Ymmärsin syvällisemmin Steering Governorin toiminnan vasta tuossa hiljakkoin, kun purin atomeiksi SM:n kuvernöörin ja kasausvaiheessa laitoin yhden lukkoprikan väärälle puolelle piilojousta kasatessa. SM:ssä kävi silloin niin että nollanopeuden keskitys hävisi ja kävelynopeuksissa ratti pyöri täysin ilman vastusta.
Minä tykkäsin siitä kuin puolihullu kiisselistä!
Itseäni DIRAVIssa kaupunkiajossa eniten häiritsee se, että pysäköintinopeuksissa keskityskääntö on aivan liian voimakas. Varmaan se 80-luvulla tuntui höyhenenkevyeltä niihin kilpaileviin traktoreihin verrattuna, mutta esimerkiksi C5 V6 I:sen pikkurillillä pyöritettävästä ohjauksesta voi vain unelmoida.
Diravin ns.peruspalautusvoiman (0-nopeudella) määrittää se kuvernöörin männän suljetulla takapuolella oleva jousi. Keskipakosäätö omine jousineen ei vaikuta siihen mitenkään, sieltä rupeaa tulemaan voimaa männän päähän toiselta puolelta vasta sitten kun auto liikkuu. Täten esimerkiksi se kuuluisa "vaijerin irti nyppääminen" ei vaikuta tuohon peruspalautukseen mitenkään.
Laitetaanpas kuva jossa olen merkinnyt tuon perusvoimajousen. Se näkyy kaikissa kuvissa tosi huonosti ja siksi en se roolia itsekään täysin käsittänyt aluksi, tuolla kohtaa se kuitenkin on punaisen vauvanuolen näyttämänä:
Liitteet:
Capture.JPG [ 24.7 KiB | Katsottu 5190 kertaa ]
Tuo kuva on CX:n kuvernööristä mutta sisäisesti samanlainen se SM:ssäkin on. Jousta ei voi kokonaan jättää pois, se selvisi tuossa SM:n kasausvirheessä - ajossa mäntä rupeaa resonoimaan edes-takaisin ja hydesysteemi pärisee kuin niittokoneen terä huonolla laakerilla.
Mutta jos tuota jousta löysyttäisi, tai vaihtaisi löysempään... tavoitteena olisi 10 x kevyempi keskitys parkkinopeuksissa. Onkohan tällaista tehty?