Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Berlingo -14 diesel bmp6 vetoautona?
ViestiLähetetty: 29.01.2020 15:11 

Viestit: 2
Onko kokemusta kärsiikö tollasella kiskoa esim venetraileria?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Berlingo -14 diesel bmp6 vetoautona?
ViestiLähetetty: 29.01.2020 16:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1941
Paikkakunta: Helsinki
Mitä tuolla lienee 1300kg vetokykyä jarrullisena, niin kyllähän sillä ainakin paperilla pitäisi kyetä jotain nyppimään 8-)

https://towcar.info/GB/outfitmatch.php
Lainaa:
The Citroen Berlingo 1.6 e-HDi aut. and the Boottrailer 1250 kg of a laden weight of 1250 kg is an excellent combination for all journeys on all kinds of roads.



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Berlingo -14 diesel bmp6 vetoautona?
ViestiLähetetty: 29.01.2020 16:31 

Viestit: 2
Juu paperilla näyttää hyvältä, mutta epäilyttää toi automaatti kytkin miten kestää. Ei taida olla karavaanarien suosiossa :D


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Berlingo -14 diesel bmp6 vetoautona?
ViestiLähetetty: 29.01.2020 19:02 

Viestit: 5125
Ei mitään kokemusta/tietoa, mutta mutuna tuntuisi että tuolla olisi liiankin helppoa luistatella pitkiä aikoja mennen tullen veneluiskassa ja reipas mäki + kärry perässä/vedessä - perinteiset kytkimet eivät pidä luistattelusta ja BMP6 pitää sisällään normaalin kytkinlevyn. Itse en ehkä ostaisi robottivaihteistoa, ainakaan jos veneen nostoa/laskua on monta kertaa kesässä.

Mutta joutuu siinä varmaan manuaalilla ja normikytkimelläkin luistattelemaan, ja jos ei ole tilanne hyvin hallussa, niin taitaa siinäkin kytkin kärsiä? Perinteinen momentimuunnin automaattivaihteisto ei kärsisi "luistattelusta", mutta toisaalta harvoin kestää kilometrejä yhtä hyvin kuin manuaali.

Kumpaa tuon kanssa tulisi enemmän: matka-ajoa vai nosto/lasku -tilanteita?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Berlingo -14 diesel bmp6 vetoautona?
ViestiLähetetty: 29.01.2020 20:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1941
Paikkakunta: Helsinki
olli__o kirjoitti:
Perinteinen momentimuunnin automaattivaihteisto ei kärsisi "luistattelusta"

Sellainenkin olisi nyt uusimmassa III-koppasessa tarjolla, mutta silläpä ei sitten nypitäkään kuin vaivaiset max. 1200kg jarrullista :cry:

Juuri tästä syystä itsekin tuon automaagin jouduin hylkäämään ja nyt on ollut about kk päivät jo tilauksessa man.askinen 1450kg nyppivä 1.5BlueHDi 130 XL 8-)
https://citroen.alkali.fi/cufs/pub/file ... u_2019.pdf



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Berlingo -14 diesel bmp6 vetoautona?
ViestiLähetetty: 30.01.2020 15:34 

Viestit: 38
DS5 e-HDI BMP6:lla kiskoin aikanaan jonkin verran kärryä. Kuormaus oli joskus ehkä jarruttoman sallitun rajoilla tjsp. Esim. peruuttelu ja vekslailu ylämäkeen onnistui paremmin kuin kaksoiskytkinlaatikolla varustetulla tehokkaammalla autolla. Pari kertaa laite sammutti itsensä, ilmeisesti kytkimen lämpö nousi liikaa, mitään muuta selitystä niihin en keksinyt. Eli robotti ei sinänsä rajoittanut veturin hommia, mutta varmaan sen saa rikki kuten manuaalinkin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Berlingo -14 diesel bmp6 vetoautona?
ViestiLähetetty: 30.01.2020 16:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1722
Paikkakunta: Korpilahti
Itse etsiskelin veto-autoa jokin aika sitten, ja ensimmäisenä raakkasin robottivaihteistot ja manuaalit pois listalta, kestävin ja käytännöllisin vaihteisto (kärryn)vetämisessä on perinteinen turbiini-automaatti. Tähän päädyin, kun pihasta löytyi liki saman vetokyvyn omaavat CX TD Break (manuaalivaihde) ja XM V6 Automaatti, ja XM:n saapumisen jälkeen ei CX:llä enää vedetty kärryä kuin harvoin. Näiden n.1500kg:n vetokyky ei vaan enää riittänyt, joten etsimään "parempaa" veto-autoa.

Omalla kohdalla päädyin sitten "maximoimaan" vetokyvyn, ja hankin jatkuvalla 4-vedolla varustetun turbodiesel-automaatin, jossa lisäksi on alennusvaihde. Lisäksi laitteen rakenne on tehty aika järeäksi, erillinen runko ja tehtaalla siihen pultattu vetokuokku, jonka kiinnikkeet on n. sentinpaksuista rautaa, ei tartte arkailla, että kestääkö 8-) :mrgreen: Laite on yllättäen osoittautunut hyväksi käyttö-autoksikin :geek:



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: