Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 1 viesti ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: C5 X7 lasinpyyhkijät
ViestiLähetetty: 09.02.2020 17:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1332
Paikkakunta: Järvenpää
Oma kulkine joutui näissä X7:ssa varsin yleisen pyyhkijäongelman uhriksi. Pyyhkijät alkoivat jumittua yhä yleisemmin satunnaiseen asentoon kesken käytön. Molemmat pysähtyi aina. Vika "nollaantui" vasta muutaman tunnin seisotuksen jälkeen. Vikakoodi FF13 viittasi master moottoriin. Hieman epäselväksi jäi kumpi on master kun monenlaista keskustelua on LHR/RHR autoista ja milloin puhutaan kuskin/apukuskin puoleisesta ja milloin oikeasta/vasemmasta. Moottorien hinnat aika rapeat enkä ihan varma ollut kumpaan pitäisi kiinni käydä, niin päätin aukaista nuo ihan mielenkiinnosta. Moottorien yläpuolella varren ympärillä on muovinen kuori joka pitää sisällään nivelkoneiston. Näissä oli hieman kosteutta, repsikan puollella enempi, mutta ei mitään mikä selittäisi toimimattomuutta, niveltkin hyvin rasvassa. Paketin alapuolella 4:llä ruuvilla kiinnitetyn alumiinikuoren alta löytyi aivot ja kierukkavälitys joka välittää moottorin liikkeen toisen puolen nivelkoneistolle. Repsikan puoleinen (kuvassa) oli saanut paljon kosteutta sisäänsä sähkömoottoria lähinnä olevasta nurkasta silikonitiivisteen antautuessa. Kuskinpuoleinen, joka oli vielä kuiva, oli myös alkanut tiivisteeltään antautua ko. nurkasta. Sinänsä kaikki näytti ehjältä eikä piirilevyn yläpuolella ollut huonoja juotoksia ja levyssä kiitettävän paksu suojalakka. En käynyt levyä irrottamaan kun olisi pitänyt juottaa irti liittimelle kotelon läpi menevät nastat. Uittelin oksidoitunnutta kantta piirilevyineen sitruunahappossa, pesin ja kuivasin uunissa. Suihkutelin uutta piirilevylakkaa levyn ja kotelon väliin ajatuksella että suojaisi niitä liittimelle meneviä piikkejä. Moottorin yritin irroittaa, mutta ei lähtenyt ilman väkivaltaa hiilien pistäessä joustavasti vastaan noin 5 mm liikkeellä. En keksinyt miten ne saisi vapautettua. Kommutaattori joka moottorin kotelon puoleisessa päässä tuli kuitenkin näkyviin, eikä uutta hävennyt. Mitään hiilipölymujua ei ollut putsattavaksi. Ainoa mahdollinen vikapaikka (pl ecu) ja selvästi huono design on nuo kuvassa ympyröidyt piirilevystä nousevat piikit joiden kautta virta moottorille kulkee siinä olevien jousikuormitteisten koskettimien kautta. Hieman kuin sulakekannassa. Mitään näkyvää hapettumaa niissäkään ei ollut, ilmeisesti pinnoite hyvin korroosion kestävä, mutta alue oli selvästi vedestä kostea. Niille tein crc contaktin putsauksen ja kevyesti näytin 2000 hiomapaperia ja sipaus akunnaparasvaa pintaan. Vanhojen silikonien putsaus saumoista, kuivaus kuumailmapuhaltimella ja uusilla liimoilla kasaan. Nyt on pyyhkimet toimineen moitteettomasti. Ennen remppaa alkoi jo pysähtyä ekalla pyyhkäisyllä, onneksi olin heti ensimmäisen stopin jälkeen lueskellut kokemuksia ja vaihtanut pesunesteen Voltera Prohon joka toimii kuin Rain-x tyyppiset pinnoitteet. Auttoi paljon ja toisaalta ko jaksolle ei sattunut pahoja räntäsateita tai jäätävää tihkua. Vikoja noissa voi olla varmaan monia ja kosteus helposti voi aiheuttaa noiden ecuihin ehkä pysyvämpääkin vikaa? Omassa tapauksessa kumpikin näytti mekaanisesti luotettavilta rakenteeltaan ja tuskin kulumalla hajoavat. Irrotuksesta/vaihdosta on hyviä videoita, eikä paha rasti ja samalla tulee tehtyä BSI-reset .


Liitteet:
IMG_20200202_142835~2.jpg
IMG_20200202_142835~2.jpg [ 73.95 KiB | Katsottu 3929 kertaa ]

Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 1 viesti ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: