Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 8 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Citroen ZX Break 1997: pääjarrusyl. kumit?
ViestiLähetetty: 26.12.2019 23:03 

Viestit: 11
Olen myymässä 368000 km ajettua 1.9TD Breakia varaosiksi/laittoon. Auto otettu käyttöön tammikuun alussa 1997. Valitettavasti ainoa tähän mennessä löytynyt ostaja haluaisi siirtää auton ajamalla, jonka vuoksi auton jarrut pitäisi laittaa turvallisen siirtämisen edellyttämään kuntoon. Samalla katson nyt vielä kertaalleen, saisiko siitä autosta itse tehtyä kalua. Pahin ongelma autossa on läpi ruostunut vasen helmapelti. Toki katsastaja löysi muutakin huomautettavaa (etujarru, takajarru, seisontajarru, lisäksi takapainoiset, vasen ajovalojen korkeudensäätö, etusuuntavalon lasi, kallistuksenvakaajan kiinnitys edessä vasemmalla ja oikealla välyksellinen, oikea takaiskari huono ja vuotaa, kummatkin etuiskarit huonoja, vasen vetonivelen suojakumi rikki, joutokäynti liian isolla päästömittauksiin). Mistä sitä tietää, jos vaikka joku varaosa-auton myyjä myisi halvalla koko paketin tarvittavia osia :D Mutta eipä katsastaja silloin valittanut ainakaan taka-akselista ja jakopään hihna vaihdettiin juuri ennen auton jäämistä seisomaan.

Autossa on ABSit, Boschin ABS pumpulla (0 265 208 053). Irroitin tänään pääsylinterin. Pääsylinterin valmistaja on ATE ja siitä löytyy merkinnät 22, 2,4 ja laserilla sylinterin päässä pistemerkittynä, ilmeisesti G6249, kutosesta ja G:stä en ole ihan varma, Pääsylinteristä lähtee vain kaksi jarruputkea, kuljettajan istuimelta katsottuna oikealle päin (pelkääjän suuntaan). Jarrunestesäiliössä on teksti ATE, numerot 33508-82181 alaosassa ja3.3508-8219.1 yläosassa. Näyttäisi siltä, että jarrunestesäiliön takaosaan on kertynyt sisälle jotain tummaa kerrostumaa.

Ajattelin aloittaa jarrujen korjaamisen jarrupääsylinterin kumien vaihdolla. Sitten etenen takajarruihin (sylinterit auki, putsaus ja uudet kumit). Näyttäisi, että erilaisia pääsylintereitä on varmaan puolisenkymmentä. 22mm halkaisija, ATE, ABS ja kaksi putkea pelkääjän suuntaan näytti hankalalta yhdistelmältä. Olisiko kellään vinkata joltain varaosasivulta (motonet, trodo, ak24, alvadi, autodoc) mitään vinkkiä, mitkä kumit sopisivat pääsylinteriin? Onko renkaiden sylinteritkin käytettävä auki, että löytää oikeat osat? Siltä varalta, että jollakulla on valmistenumeroon perustuvaa tietoa, auton valmistenumero on VF7N2D90001D996??, kaksi viimeistä merkkiä jätän pois tästä.

Eli, löytyiskö kokemusta/tietoa jostain, minkä sorttista jarrukumisarjaa pääsylinteriin pitäisi etsiä?


Liitteet:
Tiedoston kommentti: Kuva ABS-yksiköstä
absit.jpg
absit.jpg [ 77.3 KiB | Katsottu 4815 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Kuvia pääjarrusylinteristä
ZXDiesel_Brakes768.jpg
ZXDiesel_Brakes768.jpg [ 57.62 KiB | Katsottu 4815 kertaa ]
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen ZX Break 1997: pääjarrusyl. kumit?
ViestiLähetetty: 26.12.2019 23:25 

Viestit: 11
Äh, no etenin itse menemällä ATE:n sivulle ja hakemalla auton merkillä ja mallilla. Kumit on vielä hukassa, mutta jos nekin löytyisivät kohta. https://web.tecalliance.net/ate/en/part ... ak%2520(N2)%25201.9%2520TD;targetType:cars;mandator:ate;targetId:4033;typeNumber:4033/lnkparts:Brake%2520Master%2520Cylinder;targetType:cars;mandator:ate;targetId:4033;typeNumber:4033;assemblyGroupId:100026;page:0/detail:03.2122-1331.3;articleId:6833022;mandator:ate;targetType:V;targetId:4033;typeNumber:4033;linkIds:6833231


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen ZX Break 1997: pääjarrusyl. kumit?
ViestiLähetetty: 27.12.2019 00:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2644
Paikkakunta: Päijät-Häme
Mikäs niissä jarruissa katsarin mielestä oli vikana?



