Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
CX25 GTi ECU:n sijainti http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=29950 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | hogander [ 30.12.2019 15:41 ] |
Viestin otsikko: | CX25 GTi ECU:n sijainti |
Potilaana käymätön CX25 GTi. Kipinä löytyy, mutta ruiskun puoli on mykkä. Missähän tämmöisessä mahtaa olla ECU? Sytkän ohjauksen kahdella liittimellä löysin, mutta ECU on kateissa. Mistähän tuota kannattaisi etsiä? |
Kirjoittaja: | koe [ 30.12.2019 16:47 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX25 GTi ECU:n sijainti |
Turbollisessa -87:ssa se on kartturin jalkatilassa, rintapeltiä vasten, verhoilujen alla. Veikkaisin samaa paikkaa. K-a-r-i |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 30.12.2019 16:49 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX25 GTi ECU:n sijainti |
eti sininen ( voi olla myös musta ) rele jossa lukee sakemanniksi steuerrelay tai jotan sinneppäin . kaavakin on näkyvillä kyljessä olisko 7 napaa , en muista . yksi navoista on TD merkinällä ja siihen pinaan tulee syttypulssi joka ohjaa ruiskun tahdistusta . suosittelen kaikkien liitosten avaamista ja myrkytystä vaikkapa WD40 myrkyllä pariin kertaan kaikki,. ja nimenomaan konehuoneessa . sulla on AEI boksi vas. sisälokarissa se on syttyboksi . kaksi liitintä valk, ja musta . siltä boxilta lähtee se TD signaali ruiskuboxille . syttykaavat olis oikein hyvä olla nenän edessä . en muista että heinäsen aapisessa olis ollu cx25 koneen kaavaa , mutta kai täältä netistä semmonenkin löytyy. ja taas kerran. hyvin harvoin itse palikoissa on vikaa , mutta liitoksissa sitäkin enemmän. |
Kirjoittaja: | hogander [ 30.12.2019 17:14 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX25 GTi ECU:n sijainti |
koe kirjoitti: Turbollisessa -87:ssa se on kartturin jalkatilassa, rintapeltiä vasten, verhoilujen alla. Veikkaisin samaa paikkaa. K-a-r-i Tuolta kartturin puolelta hanskalokeron takaa löysin sen sytkän ”tietsikan”. Täytyypä vielä vilkaista sieltä tarkemmin, olisiko tuo ruiskunkin ohjaus kuitenkin siellä. |
Kirjoittaja: | koe [ 30.12.2019 17:19 ] | ||
Viestin otsikko: | Re: CX25 GTi ECU:n sijainti | ||
hmm... voi olla että minun aiempi veikkaus ei voita, siis jos ruiskun ECU on hukassa. T2:ssa sijainti on kuten sanoin... mutta turboton taitaa olla m25/659 kone ja dokumentaation mukaan sijainti on kuvassa 142:lla merkitty palikka. Asioita dokumentoitu linkatun dokun kipaleessa 144.00/1. http://www.thecitroencx25gti.com/resour ... l%20S2.pdf K-a-r-i
|
Kirjoittaja: | hogander [ 30.12.2019 17:21 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX25 GTi ECU:n sijainti |
kokemjne kirjoitti: eti sininen ( voi olla myös musta ) rele jossa lukee sakemanniksi steuerrelay tai jotan sinneppäin . kaavakin on näkyvillä kyljessä olisko 7 napaa , en muista . yksi navoista on TD merkinällä ja siihen pinaan tulee syttypulssi joka ohjaa ruiskun tahdistusta . suosittelen kaikkien liitosten avaamista ja myrkytystä vaikkapa WD40 myrkyllä pariin kertaan kaikki,. ja nimenomaan konehuoneessa . sulla on AEI boksi vas. sisälokarissa se on syttyboksi . kaksi liitintä valk, ja musta . siltä boxilta lähtee se TD signaali ruiskuboxille . syttykaavat olis oikein hyvä olla nenän edessä . en muista että heinäsen aapisessa olis ollu cx25 koneen kaavaa , mutta kai täältä netistä semmonenkin löytyy. ja taas kerran. hyvin harvoin itse palikoissa on vikaa , mutta liitoksissa sitäkin enemmän. Mulla on hyvät kuvat sähköistä. Niiden pohjalta sain myös tuon sinisen releen mitattua. Tuon ruiskun ECU:n pitäisi ohjata sitä sinistä relettä. Ei kuitenkaan tee sitä. Nyt pitäisi päästä ECU:n liittimeen käsiksi, että pääsee mittaamaan sieltä päästä. |
Kirjoittaja: | hogander [ 30.12.2019 17:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX25 GTi ECU:n sijainti |
koe kirjoitti: hmm... voi olla että minun aiempi veikkaus ei voita, siis jos ruiskun ECU on hukassa. T2:ssa sijainti on kuten sanoin... mutta turboton taitaa olla m25/659 kone ja dokumentaation mukaan sijainti on kuvassa 142:lla merkitty palikka. Asioita dokumentoitu linkatun dokun kipaleessa 144.00/1. http://www.thecitroencx25gti.com/resour ... l%20S2.pdf K-a-r-i Tuota paikkaa vähän pelkäsin/epäilin. Tämä siis ykköskorinen. Ei mitään hajua miten se pelti siitä ratin alta vasemmalta puolelta irtoaa... |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 30.12.2019 17:57 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX25 GTi ECU:n sijainti |
irtoaa sisäpuolelta ,mutta kiinnitysmutterit M7 ovat vararenkaan lähettyvillä konehuoneessa . ja sen syttyreleen vetokäämiin tulee sähkö virtalukon takaa muistaakseni , maadoitusta en muista mutta sen voi maadoittaa suoraan . tärkeintä on että rele herää kun virta käänetään päälle . mulla oli ennen hyvät kuvat , mutta viimeisen CX:n mukana luovutin ne . se CX oli alunperin vm 1976 2.2 kaasarilla ja nelilovisella lootalla kapeella etupäällä . vaihdoin siihen leveen etupään ja koneeksi 2.5 KAT version M25/668 muistaakseni sekä ZF3hp18 lootan . tuota kattiversioo eioo tuotu suomeen . löyty belgiasta . |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 30.12.2019 17:58 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX25 GTi ECU:n sijainti |
kiulun alla on yksi mutteri |
Kirjoittaja: | hogander [ 30.12.2019 19:00 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX25 GTi ECU:n sijainti |
kokemjne kirjoitti: irtoaa sisäpuolelta ,mutta kiinnitysmutterit M7 ovat vararenkaan lähettyvillä konehuoneessa . ja sen syttyreleen vetokäämiin tulee sähkö virtalukon takaa muistaakseni , maadoitusta en muista mutta sen voi maadoittaa suoraan . tärkeintä on että rele herää kun virta käänetään päälle . mulla oli ennen hyvät kuvat , mutta viimeisen CX:n mukana luovutin ne . se CX oli alunperin vm 1976 2.2 kaasarilla ja nelilovisella lootalla kapeella etupäällä . vaihdoin siihen leveen etupään ja koneeksi 2.5 KAT version M25/668 muistaakseni sekä ZF3hp18 lootan . tuota kattiversioo eioo tuotu suomeen . löyty belgiasta . Tämä kanssa -76 johon laitettu M25/659. Täytyypä etsiä noita ruuveja. Hyväksi onneksi, mulla on kaksi tällaista. Toinen soiva peli. Jos ei muuta, niin rupean kokeilemaan osia ristiin. Yritän nyt eka mittailla... |
Kirjoittaja: | hogander [ 31.12.2019 19:46 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX25 GTi ECU:n sijainti |
Osaisiko joku neuvoa miten kuvan rele 731 toimii? Mikä tai mitkä ohjaa kuvan relettä 731? ![]() |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 31.12.2019 21:07 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX25 GTi ECU:n sijainti |
kuten huomaat , virtalukolta tulee jännite releelle ja se maadoittuu lootan kautta - oon saninu ennenkin ettei palikassa oo vikaa vaan kaikissa liitoksissa ja maadoitukset ovat yksi ongelmista . tuossa huomaat kytkennän . joten älä pelleile älypäitten kanssa . ei niissä ole vikaa . käy vaan KAIKKI liitännät läpi ja tarkasta että kytkennät ovat ok . ja näkeehän sen miten tuo rele 731 toimii. |
Kirjoittaja: | koe [ 31.12.2019 21:25 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX25 GTi ECU:n sijainti |
hogander kirjoitti: Osaisiko joku neuvoa miten kuvan rele 731 toimii? Mikä tai mitkä ohjaa kuvan relettä 731? Tämä on sitten vahvasti mutua. Yritin ymmärtää asiaa joskus taannoin kun remppasin johtosarjoja (-87 turbo 2). Alla sekavat muistiinpanot. Pohjimmiltaan toi on käsittääkseni normirele höystettynä sellaisella turvatoiminnilla että jos auto ei käy tai sitä ei yritetä käynnistää niin rele pysyy auki. Eli estää bensan suihkuamisen jos bensaa ei polteta sylinterissä. Sen takia ottaa herätettä sytyspuolelta. Kun oman yksilöni hankin niin bensapumppun sähköt oli otettu hanskalokeron valon piuhasta, eli pumppu kävi aina kun virrat oli päällä. Että jos vain haluaa kokeilla että käynnistyykö moottori niin vastaavia virityksiä voi harkita. Riskit tiedostaen. Koodi: 731 Ruiskun rele ---------------- - what it does - shuts down fuel pump and injection ECU if motor is not running (or if starter is not running) - http://holdenpaedia.oldholden.com/Tachometric_Relay Pin 1 (Coil -ve) : +12v only with the engine stopped and the ignition ON Pin 15 (Ignition) : +12v only when the Ignition is ON and also when the ignition is in START positions Pin 31 (Ground ) : permanently grounded - Meter to Battery -ve 0 ohms Pin 30 (Batt +ve) : +12v Permanently Live Pin 50 (Starter) : +12v only when the Starter is activated Pin 87 (ECU & inj) : +12v under cranking and normal running Pin 87b (Pump) : +12v under cranking and normal running - http://www.aussiefrogs.com/forum/attachments/citro%EBn-forum/51140d1388042615-tachometric-relay-plug-tachometric-relay.pdf Relekanta päältä _ ,---. _ ( ) | - | ( ) 8 (out) ''' '---' ''' ,---. ,---. ,---. | I | | - | | I | 6 5 4 (TD) '---' '---' '---' _ ,---. _ ( I ) | I | ( I ) 3 2 1 (starter control) ''' '---' ''' (gnd)(bat) Kannan numerot 1 : 9N1 (50) - starter running 2 : 9N2 (30) - direct bat+ in 3 : 9N3 (31) - ground 4 : 9N4 (TD/"1") - from ignition ecu, 48V pulses to keep things running 5 : 9N5 (87b) - bat+ out to pump, airflow and throttle position 6 : 9N6 (15) - ignition on, and possily starter running - : - 8 : 9N8 (87b) - bat+ out to injectors, injector ECU and ignition ECU - : - - 5 & 8 are connected inside relay? - releestä löytyvät (ja pari muuta) numerot tulkittuna wikipedian mukaan 50 : starter control 31 : bat- / gnd 15 : preheat in 30 : bat+ 87b : default on TD : "1"? This keeps relay active? Needs 48V pulses? K-a-r-i |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 31.12.2019 21:53 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX25 GTi ECU:n sijainti |
nyt alkaa jo mennä turhan tiieteelisksi . mulle on riittänyt että systeemi toimii ja tunnen sen jonkun releen sisänen toiminta olkoon omassa arvossaan - kytkentä näkyy kaavasta ja sen mukaan kannattaa edetä |
Kirjoittaja: | hogander [ 01.01.2020 10:17 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX25 GTi ECU:n sijainti |
kokemjne kirjoitti: kuten huomaat , virtalukolta tulee jännite releelle ja se maadoittuu lootan kautta - oon saninu ennenkin ettei palikassa oo vikaa vaan kaikissa liitoksissa ja maadoitukset ovat yksi ongelmista . tuossa huomaat kytkennän . joten älä pelleile älypäitten kanssa . ei niissä ole vikaa . käy vaan KAIKKI liitännät läpi ja tarkasta että kytkennät ovat ok . ja näkeehän sen miten tuo rele 731 toimii. Kyllä minä olen noita liittimiä läpi käynyt. Helpottaa epätietoisuutta kun mittailee nuo anturit yms. suoraan sieltä ECU:n liittimeltä, niin näkee saman kuin mitä se ohjausboxi näkee. Näin selviää myös anturien huonot liitokset ja johtokatkokset. Itselläni oli hieman vaikeuksia hahmottaa, miten tuo releen ohjaus toimii. Nyt uskoisin ymmärtäväni tarpeeksi siitä selvittääkseni, onko se ehjä. |
Kirjoittaja: | hogander [ 01.01.2020 10:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX25 zGTi ECU:n sijainti |
koe kirjoitti: hogander kirjoitti: Osaisiko joku neuvoa miten kuvan rele 731 toimii? Mikä tai mitkä ohjaa kuvan relettä 731? Tämä on sitten vahvasti mutua. Yritin ymmärtää asiaa joskus taannoin kun remppasin johtosarjoja (-87 turbo 2). Alla sekavat muistiinpanot. Pohjimmiltaan toi on käsittääkseni normirele höystettynä sellaisella turvatoiminnilla että jos auto ei käy tai sitä ei yritetä käynnistää niin rele pysyy auki. Eli estää bensan suihkuamisen jos bensaa ei polteta sylinterissä. Sen takia ottaa herätettä sytyspuolelta. Kun oman yksilöni hankin niin bensapumppun sähköt oli otettu hanskalokeron valon piuhasta, eli pumppu kävi aina kun virrat oli päällä. Että jos vain haluaa kokeilla että käynnistyykö moottori niin vastaavia virityksiä voi harkita. Riskit tiedostaen. Koodi: 731 Ruiskun rele ---------------- - what it does - shuts down fuel pump and injection ECU if motor is not running (or if starter is not running) - http://holdenpaedia.oldholden.com/Tachometric_Relay Pin 1 (Coil -ve) : +12v only with the engine stopped and the ignition ON Pin 15 (Ignition) : +12v only when the Ignition is ON and also when the ignition is in START positions Pin 31 (Ground ) : permanently grounded - Meter to Battery -ve 0 ohms Pin 30 (Batt +ve) : +12v Permanently Live Pin 50 (Starter) : +12v only when the Starter is activated Pin 87 (ECU & inj) : +12v under cranking and normal running Pin 87b (Pump) : +12v under cranking and normal running - http://www.aussiefrogs.com/forum/attachments/citro%EBn-forum/51140d1388042615-tachometric-relay-plug-tachometric-relay.pdf Relekanta päältä _ ,---. _ ( ) | - | ( ) 8 (out) ''' '---' ''' ,---. ,---. ,---. | I | | - | | I | 6 5 4 (TD) '---' '---' '---' _ ,---. _ ( I ) | I | ( I ) 3 2 1 (starter control) ''' '---' ''' (gnd)(bat) Kannan numerot 1 : 9N1 (50) - starter running 2 : 9N2 (30) - direct bat+ in 3 : 9N3 (31) - ground 4 : 9N4 (TD/"1") - from ignition ecu, 48V pulses to keep things running 5 : 9N5 (87b) - bat+ out to pump, airflow and throttle position 6 : 9N6 (15) - ignition on, and possily starter running - : - 8 : 9N8 (87b) - bat+ out to injectors, injector ECU and ignition ECU - : - - 5 & 8 are connected inside relay? - releestä löytyvät (ja pari muuta) numerot tulkittuna wikipedian mukaan 50 : starter control 31 : bat- / gnd 15 : preheat in 30 : bat+ 87b : default on TD : "1"? This keeps relay active? Needs 48V pulses? K-a-r-i Kiitoksia. Tämä selvensi hyvin kuinka tuo toimii. Aikaisemmin luulin tuo ruiskun ECU:n ohjaavan tuota relettä maadoittamalla. Mittasin myös kytkemistä väärin. Sehän täytyy mitata silloin kun starttaa. Virtojen päälle laittaminen ei vielä kytke sitä. Toisin sanoen perinteinen bensapumpun kuulostelukaan ei onnistu tämmöisessä autossa. Sehän pyörii vain kun startataan tai kone on käynnissä. tosin nyt ei taas ole mitään hajua missä se vika voisi olla. Kipinä tulee, paineet ruiskutukilla kunnossa. Ei käynnisty... |
Kirjoittaja: | koe [ 01.01.2020 16:41 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX25 zGTi ECU:n sijainti |
hogander kirjoitti: tosin nyt ei taas ole mitään hajua missä se vika voisi olla. Kipinä tulee, paineet ruiskutukilla kunnossa. Ei käynnisty... No hajusta tuli mieleen että päätyykö bensa tulpille saakka? Eli ohjautuuko suuttimet. Tuskin ne kaikki tukossa on mutta saako pulseja. K-a-r-i |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 01.01.2020 17:33 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX25 GTi ECU:n sijainti |
miten olet sen kipinän varmistanu ? sullahan on kaksi puolaa , 25 pitäisi olla vain yksi pikuppi laskemassa vautipyörän hampaita . vanhemmassa on kaksi pikuppia joista se muistaakseni ruskea liittiminen on syttypulssia varten . ja jos tosiaan kipinöi ,niin tuon releen sähkön syötöt olis syytä varmistaa . |
Kirjoittaja: | hogander [ 01.01.2020 20:19 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX25 zGTi ECU:n sijainti |
koe kirjoitti: hogander kirjoitti: tosin nyt ei taas ole mitään hajua missä se vika voisi olla. Kipinä tulee, paineet ruiskutukilla kunnossa. Ei käynnisty... No hajusta tuli mieleen että päätyykö bensa tulpille saakka? Eli ohjautuuko suuttimet. Tuskin ne kaikki tukossa on mutta saako pulseja. K-a-r-i Mun tämän hetkinen arvio on, että ei päädy. Irroittelin tulppia, eikä niissä ollut merkkiäkään bensasta. kone ei siis edes hörähdä. kokemjne kirjoitti: miten olet sen kipinän varmistanu ? sullahan on kaksi puolaa , 25 pitäisi olla vain yksi pikuppi laskemassa vautipyörän hampaita . vanhemmassa on kaksi pikuppia joista se muistaakseni ruskea liittiminen on syttypulssia varten . ja jos tosiaan kipinöi ,niin tuon releen sähkön syötöt olis syytä varmistaa . Kipinän varmistin kaverin kanssa. Tulpanjohto irti ja irtotulppa johdon päähän ja starttia. Ihan selkeä kipinä. Releen syötöt on kunnnossa, ne mittasin. Mittailen sen ohjauksen huomenna uusiksi, nyt kun ymmärrän, kuinka se pitää mitata. |
Kirjoittaja: | Kaapelimies [ 01.01.2020 21:06 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX25 GTi ECU:n sijainti |
Saakos siitä suuttimet tukkeineen näppärästi irti? Beksiä kun ihmettelin vastaavassa tilassa niin ainoastaan yksi suutin vähän ruikki läpi, muut oli jumittuneet seisokin aikana.. |
Kirjoittaja: | hogander [ 02.01.2020 19:42 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX25 GTi ECU:n sijainti |
Tämä hörähti käyntiin. Tarkkaa käsitystä ei ole miksi ![]() Kiitoksia taas kaikille osallistuneille. |
Kirjoittaja: | kaseva [ 03.01.2020 22:10 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX25 GTi ECU:n sijainti |
Sinulla on siis todistetusti aito CX käsissäsi. ![]() |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |