Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
"Rehellinen 600hv, rehellinen 1000NM" http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=29534 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | ds-jekkeri [ 17.09.2019 13:03 ] |
Viestin otsikko: | "Rehellinen 600hv, rehellinen 1000NM" |
Olen silloin tällöin päässyt ajelemaan niin tiellä kuin auto24-radallakin erilaisten junnujen ja janttereiden virittämiä autoa. Yleensä puhutaan Audeista tai Mersuista, jostain syystä. On ollut todisteena lippulappuja, että dynamolla on saatu renkailta ulos 700 hv, kovia pistemäisiä vääntölukemia on myös pystytty esittämään. Juttu on aina tuttu: "isommalla ahtopaineella sais vielä enemmän, säästettiin moottoria ja voimansiirtoa..."... Sitten kun näitä pihiseviä ja puhisevia, toisinaan myös dieselin kyseessä ollessa kolisevia, kinnereitä on päässyt ajamaan on pettymys ollut aina suuri. Vaikka kaasua painelee miten vaan, auto vaan möhisee ja lagaa. Sitten jos kehtaa pitää kaasua pohjaan painettuna tarpeeksi pitkään, auto antaa lopuksi jonkinlaisen "tällin" jossa hattu tipahtaa päästä, ja omistaja vieressä hokee "näetkö, näetkö" selvästi itse vaikuttuneena. Myös omistaja vieressä aina sanoo "tätä pitää ajaa kierroksilla" tahi "tätä pitää ajaa paineet päällä.". Mutta kun minä en halua! Haluan että auto vetää rattaat solmuun 2000 kierroksella ilman mitään esilämmittelyitä kaasulla! Ei tuommoinen ole oikeaa tehoa. Tehon pitää tulla heti, ja pikkukierroksillakin, ilman viiveitä tai rykimisiä! Ne on ihan teoreettisia näiden tunareiden paperihevoset dynosta. Kyllä näin on että 600hv ja 1000NM pitää tulla tehtaan linjalta suoraan, ilman mitään tunarointeja tai lastutuksia. Silloin se on sitä oikeaa. Onko näin? On. Itse puhuisin mielellään rehellisestä tehosta autossa. Joku käytti termiä "robusti teho" joka on sekin hyvä, joskin ehkä liian sivistyskielinen niihin piireihin joissa näiden autojen kanssa yleensä tuunataan ja tunaroidaan. Rehellinen teho on sitä joka painaa kuskin lineaarisesti selkänojaan kaasupolkimen asennon mukaisesti ja alkaa kierrosluvulta 800/min. |
Kirjoittaja: | Plagu [ 17.09.2019 19:04 ] |
Viestin otsikko: | Re: "Rehellinen 600hv, rehellinen 1000NM" |
Kuka tahansa voi ostaa auton jossa on tehoa mutta todelliset tekijämiehet taikovat sen itse. Aivan eri fiilis lyödä härveli tulille kun tietää että itse on turattu ja vielä toimiikin (joten kuten) . Onhan se eri tunne kun äärimmilleen kiusattu kone lyö ahtopiikin kohdalla kuin lekalla selkään vrt. Tehdastekonen laitos jossa voima tulee ankean sivistyneesti ja kiihtyvyyden huomaa parhaiten mittaristosta. |
Kirjoittaja: | ds-jekkeri [ 17.09.2019 19:31 ] |
Viestin otsikko: | Re: "Rehellinen 600hv, rehellinen 1000NM" |
Toki työllä on aina tekijälleen arvo, samahan se on kun itse suorittaa ruostekorjaukset vaikka vähän räkäisemmälläkin koneella, auto on sen jälkeen enemmän "oma". Noista ei vaan saa tunteellista otetta jos ei ole itse tehnyt, sama noissa tunauksissa... |
Kirjoittaja: | Northstar [ 17.09.2019 21:19 ] |
Viestin otsikko: | Re: "Rehellinen 600hv, rehellinen 1000NM" |
Toki paljon tehokkaampiakin autoja tehdään,mutta hinta/teho suhde ehkä parasta seuraavissa..Cadillac CTS-V,Dodge Challenger Hellcat/Demon,Camaron uudemmat,Ford Mustang Gt uudemmat..Nämä esimerkit "Vapaassa maailmassa" Joka onkin oikeampi vertailualue johtuen Euroopan keinotekoisesta yksityisautoilun rajoittamisesta.. |
Kirjoittaja: | Sitruunaseppä [ 17.09.2019 23:24 ] |
Viestin otsikko: | Re: "Rehellinen 600hv, rehellinen 1000NM" |
Juu, siis Jekkeri on ihan oikeilla jäljillä, otsikon numerot osuu juurikin kohdalleen. Kun katsoo vaikka tätä käppyräparia; https://mechanics.stackexchange.com/que ... ol-engines. Elikkä jos haluaa sen saman rykäisyn 2000 kierroksella, kuin taulukon 300kW moottori huipputehollaan 5000 r/min, niin sellainen kuusisataa hevosvoimaa, samalla moottorin geometrialla olisi tällainen Jekkerille sopiva rytkytin. |
Kirjoittaja: | yason [ 17.09.2019 23:43 ] |
Viestin otsikko: | Re: "Rehellinen 600hv, rehellinen 1000NM" |
ds-jekkeri kirjoitti: Kyllä näin on että 600hv ja 1000NM pitää tulla tehtaan linjalta suoraan, ilman mitään tunarointeja tai lastutuksia. Silloin se on sitä oikeaa. Onko näin? On. Numeerisista lukemista viis ja on ihan sama, tuleeko ne pollet tehtaan linjalta vai jonkun lisäasentamana, mutta on perin ikävää, jos niitä polleja ei ole tai niitä joutuu jostain syystä odottelemaan. Koneen luonteesta toki riippuu, tulevatko ne pääosin ylhäältä vai alhaalta, mutta keskimäärin sellainen lineaarinen suhde perseen penkkiinpainuman ja kaasujalan ojennuskulman välillä on aina tyydyttävä. Nahkapenkki nitisee selän takana heti, kun ojentaa nilkkaa ja jos ojentaakin vielä lisää, niin yhtälailla nitisee vieläkin vaan uudelleen. Pärrä on väännöstään huolimatta autoon verrattuna kierroskone, mutta siinäkin on äärimmäisen tyydyttävää, kun kakkosella tai kolmosella vääntää kierrokset 2500->10000 rpm yhdellä kahvankäännöllä. Meno alkaa heti, kun kahvaan koskee ja se jatkuu vaan aina yhtä iloisesti, kunnes vaihtaa isommalle. |
Kirjoittaja: | jaakkovaakko [ 18.09.2019 06:59 ] |
Viestin otsikko: | Re: "Rehellinen 600hv, rehellinen 1000NM" |
Ei ihan tehtaalta,mutta hauska kikotin https://www.facebook.com/arnaud.pointar ... 724526323/ |
Kirjoittaja: | Igor [ 18.09.2019 13:48 ] |
Viestin otsikko: | Re: "Rehellinen 600hv, rehellinen 1000NM" |
Tietenkin heti kärkeen pitää unohtaa kaikki turbokiulut, jos haluaa että teho on saatavilla heti ja aina suorassa suhteessa nilkan asentoon nähden. Jos tehoa pitää saada sekä viiveettömästi että paljon, niin iso kone remmiahtimella on aika hyvä resepti. Jos tuohon lisätään vielä ehto, että sitä tehoa pitää saada ns. ihan vitusti 800rpm alkaen, niin mars Tesla-kauppaan. |
Kirjoittaja: | ds-jekkeri [ 18.09.2019 16:13 ] |
Viestin otsikko: | Re: "Rehellinen 600hv, rehellinen 1000NM" |
Igor kirjoitti: Tietenkin heti kärkeen pitää unohtaa kaikki turbokiulut, jos haluaa että teho on saatavilla heti ja aina suorassa suhteessa nilkan asentoon nähden. Jos tehoa pitää saada sekä viiveettömästi että paljon, niin iso kone remmiahtimella on aika hyvä resepti. Jos tuohon lisätään vielä ehto, että sitä tehoa pitää saada ns. ihan vitusti 800rpm alkaen, niin mars Tesla-kauppaan. Menishän se tessukin muuten, mutta kun minä olen pruukannut harrastaa noita autoja enkä pyykkikoneita. Voimalinja ei paljon vitutusta vähennä jos kattoverhoilu tippuu päähän ja tukivarret napsuvat poikki kun auton panee nosturille. Olen tästä sähköautopelleilystä samaa mieltä kuin Jeremy J. Clarkson, jätetään nuoremmille nörteille ne hommat. Eivät ole automiesten autoja. Auton pitää höplöttää ja saastuttaa, piste. |
Kirjoittaja: | Lauri [ 18.09.2019 19:26 ] |
Viestin otsikko: | Re: "Rehellinen 600hv, rehellinen 1000NM" |
Igor kirjoitti: Jos tuohon lisätään vielä ehto, että sitä tehoa pitää saada ns. ihan vitusti 800rpm alkaen, niin mars Tesla-kauppaan. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta Tesla ei ilmeisesti kestä toistuvia "all-in" kiihdytyksiä ja jarrutuksia (=rata-ajoa) kovinkaan pitkään kunnes menee johonkin huilitilaan. Eli sillä pystyy sen muutaman alle kymmenen "hurjaa temppua" tekemään, jolla ällistytetään autotoimittajat ja työkaverit. Tämä tuli ilmeisesti ilmi uuden Porsche Taycanin promotilaisuudessa, jossa toimittajaa pyydettiin kengittämään Porschea toistuvasti niin paljon kuin sielu sietää. Ei männynnä esittely-Taycan limp home -moodiin toisin kuin verrokkina ollut Tesla. Nämä nyt on tietysti markkinamiesten temppuja, mutta kai niissä jokin totuuden siemen on. Googlesta voi etsiä "Tesla overheat track" haulla uskolleen vahvistusta ja mennä vääntämään Teslafoorumille. ![]() |
Kirjoittaja: | Teuski [ 18.09.2019 19:36 ] |
Viestin otsikko: | Re: "Rehellinen 600hv, rehellinen 1000NM" |
Niin no se on tietty sen arvoista vaikka se esittelyporsse meniskin paskaksi esittelyn seurauksena koska on säädetty kestämään kuritusta eri tavalla, vähän huonompi juttu kun ne asiakkaiden omat autot alkaa tehdä sitä ![]() Eihän ne toimittajille esittelytkään toki aina ihan nappiin mene ![]() https://www.youtube.com/watch?v=aNi17YLnZpg |
Kirjoittaja: | Aapeli [ 18.09.2019 19:44 ] |
Viestin otsikko: | Re: "Rehellinen 600hv, rehellinen 1000NM" |
viewtopic.php?f=20&t=29234 Tuossa mainitsemassani transamissa ei ollut kuuttasataa eikä tuhatta, mutta jotain oli kuitenkin. Se jotain oli niskat naksauttava kiihtyvyys HETI kun kaasua painoi. Meillä on taloudessa diesel-honda, jossa vääntöä 340Nm ja vanha Dodge, jossa vääntöä 240Nm. Hondassa about sekunnin viive ennen kuin mitään tapahtuu. Dodge sutaisee, kun paikaltaan (tyhjäkäynti 550...600 rpm) painaa kaasun pohjaan. Kyseessä automaatti ja stalli matalalla. Ei se mihinkään kulje, mutta pointtina se, että varmasti sama ero, jos nuo lukemat skaalaa ylöspäin. Kertoo vaikka kolmella. |
Kirjoittaja: | Plagu [ 18.09.2019 22:01 ] |
Viestin otsikko: | Re: "Rehellinen 600hv, rehellinen 1000NM" |
Dodgen sutaisu ny johtuu täysin onnettomasta alustageometriasta eikä voimasta. Jekkerin mainitsemalla 600hv/1000nm lavetilla kun lähtee maltillisesti noin puolella teholla ei rengas edes inahda. |
Kirjoittaja: | Aapeli [ 18.09.2019 23:04 ] |
Viestin otsikko: | Re: "Rehellinen 600hv, rehellinen 1000NM" |
Kaikki muut ymmärsi pointin, mutta sinua voin vielä provosoida: ”ei kyllä se oli se voima”. |
Kirjoittaja: | Plagu [ 19.09.2019 08:00 ] |
Viestin otsikko: | Re: "Rehellinen 600hv, rehellinen 1000NM" |
Itsehän keskusteluun sutimis aspektin joka ei sinällään liity asiaan mitenkään. |
Kirjoittaja: | ds-jekkeri [ 19.09.2019 13:14 ] |
Viestin otsikko: | Re: "Rehellinen 600hv, rehellinen 1000NM" |
Teuski kirjoitti: Niin no se on tietty sen arvoista vaikka se esittelyporsse meniskin paskaksi esittelyn seurauksena koska on säädetty kestämään kuritusta eri tavalla, vähän huonompi juttu kun ne asiakkaiden omat autot alkaa tehdä sitä ![]() Eihän ne toimittajille esittelytkään toki aina ihan nappiin mene ![]() https://www.youtube.com/watch?v=aNi17YLnZpg Vaikken mikään porsse-fani olekaan niin olen vahvasti uskossa että stuttgartista ei tule ulos myytävää autoa jota ei voi kengittää radalla tuntia putkeen auton siitä vaurioitumatta. Eihän noita Tesloja pysty edes ajamaan saksalaisella moottoritiellä normaalinopeuksilla kun akun lämpötilat jne tapissa ja auto himmaa itsensä mopoksi. Leluautoja lelumiehille, Muskin kipot. Mulla tulee aina tesloista mieleen ne muinaiset autoradiot kodinkonekaupoissa joissa pyörii joku valoshow etupaneelissa, ”demo mode”. Sitten kun semmoisen haksahtaa ostamaan kotiin, huomaa että tehoa olikin 4x3 wattia neljään ohmiin ja aikaviivekorjaukset puuttuvat. |
Kirjoittaja: | SamiT [ 19.09.2019 19:44 ] |
Viestin otsikko: | Re: "Rehellinen 600hv, rehellinen 1000NM" |
Bemari E60 M5 on vain 500hv ja reilu 500nm mutta vapari V10 varmasti herää nopeasti kun vähän käsketään, löytyisikö vastaavalla tekniikalla tehokkaampaa, litroja tarvitaan paljon että tulee ulos 1000nm vaparibensakoneesta, tyrmeän kokoinen ahdettu diesel toki oma lukunsa väännön suhteen mutta ahtopaineen nousu ottaa aikansa. |
Kirjoittaja: | jts88 [ 20.09.2019 10:08 ] |
Viestin otsikko: | Re: "Rehellinen 600hv, rehellinen 1000NM" |
3/4 puhaltimella sierra jättää sen |
Kirjoittaja: | Igor [ 20.09.2019 19:39 ] |
Viestin otsikko: | Re: "Rehellinen 600hv, rehellinen 1000NM" |
jts88 kirjoitti: 3/4 puhaltimella sierra jättää sen Valitettavasti me ollaan jo eellä. |
Kirjoittaja: | betaromeo [ 21.09.2019 20:48 ] |
Viestin otsikko: | Re: "Rehellinen 600hv, rehellinen 1000NM" |
https://youtu.be/d1FZf3qXg60 Olisiko tuolla ollut jo se -80 luvulla? |
Kirjoittaja: | Igor [ 22.09.2019 11:45 ] |
Viestin otsikko: | Re: "Rehellinen 600hv, rehellinen 1000NM" |
betaromeo kirjoitti: https://youtu.be/d1FZf3qXg60 Olisiko tuolla ollut jo se -80 luvulla? Tehopiikki järjettömällä turboviiveellä? No aivan varmasti. ![]() |
Kirjoittaja: | jasu [ 22.09.2019 14:26 ] |
Viestin otsikko: | Re: "Rehellinen 600hv, rehellinen 1000NM" |
Igor kirjoitti: betaromeo kirjoitti: https://youtu.be/d1FZf3qXg60 Olisiko tuolla ollut jo se -80 luvulla? Tehopiikki järjettömällä turboviiveellä? No aivan varmasti. ![]() No, Lancia lähestyi tuota ongelmaa toiselta kantilta, että sai sen sekunnin-parin viiveen pois. Niiden viimeisessä takapotkuisessa oli mekaaninen ahdin, ja heidän nelivetoisessa (mä noita heidän numeroitaan muista) sitten sekä mekaaninen että turboahdin. Viimeisessä versiossa, jolla Henri Toivonen "lopetti B-ryhmän", oli hänen ja aikalaisten toteaman mukaan jo aivan liikaa voimaa, ja heidän sanomanaan sitä on varmasti ollut oikeasti liikaa... Ja joo, olihan BX4TC:ssäkin joidenkin lähteiden mukaan varattu tila mekaaniselle ahtimelle, juurikin samoista syistä, mutta lopettivat koko sarjan ennenkuin ehtivät tosissaan kehittämään laitosta... Vähän joskus meinannut kiinnostaa nuo kuviot, kun jotenkin jäi lähtemättömästi mieleen se ensikosketus pätkä-Quattroon Suurajoissa. Ei sitä vaan silloin ymmärtänyt mistä oli kyse, sittemmin on onneksi selvinnyt, ja olihan huo ihan huikeita laitteita aikanaan... |
Kirjoittaja: | Sokeri_Sakari [ 22.09.2019 19:28 ] |
Viestin otsikko: | Re: "Rehellinen 600hv, rehellinen 1000NM" |
Mikäs on jekkerin mielipide tästä Ruotsalaiskeksinnöstä ? https://www.youtube.com/watch?v=4jhB9Yx0hyY Eli turboahdettu V8 + momentinmuunnin ja vain yksi vaihde(pakki toimii sähköllä) + kolme sähkömoottoria ja tietysti akku. Kulkee kuin sähköauto, mutta polttomoottorilla. |
Kirjoittaja: | XM Break [ 22.09.2019 19:49 ] |
Viestin otsikko: | Re: "Rehellinen 600hv, rehellinen 1000NM" |
Meidän alalla löytyy esim. 750 hv ja 3550 Nm ihan kaupasta ![]() Ja vielä talleissa viritellään ![]() |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |