Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Paras öljy bensaturbo-CX:ään? http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=29430 |
Sivu 1/2 |
Kirjoittaja: | ds-jekkeri [ 27.08.2019 15:36 ] |
Viestin otsikko: | Paras öljy bensaturbo-CX:ään? |
Otsikon kysymys kyseessä. Maahantuojahan suosittelee oikein konepellin alle liimatussa tarrassa käyttämään 5W/30 -öljyä. Mutta mitään nykyistä synteettistähän noihin ei voi laittaa. Tulee joka stefasta, tiivisteestä ja varmaan öljykorkistakin läpi. Väärä lisäaineistus ja notkeus lämpötiloissa. En oikein haluaisi 20w/50 -klassikkoöljyä laittaa, onko liian paksua tavaraa tuolle koneelle kuitenkin? Käsittääkseni olennaisesti pienemmän viskositeetiin "klassikkoöljyjä" ei ole euroopassa saatavilla. Pitääkö tilata Red Lineltä? |
Kirjoittaja: | ds-jekkeri [ 27.08.2019 15:42 ] |
Viestin otsikko: | Re: Paras öljy bensaturbo-CX:ään? |
Totean vaihteistoöljystä vielä erikseen, että mitään muuta öljyähän ei vanhempien sitikoiden manuaalilaatikoihin saa laittaa kuin Red linen MT-90:stä. Harry Martens erikseen hyväksyy vain sen öljyn käytön korjaamissaan SM- ja DS-laatikoissa. Minullakin on sellaiset CX:ssä vaihdelootassa sisässä, ja kyllä ne synkrot vaan toimivat paljon paremmin kuin millään muulla mehulla. Missään tapauksessahan näihin ei saa laittaa nykyaikaisia Api GL 5- tai uudempiä öljyjä, ne syövät synkrorenkaat paskaksi ihan parin tuhannen kilometrin kaupunkiajolla. |
Kirjoittaja: | kiji123 [ 27.08.2019 19:28 ] |
Viestin otsikko: | Re: Paras öljy bensaturbo-CX:ään? |
Nämä kokemukset ovat sitten vain omia enkä kehota ketään tekemään samoin. Monet tällaisesta varoittivat jo kauan sitten. Ajoin 90-luvun lopulla ja 00-luvun alussa noin 150 000 käyttökm cx20tre:lla (douvrin). Aloin käyttää siinä mobil1 0w40:sta heti kun se tuli myyntiin noin vuonna 97- Motiivina olivat karut olosuhteet: auto ulkona, paljon kylmäkäynnistyksiä ja vaurioherkkä lohkolämmitin. Ajatuksena oli välttää tälle moottorityypille ominaiset venttiillikoneiston kulumisongelmat. 0W40 kilometrejä kertyi noin 110 000. Moottori hikoili aina jonkinverran öljyä, mutta mitään eroa ei ollut muihin öljyihin verrattuna ,joita käytin kun 0W40 saatavuus omilla kulmilla heikkeni ja nuukuuskin iski (neste5w40 ja perinteinen mobil1 5w50). koko aikana cx:ään vaihdettiin vain yksi venttiilikopan tiiviste, muut ovat edelleen alkuperäiset, tosin auto on seissyt monta vuotta. Melkein sanoisin että jos voiteluongelmia olisi ollut, niin ne olisivat tuolla matkalla ilmenneet. Mutta on muistettava: 1.CX:aan tehtiin moottorin sisäpesu ennen 0w40 käyttöä. 2.Douvrin ei ole sama kuin M-turbokone.3. Mobil1 0W40 ei ole enää luultavasti samaa kuin 15 v sitten- Kerrotaan vielä Evasion 2.0 8v bensiinistä vm 1995. Auton kokonaisajomäärä on 440 000, josta omia 265 000. 0W40 on ollut käytössä noin 250 000 km ja on tänäkin päivänä, kaksi kertaa on korjaamo laittanut mobil mobil5W40:t. Öljyvuodon takia on vaihdettu yksi nokka-akselin stefa, muita tiivisteitä on vaihdettu kansiremontin+ laakeroinnin+ hoonauksen yhteydessä 270 000 kokonaiskm kohdalla. Silloin ei löytynyt öljyvuotoja tai epänormaalia kulumista moottorista. Sanoisin taas että näillä ajomäärillä voiteluongelmat olisivat tulleet ilmi. Kokeneemmat varoittivat 0W40 käytöstä tämänkin auton kohdalla. Vaihtoväli 0w40 12-16000, 5w40 noin 7000. Ja tässä autossahan on koko ajan ollut uusinta 0W40:a sisässä. Tämmöisiä mietteitä öljyistä. Luin oikein huoltovihkoja ja muistelin. En mainosta mitenkään mobilia, se vaan sattui aikanaan kohdalle tarpeisiin ja tuli tavaksi. |
Kirjoittaja: | Kaapelimies [ 27.08.2019 19:35 ] |
Viestin otsikko: | Re: Paras öljy bensaturbo-CX:ään? |
ds-jekkeri kirjoitti: Totean vaihteistoöljystä vielä erikseen, että mitään muuta öljyähän ei vanhempien sitikoiden manuaalilaatikoihin saa laittaa kuin Red linen MT-90:stä. Rättärissä oli tämmöiset nyt ensimmäistä kertaa kun kaikki ovat niin kovasti kehuneet, mutta seuraavassa vaihdossa vaihtuu takaisin Totalin Gear8:ksi. Syy: Redlinestä tulee ihan vettä vuoristoja laskeutuessa, ja kaikki synkrot alkaa kiroilla. Selkeästikään ei kestä niitä lämpöjä mitä sätkän konetilassa kehittyy. En ole ennen tuommoista kokenut, tosin on ensimmäinen etujarrurummullinen auto ikinä mulla. |
Kirjoittaja: | ds-jekkeri [ 27.08.2019 19:52 ] |
Viestin otsikko: | Re: Paras öljy bensaturbo-CX:ään? |
Kaapelimies kirjoitti: ds-jekkeri kirjoitti: Totean vaihteistoöljystä vielä erikseen, että mitään muuta öljyähän ei vanhempien sitikoiden manuaalilaatikoihin saa laittaa kuin Red linen MT-90:stä. Rättärissä oli tämmöiset nyt ensimmäistä kertaa kun kaikki ovat niin kovasti kehuneet, mutta seuraavassa vaihdossa vaihtuu takaisin Totalin Gear8:ksi. Syy: Redlinestä tulee ihan vettä vuoristoja laskeutuessa, ja kaikki synkrot alkaa kiroilla. Selkeästikään ei kestä niitä lämpöjä mitä sätkän konetilassa kehittyy. En ole ennen tuommoista kokenut, tosin on ensimmäinen etujarrurummullinen auto ikinä mulla. Just panin geesuun Red Linet. Onpa mielenkiintoinen havainto täytyy yrittää ajaa se Pärnun kujilla niin kuumaksi että tuon ilmiön näkisi. Olen CX:ssä, SM:ssä, Xantiassa ja BX:ssä käyttänyt Red Linen vaihteistolitkuja kohta 20 vuotta enkä ole koskaan pettynyt. Viimeksi valutin semmoiset Maserati Spyderin perä/vaihdelaatikkoyhdistelmään ja kas, vaihdon yhteydessä ilmenneet kolahdukset (Cambiocorsa-loota) hävisivät lähes täysin 500 km ajolla. |
Kirjoittaja: | Juuso [ 28.08.2019 09:53 ] |
Viestin otsikko: | Re: Paras öljy bensaturbo-CX:ään? |
Minä en ymmärtänyt, ettei nykyöljyjä pidä käyttää vaan koko omistusaikani käytin tuossa samassa yksilössä 5W50 Mobil Ykköstä. Hyvin se kulki eikä vuotanut mitenkään huomiotaherättävästi. Eikä hajonnut konekaan! |
Kirjoittaja: | kiji123 [ 28.08.2019 10:09 ] |
Viestin otsikko: | Re: Paras öljy bensaturbo-CX:ään? |
Täytyy oikaista vähän noita evasionin kilometrejä, on näköjään tuota dementiaa jo tullut ja tuli liioiteltua raskaasti. Siis näin: Kokonaisajomäärä 440 000. Omassa omistuksessa yht. 205 000, josta 0W40 190 000 ja 5W40 15 000 km. Kommentoidaan tuohon vaihteistoöljyyn sen verran, että aikaa sitten cx:ään, jossa on aina ollut muuten total Bv:t(onko se nykyään eri nimellä) laitettiin kerran 75w90 gl-5 ja seuraus oli se että vaihdelaatikko tuntui hajoavan siihen paikkaan. Ne vaihdettiin 200km päästä takaisin totaleihin. Joten ei missään nimessä tuota laatua cx:ään jossa vaihdelaatikon rikkoutuminen on erityisen ikävä juttu. |
Kirjoittaja: | jasu [ 28.08.2019 12:44 ] |
Viestin otsikko: | Re: Paras öljy bensaturbo-CX:ään? |
kiji123 kirjoitti: Kommentoidaan tuohon vaihteistoöljyyn sen verran, että aikaa sitten cx:ään, jossa on aina ollut muuten total Bv:t(onko se nykyään eri nimellä) laitettiin kerran 75w90 gl-5 ja seuraus oli se että vaihdelaatikko tuntui hajoavan siihen paikkaan. Ne vaihdettiin 200km päästä takaisin totaleihin. Joten ei missään nimessä tuota laatua cx:ään jossa vaihdelaatikon rikkoutuminen on erityisen ikävä juttu. Se öljy on nykyään Total Gear 8. Se on toistaiseksi ainoa mitä suostun laittamaan Sm:n ja Rättäreiden askeihin. Ensinmainittu toimii kivasti viheltelemättä ja rusahtelematta edelleen, jälkimmäisiä onkin sittentullut ropattua jonninverran, jonkun mielestä ehkä paljonkin. Nytkin on pari askia levällään tallissa, ja talveksi on sitä kivaa tiedossa enemmänkin... Monenlaista öljyä on tullut noihin Rättäreihin laitettua, mutta sujuvimman toiminnan olen kokenut Gear 8:n kanssa. Vähän pakkasella tahmaantuu, mutta pakkasta pitää olla lähempänä kolmeakymppiä ennenkuin sen noteeraa... GL-5 on myrkky, mitä en suosittele noihin vanhoihin, se syö punametalleja (siis synkronit) kuin varusmies näkkäriä. Ja on eri tavalla liukasta kuin GL-4, joka on suositus noille askeille. Jostain syystä ovat sitä suositelleet, enkä näillä kokemuksilla näe syytä siitä poiketa... Red Line -tuotteissa on sitten lisäaineistus siten, ettei niiden GL:t vastaa täysin muita. Käsittääkseni niiden kanssa ei ole tuota synkroninsyöntiongelmaa, mutta kuulemani mukaan ovat herkempiä paksuuntumaan kylmässä. Ja sitä Red Lineä on aika monenlaista, amerikanmopoissa suosivat askeihin Red Linen "marjapuuroa", värinsä antama lisänimi, takertuu kivasti kaikkeen mihin osuu, paksuuntuu kovasti kylmässä, mutta se ei ole prätkässä yleensä ongelma... Oma mielipide, ei ole tarvetta vaihtaa Gear 8:sta muuhun, on sopivin ja toimivin tuote noihin vanhoihin. Uudemmista en sano mitään, toiminee niissäkin, mutta kun kokemus uudemmista rajautuu automaattivaihteisiin... |
Kirjoittaja: | Akaile [ 28.08.2019 14:53 ] |
Viestin otsikko: | Re: Paras öljy bensaturbo-CX:ään? |
ds-jekkeri kirjoitti: Missään tapauksessahan näihin ei saa laittaa nykyaikaisia Api GL 5- tai uudempiä öljyjä, ne syövät synkrorenkaat paskaksi ihan parin tuhannen kilometrin kaupunkiajolla. Sen verran korjaan tätä, että esim. Geesun askiin soveltuu Red Line 75NS90, jota jatkoin kuumiin olosuhteisiin vieläpä sillä 140 yläpäällä, joka on juurikin marjapuuron väristä. Geesun paketti käy kuumempana kuin sätkän vastaava ja kokemusteni mukaan MT90 menee tuolloin liian litkuksi. Mitään muuta GL5 öljyä en Geesullekaan syöttäisi, mutta väittävät, ettei tässä ole niitä punametalleja syöviä ainesosia. Sätkän loodia olen vetreyttänyt useita MT90 öljyllä, mutta olen kuullut vastaväitteitä myös. En pidä tuota Totalin vastaavaa öljyä mitenkään huonona, mutta olen pitäytynyt MT90:ssä omien positiivisten kokemusteni vuoksi. Kokeilin Totalia eräässä synkrovikaisessa loodassa, eikä tulokset parantuneet. Eikös paras öljy turbo CX:ään ole runsaalla sinkillä (ZDP) ja kovimmalla yläpään lämmönsiedolla? |
Kirjoittaja: | ds-jekkeri [ 28.08.2019 15:12 ] |
Viestin otsikko: | Re: Paras öljy bensaturbo-CX:ään? |
Juuso kirjoitti: Minä en ymmärtänyt, ettei nykyöljyjä pidä käyttää vaan koko omistusaikani käytin tuossa samassa yksilössä 5W50 Mobil Ykköstä. Hyvin se kulki eikä vuotanut mitenkään huomiotaherättävästi. Eikä hajonnut konekaan! Turbo tuli sinulta hienossa kunnossa ja huollettuna, nyt ryhdynkin ensimmäistä kertaa moottorin öljynvaihtoon. Lootaan vaihdoin Red Linet jo tuossa aikasemmin ja juuri kakkosen päällekytkeytyminen muuttui ihan erilaiseksi muutaman sadan km:n matkalla, menee kuin itsestään koloon. Noista koneiden öljyvuodoista on monenlaista näkökulmaa. Esimerkiksi sveitsissä on katsastushylsy auton iästä riippumatta, jos kone hikoilee mistään saumasta vähänkään. Suomessa taas ollaan hyvinkin vapaamielisiä, joskus ennen vanhaan oli niin että ellei katsastusmiehen lakki kastu öljytipoista, on kaikki kunnossa. Eesti on katsastuksen suhteen tästä väliltä, täällä "näkyvä" öljyvuoto on katsurin harkinnan mukaan hylsy, mutta useimmat perusviisaat eivät pienestä hikoilusta välitä. Tässä yksilössä on nyt minun vuoden, ehkä hieman reippaidenkin noin 2000-3000 km ajojen jälkeen, seuraavat vuodot ja hikoilut: - venttiilikopan tiiviste hikoilee runsaasta alareunastaan - turbon paluuletku vuotaa liitoksistaa kiristyksestä huolimatta - öljynsuodatinjalan juuri vuotaa sen verran paljon että koko koneen takaosa on märkä - välipohjan tiiviste tursuu välistä ja hikoilee, ehkä vuotaakin lähempää vaihdelaatikkoa, ei saa näkymää ihan joka paikkaan - alaöljypohjan tiiviste hikoilee kiristämisestä oikeaan momenttiin huolimatta - öljykorkki hikoilee Positiivista on, että kytkinkotelosta ei tipu öljyä eikä ketjun kotelo hikoile kovinkaan huomattavasti. Samaten kannentiivisteessä ei ulkoisia öljyvuotoja näyttäisi olevan. Mulla on kuitenkin sellainen perversitaatio että tykkään kun koneet ovat kuivia. Tämän osalta kuivaksi saattaminen vaatii koneen nostamisen paikoiltaan ja ympäritiivistyksen, jolloin kannattanee tehdä koneremontti muutenkin, lisähinta on aika pieni. Samaten olen vahvassa uskossa että nykyisten öljyjen peruslaihuus, lisäaineistus ja ehkä jonkinlainen viskositeetista riippumaton maksimaalinen (pienempi kuin ennen) "raekoko" tekee sen että ne eivät pysy vanhoissa koneissa sisällä, juuri samanlaisia hikoilukokoelmia olen nähnyt aikaisemmissakin klassikoissa joissa on menty nykyöljyihin. Subaru SVX:ään oli merkkiliike laskenut sisään uutta huipputeknistä 5W/40:stä ja eipä mennyt kuin puoli vuotta kun kone hikoili sieltä ja täältä. Vaihdoin pika-pikaa sinne itse Xadon 20W/50 -classic -öljyt sisään ja pistin perään puoli purkkia Red Linen seal saveria, ja kas, hikoilu käytännössä loppui. Pesin koneen perusteellisesti ja ihan pientä toisen venakopan hikoilua lukuunottamatta on pysynyt kuivana. Ei mulla ole mitään tieteellistä faktaa tästä, mutta itse olen nähnyt ja kokenut niin monesti nykysynteettisten läpitulon että tuntuu että uskon - tuskin aina sattumalta juuri silloin... |
Kirjoittaja: | ds-jekkeri [ 28.08.2019 15:14 ] |
Viestin otsikko: | Re: Paras öljy bensaturbo-CX:ään? |
Akaile kirjoitti: ds-jekkeri kirjoitti: Missään tapauksessahan näihin ei saa laittaa nykyaikaisia Api GL 5- tai uudempiä öljyjä, ne syövät synkrorenkaat paskaksi ihan parin tuhannen kilometrin kaupunkiajolla. Sen verran korjaan tätä, että esim. Geesun askiin soveltuu Red Line 75NS90, jota jatkoin kuumiin olosuhteisiin vieläpä sillä 140 yläpäällä, joka on juurikin marjapuuron väristä. Geesun paketti käy kuumempana kuin sätkän vastaava ja kokemusteni mukaan MT90 menee tuolloin liian litkuksi. Mitään muuta GL5 öljyä en Geesullekaan syöttäisi, mutta väittävät, ettei tässä ole niitä punametalleja syöviä ainesosia. Sätkän loodia olen vetreyttänyt useita MT90 öljyllä, mutta olen kuullut vastaväitteitä myös. En pidä tuota Totalin vastaavaa öljyä mitenkään huonona, mutta olen pitäytynyt MT90:ssä omien positiivisten kokemusteni vuoksi. Kokeilin Totalia eräässä synkrovikaisessa loodassa, eikä tulokset parantuneet. Eikös paras öljy turbo CX:ään ole runsaalla sinkillä (ZDP) ja kovimmalla yläpään lämmönsiedolla? Erittäin mielenkiintoista, enpä tosiaan tiennyt että MT90 olis noin huono lämpöisenä. Synkrojen "korjautumista" itsestään en ole todennut koskaan millään muulla kuin Red Linen öljyillä, kahden auton kiroilevan kakkosen synkron olen itse sillä korjannut, ja ainakin kymmenen auton lootan vetreyttänyt. Vaihtamislaatu muuttuu selvästi ihan lyhyellä ajolla. |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 28.08.2019 17:24 ] |
Viestin otsikko: | Re: Paras öljy bensaturbo-CX:ään? |
![]() no odotan seuraavaksi kinastelua syttytulpista . sitten ollaankin palattu taas perinteiseen juupas eipäs seurusteluun ![]() ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | Igor [ 28.08.2019 17:58 ] |
Viestin otsikko: | Re: Paras öljy bensaturbo-CX:ään? |
Mobil 1 0W-40:stä mulla ei ole kuin yksi kokemus; V6 Activassa sitä tihkui öljypohjan tiivisteen välistä rata-ajossa. Ilmeisesti n. 140 astetta (auton oman mittarin mukaan) oli sille liikaa. Motul 300V 10W-40 sen sijaan pysyi tiivisteen oikealla puolella, vaikka Nordschleifella lämmöt nousi lähes 150 asteeseen. Itse tiivisteelle ei tarvinnut tehnyt mitään. |
Kirjoittaja: | ds-jekkeri [ 28.08.2019 20:38 ] |
Viestin otsikko: | Re: Paras öljy bensaturbo-CX:ään? |
Onko muuten kylmänä "liian paksun" öljyn käytöstä mitään haittaa, jos autoa käytetään vain kesällä, yli +0 lämpötiloissa aina? Käyttäisin mielellään noita 20W/50-classic-öljyjä myös näissä alunperin 5W/30:stä vaatineissa, kuten CX ja Trans Am. Tietääkseni ei ole olemassa "classic"- 5w/30 öljyä joka pysyisi näissä sisällä, jos on niin kertokaa... |
Kirjoittaja: | powerage [ 28.08.2019 20:47 ] |
Viestin otsikko: | Re: Paras öljy bensaturbo-CX:ään? |
Eikö kannata käyttää esteripohjaista öljyä joka "turvottaa" tiivisteitä? |
Kirjoittaja: | ds-jekkeri [ 28.08.2019 22:21 ] |
Viestin otsikko: | Re: Paras öljy bensaturbo-CX:ään? |
Tiiveisteiden turvottajiksi ovat tänään parhaita lisäaineet, itse olen käyttänyt Liqui Molya ja Red Lineä, molempia kokeilin kumitiivisteen pätkään. Red Line turvotti turbommaksi. Mutta luinpa sitten lopuksi ihan alkuperäisestä CX:n käyttöohjekirjasta mitä itse sitikka on suositellut moottoriöljyksi turboon. Osa öljyvalikoimaa on erilaista kuin vähempivaraisten säästömalleissa, kiinnostavasti myös Kat-malliin suositellaan hiukan eri öljyjä. Maakohtaiset nimet ovat hieman erilaisia, ja useammalle euroopan maalle on omat listansa kirjasessa. Tämmöset kuitenkin hyväksytään: Total GTV 15W50 (ranska) Total GTI 3 10W40 (ranska) Total Gold 15W40 (espanja) Total Quartz 10W30 (englanti) Erikseen todetaan, että alle -10 lämpötiloissa tulee käyttää noita 10W-öljyjä, ei 15W. Siten sitikan konetilasta löytynyt suositus käyttää 5W/30 -öljyä on joku maahantuojan keksintö suomen jumalattomiin pakkasiin. Taidanpa ihan huoletta täyttää öljytilan Xado Classic Racing 15W/60 -öljyllä jonka pitäis kestää isompia lämpötilojakin. On muuten niin että nuo alkuperäiset auton ohjekirjat alkavat olla kultaakin arvokkaampia. Kukaan ei muista eikä tiedä enää mikä oli esim Turbo CX:n ensiasennusöljysuositus, tuolta kirjasesta ne löytyivät. |
Kirjoittaja: | Igor [ 29.08.2019 14:59 ] |
Viestin otsikko: | Re: Paras öljy bensaturbo-CX:ään? |
powerage kirjoitti: Eikö kannata käyttää esteripohjaista öljyä joka "turvottaa" tiivisteitä? Mistäs tuommoinen tieto on peräisin? Ja minkä tyyppisiä tiivisteitä sen pitäisi turvottaa? |
Kirjoittaja: | cxtb2 [ 29.08.2019 16:40 ] |
Viestin otsikko: | Re: Paras öljy bensaturbo-CX:ään? |
"aikoinaan" kun tuli enemmänkin ajeltua CX Turboilla (diesel ja bensa) paras öljy, mikä tuntui toimivan hyvin (kummassakin) oli Total Quarts 9000 olikohan 5w-40, kun ympärivuoden mentiin vielä. kone kävi pehmeästi, ja öljy pysyi hyvin koneessa sisällä. Mobilin vastaava ei pysynyt, ja kone kävi karkeasti. Lootassa oli siihen aikaan ainoa toimiva öljy Total BV (saattaapi olla nykyisin nimellä Gear 8? en tiedä, onka samaa tavaraa enään.) Valvolinen maxlife-öljy toimi kanssa aikahyvin koneessa. Nykyisin, kun CX:iin tulee vähemmän kilometrejä, kiinnostaisi tieto / kokemukset noista esteri-öljyistä, olisiko jokin sopivan paksun öljykalvon tuommoiseen wanhaankoneeseen tekevä hyvä? nykykoneisiin verrattuna kun näissä wanhemmissa on ihan eri välyksillä tehty osat, ja öljyn pitäisi pystyä muodostamaan riittävä öljykalvo sinne liikkuvien metallien väliin... muutenhan esteri-pohjaisilla öljyillä olisi hyviä ominaisuuksia verrattuna "tavallisiin" öljyihin. |
Kirjoittaja: | Akaile [ 30.08.2019 12:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: Paras öljy bensaturbo-CX:ään? |
ds-jekkeri kirjoitti: Onko muuten kylmänä "liian paksun" öljyn käytöstä mitään haittaa, jos autoa käytetään vain kesällä, yli +0 lämpötiloissa aina? Käyttäisin mielellään noita 20W/50-classic-öljyjä myös näissä alunperin 5W/30:stä vaatineissa, kuten CX ja Trans Am. Tietääkseni ei ole olemassa "classic"- 5w/30 öljyä joka pysyisi näissä sisällä, jos on niin kertokaa... Kolmisen vuotta sitten, kun ajelin Australiassa eräällä rättärillä niin siinä oli paikallista Valvolinen 20W50 öljyä, joka siihen vuodenaikaan (heidän kevät) oli aamuisin yöpakkasten jälkeen hyvinkin jäykkää startatessa ja ensimmäiset 50km ilmajäähykoneen lämmitessä. Ko. koneen matalapuristemännillä ja autiomaahan unohtuneilla muutamalla pollella öljyn jäykkyyden todella tunsi aluksi ajossa, mutta koneen lämmettyä tilanne normalisoitui. Eduksi luettakoon, että noin jäykkä öljy pysyy hyvin sisällä vanhassa koneessa, mutta tuo kylmäpuolen jähmeys voi yllättää. Kuumaanhan tämä oli tarkoitettu, mutta itse olin liikenteessä varhaisemmin, mitä ko. kuljin aikaisemmin liikkui. Sitten taas toinen ääripää; kylmä. Oma kottero täällä pohjolassa sama konetyyppi ja kikatin. Castrolin Magnatecin 5W40:llä ajellut vuosia sekä kesällä, että talvella ja vielä -26 starttaus ei tuottanut tuskaa. Sen sijaan mennessä Nordkappiin 2018, alle -26 lämmöt alkoivat pyytää 0W40 liukastetta männille, jotta kylmästartti oli kivuttomampaa. Valitettavasti tämä täyssynteettinen 0W40 ei vaan tunnu pysyvän kaikissa jo monella eri öljyllä lotratussa koneessa, mutta jos tiivisteet uusii niin ei senkään kanssa mitään ongelmia ole. Siispä bensaturboillessa huolehtisin w50 tai w60 yläpään ja miettisin 5,10,20 väliltä alapäänjuoksevuuden käyttöolosuhteista riippuen. Siihen tuo CX:n ohjekirjakin on perustunut; pohjolassa laitettu vähän litkumpaa kylmiä aamuja silmälläpitäen. |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 30.08.2019 15:17 ] |
Viestin otsikko: | Re: Paras öljy bensaturbo-CX:ään? |
joopa joo jälleen. ite käytän mitä tahansa synteettistä 10/50 W . merkistä riippumatta . hyvin ovat pelanneet . yksi asia on merkityksellinen , että öljy muuttuu mustemmaksi , se taas paljastaa että öljyn ominaisuuksiin kuuluu peseminen. hyvän voiteluominaisuuden lisäksi. kuten sanottu merkillä ei ole väliä. koskee myös sytytystulppia ja hehkusemmosia . eikä myöskään suodattimia . paitsi niissä vehkeissä joissa suodatin on ikäänkuin väärässä asennossa . silloin vältän molempia kotimaisia = teho/tuho ja M filter . molempien takaiskuventtiilit ei toimi oikein. päästäää kuuman öljyn pois joten kone käy starttauksella ilman öljyä liian kauan. kuitenkin. jokainen tekee kuten parhaaksi näkee oman mieltymyksensä mukaan . |
Kirjoittaja: | ds-jekkeri [ 30.08.2019 17:13 ] |
Viestin otsikko: | Re: Paras öljy bensaturbo-CX:ään? |
kokemjne kirjoitti: joopa joo jälleen. ite käytän mitä tahansa synteettistä 10/50 W . merkistä riippumatta . hyvin ovat pelanneet . yksi asia on merkityksellinen , että öljy muuttuu mustemmaksi , se taas paljastaa että öljyn ominaisuuksiin kuuluu peseminen. hyvän voiteluominaisuuden lisäksi. kuten sanottu merkillä ei ole väliä. koskee myös sytytystulppia ja hehkusemmosia . eikä myöskään suodattimia . paitsi niissä vehkeissä joissa suodatin on ikäänkuin väärässä asennossa . silloin vältän molempia kotimaisia = teho/tuho ja M filter . molempien takaiskuventtiilit ei toimi oikein. päästäää kuuman öljyn pois joten kone käy starttauksella ilman öljyä liian kauan. kuitenkin. jokainen tekee kuten parhaaksi näkee oman mieltymyksensä mukaan . Minun mielestäni fyysinen, näkyvä ja haiseva öljyvuoto pakosarjan päälle ei ole kyllä mielipidekysymys. Kone joko vuotaa öljyä tai ei vuoda. Pitkä kokemus ilman mitään foorumiväittelyitä on näyttänyt, että erilaiset öljyt ovat eri lailla vuotoherkkiä vanhoissa moottoreissa, eikä kysymys ole ainoastaan viskositeetistä, ainakaan siitä numerosta joka purkin kyljessä lukee. |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 30.08.2019 19:54 ] |
Viestin otsikko: | Re: Paras öljy bensaturbo-CX:ään? |
pitkä fyysinen toteamus on ettö tiivistteet ovat vaihettavia . ILMAN öljyn tai tulppien vaihtoa . pahaa ei tee kumpikaan riippuen kilometreistä , onko tarpeellista . edelleen ooon sitä mieltä ettei öljyn tai kynttilän merkillä ole kuin kaupallinen merkitys. laadut ei niinkään tuotten merkki. yleensä laatu selviää taka kannesta pienellä printillä ACEA tai API merkinnöistä. + jonkun tunnetun kuljinvalmistajan maksamasta tekstistä |
Kirjoittaja: | olli__o [ 30.08.2019 21:15 ] |
Viestin otsikko: | Re: Paras öljy bensaturbo-CX:ään? |
kokemjne kirjoitti: joopa joo jälleen. ite käytän mitä tahansa synteettistä 10/50 W . merkistä riippumatta ... No miksi siinä purkin kyljessä pitää lukea synteettinen? (Castrol ja Mobil kävivät oikeutta tuon sanan käytöstä ja oikeus totesi että synteettinen tai täyssynteettinen ovat vain mainossanoja ja öljy saa silti iolla mineraalipohjaista. Mobil 1:t monet (useimmat) muuttuivat sen seurauksena osasynteettisiksi (riippumatta siitä lukeeko siinä purkin kyljessä täyssynteettinen) Saksa on (ainoa?) poikkeus tästä, siellä oli joku aiempi oikeustapaus eikä siellä saa valehdella eikä Saksassa Mobilin purkeissa luekaan mitään synteetisyydestä - tosin Saksassakin on pikkuhuijaus, purkissa mainitaan että on käytetty tiettyä teknologiaa ja Mobil on rekisteröinyt siihen tavaramerkin jossa yhdyssanan osana on synthese) Mutta oma kokemus on että öljyissä on paljonkin eroa mutta harvoin vaikuttaa mitään normaalin käyttöauton moottorissa, kunhan on lähellä oikeaa luokitusta - mutta jossain vaikuttaa rajustikin, jos laittaa huonoa lisäaineistamatonta (heikosti lisäaineistettua) öljyä sellaiseen koneeseen, joka on herkkä nokkien tai kiertokangenlaakereiden kulumiselle, niin sellainen kyllä tuhoutuu nopeasti (korkeasti viritetyt koneet: MP-, urheiluauton moottorit tai joku jossa hieman tyyppiongelmaa - Citikallakin löytyy muutama klassikkokone joissa nokka-/nostajaongelmia). Öljyn aiheuttamat moottoriongelmat ovat nykyään niin harvinaisia että löytyy niitäkin jotka ovat vakuuttuneita että öljyillä (tai sytytystulpilla) voi ajaa lähes kuinka pitkään tahansa, mutta tuokaan ei pidä jokaisen konemallin kohdalla paikkaansa, Citikallakin on tästä aika tuoreitakin esimerkkejä, tulee mieleen vaikka yhden turbon voiteluengelmat ja erilaiset muutokset sen öljyputken filtterissä ja poistossa. Tuo aiemmin käytetty Mobilin oikeasti synteettisen PAO-öljy muuten omaa perusongelmana sen etta se kutistaa useita tiivisteitä, tästä osin tuli maine että synteettiset on niin liukkaita että valuvat läpi - tämä korjattiin lisäämällä lisäaineita jotka turvottivat saman verran kuin PAO kutistaa - mutta eipä sitä tietysti ihan kaikkien kumien voi aivan samalla lailla odottaa käyttäytyvän. |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 30.08.2019 21:24 ] |
Viestin otsikko: | Re: Paras öljy bensaturbo-CX:ään? |
ominaisuus sinänsä ei ole ollut kiinostavaa , mutta joskus aikoinaan Shell lanseerasi uutuuden SHEL SMO.....kukan ei kertonut mitä smo tarkoittaa . myöhemmin selvisi että se on juokseva muoto Shell 10/40 öljystä -22 pakkasessa kun purkit seisoivat ulkona mitareiden välissä 10/40 öljyn joutui kaivamaan pakkasella ulos purkista TMO/SMO tavaran sentään sai purkista juoksevana 1970/1980 luvulla |
Kirjoittaja: | ds-jekkeri [ 30.08.2019 21:52 ] |
Viestin otsikko: | Re: Paras öljy bensaturbo-CX:ään? |
Sekin pitää aina muistaa että perusöljyn tankeus on se ensimmäinen "W"-numero. Ihmetellään kun ruoholeikkurit laakerinaputtavat 10w/50 - moottoriöljyllä mutta ovat ihan hiljaisia SAE 30-yksiasteöljyllä. Harlikkaankin kun pistää SAE 50-siirappia sisälle niin loppuu ne naputukset! |
Sivu 1/2 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |