| Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
| Uusi kytkin nypyttää lähdöissä http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=29592 |
Sivu 1/1 |
| Kirjoittaja: | AlpoKieppi [ 28.09.2019 17:06 ] |
| Viestin otsikko: | Uusi kytkin nypyttää lähdöissä |
Vaihdatin ennakoivasti kytkimen, paineasetelman ja vauhtipyörän c5 1,6 hdi:hin. Km noin 200 tuhatta. Kytkinpoljin kevenikin huomattavasti, mutta nypyttää voimakkaasti luistatettaessa ja liikkeellelähdöt ovat tympeitä ellei kaasuta oikein reippaasti. Nyös kakkoselle vaihdettaessa tuntuu täristys alussa. Juteltiin korjaamoyrittäjän kanssa aiheesta ihan rakentavasti ja hän myönsi vaivan ja sanoi, että otetaan uudestaan auki ja vaihdetaan kilkkeet vielä kerran uusiksi, näin se kuluttajasuojakin määrittää. Jäin vain vielä miettimään, miksi se nypyttää? Millä todennäköisyydellä uusi vauhtipyörä tai kytkinlevy voi olla viallinen? On joko Luk- tai Valeo-merkkinen nyt tämä uusi kytkin. |
|
| Kirjoittaja: | IJN [ 28.09.2019 19:55 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Uusi kytkin nypyttää lähdöissä |
Jo on sattunut pääsemään öljyä, vaseliinia tms lientä kitkapinnoille, nypyttää kunnes se kuluu pois. |
|
| Kirjoittaja: | Aapeli [ 29.09.2019 18:09 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Uusi kytkin nypyttää lähdöissä |
Paineasetelma jäänyt putsaamatta rasvasta ja asentajaa hävettää siihen malliin, että suostuu oitis avaamaan paikat. No, ei kai sentään. |
|
| Kirjoittaja: | Ishmael [ 30.09.2019 12:50 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Uusi kytkin nypyttää lähdöissä |
Tuttu juttu täälläkin ja ilmenee aamun ekoissa liikkeellelähdöissä, jos ulkoilman lämpötila on noin +5 astetta tai kylmempi. Luk on kytkinpaketin merkki ja hiukan tuntuu, että tässä on nyt kyse halvan kytkinpaketin kirouksesta eli laadusta; maksoi noin 110 euroa. Valeoon olisi pitänyt uhrata "joku kymppi" enemmän ja se olisi ilmeisesti kannattanut... Autona siis XM Break 1992. Reilusti vaan kierroksia, silleen seniorimalliin, niin lähtee nypyttämättä liikkeelle |
|
| Kirjoittaja: | AlpoKieppi [ 30.09.2019 20:07 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Uusi kytkin nypyttää lähdöissä |
Luulisi, että rasva tai muu epäpuhtaus olisi jo kulunut ja palanut pois. On nyt 5 tkm tällä kytkimellä menty ja parit kitkerät kytkinsavutkin päästetty puukuormaa peräkärryllä peruutettaessa. Mutta jos syy on tosiaan epäpuhtaus, niin eikö tuo nyt joskus jo kulu ja kuivu pois? Täristys alkaa heti, kun kytkinakseli alkaa pyöriä eli siis auto liikkuu ja on pahin noin 1200 rpm kohdalla. Ylämäessä pahenee. Paikallaan kihnutettaessa ei täristä. Voiko kyseessä olla, että kytkinlevy ja vauhtipyörä eivät ole ihan täysin suorassa toisiinsa nähden? En ole itse kytkintä koskaan asentanut ja en siis tiedä, voiko tuota edes asentaa "väärin". Voihan tuo olla juurikin halvan ja huonon paketin kirous. Osin tuo luistatustarve kyllä myös johtuu BE4R-vaihdelaatikosta, jossa on kovin harvat pykälän välit. |
|
| Kirjoittaja: | yason [ 30.09.2019 21:08 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Uusi kytkin nypyttää lähdöissä |
Eihän kampiakselin takatiiviste vuoda? Jos sieltä sattuis tihkumaan öljyä, niin sitähän voi aina toisinaan päätyä kytkinlevylle ja siten pitää sen "voideltuna", vaikka vanhat rasvat olisivat jo palaneet pois? Jos öljyä ei vuoda ja kaikki osat on uusittu, niin eipä siinä oikein muuta jää jäljelle kuin että paskat osat tai paska asennus. Pieni googlaus kertoi, että uuden kytkimen ravistamisesta on siellä täällä keskustelua, eli ei ilmeisesti ihan tuntematon ilmiö. Subaruun olen ennakoivasti tekemässä täyttä kytkin- ja kaksoismassavauhtipyöräremppaa seuraavan vuoden aikana juurikin sen takia, kun se hieman ravistaa eikä aina edes pelkästään kylmänä. Uuden kytkimen asennuksen jälkeen selvä odotusarvo ravistukselle on, että sitä ei pitäisi olla lainkaan... |
|
| Kirjoittaja: | Northstar [ 01.10.2019 18:29 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Uusi kytkin nypyttää lähdöissä |
Syitä ravistukseen voi olla niin monia,moottorin kiinnikkeet mukaan lukien.. |
|
| Kirjoittaja: | Hakapajamies [ 01.10.2019 21:05 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Uusi kytkin nypyttää lähdöissä |
Hei! Täristys viittaa kyllä vääntyneeseen kytkinakseliin tai levyn keskiöön. (vaihteisto jäänyt roikkumaan kytkimen akselin/ levyn varassa asennuksen aikana. Ravistaminen voi hyvin johtua vaihteiston kannatintyynyn viasta, muuttuu sen asentokin vähän irrotus/kiinnitys työssä. Tietysti liiallinen kytkinakselin urituksen voitelu heittää rasvat levylle. Ei se rasva oikein polttamalla tahdo lähteä, kitkapinta muuttuu paikoin liimamaiseksi ja puree heikosti kiinni. Hakapajamies |
|
| Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|