Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

1,6 TU-moottori 8v lämpöongelma
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=30143
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  SamiT [ 25.02.2020 15:17 ]
Viestin otsikko:  1,6 TU-moottori 8v lämpöongelma

Tuommoinen TU kone 1,6 litran bensa vm. 96 tutkittavana kun lämmöt karkaa ylös. Tähän mennessä vaihdettu termostaatti ja puhdistettu jäähdytysjärjestelmä kun epäilin jäähdyttimen tukkoisuutta kun oli aika kurat vanhat jäähdytysnesteet sisällä, ja täytön yhteydessä ilmattu järjestelmä sen seitsemän kertaa ilman vaikutusta lämpöongelmaan. Termostaatti aukeaa kunnolla mutta silti kone on kuuma, n. 100-102astetta infrapunamittarilla kannesta ja termostaattikotelosta. Hyttiin tulee pahuksen kuumaa lämppäristä kun kerran kone on oikeasti kuuma. Termostaatin kotelon kun avaa kuumana niin termostaatti on lähes sentin auki eli kunnossa. Seuraavaksi epäilen vesipumppua mutta onko näistä koskaan kellään hajonnut vesipumppu niin että ei pumppaa mutta ei vuoda? Kannentiivisteen vuodon merkkejä ei ole havaittu, 117tkm ajettu entinen eläkeläisrouvan auto kyseessä.

Kirjoittaja:  Hessu [ 25.02.2020 15:27 ]
Viestin otsikko:  Re: 1,6 TU-moottori 8v lämpöongelma

Olen 16-tappisesta Tu:sta joskus purkanut peltisiipisen vesipumpun, jonka kuudesta siivestä neljä oli murtunut pois. Tämän jälkeen olen pyrkinyt hankkimaan vain valetulla juoksupyörällä varustettuja pumppuja.

Kirjoittaja:  SamiT [ 25.02.2020 15:36 ]
Viestin otsikko:  Re: 1,6 TU-moottori 8v lämpöongelma

Hyvä tieto. Avaan pumpun huomenna ja raportoin löydökset.

Kirjoittaja:  Northstar [ 25.02.2020 19:46 ]
Viestin otsikko:  Re: 1,6 TU-moottori 8v lämpöongelma

SamiT kirjoitti:
Tuommoinen TU kone 1,6 litran bensa vm. 96 tutkittavana kun lämmöt karkaa ylös. Tähän mennessä vaihdettu termostaatti ja puhdistettu jäähdytysjärjestelmä kun epäilin jäähdyttimen tukkoisuutta kun oli aika kurat vanhat jäähdytysnesteet sisällä, ja täytön yhteydessä ilmattu järjestelmä sen seitsemän kertaa ilman vaikutusta lämpöongelmaan. Termostaatti aukeaa kunnolla mutta silti kone on kuuma, n. 100-102astetta infrapunamittarilla kannesta ja termostaattikotelosta. Hyttiin tulee pahuksen kuumaa lämppäristä kun kerran kone on oikeasti kuuma. Termostaatin kotelon kun avaa kuumana niin termostaatti on lähes sentin auki eli kunnossa. Seuraavaksi epäilen vesipumppua mutta onko näistä koskaan kellään hajonnut vesipumppu niin että ei pumppaa mutta ei vuoda? Kannentiivisteen vuodon merkkejä ei ole havaittu, 117tkm ajettu entinen eläkeläisrouvan auto kyseessä.

Joissakin vesipumpuissa muovinen siipipyörä..Irtoaa akselista..

Kirjoittaja:  laakeri [ 26.02.2020 14:14 ]
Viestin otsikko:  Re: 1,6 TU-moottori 8v lämpöongelma

Syylärin lämpötilahan kertoo jonkin verran siitä, kiertääkö vesi vai ei.

Kirjoittaja:  jk_single [ 26.02.2020 17:09 ]
Viestin otsikko:  Re: 1,6 TU-moottori 8v lämpöongelma

Kiertäisikö vesi lämmitysjärjestelmässä kovin hyvin jos pumppu on huono? Luulisi että jos pistää flektin täysille, vaikka ulkona pakkasilla niin letkuista ja ilmasta pystyisi arvioimaan kiertääkö. Moottori jäähtyisi kyllä aika hyvin jos kiertää jotenkin.

Voisihan vaikka vesiletkulla simuloida vesikiertoa lämmönvaihtimissa.

Kirjoittaja:  jukkanen [ 29.02.2020 11:56 ]
Viestin otsikko:  Re: 1,6 TU-moottori 8v lämpöongelma

Lähteekö jäähdyttimen flekti/flektit oikeaan aikaan pyörimään?
Näyttääkö kojelaudan mittari osapuilleen samoja lukemia vai liioitteleeko?
Onko tuosta lämmöstä ollut jotain ongelmaa, nouseeko lämpö ajossa korkeammalle?

Oma nuoriso ajelee samantapaisella (306/1.6/96), joka lämpenee todella nopeasti, mikä on loistava juttu lämmityslaitteen kannalta. Mittaristo vielä liioittelee mikä korostaa tunnelmaa, vähän huoletuttaa jos ei tiedä että liioittelee. Mitään haittaa tästä ei kuitenkaan ole ollut, paitsi muutama vuosi sitten kun yksi lainaaja alkoi tehdä lumitöitä auton lämmetessä tyhjäkäynnillä ja luuli että ranskalaisen auton kestää kauan lämmetä. Silloin flekti ei sitten lähtenytkään pyörimään vaan lämmöt nousivat sen verran että suihkutti jo nesteitä ulkoilmaan. Onneksi ei kuitenkaan keittänyt kunnolla eikä mitään vaurioita ole havaittu. Syyksi flektin pyörimättömyydelle totesin silloin huonon kontaktin liittimessä. Taitaa olla kolme vuotta siitä eikä ongelmia ole enää ollut kontaktin putsauksen ja suojauksen jälkeen.

Kirjoittaja:  SamiT [ 29.02.2020 20:25 ]
Viestin otsikko:  Re: 1,6 TU-moottori 8v lämpöongelma

Flekti ei lähde päälle, syytä ei ole selvitetty, mutta moottori on oikeasti kuuma IR-mittarilla mitattuna. Jäähdytin kuumenee pikku hiljaa laidasta laitaan mutta kiero hidas. En ole ehtinyt muilta hommilta auton kimppuun mutta kurkkaan vesipumpunkin hrti kun aikaa löytyy.

Kirjoittaja:  laakeri [ 29.02.2020 20:31 ]
Viestin otsikko:  Re: 1,6 TU-moottori 8v lämpöongelma

SamiT kirjoitti:
Flekti ei lähde päälle, syytä ei ole selvitetty
Kulkineesta riippuen flektiä ohjaava anturi/kytkin voi olla jäähdyttimessä ja jos jäähdytin lämpenee hitaasti, ei flektin käynnistymislämpöä ehkä saavuteta. Jos kerran hitaasti kiertää, niin sitä pumppuahan on hyvä ensimmäiseksi tutkia.

Kirjoittaja:  SamiT [ 29.02.2020 20:50 ]
Viestin otsikko:  Re: 1,6 TU-moottori 8v lämpöongelma

laakeri kirjoitti:
SamiT kirjoitti:
Flekti ei lähde päälle, syytä ei ole selvitetty
Kulkineesta riippuen flektiä ohjaava anturi/kytkin voi olla jäähdyttimessä ja jos jäähdytin lämpenee hitaasti, ei flektin käynnistymislämpöä ehkä saavuteta. Jos kerran hitaasti kiertää, niin sitä pumppuahan on hyvä ensimmäiseksi tutkia.


Juuri noin käy, syylärin päädyssä olevan anturin kohdalta pintalämpö vain n. 70 astetta. Lämpö leviää hitaasti syylärissä ja auto kuumenee ajossa sitä enemmän mitä enemmän moottoria kuormittaa, moottoritieajosaa syttyy lämmön varoitusvalokin.

Kirjoittaja:  SamiT [ 02.03.2020 11:17 ]
Viestin otsikko:  Re: 1,6 TU-moottori 8v lämpöongelma

Vesipumppu irti ja näyttää oikein hyväkuntoiselta vaikka peltisiipipumppu onkin. Siivet tallella kaikki 6kpl ja pumppu timmi sekä siipipyörä tiukasti kiinni akselilla kuten vähän ajetun pumpun kuuluukin olla. Mikähän tätä vaivaa, voiko kuitenkin liittyä jotenkin kannentiivisteeseen? Ei kyllä mitään vuodon merkkejä ole havaittavissa.

Kirjoittaja:  jts88 [ 02.03.2020 13:29 ]
Viestin otsikko:  Re: 1,6 TU-moottori 8v lämpöongelma

Syyläristä letkut irti ja katot kuinka sen läpi virtaa nesteet, kyllä tuon ikäsessä autossa voi olla sitä tukkivaa moskaa vielä vaikka kuinka paljo vaikka kertaalleen järjestelmä jo huuhdeltu. Omassa vuotta vanhemmassa syyläristä tuli jotain outoja murusia vaikka pari kertaa jo oli huuhdeltu järjestelmä.. kerääkö painetta järjestelmään?

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 02.03.2020 13:44 ]
Viestin otsikko:  Re: 1,6 TU-moottori 8v lämpöongelma

Veikkauksia:
-Jäähdyttimen puhallin, senhän PITÄÄ lähteä pyörimään, kun lämpö nousee yli 90C. Miksi ei pyöri, selvitettävä.
-Onko laitettu paikka-aineita jäähdytysjärjestelmään, liian monta annosta? Hyytelöä tukkimassa kiertoa?
-Onko paisuntasäiliö jäähdyttimen päätytukissa? Jos on, niin onko järjestelmä ilmattu kunnolla? Pienikin vuoto jossain, niin jäähdytin on usein vain puolillaan nestettä.
-Onko lämpötila-anturit kunnossa?

Kirjoittaja:  laakeri [ 02.03.2020 23:51 ]
Viestin otsikko:  Re: 1,6 TU-moottori 8v lämpöongelma

XM-Hannu kirjoitti:
Veikkauksia:
-Jäähdyttimen puhallin, senhän PITÄÄ lähteä pyörimään, kun lämpö nousee yli 90C. Miksi ei pyöri, selvitettävä.
Ei pidä, jos ohjaus on syyläristä eikä moottorista. Osassa autoja on tehty noin.

Tukkoisuutta tai ilmaa jossain voisi kyllä veikata. Lämpökamerasta voisi kenties olla hieman iloa etsinnöissä?

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 03.03.2020 00:13 ]
Viestin otsikko:  Re: 1,6 TU-moottori 8v lämpöongelma

OK. Korjataan lause seuraavaan muotoon:
-Jäähdyttimen puhallin, senhän PITÄÄ lähteä pyörimään, kun lämpö nousee korkeaksi. Miksi ei pyöri, selvitettävä.

Kirjoittaja:  SamiT [ 03.03.2020 20:28 ]
Viestin otsikko:  Re: 1,6 TU-moottori 8v lämpöongelma

On tämä kyllä outo tapaus kun lämmöt vaan nousee mitä kovempaa ajaa, yleensä parin asteen lämpötilassa moottori jäähtyy hetkessä kun lähtee liikkeelle, tällä pääsee 5 km ja ollaan kiehunnan rajalla 100km/h vauhdissa. 60 vauhtia kestää ajaa pitkäänkin mutta silti 100 astetta saavutetaan. Täytyy kai alkaa epäillä jo uuttakin termostaattia, vaikka oireet olivat samat vanhallakin. Syyläri huuhdoin irroitettuna ja ei vaikutusta vaikka vesi solisee kennoston läpi kuin tyhjää. Termostaatti oli kyllä paljon auki kun avasin termostaattikopan kun auton lämpömittari ja IR-mittari näyttivät molemmat koneen lämmöksi 100 astetta. Lämmityslaitteesta tulee todella kuumaa ilmaa sisään.

Kirjoittaja:  IJN [ 03.03.2020 22:05 ]
Viestin otsikko:  Re: 1,6 TU-moottori 8v lämpöongelma

Sitten on oltava jotain tukkoa jäähdyttimen kierron letkuissa/kanavissa? Tai reilusti ilmaa. Joku ilmaruuvi jäänyt avaamatta?

Kirjoittaja:  Kaapelimies [ 04.03.2020 00:43 ]
Viestin otsikko:  Re: 1,6 TU-moottori 8v lämpöongelma

Kulkeeko ihan normaalin pirteästi (niinkuin ko. koneella vaan voi)? Eli ottaa kiltisti huippunopeuden ja kiihtyy? Jos ei niin voisi epäillä että käy laihalla ja/tai katti tukossa?

Kirjoittaja:  laakeri [ 04.03.2020 10:17 ]
Viestin otsikko:  Re: 1,6 TU-moottori 8v lämpöongelma

SamiT kirjoitti:
Täytyy kai alkaa epäillä jo uuttakin termostaattia, vaikka oireet olivat samat vanhallakin.
Termostaatin avautumisen voi todeta vaikka letkusta tunnustelemalla tai sitten lämpömittarilla. Käytä kuitenkin sen IR:n sijaan kosketuslämpömittaria tai muista säätää emissiivisyyskerroin oikein, kun toisella puolella termostaattia on varmaankin kirkas metalli ja toisella puolella mattamusta kumi.

Kirjoittaja:  jukkanen [ 04.03.2020 11:22 ]
Viestin otsikko:  Re: 1,6 TU-moottori 8v lämpöongelma

Kun nyt tuon verran on jo tutkittu, kokeilisin kyllä seuraavana lähteekö flekti pyörimään jos sen kytkemään tarkoitetun lämpökytkimen oikosulkee. Omassa tapauksessani, josta mainitsin, ehdin jo ostaa termostaatin ja lämpökytkimen, ja ihan turhaan kun vika oli vain flektin moottorille menevän liittimen kontakteissa.

Kirjoittaja:  IJN [ 04.03.2020 14:55 ]
Viestin otsikko:  Re: 1,6 TU-moottori 8v lämpöongelma

Jos on keula täynnä viimasuojia niin flektiä tarvitsee maantielläkin, mutta muuten pitäisi nollakelillä jäähtyä pelkästä ajoviimasta tarpeeksi ellei ole iso kärry vedettävänä.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 04.03.2020 15:19 ]
Viestin otsikko:  Re: 1,6 TU-moottori 8v lämpöongelma

eikä TU moottori tarvii keulapeitteitä muutenkaan

Kirjoittaja:  SamiT [ 04.03.2020 20:52 ]
Viestin otsikko:  Re: 1,6 TU-moottori 8v lämpöongelma

IJN kirjoitti:
Sitten on oltava jotain tukkoa jäähdyttimen kierron letkuissa/kanavissa? Tai reilusti ilmaa. Joku ilmaruuvi jäänyt avaamatta?


Onko muita ilmaruuveja kuin lämmityslaitteen letkussa, termostattikopassa ja jäähdyttimen päällä flektin anturin yläpuolella? Sikäli outoa kun meillä on omassa käytössä ollut usempia yksilöitä TU 8v 1,6 moottoreita ja ne on aina ilmautuneet kerralla. 405:n Pösön 1,6 monipisteruiskun ilmaaminen taas oli aina oma taiteenlajinsa jakorempan jälkeen kun järjestelmä oli tyhjänä.

Kirjoittaja:  jaakkovaakko [ 05.03.2020 07:45 ]
Viestin otsikko:  Re: 1,6 TU-moottori 8v lämpöongelma

Ei ole muita ilmausruuveja, mutta jäähdyttimenkorkin tilalla pitää olla joku tötterö esim muovipullo josta pohja on leikattu irti. Nesteen pinta pitää saada ylemmäs ilmattaessa.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/