Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Activa-osaajia - onko heitä? http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=29411 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | Juuso [ 21.08.2019 19:30 ] |
Viestin otsikko: | Activa-osaajia - onko heitä? |
Mulla muutaman vuoden ollut, n. 165 tkm ajettu -96 turbo-Activa on alkanut esittää taitojaan: nostaa jousituksen toinen kylki edellä, kulkee joskus lintallaan ja tuppaa jäämään parkkiin se kylki alemmas, joka viimeksi oli ulkokaarteen puolella. Kovavauhtisissa mutkissa en kyllä huomaa kallistuvan - ainakaan paljoa. Mahtaako tästä maasta löytyä activanistia, joka olisi jo perehtynyt Activan saloihin ja olisi valmis - maksua vastaan tietenkin - joko opastamaan tai jopa korjaamaan ongelman ? Ei oikein ole itelläni aikaa eikä motivaatiotakaan alkaa opiskella! Juuso O4O-58l 9O57 |
Kirjoittaja: | xs2jammu [ 21.08.2019 20:45 ] |
Viestin otsikko: | Re: Activa-osaajia - onko heitä? |
En mikään tietäjä oo, mutta meillä oli kerran yksi turbo-Activa työnalla Vihdin Autotalossa joka tuppas niiaamaan paikallaan ollessaan. Siinä oli ainakin vikana aktiivisylinterin/rien helat väljiä ja se ei oikein meinannut löytää sen takia oikeaa asentoa. |
Kirjoittaja: | ds-jekkeri [ 21.08.2019 21:26 ] |
Viestin otsikko: | Re: Activa-osaajia - onko heitä? |
Tuttu ongelma. Etutukivarsien aktiva-kinkstaavit ja puslat väljät, ja lisäksi se jousihäkkyrä siellä aktiva-korkeudensäätäjän juuressa jumittaa. Niistä lähdettävä liikkeelle jos ilman minkään osien vaihtoa tai tälliä auto on alkanut jäädä kallelleen jollekin puolelle. Foorumilla useammat henkilöt ovat sitä etupään mekaniikkaa&hydrauliikkaa rassanneet, Aleksi, Wesa ja eiköhän Igor ainakin. Heiltä tarkempia ohjeita mitä kannattaa ensiksi irrottaa ja rasvata, itse sanoisin se aktiva-korkeudensäätäjän jousihäkkyrä nivelineen kaikkineen. Korkeudensäätäjäkin voi olla menettänyt herkkyyttään - mekanismi on ovelalla tavalla "jousikuormitteinen" eli jos aktiva-korkeudensäätäjän liukumännän liike on takkuilevaa, se aiheuttaa myös kerrotun kaltaista pahaa mieltä. Etuaktivasylinterin todella väljä pusla/pallonivel voi myös tuollaisen aiheuttaa, mutta pistäisi kyllä jo lotista ihan käsin jos noin paljon jää kallelleen. Takasylinterin väljyys ei vaikuta staattiseen kallistuskulmaan, se menee täysin etupään ehdoilla. Tuo oikea/vasen -kallistuman säätöhän on täysin mekaanishydraulinen, eli tämä ongelma ei voi olla sähköpuolella. Sähköpuoli ei osaa tehdä mitään muuta kuin jäykistää aktiva-pallot pois pelistä jolloin kallistuksenvaimennintanko käyttäytyy kuten jäykkä tanko. Totean vielä että täysin kunnossaoleva activa tuntuu mutkissa kallistuvan jopa "kaarteen suuntaan", no ei se sitä tee mutta ero normiautoon on niin suuri että siltä se tuntuu. Jos vähänkään tuntuisi kallistuvan "tavalliseen suuntaan" ei systeemi ole kunnossa, tämä on varmaa. |
Kirjoittaja: | Tapsa [ 22.08.2019 10:22 ] |
Viestin otsikko: | Re: Activa-osaajia - onko heitä? |
Toinen ääni etuapurungon muoviholkeille. Nämä kuluvat väljiksi ja kallistuksenvakaukseen tulee klappia. Alatukivarren päällä kulkee ohuenläntä rautatanko, joka välittää tukivarren kulman venttiilille. Liike on pientä ja kohtuullisen pienikin välys ensimmäisessä tukipisteessä tuntuu vaikuttavan aikalailla paljon. Muovipuslat on helppo vaihtaa, mutta usein alkaa myös puslan läpi menevä rautatankokin olemaan kulunut. Olikohan Activa Club, jolla oli niitä rautoja jossain vaiheessa saatavilla uusiotuotantona, nyttemmin ovat vissiin loppuunmyyty. Itse olen näitä vaihtelevilla tavoilla holkittanut ja holkille sopivan reiän puslaan porannut hyvin tuloksin. |
Kirjoittaja: | Wesa [ 22.08.2019 16:18 ] |
Viestin otsikko: | Re: Activa-osaajia - onko heitä? |
No ne "biellettet" on helppo testata käsin. Eturenkaan takaa siitä 8mm tangosta kiinni ja remputtamaan. Jos heiluu paljon, ei ole mahdollisuutta pysyä suorassa. Mutta jos ongelma on ilmaantunut äkisti ja "runsaana" voi olla vaikka toisen säätötangon pallonivel irronnut tai se keskellä oleva jousihässäkkä (johon ne tankojen sisäpäät tulee) alkanut jumittaa? Voi varmaan kallistussäätöä hoitava "korkeussäädin" jumittaa karastaan myös. Paljon selviää kun auto ylhäällä ja vääntelee sieltä jousihässäkältä tankoja eri suuntiin. Kaikki välykset ovat haitaksi, mutta sen jousihässäkän pitää joustaa molempiin suuntiin välyksettömästi.. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |