|
Kirjoittaja |
Viesti |
ds-jekkeri
|
Viestin otsikko: Konstruktiolaatu: C2 vs. C6 Lähetetty: 07.01.2020 23:48 |
Viestit: 2666
|
On tullut katseltua niin C2:sta VTS:ää kuin lähes lukemattomia C6:ia alta ja päältä työkalut kädessä. Olen purkanut molemmista sisustaa, rassannut pakoputkistoa ja alustaa, sekä tehnyt monenlaista muutakin. C6:sta toki enemmän mutta C2:stakin sen verran että mielikuva on syntynyt.
Niin mikä mielikuva?
No, yleisesti rakennuslaadusta, vai millä nimellä sitä tahdotaankaan kutsua.
C6:n kokonaisuutena parempi laatu näkyy esimerkiksi runsaampina ovipaneelin muovikiinnityksinä sekä erilaisina vaimennin- ja vaahtomuoviosina sisustukseen liimattuna tai väliin asetettuna. Samaten itse sisustusmuovi on paksumpaa ja laadukkaampaa. C2:kkosen kojelaudan alapaneelit ovat jo ämpärimuovi-tasolla, vaikkakin ovat säilyttäneet mittansa jo kymmenen vuotta. Mutta ohutta, vaimentamatonta tavaraa. Muttereissa ja pulteissa nyt ei laatueroja ole, molemmissa ne tuntuvat kohtuullisen laadukkailta.
Alustan osissa C2:ssa esimerkiksi ei ole vakiona ollenkaan moottorin alasuojamuovia, se on ollut lisävaruste. Ja sama trendi kiinnikkeiden suhteen jatkuu - esimerkiksi pakoputken kiinnitykset ovat paljon väheisemmät ja heiveröisemmät kuin C6:ssa. Jotkut konehuoneen nippeleistä (letkuliittimiä, muovisia putkia jne) näyttävät samanlaisilta, mutta esimerkiksi akkukotelo on C2:ssa jälleen sellaista letkuavaa ämpärimuoviatavaraa jota ei kyllä C6:sta löydä.
Sen näkee, että C2 on halvemmalla tehty. Eli ei ole pelkästään karsittu ominaisuuksia ja kokoa, vaan materiaaleiksi on ruksattu halvempaa ja kestävyyteen ei selvästi ole satsattu yhtä paljon kuin C6:ssa.
Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
|
|
|
|
 |
yason
|
Viestin otsikko: Re: Konstruktiolaatu: C2 vs. C6 Lähetetty: 08.01.2020 02:04 |
Viestit: 1220 Paikkakunta: Turku
|
Olen joskus miettinyt, että mitä noiden erilaisten muovien valmistaminen tosiasiallisesti maksaa.
Sisustusmuoveja tekevät firmat tietysti segmentoivat tuotteensa eri laatutasojen mukaan ja luonnollisesti kiskovat niin suuria hintaeroja kuin on markkinoilla optimaalista. Samoin autofirmoissa on aina muutama ekonomi tai MBA laskemassa, että jos ostetaan yhden pennin muoviniittejä eikä kahden pennin muoviniittejä, niin rahaa säästyy autoa kohti 0,37 euroa ja koska näitä tehdään miljoona vuodessa, niin sehän tekee 370 000€. Jopa Bemaristani löysin sinänsä laadukkaiden muoviosien väliltä myös aina jostain halpaa kovamuovia, strategisesti sellaisista paikoista, joita ei näe ja joita ei kosketella. (Nitinä paljasti!) Eli siinäkin on Klaus und Helmut laskeneet, että ei kannata laittaa sitä parempaa muovia ihan joka paikkaan ja varmaan säästivät työnantajaltaan ainakin yhden vuoden palkkansa.
Mutta mikä olisi se reaalinen kustannusero, jos esimerkiksi C2:ssa olisikin kaikki sisustusmuovit samaa laatutasoa kuin seiskabemarissa tai eemelimersussa? Ja noita muoveja tuotettaisiin samalla volyymilla kuin ämpärimuovia nykyisin, jotta "se parempi" ei olisi triviaalisti kalliimpaa puuttuvien skaalahyötyjen takia. Materiaalia niissä paremmissa ainakin lienee enemmän, eli raaka-ainetta = öljyä kuluu hieman enemmän, mutta onko tuotantokustannusten ero 5€/auto, 50€/auto vai 500€/auto? Tuskin ainakaan satasia, koska tuollaisen C2:n valmistamiseen ei kokonaisuutenakaan kovin montaa tonnia mene, ja suurin osa siitä valuu takuuvarmasti moottoriin, koriin ja sähköihin eikä mihinkään ovipaffeihin.
Ja mitä saisi vaikka nykyhinnoin maksaa, jos lisävarustelistalta voisi C2:een ostaa seiskabemaritasoiset sisustusmateriaalit ja äänieristyksen? Maksaisiko niistä joku X sataa euroa vai peräti tonnin? Itse ainakin voisin uutta autoa ostaessani vakavasti harkita kaikenmaailman navipakettien, älyavustimien, kameroiden ja brändihifigramofonien sijaan käyttää lisävarusterahat matkustamon laadun parantamiseen, jos se vain olisi mahdollista. Nyt jos haluaa hiljaisen ja laadukkaan auton, pitää ostaa käytettynä jokin paljon ajettu iso malli, vaikka pienempikin riittäisi tilojensa puolesta.
|
|
|
|
 |
ds-jekkeri
|
Viestin otsikko: Re: Konstruktiolaatu: C2 vs. C6 Lähetetty: 08.01.2020 03:20 |
Viestit: 2666
|
yason kirjoitti: Mutta mikä olisi se reaalinen kustannusero, jos esimerkiksi C2:ssa olisikin kaikki sisustusmuovit samaa laatutasoa kuin seiskabemarissa tai eemelimersussa?. Tätä ei tarvi arvailla, vaan tämänkin on yksi autofirma kokeillut hiljakkoin. Kannattaa tutustua tapaukseen nimeltä Lancia Musa. Tais olla hinnat alkaen noin 50% kalliimpi kuin vastaavan kokoluokan kilpailevat kipot. Mutta olipa laatua sisustassa!
Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
|
|
|
|
 |
yason
|
Viestin otsikko: Re: Konstruktiolaatu: C2 vs. C6 Lähetetty: 08.01.2020 13:13 |
Viestit: 1220 Paikkakunta: Turku
|
ds-jekkeri kirjoitti: yason kirjoitti: Mutta mikä olisi se reaalinen kustannusero Tätä ei tarvi arvailla, vaan tämänkin on yksi autofirma kokeillut hiljakkoin. Kannattaa tutustua tapaukseen nimeltä Lancia Musa. Tais olla hinnat alkaen noin 50% kalliimpi kuin vastaavan kokoluokan kilpailevat kipot. Mutta olipa laatua sisustassa! No en sanoisi, että tuollainen sinänsä menestyksekkäällä historialla mutta puoliksi kuoppaan tippunut marginaalimerkki edustaa realistista kustannuseroa. Eivät pysty tekemään halvalla mitään autoa, joten niille on ihan sama, vaikka matkustamo olisi vuorattu kahdella kerroksella nahkaa, auton arvo ei siitä nouse ja toisaalta hintaa olisi silti liikaa, vaikka ovissa olisi pelkät pellit. Mutta sanotaan nyt vaikka jos Poloon tai Yarikseen saisi tuollaisen bemaripaketin, niin mikä olisi muovipaneelitehtaalla tuotantohinta ja mikä olisi vag/tojon myyntihintalisä. (Niin, ennen ovissa oli peltiä paljonkin näkyvissä. Nykyisin on sentään vähintään kovamuovia. Pitäisi osata olla tyytyväinen.)
|
|
|
|
 |
Xantippa
|
Viestin otsikko: Re: Konstruktiolaatu: C2 vs. C6 Lähetetty: 09.01.2020 10:33 |
Viestit: 1709 Paikkakunta: Kuopio
|
Onhan tuo ero aika selkeä jopa C4/C5 X7 välillä jo, joten ymmärrettävää että C2 vs C6 on eroja.
Toki C5 X7 on laadutontakin materiaalia sisustuksessa mm. sisäovenkahvat ja keskikonsolin säilytyslokeron pinnoite jotka ei kestä juuri mitään.
C5 HDi 240 Tourer
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Konstruktiolaatu: C2 vs. C6 Lähetetty: 09.01.2020 13:18 |
Viestit: 5125
|
Piti googlata mikä tuo Musa oli, ilmeisesti Fiat Idean Lanciaversio, suomalainen wikipedia väitti että Musa oli KItalian myydyin pikkutilaauto parina vuonna. Ainakin alkupään Musissa näytti olevan aika samanoloinen kojelauta kuin Fiateissa? Tulee mieleen Toyota iQ, jota myytiin Aston Martin Cygnettinäkin - perusauto sama, mutta sisusta ja hinta sen verran kallis (tuplat?) ettei oikein käynyt kaupaksi (ideana oli osin ilmeisesti saada autovalmistajan kaikkien autojen keskimääräiset CO 2 päästölukemat paremmiksi) Mutta ilmeisesti oikein pieni valmistusmäärä on saanut sen hinnan käytettynä pysymään jopa paremmin kuin joissain muissa Aston Martineissa: https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 00c0ead5d5
|
|
|
|
 |
jaakkovaakko
|
Viestin otsikko: Re: Konstruktiolaatu: C2 vs. C6 Lähetetty: 09.01.2020 20:44 |
Viestit: 693
|
Olisko autojen hinnalla jotain tekemistä asian kanssa
|
|
|
|
 |
ds-jekkeri
|
Viestin otsikko: Re: Konstruktiolaatu: C2 vs. C6 Lähetetty: 10.01.2020 01:45 |
Viestit: 2666
|
jaakkovaakko kirjoitti: Olisko autojen hinnalla jotain tekemistä asian kanssa Ei hinta yksin mitään takaa. Tuossa on vieressä Maserati 4200 spyder CC, uutena 200.000 eur auto suomessa. Rakennuslaatu osittain huonompi kuin fiat puntossa vaikka saman konsernin autoja. https://youtu.be/LQNguNLfVYo
Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
|
|
|
|
 |
Gonzales
|
Viestin otsikko: Re: Konstruktiolaatu: C2 vs. C6 Lähetetty: 10.01.2020 19:18 |
Viestit: 633 Paikkakunta: Helsinki
|
ds-jekkeri kirjoitti: jaakkovaakko kirjoitti: Olisko autojen hinnalla jotain tekemistä asian kanssa Ei hinta yksin mitään takaa. Tuossa on vieressä Maserati 4200 spyder CC, uutena 200.000 eur auto suomessa. Rakennuslaatu osittain huonompi kuin fiat puntossa vaikka saman konsernin autoja. https://youtu.be/LQNguNLfVYoNo täähän on selvä peli. Mikäli Maserati 4200 spyder CC kiinnostaa, osta Fiat Punto. Jos C2 on mielessä, osta C6.
BX 16 TGS, BX Premier, BX Gti, Xantia, 2x ZX, Xsara, 2x C5, C5II, 2x C4, 2x C3, Berlingo...
|
|
|
|
 |
ds-jekkeri
|
Viestin otsikko: Re: Konstruktiolaatu: C2 vs. C6 Lähetetty: 11.01.2020 03:11 |
Viestit: 2666
|
Gonzales kirjoitti: ds-jekkeri kirjoitti: jaakkovaakko kirjoitti: Olisko autojen hinnalla jotain tekemistä asian kanssa Ei hinta yksin mitään takaa. Tuossa on vieressä Maserati 4200 spyder CC, uutena 200.000 eur auto suomessa. Rakennuslaatu osittain huonompi kuin fiat puntossa vaikka saman konsernin autoja. https://youtu.be/LQNguNLfVYoNo täähän on selvä peli. Mikäli Maserati 4200 spyder CC kiinnostaa, osta Fiat Punto. Jos C2 on mielessä, osta C6. Tätä suositusta voisi vähän avata. Jos rahalla on tarkoitus ostaa pelkästään rakennuslaatua, silloin on pakko ostaa Toyota ja Lexus, muita vaihtoehtoja ei ole. Se ei liene tämän palstan lukijoilla kuitenkaan useinkaan päällimmäisenä mielessä?
Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
|
|
|
|
 |
|
|