Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

CX -86 kaasarin säätö
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=29416
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  ISOpieni1 [ 23.08.2019 14:22 ]
Viestin otsikko:  CX -86 kaasarin säätö

Löytyykö perusohjeita kaasarin seoksien säätöön ? Auto siis CX20 -86 Weberin kaasarilla. Meinaa noeta tulpat. Jostain luin, että vanhemmiten Weberillä saattaa tätä alkaa ilmetä.

Kirjoittaja:  koe [ 24.08.2019 11:27 ]
Viestin otsikko:  Re: CX -86 kaasarin säätö

Ei kokemusta kaasareista, mutta http://www.thecitroencx25gti.com/resour ... l%20S2.pdf dokun sivu 160 sanoo oheistettua.

K-a-r-i

Liitteet:
CX_Weber.jpg
CX_Weber.jpg [ 70.91 KiB | Katsottu 10145 kertaa ]

Kirjoittaja:  ISOpieni1 [ 24.08.2019 11:52 ]
Viestin otsikko:  Re: CX -86 kaasarin säätö

Kiitokset tuosta linkistä, onpas mainio manuaali. Katsotaan saisiko tuohon kaasariasiaan tolkkua ...

Kirjoittaja:  kiji123 [ 25.08.2019 15:39 ]
Viestin otsikko:  Re: CX -86 kaasarin säätö

weber 34 dmtr:n (versio, jossa virranjakajan alipaineliitäntä on kaasuttimessa) toimintahäiriö rampautti oman cx 20 tre:n ajokelvottomaksi ja talliin moneksi vuodeksi. Ongelmana oli tulppien kastuminen kylmänä, jos joutui käyttämään käsiryyppyä. Tulppia meni jatkuvasti pimeäksi tämän takia. Nyt on kaasutin irrotettu, pesty, tarkastettu ja kovan etsimisen jälkeen löytynyt laaja korjaussarja asennettu. Autossa on tilapäisesti kiinni vanhemman reflex mallin 34 dmtr, jossa sitten tietenkään ei ollut alipaineliitäntää. Koekäyttämiset ovat vielä tekemättä, mutta voisin kertoa tähän ketjuun miten kävi. Pelkään etteivät huolet tällä vielä poistu vaan että alkuperäisen kaasuttimen jousistakin jokin on kuoleentunut ja aiheuttaa tuota riesaa. Meni vähän off topic, sori siitä, .mutta kun aihe liippasi niin läheltä, niin ajattelin kertoa että douvrin-moottorisissa kaasutinongelmat osaavat olla todella ikäviä

Kirjoittaja:  kiji123 [ 01.10.2019 22:02 ]
Viestin otsikko:  Re: CX -86 kaasarin säätö

Tänään suoritettu koekäyttö vanhemmalla reflexin 34 dmtr kaasuttimella. Alipaine virranjakajaan otettiin imusarjassa olevasta liitännästä, tiedä sitten menikö oikein. Moottori oli ollut käynnissä viimeksi kahdeksan vuotta sitten, joten ennen käynnistystä tehtiin seuraavaa: Jakohihna+ kiristin ja vesipumppu+kiilahihna ja starttimoottori uusittiin.
Tankki tyhjennettiin lapolla irrottamalla imuputki bensapumpusta, on sen verran alhaalla, (Muovitankin pohjaproppuun ei uskallettu koskea) ja kaadettiin tuoreet bensat tilalle ja bensansuodatin uusi, tietysti.
Moottoriöljy ja suodatin vaihdettiin kylmiltään. Kaapelien ja letkujen kuntoa tutkittiin ja varattiin sammutin kaiken varalta viereen vaikka eivät pahan näköisiä olleetkaan. Starttausta ensin pätkittäin ja kas, kun bensaputki täyttyi niin sehän heräsi. Tulppien kasteluongelma oli tiessään mutta tyhjäkäynti jäi vielä hukkaan ja lopullinen säätökin varmaan. Täytyy varmaan tutkia tuota koe:n manuaalia kanssa, katsotaan miten auto menee tien päällä jos sinne asti päästään...

Kirjoittaja:  kiji123 [ 02.10.2019 17:11 ]
Viestin otsikko:  Re: CX -86 kaasarin säätö

Tämähän menikin mielenkiintoiseksi. Tänään yön yli pihalla seisonutta autoa käynnistettäessä ryypyn kanssa tulpat kastuivat jälleen ja auto kävi kolmella. Näin, vaikka reflex-kaasuttimen oletetaan olevan parempikuntoinen. Joko tässäkin on sama vika, tai sitten syy onkin aivan muualla. Täytyy varmaan tarkastaa moottorin puristuspaineet ja jos ne ovat hyvät, niin kokeilla alkuperäistä peruskorjattua kaasaria.

Se oli hyvää että muutaman minuutin käynnin jälkeen tulpat kuivuivat itsestään (lämpenikö ja puristukset palautuivat??) ja puolen tunnin koeajo ympäri isoa pihaa osoitti auton heränneen pitkästä unestaan hienosti. Ei nestevuotoja tms. Ainoastaan pallot ovat selvästi lähes tyhjät ja jarruista on varmaan mäntiä jumissa. Jatkoa seuraa...

Kirjoittaja:  olli__o [ 02.10.2019 18:38 ]
Viestin otsikko:  Re: CX -86 kaasarin säätö

Huono akkukin/varaus voi tehdä tuota, ainakin moottoripyörissä yhdistelmä vanha bensa, vanha akku, vanhat tulpat ja heikko lataus yhdistelmä teki helposti tuota, kaikkien yhdistelmänä: startti pyörittää vähän turhan hitaasti, sytytyskipinä on heikko (perinteisten sytytysten kipinän energiasisältö on pieni) ja bensastakin helpoiten syttyvät osat haihtuneet -> tulpat kastuu/nokistuu. Sama koskee lyhyitä käyntiaikoja, koneen pitäisi myös käydä joka kerta sen verran pitkään että tulpat lämpenee itsepuhdistuslämpötilaan. Jos siirtää autoa paikasta toiseen, pitäisi ajaa/käyttää kunnes ryyppykin poistuu/voi ottaa pois, joissain melko nykyautoissa voi olla ongelmia tuon kanssa, itsellä kokemus Alfan V6:sta (no sekin vuosien takaa), joka oli tuolle melko herkkä. (minitoho on havaittu laitteeksi, jolla saa keraamin hehkutettua riittävänj kuumaksi, että puhdistuu, vaatii pitkän tohotuksen, eikä puhdistu kuin 0,5...1 cm matkalta, mutta se riittää)

Yhdessä moottoripyörässä auttoi täysin kun vaihtoi ohutpiikkiset iridium tulpat (tosin MP:n normaaleilla kärkivälillä eikä nyky-COP -puolien CDI-sytytysten käyttämät isot kärkivälit) Sen MP:n seoksia ei oikein saanut kaikilla kierroksilla ja olosuhteissa sopiviksi, originaali 80-luvun digiruisku ja elektroninen sytytys hukkakipinäpuolilla. Inan kuumemmat tulpatkin voisi ehkä auttaa, ainakin jos ovat ajonkin jälkeen melko nokiset, mutta tuossa MP:ssä ei kokeilussa juuri vaikutusta.

Kirjoittaja:  kiji123 [ 02.10.2019 18:55 ]
Viestin otsikko:  Re: CX -86 kaasarin säätö

Tässä tapauksessa bensa, akku ja starttimoottori ovat kaikki uusia. Tulpat ovat vielä vanhat ja latausjännite mittaamatta. Pelkään itse pahinta ja täytyykin tulppien vaihdon yhteydessä mittauttaa sylintereistä puristuspaineet ja ohivuodot kylmänä ja latausjännite, mutta jos ne ovat hyvät niin palata alkuperäiseen korjattuun kaasuttimeen ja käydä vaikka tuota olli o:n listaa läpi, kiitoksia vinkeistä, katsotaan...

Kirjoittaja:  kokemjne [ 02.10.2019 19:38 ]
Viestin otsikko:  Re: CX -86 kaasarin säätö

hmm. voi helv. ei PA puolella ole mitään tekemistä syttypuolen kanssa . ja taatusti turhaan vaihdoit kaasarin . alota nyt ekaksi saatämällä tyhjäkäynti kierroksia kasarin jalassa olevalla läppä akselilla olevasta säätöruuvista . sitten etsit kaasarin jalassa olevan seosruuvin ( pienemmällä ruuvarilla ) ja alat avata sitä KONEEN KÄYDESSÄ . kun kierrokset nousevat niin ruuvaa sitäTYHJÄKÄYNNIN säätöä pienemmälle . kun saavutat arvon 850 kierrosta niin säädä sitä seosruuvia laihemmalle kunnes tyhjäkäynti alkaa kakoa . vartti rikkaamalle on ok. . tulpilla tai akkujänniteellä eioo mitään tekemistä noitten asioitten kanssa , koska kyseessä on vanha kaasaripeli. ainoa asia joka liittyy sähköön on jälkikäynti juttu joka näkyy piuhana kaasarin jalassa .
jos on yleensä asennettu moista.
mee nyt noilla eteenpäin.
jos on Weber kaasari kyseessä niin huolto on helv, helppo . ota tötterö pois kaasarin päältä . kun kurkit kurkkujen väliin . näet neljä messingin väristä juttua , ruuvaa ne irti mutta ÄLÄ SEKOITA JÄRJESTYSTÄ . reunimmaiset ovat TYHJÄKÄYNTI suuttimia ja kaksi osaisia . suutinkärjet voit irottaa rungosta ja katsoa läpi näkyykö mitään. PUTSAA NE. ja takaisin paikoileen.
kaksi keskimmäistä ovat käyntisuuttimia ja kolmiosaisia . toimi samoin kuin niissä tyhjäkäyntisuuttimissakin . ei tarvitse hajottaa koko putkea osiin jos ei haluu. tärkeimmät osat ovat itse suuttimet . irrotetaan kuten ne tyhjäkäyntisuuttimetkin . putsaa ja kasaa.
kaikki tuo koskee Weber kaasareita . Solexissa rakenne vaatii enemmän purkamista .
muista . ÄLÄ SOTKE JÄRJESTYSTÄ

Kirjoittaja:  kiji123 [ 02.10.2019 22:53 ]
Viestin otsikko:  Re: CX -86 kaasarin säätö

Vanhempi spesialisti irrotti, purki, puhdisti ja ultraäänipesi molemmat kaasuttimet kaikkine osineen ja asensi toisen takaisin. En seurannut miten hän teki säädöt, paljon hän on noita kaasutinautoja laittanut. Tilanne on nyt vain se että alkuperäinen vika säilyi kaasuttimen vaihdosta ja muusta huolimatta: Kylmäkäynnistys käsiryypyllä ei onnistu tulppien kastumatta. Jos auton saa käyntiin ilman ryyppyä (hallilämmöstä esim.), tulpatkaan eivät kastu. Äsken ei tullut mainittua että yksi tulpista oli aina (silloin aikaa sitten) huomattavasti märempi kuin muut. Mysteeri on syvä. Tuo muita kosteampi yksi tulppa aina samasta sylinteristä ei aikanaan soittanut kelloja, mutta nyt sen muistaminen sai aavistelemaan pahaa. Kaasuttimien alipainekellot testasin itse ja toimivat nekin. Jatketaan harjoituksia...

Kirjoittaja:  kiji123 [ 09.10.2019 10:08 ]
Viestin otsikko:  Re: CX -86 kaasarin säätö

Tuli kaapattua tämä ketju aika huolella cx-projektin tarinaksi, joten kerro ISOpieni1, jos haittaa, niin jatkan tarinaa vaikka tuolla projektien puolella. Kerrotaan nyt kuitenkin että huomenna on tarkoitus ajaa siirtoluvilla 50 km päähän pallontäyttöön ja takaisin. Sitten annetaan auton jäähtyä ja perjantaina mitataan kylmänä puristuspaineet ja ohivuodot ja vaihdetaan tulpat. Nuo vakavat jutut on poissuljettava ennen kaasarien kanssa ropaamisen jatkoa. Auto täytyisi myös yrittää leimata tässä välissä, niin helpottaisi jatkoa. Toivottavasti ei kaadu päästöihin. Sisäkatto saapui juuri uusittuna verhoiljalta. Kymmenen vuotta sitten viimeksi cx:n ratissa tien päällä, katsotaan miten vanha ratsu laukkaa...

Kirjoittaja:  SitikkaSimo [ 09.10.2019 22:16 ]
Viestin otsikko:  Re: CX -86 kaasarin säätö

Näissä Webereissä oli ongelmana kohokammion neulaventtiilin kuluminen ,joka vaikeutti ainakin käynnistämistä lämpimänä,jolloin parhaiten lähti käymään startatessa kaasu pohjassa. Kyllä neulaventtiilin uusiminen on ainakin yksi tärkeimmistä,sitten uudet tulpan johdot. Kumpikin yksi perusasioista...

Kirjoittaja:  kiji123 [ 10.10.2019 10:14 ]
Viestin otsikko:  Re: CX -86 kaasarin säätö

Kiitos SitikkaSimolle vinkeistä. Vanhassa kaasuttimessa on laaja korjaussarja asennettuna ja se sisälsi uuden neulaventtiilin. Mutta tämä kaasutin ei ole nyt autossa kiinni eikä sitä ole vielä korjattuna kokeiltu. Tulpanjohdoilla on ajettu vain muutama tuhat km, mutta nekin on tutkittava. Perästä kuuluu...

Kirjoittaja:  kiji123 [ 11.10.2019 12:44 ]
Viestin otsikko:  Re: CX -86 kaasarin säätö

Selvisi synkempää ja valoisampaa. Märintä tulppaa kylmänä tarjonneesta kolmossylinteristä löytyi seuraavaa: Nokka-akselin imunokan/keinuvivun alkava kulumisvaurio, moninkertainen imuventtiilin välys ja kantava pakoventtiili. Lisäksi muista pytyistä löytyi useita kantavia venttiilejä. Näin vaikka minunkin omistusaikanani on venttiilit säädetty ainakin kahdesti. Oireet harhauttivat tosiaankin epäilemään pelkkää kaasutinvikaa mutta perussyy olikin tuolla. Tähänkin yksilöön tyyppivika iski kaikesta huolellisuudesta huolimatta.

Valoisaa on se että puristuspaineet ja ohivuodot olivat aivan tasaiset ja hyvät ja se että moottorista voidaan yrittää saada auttavasti toimivaa leimaa ja pientä ajoa varten ilman välitöntä nokkaremonttia. Sekä se että maantieajo ja pallontäyttö sujuivat hyvin tosin jälleen vaikean kylmäkäynnistyksen jälkeen. Reissua en olisi tehnyt kyllä ensin jos olisin tiennyt venttiilien ja kannen statuksen olevan noin pielessä. Tämän jälkeen katsotaan vielä kaasuttimia...

Kirjoittaja:  kiji123 [ 11.10.2019 22:22 ]
Viestin otsikko:  Re: CX -86 kaasarin säätö

No niin! Venttilien säädön jälkeen kylmäkäynnistysongelmat saatiin katoamaan ja auto kulkee paremmin kuin kertaakaan melkein tällä vuosituhannella. Edellisestä säädöstä oli vain 20000 km ja siinä ilmeisesti on mennyt jotain pieleen, koska käynnistyshäiriöitä alkoi olla juuri niihin aikoihin. Nokkavaurio ei vielä vaadi toimenpiteitä, onneksi, kun ei ole kyse käyttöautosta. Korjaamaton kaasutinkin vaati vain perussäädön ja sillä selvä, päästöt ok. Opetus on se että moottorin mekaanistakin kuntoa kannattaa käyntihäiriöissä heti tutkia, nyt tuli vuosien seisontaa kun ei tutkittu. Lähes onnellinen loppu siis. Seuraavaksi jarruhuolto ja leimaus, maalatut paremmat takaovet kiinni ja sisustan kasaus uudella sisäkatolla. - Tarina päättyy tältä erää tähän, katsotaan jatkuuko aiheella "talviautoilua cx:llä", kun nastarenkaatkin ovat nyt alla - Kiitos kaikille seuraajille, toivottavasti jollekin muullekin oli jotain hyötyä. yt. kiji123

Kirjoittaja:  SitikkaSimo [ 11.10.2019 22:45 ]
Viestin otsikko:  Re: CX -86 kaasarin säätö

Hienoa,että on alkanut toimimaan.Näin lukemalla vaan noita oireita,ei pysty millään päätteleen kaikkea,ei tullu mieleenkään noi venttiilit... toi nokan kuluminen antaa oireita siitä,että sihti siinä keinuvivuston päässä on ollut,tai on likainen (on jakopään puolella) Tosin on HIEMAN aikaa ,kun oon noita Renun koneita viimeks roplannu. Aikoinaan noissa mm. kaasuvivusto tuli löysäksi,joka tarkotti,että vaijeria piti kiristellä... :)

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/