Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 21 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Gearbox Fault AL4
ViestiLähetetty: 02.12.2019 11:53 

Viestit: 199
Paikkakunta: Hämeenlinna
Tuollainen tuli ja pysyväksi,mutta ilmenikin parin tunnin läppäröinnin jälkeen ,että öljyn vanhenemislaskuri oli tullut täyteen.Pistin nollat tauluun ja vaihtelen öljyjä edelleen osavaihtoina sen kymppitonnin välein,niin eiköhän se siitä etene. 275 k ajettu.

Kaikki vaihdevalot ja lumihiutaleet paloivat jatkuvasti,mutta laatikko pelasi normaalisti.Palstalta saanut monen kerran lueskella kauhutarinoita solenoidien jumittamisista,mutta kannattaa kaikkeen suhtautua varauksin.Mitään lumihiutaleitten vilkkumista ei näkynyt vaikka sellaista pitäisi jonkun ohjeen mukaan näkyä.

C5 -07


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Gearbox Fault AL4
ViestiLähetetty: 02.12.2019 17:16 

Viestit: 756
al4 ja samat kilometrit. jaaa että olis joku nollaus ku vaihtaa öljyt?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Gearbox Fault AL4
ViestiLähetetty: 02.12.2019 17:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2569
Paikkakunta: Päijät-Häme
Reino Ranskanleipä kirjoitti:
Kaikki vaihdevalot ja lumihiutaleet paloivat jatkuvasti,mutta laatikko pelasi normaalisti.

Juu tuolloin laatikko ei ole vikatilassa, pyytää vaan huoltoa. Vilkkuvalot ja pakkokolmonen pyytää uusia solenoideja :lol: .



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Gearbox Fault AL4
ViestiLähetetty: 10.12.2019 11:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
309tkm lähestyy, alkuperäinen loota, solenoidit vaihdettu kertaalleen ja öljyjä 225-309tkm kymppitonnin välein.

Jokainen matka on jännitysseikkailu :lol:



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Gearbox Fault AL4
ViestiLähetetty: 05.12.2024 20:22 

Viestit: 199
Paikkakunta: Hämeenlinna
No niin taas tuli samat ilmoitukset samaan autoon.Kilometrejä nytten 335t.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Gearbox Fault AL4
ViestiLähetetty: 05.12.2024 21:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2569
Paikkakunta: Päijät-Häme
Milläs ne viimeksi poistui? Loota pelaa normaalisti ja löytyy kaikki pykälät eikä vaihda nykäisten?



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Gearbox Fault AL4
ViestiLähetetty: 05.12.2024 21:30 

Viestit: 199
Paikkakunta: Hämeenlinna
No ihan vaan nollaamalla tuon laskurin.

Vaihdoin kyllä ne pari solenoidia tässä jossain välissä.En virheilmoitusten vuoksi joita ei muuten näkynyt vaan ihan rykimisen takia .

Nyt ei viime aikoina ollut mitään ongelmia vaihteiden kanssa


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Gearbox Fault AL4
ViestiLähetetty: 06.12.2024 13:36 

Viestit: 972
Mitäköhän se laatikon laskuri laskee, ei vissiin aikaa eikä kilometrejä ainakaan? Mulla on AL4 vm2005 324t ajetussa seevitosessa eikä vielä ole tullut mitään ilmoja laatikosta. Solenoidit on alkuperäiset ja vaihdot tomii hyvin. Öljyjä olen vaihtanut pari kertaa 100tkm kohdilla ja jostain 180t lähtien kerran vuoteen noin 25tkm välein.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Gearbox Fault AL4
ViestiLähetetty: 06.12.2024 14:11 

Viestit: 972
Itse itselleni vastaten, googletuksen jälkeen:

The (AL4) autoadaptive automatic gearbox ECU is fitted with an oil wear counter .
The counter starts as soon as the ECU receives an ignition positive supply .
For a given time interval, the counter increases by a certain number of units (of wear) depending on the temperature of the gearbox .
The counter has 32958 units (of wear) which correspond to 6000 hours of operation at an oil temperature below 95°C .
When the counter is exhausted, the gearbox ECU informs the driver of the presence of a fault by the flashing of the Sport and Snow indicator lights on the instrument panel .


Laskuri tikittää silloin kun moottori käy SEKÄ vaihteiston lämpötila on alle 95 astetta. Laskuri tulee täyteen 6000 tunnin kohdalla.
Ei se hetki minullakaan voi kovin kaukana olla enää, puolet ajosta on ollut päivittäistä 25+25km työmatkaa viimeiset 260tkm tällä autolla.

Mutta tämän mukaan varoitusvalot laskurin tapittamisesta pitäis olla vilkkuvat S ja * eikä kaikki valot päällä koko ajan. :shock:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Gearbox Fault AL4
ViestiLähetetty: 06.12.2024 15:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7750
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
IJN kirjoitti:
Laskuri tikittää silloin kun moottori käy SEKÄ vaihteiston lämpötila on alle 95 astetta. Laskuri tulee täyteen 6000 tunnin kohdalla.

Ei kai ihan noin, vaan tikitystahti riippuu lämpötilasta. Kokonaismäärä vastaa 6000 tuntia alle 95 lämmössä, todennäköisesti lämmön ollessa korkeampi tikittää nopeammin.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Gearbox Fault AL4
ViestiLähetetty: 07.12.2024 12:13 

Viestit: 28
Auttaako tuo kahden solenoidin vaihto olennaisesti laatikon toimintaan ja käyttäytymiseen? Esim. jos laatkko vaihtaa karkeasti tai vaihteet menee päälle kolahtaen, niin onko nuiden kahden solenoidin uusimisesta tämmöseen apua?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Gearbox Fault AL4
ViestiLähetetty: 07.12.2024 14:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7750
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Ei ne mun ymmörtääkseni vaihtoihin juuri vaikuta. Toinen on turbiinin lukituksen ja toinen laatikon linjapaineensäädön solenoidi. Enemmän se öljyjen vaihtelu niihin vaihtoihin auttaa.

Ne muut solkut on vaihteille.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Gearbox Fault AL4
ViestiLähetetty: 07.12.2024 15:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2569
Paikkakunta: Päijät-Häme
Mahdoton sanoa mutta kyllä voi auttaa, turbiinihan lukitaan joka vaihteella näissä nykylaatikoissa, ja jos lukitus ei aukea vaihdossa niin se on sama kuin vaihtaisi ilman kytkintä. Että savolaistyyppisellä varmuudella sanosin että suottaapi auttaa vuan suottaapi olla auttamattakkii.



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Gearbox Fault AL4
ViestiLähetetty: 07.12.2024 20:00 

Viestit: 28
Eipä nuo solenoidit kovin kalliita näytä olevan. Kovemmalla kiihdytyksellä vaihteet vaihtuu nätisti, mutta välillä rauhallisissa kiihdytyksissä kolahtaa useimmiten kakkoselta kolmoselle ja joskus myös ykkoseltä kakkoselle. Samoin myös hidastaessa kun loota vaihtaa pienemmälle niin toisinaan vaihde vaihtuu melko karkeasti.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Gearbox Fault AL4
ViestiLähetetty: 07.12.2024 21:38 

Viestit: 1205
Paikkakunta: Turku
Kyllä mulla solenoidien vaihdon jälkeen huomasin al4:n toiminnan sivistyneen huomattavasti. Jos turbiinin lukitus tai linjapaine heittelevät riittävästi, laatikossa ei tapahdu asioita oikeaan aikaan suhteessa siihen, miten ecu ne haluaisi tapahtuvan. Sitten tulee näitä, että vaihde ei ensin vaihdukaan, kunnes vaihtuu vähän liian myöhään ja jysähtää, jos turbiinin lukitus tai vapautus ei ehdi oikeaan aikaan perässä. Mutta Kaapelia myötäillen, nämä kaksi ongelmasolenoidia voivat olla enemmän osasyy tai sitten vähemmän osasyy, riippuen ihan siitä, että mikä laatikossa mättää.

Itsellä on alkanu vuosien jälkeen hiukan nykiä kylmänä solenoidien vaihdosta huolimatta, eli talvella huomaa ekan kilometrin tai parin aikana, että vähän tökkii jokin. Vaihteet kuitenkin vaihtuu ajallaan, ei vikavaloja tai -koodeja, ja lämmettyään toimii edelleen mainiosti. Alle viiden asteen olen ottanut tavaksi lähteä lumihiutaleasennossa, niin laatikko vatkaa itsensä nopeammin lämpimäksi. Öljyjäkin on vaihdeltu säännöllisesti, ja nättiä punaista on aina tullut ulos. Ehkä sitä 21-vuotiaalle lootalle voi antaa vähän anteeksikin...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Gearbox Fault AL4
ViestiLähetetty: 08.12.2024 13:54 

Viestit: 28
Mitä tarkalleen tuo lumihiutalenapin käyttö tekee?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Gearbox Fault AL4
ViestiLähetetty: 08.12.2024 15:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2569
Paikkakunta: Päijät-Häme
Lähtee liikkeelle kolmosvaihteella (vai oliko AL4:ssä vaan kakkosella..) ja luistattaa turbiinia vaihdoissa enemmän. Tarkoituksena ettei sutaise ja menetä pitoa talviliukkaalla.



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Gearbox Fault AL4
ViestiLähetetty: 26.02.2025 09:31 

Viestit: 28
Uhka vai mahdollisuus: Autodocissa Ridex merkkisiä solenoideja noin 35€ hintaan. Muitakin osia tulee lähitulevaisuudessa tilattua tuolta, niin saisi nuo solenoidit samalla. Ilmeisesti Borgwarnerit on niitä ns. alkuperäisiä ja hyviksi havaittuja vaihtoehtoja ja vaihteistokauppa näitä taitaa myydä Suomessa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Gearbox Fault AL4
ViestiLähetetty: 26.02.2025 09:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7750
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Kaapelimies kirjoitti:
Lähtee liikkeelle kolmosvaihteella (vai oliko AL4:ssä vaan kakkosella..) ja luistattaa turbiinia vaihdoissa enemmän. Tarkoituksena ettei sutaise ja menetä pitoa talviliukkaalla.

Riippuu versiosta. Muistaakseni TD-Xantia lähti kolmosella, bensa-C5 kakkosella.

Ah, Xantia 1.9TD oli kyllä parasta mitä AL4:n kaveriksi on saanut 8-)
Noh, kunhan 860kg nimellinen vetokyky riittää :lol:

Kyllä itse ainakin uskaltaisin lähteä Ridexeillä koittamaan jos ovat alle puolet oikeiden hinnasta.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Gearbox Fault AL4
ViestiLähetetty: 26.02.2025 10:28 

Viestit: 1205
Paikkakunta: Turku
Jopeli kirjoitti:
Uhka vai mahdollisuus: Autodocissa Ridex merkkisiä solenoideja noin 35€ hintaan. Muitakin osia tulee lähitulevaisuudessa tilattua tuolta, niin saisi nuo solenoidit samalla. Ilmeisesti Borgwarnerit on niitä ns. alkuperäisiä ja hyviksi havaittuja vaihtoehtoja ja vaihteistokauppa näitä taitaa myydä Suomessa.


Noi netin halpikset ovat usein vaihteenvaihtajan on/off solenoideja eikä niitä välttämättä mainosteta kovin näkyvästi, eli kannattaa ensin selvittää, että kyseessä on tosiaan oikea venttiili, joka sopii linjapaineen säätöön. Noi kaks ongelmallista solenoidia on portaattomasti säätyvät, eli solenoidin ohjauksen herkkyys on olennaista pehmeän toiminnan kannalta. Ja tämän takia ne öljykierron liatkin oireilevat juuri noissa kahdessa. Eli solenoidin pitää olla just oikeanlainen mekaanisilta ja sähkömagneettisilta ominaisuuksiltaan.

Vaihtohan ei ole kovin iso homma, jos itse tekee, joten kokeilemalla häviää korkeintaan 70€. Toisaalta ei ne BW:tkään maltaita maksa, kun niillä ajelee taas seuraavat 100-200tkm.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Gearbox Fault AL4
ViestiLähetetty: 26.02.2025 12:05 

Viestit: 28
yason kirjoitti:
Jopeli kirjoitti:
Uhka vai mahdollisuus: Autodocissa Ridex merkkisiä solenoideja noin 35€ hintaan. Muitakin osia tulee lähitulevaisuudessa tilattua tuolta, niin saisi nuo solenoidit samalla. Ilmeisesti Borgwarnerit on niitä ns. alkuperäisiä ja hyviksi havaittuja vaihtoehtoja ja vaihteistokauppa näitä taitaa myydä Suomessa.


Noi netin halpikset ovat usein vaihteenvaihtajan on/off solenoideja eikä niitä välttämättä mainosteta kovin näkyvästi, eli kannattaa ensin selvittää, että kyseessä on tosiaan oikea venttiili, joka sopii linjapaineen säätöön. Noi kaks ongelmallista solenoidia on portaattomasti säätyvät, eli solenoidin ohjauksen herkkyys on olennaista pehmeän toiminnan kannalta. Ja tämän takia ne öljykierron liatkin oireilevat juuri noissa kahdessa. Eli solenoidin pitää olla just oikeanlainen mekaanisilta ja sähkömagneettisilta ominaisuuksiltaan.

Vaihtohan ei ole kovin iso homma, jos itse tekee, joten kokeilemalla häviää korkeintaan 70€. Toisaalta ei ne BW:tkään maltaita maksa, kun niillä ajelee taas seuraavat 100-200tkm.


Juu ei siinä korkealta tipu eurojen suhteen ja itse teen homman. Kyllä nuissa Ridexeissä osanumerot ainaki täsmää niin luulisi olevan soveltuvia. Kylläpä nuo Ridexin muutkin tuotteet mitä ajansaatossa olen käyttänyt ovat olleet toiminnaltaan ja laadultaan ihan samaa tasoa kalliimpien ja jopa OEM osien kanssa.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 21 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: