Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
XM painevaraaja http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=30092 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | xs2jammu [ 09.02.2020 18:27 ] |
Viestin otsikko: | XM painevaraaja |
Mulla kun tuo V6:sen painevaraaja tihuttaa ja merkkaa paikkansa, niin vähän tutkin varastojani ja löysin yhden johon on stanssattu 588679 numerosarja. En ole vielä päässyt auton alle katsomaan mikä numerosarja siinä on, mutta yritin googlettaa ja löytää että onko sopiva ES9-koneen kylkeen. Service antaa varaosanumeroksi mun autoon 527418, joka on NFP, mutta sitten löytyy myös 527419 joka ei ole NFP. Osaako joku kertoa mitä eroa näissä on ja sen että sopiiko tuo jemmasta löytnyt autooni vai onko se edes niin tarkkaa minkä sinne laittaa. Pena |
Kirjoittaja: | hogander [ 09.02.2020 19:01 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM painevaraaja |
Itse kanssa Xantiani kanssa tätä selvittelin, kun kuvittelin tuon varaajanjalan tiivisteiden vaihdon olevan hankala homma. Ei ole. Vaihdat vaan ne tiivisteet sinne ja ei vuoda enää. Tuolta soveltaen: http://xantia007.free.fr/02_conj_disj_tuto.php |
Kirjoittaja: | olli__o [ 09.02.2020 20:25 ] | ||
Viestin otsikko: | Re: XM painevaraaja | ||
588679: vaikuttaisi että tässä olisi yksi putki enemmän (3) kuin 527418:ssa, mutta en löytänyt kuin piirroskuvan 527418:sta Xantiassa, vaikuttaisi olevan ääripäiden koneille: 527418: ES9J4 527419: XU5JP Tuon liitekuvan numerosarjasta alaviistoon oikealle oleva liitos on se kolmas.
|
Kirjoittaja: | xs2jammu [ 09.02.2020 21:03 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM painevaraaja |
hogander kirjoitti: Itse kanssa Xantiani kanssa tätä selvittelin, kun kuvittelin tuon varaajanjalan tiivisteiden vaihdon olevan hankala homma. Ei ole. Vaihdat vaan ne tiivisteet sinne ja ei vuoda enää. Tuolta soveltaen: http://xantia007.free.fr/02_conj_disj_tuto.php Juu se on tarkoitus, mutta ajattelin että olis oolut valmis kunnostettu osa heittää tilalle ja sitten kunnostaa tää mikä nyt on autossa kiinni. Siis saa tarjota myös ehjää tämmöistä V6:sen painevaraajaa. |
Kirjoittaja: | hogander [ 09.02.2020 22:28 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM painevaraaja |
xs2jammu kirjoitti: hogander kirjoitti: Itse kanssa Xantiani kanssa tätä selvittelin, kun kuvittelin tuon varaajanjalan tiivisteiden vaihdon olevan hankala homma. Ei ole. Vaihdat vaan ne tiivisteet sinne ja ei vuoda enää. Tuolta soveltaen: http://xantia007.free.fr/02_conj_disj_tuto.php Juu se on tarkoitus, mutta ajattelin että olis oolut valmis kunnostettu osa heittää tilalle ja sitten kunnostaa tää mikä nyt on autossa kiinni. Siis saa tarjota myös ehjää tämmöistä V6:sen painevaraajaa. Se on yllättävän helppo homma. Taitaa mennä enemmän aikaa sen osan irrottamiseen ja takaisin laittoon, kuin niiden tiivisteiden vaihtoon. Itse suunnittelin ihan samaa kesällä ja yritin sitä osaa ostaakin. Ei löytynyt, niin yhtenä päivän sen rykäisin. Ei kannata antaa noiden tihkuvien varaajien antaa sotkea pihaa. Vaihtaa vaan ne tiivisteet. |
Kirjoittaja: | xs2jammu [ 10.02.2020 21:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM painevaraaja |
Jep, tarttee vaan löytää ne o-renkaat ja kaiketi normi o-rengas kestää LHM-kylpyä. |
Kirjoittaja: | hogander [ 11.02.2020 08:00 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM painevaraaja |
xs2jammu kirjoitti: Jep, tarttee vaan löytää ne o-renkaat ja kaiketi normi o-rengas kestää LHM-kylpyä. Mä taisin tilata omani CX Basiksesta. Sattui olemaan muuta asiaa sinne niin nuo tilasin siinä kyljessä. Osien numerot löytyy tuolta samalta sivulta: http://xantia007.free.fr/02_conj_disj_fiche.php Silloin ymmärsin, että samat tiivisteet olisi noissa kaikissa. Olettaisin, että marmoritiskiltäkin löytyy. |
Kirjoittaja: | cxtb2 [ 11.02.2020 09:55 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM painevaraaja |
Tästä on jo jokunen vuosi aikaa, kun hain noita varaajarungon O-renkaita paikallisesta Citroen huollosta, ei tosin ollut hyllyssä, mutta tilaten paripäivää. samalla kun niitä Citroen Servicestä katteltiin, niin tuli ilmi, että he olivat vaihtaneet vuotavan varaajarungon asiakkaan autoon, he eivät noita korjaa, vaan laittavat uuden varaajarungon asiakkaalle. Sain sen romuihin heitetyn päädystävuotavan rungon ittelle... vaihdoin siihen nuo tiivisteet, ja sain hyvän varakamppeen. Muuta eroa en noiden välillä ole huomannut (GSA / CX / XM ZPJ / Xantia) kuin tuo paluuletkun lähdön suunta ja materiaali, wanhemmissa metallia, uudemmissa muovia, ja muovisissa tuo letkkulähtö on "herkkä" murtumaan juurestaan. |
Kirjoittaja: | cxtb2 [ 11.02.2020 15:48 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM painevaraaja |
Sen verran tuli keskusteltua livenä asiasta, etä ihan viimesissä XM:ssä ja Xantioissa olisi "paksumman" putken kierre eri. Varaajapallon paine on sama 62bar. noissa omissa, eli sen mukaan järjestelmäpainekkin sama. Painavemman moottorinversion jousituksen toimintahan on säädetty jousipallojen paineilla / vaimennusventtiileillä. Eri moottoreissa / vaihdelaatikoissa on painevaraajan paikka / asento eri, ja siitä johtuen letkulähtöjä eri suuntaan, silloin eri osanumerokin... |
Kirjoittaja: | olli__o [ 11.02.2020 17:10 ] | |||
Viestin otsikko: | Re: XM painevaraaja | |||
Tuo kierre liittynee siihen uuteen tiivistemalliin, mutta putkissa voi olla myös määräero, tuossa yhden ebay myyjän kuvauksesta ja kuvia: "ACCUMULATORPART NUMBER: 588679PLEASE CHECK CAREFULLY AS THERE ARE 2 TYPES, A 2 PIPE OR A 3 PIPE. THIS IS THE 3 PIPE TYPE.PLEASE STATE IF YOU HAVE A FINE THREAD OR A COARSE THREAD ON THE PIPE" Mutta mihin tuo kolmas menee/tulee, voisiko liittyä pumpun tyyppiin, eli onko erillinen piiri ohjaustehostimelle, mutta tuskin kuitenkaan silloin tarvittaisiin regulaattorissa mitään tietoa siitä? Paineakun (varaajan) esipaineesta riippumatta voisi olla silti eri järjestelmäpaineita tai virtauksia?
|
Kirjoittaja: | jasu [ 11.02.2020 17:44 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM painevaraaja |
Se kolmas putki liittyy ohjaustehostuksen virtausventtiiliin. Siitä virtaa nestettä ohjaustehostukselle, kun varaajapalloa ei varata, kaksilähtöisessä sama neste virtaa ohivuoto/paluupiiriin. Kolmelähtöisessä tuon liitännän kautta tulee vain pikku tupsahdus kun paineenvaraaja saavuttaa katkaisupaineen... |
Kirjoittaja: | xs2jammu [ 11.02.2020 21:39 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM painevaraaja |
No niin, löysin vielä toisenkin varaajan jemmasta ja se on tommoinen kolmelähtöinen. Enää kuuluu kysymys , että -99 mallisessa XM V6:ssa on kumpi ? Yritin nopeesti vilkasta konehuoneesta taskulampun valolla, mutta en saanut oikein tolkkua, pitäis päästä auton alta vilkaseen. Yritin myös tilata sen 27mm x 2,7mm o-renkaan, mutta meidän tavarantoimittaja ei ihan tarkkaa sellaista pystynyt toimittamaan. No tilasin kaks jotka heittää muutaman kymmenyksen NBR 90 o-renkaita, katotaan miten käy. |
Kirjoittaja: | Akseli [ 11.02.2020 22:57 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM painevaraaja |
2 putkea lähtee tuossa. Minulta löytyisi yksi XM V6 ES9 mallin varaaja, johon on vaihdettu vastikää molemmat isot o-renkaat, mutten millään viitsisi luopua siitä, kun haluan pitää omaan käyttöön varalla. |
Kirjoittaja: | vtsbx [ 11.02.2020 23:02 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM painevaraaja |
Mitään enää asiasta muista saatikka XMstä tiedä mutta onko noilla jotain tekoa tosiaan pumpun mallin kanssa? Siis bx mallinen kaikki samasta vs xantian jossa oma mäntä/piiri tehostimelle? Onko siis Xm pumput kumpaa sukua vai molempia? |
Kirjoittaja: | laakeri [ 12.02.2020 00:18 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM painevaraaja |
vtsbx kirjoitti: Mitään enää asiasta muista saatikka XMstä tiedä mutta onko noilla jotain tekoa tosiaan pumpun mallin kanssa? Siis bx mallinen kaikki samasta vs xantian jossa oma mäntä/piiri tehostimelle? Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta väittäisin molempia malleja olleen sekä XM:issä että Xantioissa. Alkupään vajoamisenestottomissa Xantioissa lienee ollut "perinteistä" mallia.
Onko siis Xm pumput kumpaa sukua vai molempia? |
Kirjoittaja: | xs2jammu [ 12.02.2020 16:22 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM painevaraaja |
Akseli kirjoitti: 2 putkea lähtee tuossa. Minulta löytyisi yksi XM V6 ES9 mallin varaaja, johon on vaihdettu vastikää molemmat isot o-renkaat, mutten millään viitsisi luopua siitä, kun haluan pitää omaan käyttöön varalla. Joo, pidä jemmassa. Nyt kun mulla on noi molemmat versiot jemmassa jo, niin kunnostan ton 2-putkisen valmiiksi ja vaihdan sen autoon. Pakko ottaa vaan pieni aikalisä ropaamisessa, jun toi oikean käden peukalon nivelrikko häiritsee hommia. No kerkeenpä saamaan kaikki tarvittavat tilkkeet kasaan. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |