|
Kirjoittaja |
Viesti |
Akaile
|
Viestin otsikko: GS/GSA vaihteistoääniä Lähetetty: 15.07.2019 09:13 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Moi, tuossa jo Jasun kanssa tätä pähkittiin, mutta kysytään nyt muiltakin, josko on tuttu ilmiö:
kolmonen, nelonen ja vitonen kahisee. Ei siis normaalia laakeriujellusta niiden ollessa ehtoopuolella, vaan kahinaa. Öljyä on loodassa, se on varmistettu. Ykkönen, kakkonen ja pakki hiljaisia. Kahina kuuluu vain veto päällä, eli ei moottorijarruttaessa tahi kaasupoljinta nostaessa juuri ennen moottorijarruttamisen alkamista.
Haynesiä lunttaamalla voisi sanoa, että ylemmän akselin mutterissa tahi laakerissa olisi jotain häikkää. Pystyykö joku vahvistamaan tämän omien kokemustensa ja muistojensa pohjalta?
Nm. ei huvittais ottaa pakettia keulilta, mutta kai se täytys...
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
SitikkaSimo
|
Viestin otsikko: Re: GS/GSA vaihteistoääniä Lähetetty: 18.07.2019 22:11 |
Viestit: 272 Paikkakunta: Punkalaidun
|
Akaile kirjoitti: Moi, tuossa jo Jasun kanssa tätä pähkittiin, mutta kysytään nyt muiltakin, josko on tuttu ilmiö:
kolmonen, nelonen ja vitonen kahisee. Ei siis normaalia laakeriujellusta niiden ollessa ehtoopuolella, vaan kahinaa. Öljyä on loodassa, se on varmistettu. Ykkönen, kakkonen ja pakki hiljaisia. Kahina kuuluu vain veto päällä, eli ei moottorijarruttaessa tahi kaasupoljinta nostaessa juuri ennen moottorijarruttamisen alkamista.
Haynesiä lunttaamalla voisi sanoa, että ylemmän akselin mutterissa tahi laakerissa olisi jotain häikkää. Pystyykö joku vahvistamaan tämän omien kokemustensa ja muistojensa pohjalta?
Nm. ei huvittais ottaa pakettia keulilta, mutta kai se täytys... Heippa. Uskoisin vaan tavalliseksi ääneksi. KYLLÄ laakerin äänen kuulee,sitten kun se on menossa. se on semmosta "jurinaa" On tullut sunkin ajettua niin paljon uudemmilla laatikoilla,ja itekkin,ettei noita kaikkia laatikon "ominaisääniä" enää muista.
|
|
|
|
 |
citax
|
Viestin otsikko: Re: GS/GSA vaihteistoääniä Lähetetty: 21.07.2019 05:43 |
Viestit: 624
|
Oma kokemukseni Citroen/Peugeot omista autoistani on vaihteistojen lyhyt ikä etteivät ääntelisi.
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: GS/GSA vaihteistoääniä Lähetetty: 21.07.2019 10:17 |
Viestit: 1332 Paikkakunta: Järvenpää
|
Kahiseva ääni voisi tulla jostakin hankaavasta pinnasta. Näitä kohteita voi tuossa olla varsin monta. -83 tehty on muutos, jossa ensiöakselin moottorin puoleinen perinteinen peltikuorinen neulalaakeri on päivitetty vahvempaan malliin. Tämä on saatu aikaan jättämällä laakerin sisärengas pois jolloin sen virkaa toimittaa akselin pinta. Näin on saatu suuremmat rullat mahtumaan. Tässä tapauksessa uusi ei ole halvempi tapa ja syy on jokin muu. Jos vaurio tässä, hankaavan äänen voi selittää pitimen vaurio ja tai kuluneen laakerin luistaminen, löystyminen akseliin tai pesään. Tällöin 1 ja 2 vaihteilla luisto olisi vähäisempää johtuen suuremmast säteiskuormasta ko. laakerilla. Isommilla vaihteilla ko. laaakeri menee hyvin pienellä kuormalla toisen pään viistokuulalaakeriparin kantaessa myös aksiaalikuormat. Mutta ei kokemusta geesun kahisevista askeista joten pelkkää spekulaatiota...
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: GS/GSA vaihteistoääniä Lähetetty: 21.07.2019 10:20 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
Oli siellä laakerivaurio, toinen vaihteisto on jo koeajettuna ja vikapaikka löydetty. Akaile laittanee jossain vaiheessa kuvaa esille, itse en sitä tuosta puhelimestani osaa laittaa...
Ja näköjään meni se arvelu oikeaan että vikaa olisi takapään laakerissa, tai pääakselin takapään mutterin löystymisessä, tässä oli ne molemmat. Vähän ajettu, mutta pitkään ajamatta ollut vaihteisto...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: GS/GSA vaihteistoääniä Lähetetty: 21.07.2019 11:17 |
Viestit: 1332 Paikkakunta: Järvenpää
|
Hyvä että löytyi! Jos tuo vitosen pyörä on siirtynyt ja laakeri löystynyt, niin aksiaalikuorma voi keskittää tuon sisemmän laakerin pienemmillä vaihteilla joissa ko voima on suurempi. Isommilla vaihteilla väljistynyt laakeri voi kulkea enemmän sivussa ja pidin pitää ääntä (jos peltipidin)? Aksiaalivoima tässä ensiöllä moottorista poispäin (jos oikein kuvia katsoin..), jolloin vitosella voima menee sen päätymutterin kautta akseliin, muut vaihteet suoraa olakkeesta laakerin läpi. Onko 5:n pyörä siirtynyt niin paljon että ottaa synkronipaketin kylkeen ja tästä hankaava ääni?
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: GS/GSA vaihteistoääniä Lähetetty: 11.08.2019 23:57 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Kyllä juu, ensimmäinen vinkkihän tästä tuli heti topicin avattuani Järvenpäästä, kiitos vaan sinne puhelinkonsultaatiosta. Tämän perusteella Geesussa tuon ilmeisesti voi tehdä paikoillaan, mutta Dyanen keulilla ei onnistunut sitten millään, vaikka aika montaa vippaskonstia kokeilin. Ei auttanut kuin nostaa vaihteeksi koko paketti pois keulilta, ja reissuunlähtöönkin oli ainakin 48h jäljellä  Tosiaan, molemmista takalaakereista löytyi vaurioita, mutta tuo isompi oli kyllä kuuliltaan pelkkää maapallominiatyyriä. Tai oikeastaan erikoista kyllä, sisempi kuularivistö sököä, mutta ulompi ehjää. Onneksi olin laakeroinut vuosia sitten Julkuselta löytyneen tulipalossa olleen loodan kauttaaltaan ja se sattui olemaan vieläpä samassa osoitteessa kulkimeni kanssa. Siitä sitten purin nuo uudet takalaakerit tähän muutoin toimivaan loodaan, eli en siis vaihtanut laatikkoa kokonaisuudessaan. Tähän upposi 11h lauantaipäivästä, sunnuntai meni pakatessa ja siitä vajaat kolme viikkoa pyöritin rattia keski-euroopassa eteläisimpänä pisteenä Kroatian kansallispuisto Plitvicka Jezera. Veikkaan, että viimeistään alppeja ylittäessä kahina olisi muuttunut korvia huumaavaksi ulinaksi, jos niillä alkuperäisillä takalaakereilla olisin lähtenyt yrittämään Tällä reilun 5000km ringillä vaihteiston ääni muuttui pariin otteeseen, välillä täysin hiljaiseksi, mutta sittemmin hieman vitosella vollottavaksi. Ei kuitenkaan mitään älyttömästi häiritsevää ääntä, eli melkein uskaltaisin ehjäksi haukkua. Tänään lorautin öljyt ulos ja uutta sisään, seurataan tilannetta. Mitä tästä opimme? 36 vuotta vanhan vaihteiston elvyttäminen muutamalla laakerilla on mahtavaa nykyisen kertakäyttökulttuurin keskellä. Ko. kuljin oli 5 vuotta käyttämättömänä, koska en löytänyt aikaa perehtyä tähän ongelmaan. "Pakon sanelemana" työskentely aikaansai upean reissun 46 vuotta vanhalla kulkimella, jota moni tästäkin porukasta pitää täysin pähkähulluna ajatuksena...sitähän se tavallaan onkin, mutta ajattelen vähän vastaavasti nykyisistä muovipulkista, joissa mittariston jouluvalojen loisteessa joutuu täysin muiden armoille. Diagnostisessa mielessä oppi myös sen, että viallinen laakeri ei aina ujella, vaan se voi myös kahista. Tekisinkö kaiken tämän uusiksi? Kyllä, ja todennäköisesti joudunkin tekemään, sillä mihin sitä koira karvoistaan pääsisi?  Kiitokset myötäeläjille ja vinkkejä antaneille!
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
|
|