merkit, mutta pultti tais olla jo silloin avattu 
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: C5 hihnanvaihto Lähetetty: 08.07.2019 18:01 |
Viestit: 5126
|
Kitka pitää paikoillaan vallan mainiosti, kunhan noudattaa ohjeita (no ei tietysti pidä aina, jos väärin mitoitettu, kuten THP-moottorin nokka-akseleiden osalta ketjupyörillä oli välillä aika ikävä nitkahdustaipumus)
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: C5 hihnanvaihto Lähetetty: 08.07.2019 19:03 |
Viestit: 5126
|
Oliko merkatessa maalikynällä nokka-akseleidenkaan lukitukset paikoillaan vai joku satunnainen kohta johon kone pysähtyy?
Tuolla kampiakselin pyörän merkinnöillä ei välttämättä ole paljon arvoa, mutta jos merkit on merkattu ihan satunnaisessa moottorin pyörähdyskohdassa, eikä mikään osa ole ollenkaan pyörähtänyt, niin ehkä voisi yrittää perinteistä merkkien siirtoa ja niiden avulla summittaista paikkaa hihnapyörälle (enpäs osaa kyllä yhtään sanoa mitä tapahtuu kiristimen kanssa silloin). Mutta kannattaa ehkä kokeilla jollain pitkällä puutikulla tulpanrei'istä ja vertailla millä korkeudellä männät on, mutta enpäs tuotakaan tiedä missä kohdassa ne kuuluu EW7-koneessa olla, joskus oli männät kaikki tasan ajoituskohdassa (olikos se 90 astetta ennen 1. TDC, eli ykkönen ylöspäin matkalla) ja siinä kohtaa on venttiilikoneistolle paljon tilaa säätää.
|
|
|
|
 |
masa51
|
Viestin otsikko: Re: C5 hihnanvaihto Lähetetty: 08.07.2019 19:48 |
Viestit: 80 Paikkakunta: Toijala
|
Ei ollu merkatessakaan nokka-akselin lukitukset paikallaan, eli kaikki on mietittävä alusta saakka. Joskus vuosia sitten päättelin nokkien asennosta missä syliterissä oli puristus ja sen mukaan hihna paikalleen, mutta se oli aikaan entiseen. Onko mitään tietoa kampiakselin ja nokka-akselien lukitustappien mitoista, jos sorvais sellaset tapit alkuun. Meinaatko, että löytyis kohta missä männät olis sellaisessa asennossa, että vois nokat pyöritellä oikeaan asentoon ?
|
|
|
|
 |
yason
|
Viestin otsikko: Re: C5 hihnanvaihto Lähetetty: 08.07.2019 20:19 |
Viestit: 1220 Paikkakunta: Turku
|
Noita on vähän erilaisia riippuen vaihdelaatikosta. Jos ei ole kiilaa kampiakselin päässä, niin sitten kampiakselin ajoituskohdan täytyy löytyä vauhtipyörällä olevasta reiästä, todennäköisesti täsmättävissä moottorin takana olevassa korvakkeessa olevan reiän kautta. Nokille on kummallekin ajoitustapit, niihin voi sovitella sopivan kokoisia poranteriä. (Tosin toiseen nokkaan oli joku valereikä, johon se tappi helposti menee, mutta oikea ajoitusreikä oli hieman myöhemmin.) Edit: servicessä olis tämmöset ohjeet: http://yason.kapsi.fi/tmp/ew7timing.pdf
Viimeksi muokannut yason päivämäärä 08.07.2019 20:27, muokattu yhteensä 1 kerran
|
|
|
|
 |
IJN
|
Viestin otsikko: Re: C5 hihnanvaihto Lähetetty: 08.07.2019 20:22 |
Viestit: 982
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: C5 hihnanvaihto Lähetetty: 08.07.2019 20:27 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
Niin, se kiila on asennusta varten, ei voimanvälitystä sillä sitä se ei kestä. Huomaa esim silloin jos on jäänyt ko. pultti vähän löysään, hakkaa sen kiilan (ja monesti urankin) päreiksi...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
Plösöilijä
|
Viestin otsikko: Re: C5 hihnanvaihto Lähetetty: 09.07.2019 09:00 |
Viestit: 738
|
Moi niitä on kahta mallia, toisessa ei kiilaa ja lukitus/ajoitustappi vauhtipyörällä toisessa vanhempi malli ajoitustapin reikä hihnapyörässa jossa ei keskipulttia tarvi aukaista. Kattavat ohjeet saat kirjastosta Auto-Data kirjasta, hayneksen oppaasta ja löytyy.
citroen c5 jakohihnan vaihto ohje Goooglen hakuun toi yllä oleva teksti ja sivulla kuvahaku klikkaa sitä siinä näet vaihtoehdot jne.
Pösö Expertti 1,9 TD 2000@ Fiat Scudo 1,6 Multijet -08 #€
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: C5 hihnanvaihto Lähetetty: 09.07.2019 10:10 |
Viestit: 5126
|
masa51 kirjoitti: ... Onko mitään tietoa kampiakselin ja nokka-akselien lukitustappien mitoista, jos sorvais sellaset tapit alkuun. ... Vauhtipyörän tappi: https://www.youtube.com/watch?v=eMcSdpNvKKoTapin takapään leikkaus oli muistaakseni osoittamaan oikeaa syvyyttä automaattilaatikossa ja manuaalissa meni olakkeeseen saakka - mutta kannattaa varmistaa Jakopään hihnapyöriin käy suora puikko, poranterät tai milliset pultit, mutta olikohan koko 6 mm?
|
|
|
|
 |
masa51
|
Viestin otsikko: Re: C5 hihnanvaihto Lähetetty: 09.07.2019 17:35 |
Viestit: 80 Paikkakunta: Toijala
|
Kiitos kaikille mielenkiinnosta. Sain tänään kaikki kohdalleen ja liikenteeseen. Tais olla enemmän tuuria kuin taitoa. Sain lainaksi tarvittavat asennustyökalut ja niillä homma onnistu, mutta meinas välillä usko mennä. Pohdin sitäkin kun ennenvanhaan sai kampiakselin merkin kohdalleen, niin sytytys hetki saattoi olla 1 tai 4 sylinterissä ja piti varmistaa jakajasta tai nokka-akselista. Mietin tässäkin tapauksessa, että pitääkö kampiakselia kiertää vielä ehkä kierros, mutta taitaa nykyautoissa moottoriohjauksen äly ottaa tämänkin huomioon. Onkohan noin ihan mielenkiinnosta olis kiva tietää. Kokemusta on enempi vanhoista autoista joissa kaikki oli yksinkertaisempaa.
|
|
|
|
 |
|
|