ds-jekkeri kirjoitti:
Mitenkäs noilla aftermarket-aivoilla säädetään kohdilleen se erittäin herkkä parametrikokoelma joka määrittelee pinta- ja osakaasukäytöksen pikkunopeuksilla, kun siirrytään moottorijarrutuksesta vetoon vaihde päällä (manuaalilaatikko) ja toisin päin? Eri moottorinlämpötiloissa ja ulkolämpötiloissa?Tämä on alue, jossa autotehtaat hierovat ecu-ohjelmiaan erittäin kauan. Näistä käytetään nimitystä siirtymävaiheen toiminta.
Tämä on se aikaavievä osuus säätämisessä. Eikä oikein rullilla saa säädettyä, ajossa eli käytännön tilanteissa kylläkin. Asia helpottuu kun on asiansa osaava kaveri säätämässä, kun toinen ajaa, säätäjän pitää toki olla "kartalla" että miten se ajopeli käyttäytyy missäkin tilanteessa, kuunnella siis "herkällä p*rseellä" miten säätökohde käyttäytyy, säätää lennossa bensakarttaa just sillä alueella missä ajetaan, keskittyä kokonaisuuteen. Ajaessa säätäminen onnistuu toki, mutta vaatii himpun liikaa keskittymistä itse ajamisesta, on kyllä tullut sitäkin siinä vaiheessa tehtyä kun alkoi löytyä selkäytimestä läppärin käyttö säätöön liittyvissä asioissa, mutta usein piti ottaa tien sivuun ja rauhassa säätää. Enempi hienosäätöön soveltuu tuo kuskin säätäminen...
ds-jekkeri kirjoitti:
Onko aftermarket-ecuja kukaan saanut toimimaan siirtymävaiheessa ja pienissä osakaasutilanteiden päälle-pois hiissauksessa kaupunkinopeuksilla, manuaalilaatikolla?
On noita pari omassa käytössä, yksi pelkkää bensaa ohjaamassa, toinen pelkkää sytkää, kolmas missä on nuo kaikki. Viimeisessä sitten lisähaastetta toi remmiahdin, sen ohitusventtiilin ohjaus, kevyt vauhtipyörä yms kivaa...
Kyllä sitä ekaa asennusta tuli varmaan parin vuoden aikana säädettyä ihan paljon, alkuvaiheessa runsaastikin. Välillä datalogia ja sen perusteella säätämistä, kyllä se herkkyys lopulta sieltä löytyi, ja sittemmin on saanut olla sellaisenaan, -mitä nyt toisinaan tarkistanut että on kaikki kunnossa. Kaikkea ei kuitenkaan tunne, mitä läppäri sitten näyttää. Ja joo, kun sitten on tullut ajettua kavereiden muuten vastaavia, mutta perussytkällä ja kaasarilla, niin ei ole niitä ikävä ollut. Sen verran kivammin toimii kaikin osin, ja jotain sinne alakierrosten vääntöosastolle on pelkällä ruiskullakin saanut, että Rättärin vakiovälitykset tuli vaihdettua pisimpiin mitä Gs:stä löytyy, jolloin silloin kun Gs:n askista laitellaan kolmosta niin Rättärin askista olisi jo nelonen menossa...
Ja kai sitä oli jotenkin oppinut tuota säätämistä, kun silloin aikanaan piti vinoilla kaverille, joka turboa Rättäriin kasasi, ja meidän sillä piti lähteä Kajjjaaniin, eikä suostunut edes käyntiin lähtemään ekan käynnistymisen jälkeen jotta "vedä vaikka trailerilla pihaan, niin kyllä se herätetään". Tuo puhelu oli keskiviikkona, perjantaina aamupäivästä soi puhelin että "nyt oon pihassa". Paria tuntia myöhemmin kävi nätisti jo tyhmäkäyntiä, kahvia kitusiin, ja lisää säätöä ja koeajoa, tuntia myöhemmin oltiin jo matkalla. Eka sata kilometriä tuli säädettyä, sitten lähinnä katsottua että säädöt alkaa olla mallillaan. Ja joo, kivaa kyllä oli, ja välillä vauhtiakin...
https://www.2cv.fi/keskustelut/aihe/onko-kiire/Tuossa vähän tarinaa, kesältä 2010. Lähtisin vaikka välittömästi, jos vastaava rosessi olisi tiedossa...
On tällä palstalla muutama muukin, jotka ovat perehtyneet Megaankin, ja Speeduinoon (joka nyt vaikuttaisi olevan hyvinkin sitä mitä Mega oli reilun kymmenen vuotta sitten)...