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen ZX Break 1997: pääjarrusyl. kumit?
ViestiLähetetty: 27.12.2019 01:19 

Viestit: 11
Saisko tuosta trafi.fi-kuvasta selvää? Tällä hetkellä ongelmana on se, että autossa ei ole jarruja. Taisi joku jarrunippakin olla juuresta poikki, jos oikein muistan. Takajarrut ei toimineet, ja etujarrut ajoin ennen palojen vaihtoa niin loppuun, että palat tippuivat ja lukitsivat eturenkaan jarrut. ABS-valo palaa, en ole tarkistanut antureita, eikä ole sopivaa vikakoodien lukulaitetta/softaa.

Vedellä kokeiltaessa (pesin sylinterin kunnolla ja passivoin pinnan emäksisellä pesulla astianpesukoneessa) takimmaisesta piiristä tulee selvästi vähemmän nestettä ulos, Minusta siitä pääjarrusylinteristä on sama vaihtaa ne kumit, kun se kerran on irti.


Liitteet:
jarsyl2.jpg
jarsyl2.jpg [ 47.08 KiB | Katsottu 4745 kertaa ]
jarsyl1.jpg
jarsyl1.jpg [ 45.4 KiB | Katsottu 4745 kertaa ]
citroen_katsastus.jpg
citroen_katsastus.jpg [ 72.85 KiB | Katsottu 4745 kertaa ]
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen ZX Break 1997: pääjarrusyl. kumit?
ViestiLähetetty: 27.12.2019 01:27 

Viestit: 11
Motonetissä oli Bendixin 22.2 mm jarrukumit ABS ZX:lle. Laiton sinne kyselyn sähköpostilla, että sattuuko kumit käymään ATE:n sylinteriin. Tosin epäilen että ei käy, koska se sokka/jousirengas/mikälie jolla sylinteri, jousi ja ja osat pysyy kiinni oli selvästi erilainen: Motonetin kuvassa sokassa oli reiät, tuossa sylinterissä niitä ei ole. En purkanut sylinteriä vielä vaurioiden tarkastamiseksi, koska ilman niitä reikiä sen lukitussokan paikalleen laittamisesta tulee hankalaa. Mielellään etsin ensin sopivat osat.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen ZX Break 1997: pääjarrusyl. kumit?
ViestiLähetetty: 27.12.2019 02:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2644
Paikkakunta: Päijät-Häme
Mitäs se numerot dynamoterillä oli? Tuostahan näkyy vaan että toinen puoli jarrutti enempi ja toinen enempivähempi molemmissa päissä. Ettei ole vaan jarrulevyt edestä ruosteessa ja takajarrurumpujen säätö jumissa? Ikinä ei ole tarvinnut omiin pääsylinterin kumeja vaihtaa, mutta autoilla onkin ikää maks. 60 vuotta ja ajettu kait alle 500tkm. Pääsylinteritkin tuppaa olemaan niin halpoja ettei kannata nähdä vaivaa metsästää osia (jos joku vielä niitä toimittaa).



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen ZX Break 1997: pääjarrusyl. kumit?
ViestiLähetetty: 27.12.2019 10:58 

Viestit: 11
Kaapelimies kirjoitti:
Mitäs se numerot dynamoterillä oli? Tuostahan näkyy vaan että toinen puoli jarrutti enempi ja toinen enempivähempi molemmissa päissä. Ettei ole vaan jarrulevyt edestä ruosteessa ja takajarrurumpujen säätö jumissa?


Autossa ei olkeasti ollut jarruja ennen auton jäämistä seisomaan ja pääjarrusylinteri on ensimmäinen asia, mistä silloin minun kokemuksen mukaan kannattaa lähteä liikkeelle. En viitsisil laittaa noin satasen varaosa-autoon viiden kympin jarrusylinteriä sen vuoksi, että ostaja ei halua laittaa rahaa trailerin vuokraan. Muutaman euron kumit voin laittaa mielummin kun laittaa hyvin käyvän koneen paaliin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen ZX Break 1997: pääjarrusyl. kumit?
ViestiLähetetty: 30.12.2019 09:34 

Viestit: 301
Paikkakunta: Hämeenlinna
Tarkista se kuormaventtiili mikä säätää takajarrujen paineen ettei oo jumissa.



Ooppelipeli
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 8 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: