Olen myymässä 368000 km ajettua 1.9TD Breakia varaosiksi/laittoon. Auto otettu käyttöön tammikuun alussa 1997. Valitettavasti ainoa tähän mennessä löytynyt ostaja haluaisi siirtää auton ajamalla, jonka vuoksi auton jarrut pitäisi laittaa turvallisen siirtämisen edellyttämään kuntoon. Samalla katson nyt vielä kertaalleen, saisiko siitä autosta itse tehtyä kalua. Pahin ongelma autossa on läpi ruostunut vasen helmapelti. Toki katsastaja löysi muutakin huomautettavaa (etujarru, takajarru, seisontajarru, lisäksi takapainoiset, vasen ajovalojen korkeudensäätö, etusuuntavalon lasi, kallistuksenvakaajan kiinnitys edessä vasemmalla ja oikealla välyksellinen, oikea takaiskari huono ja vuotaa, kummatkin etuiskarit huonoja, vasen vetonivelen suojakumi rikki, joutokäynti liian isolla päästömittauksiin). Mistä sitä tietää, jos vaikka joku varaosa-auton myyjä myisi halvalla koko paketin tarvittavia osia

Mutta eipä katsastaja silloin valittanut ainakaan taka-akselista ja jakopään hihna vaihdettiin juuri ennen auton jäämistä seisomaan.
Autossa on ABSit, Boschin ABS pumpulla (0 265 208 053). Irroitin tänään pääsylinterin. Pääsylinterin valmistaja on ATE ja siitä löytyy merkinnät 22, 2,4 ja laserilla sylinterin päässä pistemerkittynä, ilmeisesti G6249, kutosesta ja G:stä en ole ihan varma, Pääsylinteristä lähtee vain kaksi jarruputkea, kuljettajan istuimelta katsottuna oikealle päin (pelkääjän suuntaan). Jarrunestesäiliössä on teksti ATE, numerot 33508-82181 alaosassa ja3.3508-8219.1 yläosassa. Näyttäisi siltä, että jarrunestesäiliön takaosaan on kertynyt sisälle jotain tummaa kerrostumaa.
Ajattelin aloittaa jarrujen korjaamisen jarrupääsylinterin kumien vaihdolla. Sitten etenen takajarruihin (sylinterit auki, putsaus ja uudet kumit). Näyttäisi, että erilaisia pääsylintereitä on varmaan puolisenkymmentä. 22mm halkaisija, ATE, ABS ja kaksi putkea pelkääjän suuntaan näytti hankalalta yhdistelmältä. Olisiko kellään vinkata joltain varaosasivulta (motonet, trodo, ak24, alvadi, autodoc) mitään vinkkiä, mitkä kumit sopisivat pääsylinteriin? Onko renkaiden sylinteritkin käytettävä auki, että löytää oikeat osat? Siltä varalta, että jollakulla on valmistenumeroon perustuvaa tietoa, auton valmistenumero on VF7N2D90001D996??, kaksi viimeistä merkkiä jätän pois tästä.
Eli, löytyiskö kokemusta/tietoa jostain, minkä sorttista jarrukumisarjaa pääsylinteriin pitäisi etsiä?