Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
C5 hihnanvaihto http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=29215 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | masa51 [ 08.07.2019 16:43 ] |
Viestin otsikko: | C5 hihnanvaihto |
Moi! Kysymyksessä C5 -03 1.8 bensa manuaali. Aloin jakohihnan vaihtoon,kun alkoi olemaan ajankohtainen, olen joihinkin merkkeihin pitkän ikäni aikana vaihtanut hihnoja, eli vähän on kokemusta hommasta, mutta heti pitää kysyä viisaammilta muutamaa neuvoa. Miten on mahdollista, kun avasin kampiakselin päästä pultin ja otin apulaitehihnapyörän pois niin huomasin että jakohihnan pyörässä ei ollut kiilaa ollenkaan ja hammashihnapyörä pyöri kampiakseliin nähden vapaasti. Kampiakselissa on kaksi kiilauraa, mutta kiila oli vain siinä uloimmassa urassa. Mitään en purkaessa ole hukannut tietääkseni. Ostin auton vuosi sitten käytettynä ja ajellut normaalisti ilman ongelmia n. 20 tuh. km. Onko edellinen hihnan vaihtaja jotain hukannut ja olis pelkän pultin momentilla jako pysynyt kohdallaan. Tuskin. Jos toinen kiila puuttuu, niin saako jostain ostaa. Hyvistä neuvoista olisin kiitollinen. |
Kirjoittaja: | catmatti [ 08.07.2019 17:23 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 hihnanvaihto |
Siihen on youtubessa ohjeet vaihtoon! vauhtipyörä lukitaan ennen kun löysäät pultin hihnapyörästä ei ole kiilaa jakopyörässä, tais mennä vaikeeks kun löysäsit sen pultin ![]() |
Kirjoittaja: | olli__o [ 08.07.2019 17:47 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 hihnanvaihto |
Monissa uudemmissa on ajoitus muuten kuin kiilalla, tuossa on vauhtipyörässä on kolo, johon ajoitustappi osuu, automaatissa ja manuaalissa taisi olla hieman eri ohje sen tapin syvyydelle. Tuolta löytyy ainakin kuvaus tapista ja mistä löytään sen kolon: https://www.youtube.com/watch?v=KMPkcLPXvdM Mutta en katsonut tarkemmin oliko muuten hyvä ja järkevä ohje... Yleensä noilla (lukitus)ajoitustapeilla ei saa pitää kuitenkaan vastaan kun avaa tai kiristää kampiakselin muttereita, miten tässä mahtoi olla? |
Kirjoittaja: | masa51 [ 08.07.2019 17:52 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 hihnanvaihto |
Tarkoitatko että pultin kiristys riittää hihnapyörän lukitukseen kampiakselille ? Merkkasin maalikynällä hihnaan ja rattaisiin merkit, mutta pultti tais olla jo silloin avattu ![]() |
Kirjoittaja: | olli__o [ 08.07.2019 18:01 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 hihnanvaihto |
Kitka pitää paikoillaan vallan mainiosti, kunhan noudattaa ohjeita (no ei tietysti pidä aina, jos väärin mitoitettu, kuten THP-moottorin nokka-akseleiden osalta ketjupyörillä oli välillä aika ikävä nitkahdustaipumus) |
Kirjoittaja: | olli__o [ 08.07.2019 19:03 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 hihnanvaihto |
Oliko merkatessa maalikynällä nokka-akseleidenkaan lukitukset paikoillaan vai joku satunnainen kohta johon kone pysähtyy? Tuolla kampiakselin pyörän merkinnöillä ei välttämättä ole paljon arvoa, mutta jos merkit on merkattu ihan satunnaisessa moottorin pyörähdyskohdassa, eikä mikään osa ole ollenkaan pyörähtänyt, niin ehkä voisi yrittää perinteistä merkkien siirtoa ja niiden avulla summittaista paikkaa hihnapyörälle (enpäs osaa kyllä yhtään sanoa mitä tapahtuu kiristimen kanssa silloin). Mutta kannattaa ehkä kokeilla jollain pitkällä puutikulla tulpanrei'istä ja vertailla millä korkeudellä männät on, mutta enpäs tuotakaan tiedä missä kohdassa ne kuuluu EW7-koneessa olla, joskus oli männät kaikki tasan ajoituskohdassa (olikos se 90 astetta ennen 1. TDC, eli ykkönen ylöspäin matkalla) ja siinä kohtaa on venttiilikoneistolle paljon tilaa säätää. |
Kirjoittaja: | masa51 [ 08.07.2019 19:48 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 hihnanvaihto |
Ei ollu merkatessakaan nokka-akselin lukitukset paikallaan, eli kaikki on mietittävä alusta saakka. Joskus vuosia sitten päättelin nokkien asennosta missä syliterissä oli puristus ja sen mukaan hihna paikalleen, mutta se oli aikaan entiseen. Onko mitään tietoa kampiakselin ja nokka-akselien lukitustappien mitoista, jos sorvais sellaset tapit alkuun. Meinaatko, että löytyis kohta missä männät olis sellaisessa asennossa, että vois nokat pyöritellä oikeaan asentoon ? |
Kirjoittaja: | yason [ 08.07.2019 20:19 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 hihnanvaihto |
Noita on vähän erilaisia riippuen vaihdelaatikosta. Jos ei ole kiilaa kampiakselin päässä, niin sitten kampiakselin ajoituskohdan täytyy löytyä vauhtipyörällä olevasta reiästä, todennäköisesti täsmättävissä moottorin takana olevassa korvakkeessa olevan reiän kautta. Nokille on kummallekin ajoitustapit, niihin voi sovitella sopivan kokoisia poranteriä. (Tosin toiseen nokkaan oli joku valereikä, johon se tappi helposti menee, mutta oikea ajoitusreikä oli hieman myöhemmin.) Edit: servicessä olis tämmöset ohjeet: http://yason.kapsi.fi/tmp/ew7timing.pdf |
Kirjoittaja: | IJN [ 08.07.2019 20:22 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 hihnanvaihto |
https://citroen-foorumi.com/index.php?t ... #msg123412 Kyllä se pyörä kitkalla on tarkoitus pysyä. Ellei pysy hiin hakkaa vähitellen mureniksi kiilankin jos sellainen on. |
Kirjoittaja: | jasu [ 08.07.2019 20:27 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 hihnanvaihto |
Niin, se kiila on asennusta varten, ei voimanvälitystä sillä sitä se ei kestä. Huomaa esim silloin jos on jäänyt ko. pultti vähän löysään, hakkaa sen kiilan (ja monesti urankin) päreiksi... |
Kirjoittaja: | Plösöilijä [ 09.07.2019 09:00 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 hihnanvaihto |
Moi niitä on kahta mallia, toisessa ei kiilaa ja lukitus/ajoitustappi vauhtipyörällä toisessa vanhempi malli ajoitustapin reikä hihnapyörässa jossa ei keskipulttia tarvi aukaista. Kattavat ohjeet saat kirjastosta Auto-Data kirjasta, hayneksen oppaasta ja löytyy. citroen c5 jakohihnan vaihto ohje Goooglen hakuun toi yllä oleva teksti ja sivulla kuvahaku klikkaa sitä siinä näet vaihtoehdot jne. |
Kirjoittaja: | olli__o [ 09.07.2019 10:10 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 hihnanvaihto |
masa51 kirjoitti: ... Onko mitään tietoa kampiakselin ja nokka-akselien lukitustappien mitoista, jos sorvais sellaset tapit alkuun. ... Vauhtipyörän tappi: https://www.youtube.com/watch?v=eMcSdpNvKKo Tapin takapään leikkaus oli muistaakseni osoittamaan oikeaa syvyyttä automaattilaatikossa ja manuaalissa meni olakkeeseen saakka - mutta kannattaa varmistaa Jakopään hihnapyöriin käy suora puikko, poranterät tai milliset pultit, mutta olikohan koko 6 mm? |
Kirjoittaja: | masa51 [ 09.07.2019 17:35 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 hihnanvaihto |
Kiitos kaikille mielenkiinnosta. Sain tänään kaikki kohdalleen ja liikenteeseen. Tais olla enemmän tuuria kuin taitoa. Sain lainaksi tarvittavat asennustyökalut ja niillä homma onnistu, mutta meinas välillä usko mennä. Pohdin sitäkin kun ennenvanhaan sai kampiakselin merkin kohdalleen, niin sytytys hetki saattoi olla 1 tai 4 sylinterissä ja piti varmistaa jakajasta tai nokka-akselista. Mietin tässäkin tapauksessa, että pitääkö kampiakselia kiertää vielä ehkä kierros, mutta taitaa nykyautoissa moottoriohjauksen äly ottaa tämänkin huomioon. Onkohan noin ihan mielenkiinnosta olis kiva tietää. Kokemusta on enempi vanhoista autoista joissa kaikki oli yksinkertaisempaa. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |