Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Berlingo -14 diesel bmp6 vetoautona? http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=30038 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | Berlingo 73 [ 29.01.2020 15:11 ] |
Viestin otsikko: | Berlingo -14 diesel bmp6 vetoautona? |
Onko kokemusta kärsiikö tollasella kiskoa esim venetraileria? |
Kirjoittaja: | HiTec [ 29.01.2020 16:09 ] |
Viestin otsikko: | Re: Berlingo -14 diesel bmp6 vetoautona? |
Mitä tuolla lienee 1300kg vetokykyä jarrullisena, niin kyllähän sillä ainakin paperilla pitäisi kyetä jotain nyppimään ![]() https://towcar.info/GB/outfitmatch.php Lainaa: The Citroen Berlingo 1.6 e-HDi aut. and the Boottrailer 1250 kg of a laden weight of 1250 kg is an excellent combination for all journeys on all kinds of roads.
|
Kirjoittaja: | Berlingo 73 [ 29.01.2020 16:31 ] |
Viestin otsikko: | Re: Berlingo -14 diesel bmp6 vetoautona? |
Juu paperilla näyttää hyvältä, mutta epäilyttää toi automaatti kytkin miten kestää. Ei taida olla karavaanarien suosiossa ![]() |
Kirjoittaja: | olli__o [ 29.01.2020 19:02 ] |
Viestin otsikko: | Re: Berlingo -14 diesel bmp6 vetoautona? |
Ei mitään kokemusta/tietoa, mutta mutuna tuntuisi että tuolla olisi liiankin helppoa luistatella pitkiä aikoja mennen tullen veneluiskassa ja reipas mäki + kärry perässä/vedessä - perinteiset kytkimet eivät pidä luistattelusta ja BMP6 pitää sisällään normaalin kytkinlevyn. Itse en ehkä ostaisi robottivaihteistoa, ainakaan jos veneen nostoa/laskua on monta kertaa kesässä. Mutta joutuu siinä varmaan manuaalilla ja normikytkimelläkin luistattelemaan, ja jos ei ole tilanne hyvin hallussa, niin taitaa siinäkin kytkin kärsiä? Perinteinen momentimuunnin automaattivaihteisto ei kärsisi "luistattelusta", mutta toisaalta harvoin kestää kilometrejä yhtä hyvin kuin manuaali. Kumpaa tuon kanssa tulisi enemmän: matka-ajoa vai nosto/lasku -tilanteita? |
Kirjoittaja: | HiTec [ 29.01.2020 20:54 ] |
Viestin otsikko: | Re: Berlingo -14 diesel bmp6 vetoautona? |
olli__o kirjoitti: Perinteinen momentimuunnin automaattivaihteisto ei kärsisi "luistattelusta" Sellainenkin olisi nyt uusimmassa III-koppasessa tarjolla, mutta silläpä ei sitten nypitäkään kuin vaivaiset max. 1200kg jarrullista ![]() Juuri tästä syystä itsekin tuon automaagin jouduin hylkäämään ja nyt on ollut about kk päivät jo tilauksessa man.askinen 1450kg nyppivä 1.5BlueHDi 130 XL ![]() https://citroen.alkali.fi/cufs/pub/file ... u_2019.pdf |
Kirjoittaja: | tcane [ 30.01.2020 15:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: Berlingo -14 diesel bmp6 vetoautona? |
DS5 e-HDI BMP6:lla kiskoin aikanaan jonkin verran kärryä. Kuormaus oli joskus ehkä jarruttoman sallitun rajoilla tjsp. Esim. peruuttelu ja vekslailu ylämäkeen onnistui paremmin kuin kaksoiskytkinlaatikolla varustetulla tehokkaammalla autolla. Pari kertaa laite sammutti itsensä, ilmeisesti kytkimen lämpö nousi liikaa, mitään muuta selitystä niihin en keksinyt. Eli robotti ei sinänsä rajoittanut veturin hommia, mutta varmaan sen saa rikki kuten manuaalinkin. |
Kirjoittaja: | cxtb2 [ 30.01.2020 16:13 ] |
Viestin otsikko: | Re: Berlingo -14 diesel bmp6 vetoautona? |
Itse etsiskelin veto-autoa jokin aika sitten, ja ensimmäisenä raakkasin robottivaihteistot ja manuaalit pois listalta, kestävin ja käytännöllisin vaihteisto (kärryn)vetämisessä on perinteinen turbiini-automaatti. Tähän päädyin, kun pihasta löytyi liki saman vetokyvyn omaavat CX TD Break (manuaalivaihde) ja XM V6 Automaatti, ja XM:n saapumisen jälkeen ei CX:llä enää vedetty kärryä kuin harvoin. Näiden n.1500kg:n vetokyky ei vaan enää riittänyt, joten etsimään "parempaa" veto-autoa. Omalla kohdalla päädyin sitten "maximoimaan" vetokyvyn, ja hankin jatkuvalla 4-vedolla varustetun turbodiesel-automaatin, jossa lisäksi on alennusvaihde. Lisäksi laitteen rakenne on tehty aika järeäksi, erillinen runko ja tehtaalla siihen pultattu vetokuokku, jonka kiinnikkeet on n. sentinpaksuista rautaa, ei tartte arkailla, että kestääkö ![]() ![]() ![]() |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |