Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 24 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Hylky kytkimestä
ViestiLähetetty: 18.03.2020 16:50 

Viestit: 388
Paikkakunta: Tuusula
Eilen katsataja sanoi että kytkin on ihan loppu ja auto hylätään. Sanoi että se voi jäädä kiinni tai sitten ei pidä ollenkaan. En oikein ymmärrä kun vaijeria ei ole tarvimmut säätää koskaan ja poljin ottaa samassa asennossa kuin aikojen alussa ja minusta se toimii normaalisti. Lisäksi olen viimeaikoina kuskannut sillä ylipainavia peräkärryllisiä polttopuita mökiltä satoja kilometrejä enkä ole huomannut toiminnassa mitään vikaa. Oliskohan niin että stefa vauhtipyörän takana on tihkunut ja sillä oli omat kujeet saada se luistamaan. Suositteli kaveriaan koejaamaan sen. 500e lienee aika normaali hinta jonka se vaatii.
Lisäksi auto on melkein uusi, ZX 1.4 vm -96 ja 180k km


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hylky kytkimestä
ViestiLähetetty: 18.03.2020 17:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 6923
Paikkakunta: Taipalsaari
Roplaaja kirjoitti:
En oikein ymmärrä kun vaijeria ei ole tarvimmut säätää koskaan ja poljin ottaa samassa asennossa kuin aikojen alussa ja minusta se toimii normaalisti.
Ei metelöi eikä ole yhtään raskaampi käyttää kuin ennen? XU-koneista menee ajan saatossa painelaakeri asetelmasta läpi, mutta sen kyllä tuntee tai kuulee yleensä etukäteen. TU-koneisista on sen verran vähän kokemusta, etten niistä varmaksi sano. Sitten kun tuo tuho tapahtuu, niin kytkin jää toki pitävään tilaan.
Roplaaja kirjoitti:
Lisäksi olen viimeaikoina kuskannut sillä ylipainavia peräkärryllisiä polttopuita mökiltä satoja kilometrejä enkä ole huomannut toiminnassa mitään vikaa. Oliskohan niin että stefa vauhtipyörän takana on tihkunut ja sillä oli omat kujeet saada se luistamaan.
1.4 ZX tuskin ihan mahdottoman ylipainavaa kärryllistä jaksaa vetää. Toisenmerkkinen 120 kW 1.8 bensaturbokin alkoi tuntua jo melkoisen laiskalta kun oli yli 1,5 tonnia perässä :roll: . Mutta jos ei täydellä sallitulla (1000 kg:ko se tuossa on?) ylämäkeen lähtiessä kytkin luista, niin kyllä se sitten riittävästi pitää.
Roplaaja kirjoitti:
500e lienee aika normaali hinta jonka se vaatii.
Lisäksi auto on melkein uusi, ZX 1.4 vm -96 ja 180k km
Kytkinpaketti lienee 50-100 €, liukuholkki 5-10 €, vetoakselien stefat muutaman kympin, kampuran takapään stefa pari kymppiä ja laatikkoöljyt pari kymppiä. Yhteensä siis ehkä 150 €. Halvalla etsien ja/tai suhteilla voinee satasella päästä? Ja kulkine kun on tuommoinen, niin ei kannattane muuten kuin itse laittelemalla tehdä, joten työhinta-arvio sen mitä omalle ajalleen laskee. Lootahan tuostakin taisi lähteä aika helposti pois.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hylky kytkimestä
ViestiLähetetty: 18.03.2020 19:36 

Viestit: 388
Paikkakunta: Tuusula
Ei tolla rimpulalla saisi vetää jarrutonta perävaunua kuin 535 kiloon asti. Kun kärry painaa noin puolet siitä niin ylipainoa tulee aina mutta jos liikaa niin autoa ei saa pysähtymään liikenteessä. En ole koskaan irrottanut vaihdelaatikkoa pihalla ja nyt vielä vaikeampaa kun ikäloppuna pitäisi olla kotikaranteenissa. Apulaista se varmaan tarvisi että onnistuisi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hylky kytkimestä
ViestiLähetetty: 18.03.2020 21:33 

Viestit: 146
Paikkakunta: Hämeenlinna
Kytkytin pitäsi omaankin vaihtaa, laatikon vaihtais samalla jos ois mistä vaihtaa.. Parkkipaikalla ähräämistähän se ois kun ei tallia ole. Sitten vielä se että kokemusta ei moisesta hommasta ole pätkääkään mutta eikai se mahdoton jopi luulis olevan? :?



ZX Break 1.8, Chrysler Sebring 2.4
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hylky kytkimestä
ViestiLähetetty: 18.03.2020 22:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 6923
Paikkakunta: Taipalsaari
Roplaaja kirjoitti:
Ei tolla rimpulalla saisi vetää jarrutonta perävaunua kuin 535 kiloon asti.
Kieltämättä ZX 1.4:n jarrut hirvittivät ilman kärryäkin. Itse en kyllä moisella raaskisi jarrutonta hinata.
Roplaaja kirjoitti:
En ole koskaan irrottanut vaihdelaatikkoa pihalla ja nyt vielä vaikeampaa kun ikäloppuna pitäisi olla kotikaranteenissa. Apulaista se varmaan tarvisi että onnistuisi.
Apulainen voi toimia juttuseurana toki ja varsinaisen lootan nostelun aikana varmaankin saa hieman avitettua.
jts88 kirjoitti:
Kytkytin pitäsi omaankin vaihtaa, laatikon vaihtais samalla jos ois mistä vaihtaa.. Parkkipaikalla ähräämistähän se ois kun ei tallia ole. Sitten vielä se että kokemusta ei moisesta hommasta ole pätkääkään mutta eikai se mahdoton jopi luulis olevan? :?
Vanha pois ja uusi tilalle... No ei vaan, pääpiirteittäin taitaa menee näin (jos edelleen ZX 1.4:stä puhutaan, pätee pitkälti toki muihinkin):
- Vetarien mutterit löysälle
- Keula ilmaan
- Lootaöljyt pois
- Vetarien mutterit ja esim. alapallot auki ja painetaan vetarien päät pois navoista
- Pitkän vetarin tukilaakerin pitimet auki
- Vetarit pois
- Imuilmaletkusto ja muut tarpeelliset/tarpeettomat romppeet lootan päältä pois
- Pakkivaloanturin piuha irti
- Kytkinvaijeri irti
- Nopeusmittarin vaijeri irti
- Vaihdevivusto irti
- Koneen alle tuki
- Loota irti ja pois
- Paineasetelma irti vauhtipyörästä ja levy+asetelma pois, samoin painelaakeri
- Vauhtipyörä irti kampurasta
- Vanha kampuran takapään stefa pois, esim. muutama ruuvi siihen kääntämällä ja niistä vetämällä
- Kampuran stefan paikan siivous ja uusi stefa paikoilleen
- Perän/vetarien stefojen vaihto
- Tarvittaessa painelaakerin liukuholkin vaihto
- Vauhtipyörä kiinni kampuraan
- Asetelma ja levy hollilleen
- Levyn keskitys huolellisesti ja sitten asetelman tiukkaus
- Painelaakeri paikoilleen
- Loota paikoilleen ja kiinni ja siitä eteenpäin muutenkin kasaus käänteisessä järjestyksessä...

Helppo homma siis. Toivottavasti meni sinnepäin eikä ihan mahdottomia unohtunut. Kyllä sen tehdessä huomaa, mitä tarvitsee tehdä. Ensimmäisiä itse tekemiäni autoremppoja taisikin olla kytkimen vaihto... ja oli paljon hankalammasta kohteesta - japsikeksinnöstä.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hylky kytkimestä
ViestiLähetetty: 19.03.2020 11:23 

Viestit: 146
Paikkakunta: Hämeenlinna
Sama auto mutta 1.8 koneella. Tubesta kattelin 306 lootan irrotuksen ja jotakuinki kuvailemallasi tavalla homma hoitui, ei vaikuta ylivoimasen hankalalta. Ainahan purkaminen on helppoa mutta se kasaaminen on ollut vähän niin ja näin :lol: Pääsis vaan työt alottaa niin raskis osat ostaa



ZX Break 1.8, Chrysler Sebring 2.4
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hylky kytkimestä
ViestiLähetetty: 19.03.2020 13:28 

Viestit: 335
Vaihdelaatikon ja moottorin yhteen sovittamisen kiinni autossa olen itse huomannut vaikeaksi noin kenttäolosuhteissa. Vaikka asetelma olisi keskitetty oikein niin eivät ne ihan heittämällä mene yhteen kun kytkinakselin ja levyn välinen sovite on aika tiukka. Niiden yhteen nitkuttaminen ei ole helppoa jos raskasta vaihdelaatikkoa ei saa mihinkään roikkumaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hylky kytkimestä
ViestiLähetetty: 19.03.2020 15:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 6923
Paikkakunta: Taipalsaari
jts88 kirjoitti:
Sama auto mutta 1.8 koneella. Tubesta kattelin 306 lootan irrotuksen ja jotakuinki kuvailemallasi tavalla homma hoitui, ei vaikuta ylivoimasen hankalalta. Ainahan purkaminen on helppoa mutta se kasaaminen on ollut vähän niin ja näin :lol:
Mie olen sekä 1.8 8V että 16V XU:Sta kytkimen vaihtanut. Helppo homma ainakin Xantian keulilla, ei hätää.
Säxä77 kirjoitti:
Vaihdelaatikon ja moottorin yhteen sovittamisen kiinni autossa olen itse huomannut vaikeaksi noin kenttäolosuhteissa. Vaikka asetelma olisi keskitetty oikein niin eivät ne ihan heittämällä mene yhteen kun kytkinakselin ja levyn välinen sovite on aika tiukka. Niiden yhteen nitkuttaminen ei ole helppoa jos raskasta vaihdelaatikkoa ei saa mihinkään roikkumaan.
Tämä on tullut vastaan yhdessä japsissa, mutta Citikoissa on kyllä saanut aina laatikon melko kiltisti sopimaan. Kun on näin jykevää tekoa oleva kaveri (=63 kg), niin jaksaa nostaa huoletta. Muutaman kokeilun ja kirosanan on toki voinut vaatia. Ja on hyvä muistaa naksauttaa vaihde vapaalle toki, ennen kuin alkaa yrittää :roll:



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hylky kytkimestä
ViestiLähetetty: 19.03.2020 18:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1849
Paikkakunta: Päijät-Häme
laakeri kirjoitti:
Muutaman kokeilun ja kirosanan on toki voinut vaatia. Ja on hyvä muistaa naksauttaa vaihde vapaalle toki, ennen kuin alkaa yrittää :roll:

Mä taas onnistun paremmin kun pykälä on sisällä, eikä lootan akseli pyöri mukana kun pyörittelee sitä laatikkoa siinä polvien päällä. Tyylejä on monia..



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hylky kytkimestä
ViestiLähetetty: 19.03.2020 19:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2562

Profiili ICQ
Joo ei toi lootan paikoilleen laitto kummonen operaatio ole kenttäoloissakaan. Itsellä nyt operaatio puolessa välissä menossa ( osat jossain päin tulossa :lol: )
Purkuun meni 3 tuntia, tämä sisälsi suihkussa käynnin ja kauppareissun, sekä muutaman puuttuneen työkalun noutamisen. :mrgreen:



Citroen C4 Cactus '16
Citroen BERLINGO '14
Citroen C15d '95
Citroen AX Maxi '93
Citroen C15e '91
Citroen AX 1.1 '88
Citroen Visa Gti '85
Citroen Visa 14(GT) '85
Citroen Visa 11re '84
Citroen GS Special 1.0 '76
Citroen Dyane '75
Citroen Ami 8 '72
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hylky kytkimestä
ViestiLähetetty: 19.03.2020 21:35 

Viestit: 608
Jonkinlainen roikuttava tuenta laatikolle on hyvä olla, yksin ja ylityöikäisenä tehdessä helpottaa todella paljon.
Vaikka siirreltävästä tamppaustelineestä ja putkesta/lankusta ja ketjutaljasta. Jos tamppaustelinettäkään ei ole niin kannattaa ostaa :D
Reilu 20v sitten tein vartavasten kaksi n.2m korkeaa A-pukkia ja lankku ylös niiden väliin kulmatuettuna, purettava ja kasattava malli. Lattarautainen nostopiste liikkuu nylonpyörän varassa poikkilankun päällä. On ollut monessa paikassa hyvä apu, onneksi tuli tehtyä painekyllästetystä että vieläkin toimii.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hylky kytkimestä
ViestiLähetetty: 19.03.2020 22:56 

Viestit: 4466
Paikkakunta: Paimio
Joskus BX-toosaa varten tein pieneen hallitunkin "tatin" tilalle ripustinraudan, jolla sai toosan kivasti työnnettyä paikalleen. Sama rauta sopinee Xantiaankin. Rauta ehkä tallessa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hylky kytkimestä
ViestiLähetetty: 20.03.2020 11:31 

Viestit: 388
Paikkakunta: Tuusula
Kiitoksia hyvistä vinkeistä. Intoa olisi yrittää mutta kun toi korona on laittanut tälläiset vanhat ukkelit karanteeniin niin tämä keikka taitaa jaadä sivuun. Osaako kukaan arvioida paljonko toi vaihdemurikka painaa? XM kulkimeen yritän vaihtaa itse kun voi tulla eteen seuraavaksi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hylky kytkimestä
ViestiLähetetty: 20.03.2020 15:18 

Viestit: 608
Mutta, toimiiko kytkin ja poljin oikein myös nyt katsastuksen jälkeen? Laatikon irrotukseen ja ehjän korjaamiseen ei kannata ryhtyä jos vaikka katsurilla on poljin pantannut kumimaton reunaan tms :shock:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hylky kytkimestä
ViestiLähetetty: 20.03.2020 16:36 

Viestit: 388
Paikkakunta: Tuusula
Ajelin tänään viimeksi ZX joka pitäisi olla kytkinvikainen. Minusta se kytkin toimii hienosti. Kytkin toimii napakammin kuin meidän kesäauto XM. Koska sitä ei ole tarvinnut säätää ja poljin on samassa asennossa kuin 100k kilsoja aikaisemmin, jolloin ostin sen, ei sen pitäisi olla loppuunkulunut. Öljyä on kuitenkin jostain valunut, startin pääkin on öljyinen. Minusta ainoa vaihtoehto on että sinne on päässyt öljyä ja karsuri on saanut sen jossain tilanteessa luistamaan. Eihän minulla ole vaihtoehtoa kun paperissa lukee isoilla kirjaimilla että HYLÄTTY, kytkin risa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hylky kytkimestä
ViestiLähetetty: 20.03.2020 16:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4544
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
meehän takaisin samaan paikkaan , ja vaadi leimaajaa tutkimaan mikä siinä hänen mielestään on vialla . kato samalla herran nimi ja varmista pätevyys trafin kautta , myös sinne voit tehdä valituksen ammattitaidottomasta toiminnasta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hylky kytkimestä
ViestiLähetetty: 20.03.2020 19:41 

Viestit: 3888
Kuulostaa kummalliselta - ainoa mikä tulee mieleen on vaijerin automaattisäädön temppuilu, minulla yhdessä xsarassa jäi joskus poljin pohjaan liikennevaloissa, nosto varpaalla palautti toiminnan muutamaksi tuhanneksi kilometriksi. En tiedä onko tuossa vaijerissa automaattisäätö, voisi olla, jos ei kerran ole tarvinnut säätää? En ole kyllä myöskään tosin ikinä kuullut minkään auton tulleen katsastuksessa hylätyksi kytkimen takia?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hylky kytkimestä
ViestiLähetetty: 20.03.2020 19:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1849
Paikkakunta: Päijät-Häme
Tai sitten käy uusintanäytillä naapurikonttorilla ja sano rehellisesti ettet tehnyt mitään (kun leima on paperissa). Saa siitä ainakin naapurikonttori puheenaiheen kahvipöytäänsä :lol: . Ehjää en alkaisi korjaamaan.



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hylky kytkimestä
ViestiLähetetty: 20.03.2020 19:59 

Viestit: 608
Tarkastuslistan koeajokohdassa E8 jos todetaan että ”Kytkin luistaa tai ravistaa voimakkaasti”, katsastuksen tulos merkitään hylätyksi.
Jos se on luistanut tai ravistanut öljyn takia niin näin on käynyt. Dynamometrilla venkoilussa on voinut kytkimeen lurahtaa joku koloon kertynyt lisäannos öljyä. Kytkinrempalla se ei toimi kuin puoli päivää ellei öljyvuotoa tuki. Hyvä uutinen, koska jos öljyä on startin päälläkin, ei vuodon tukkiminen voi vaatia kovin isoa purkamista eikä kalliita osia.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hylky kytkimestä
ViestiLähetetty: 20.03.2020 22:56 

Viestit: 388
Paikkakunta: Tuusula
Hain sen lapun esiin ja kohdassa 6 sanotaan että hylätty, 6.1.7 Voimansiirto. Kytkin luistaa. 7 hylätty
Eiks tässä olisi todennäköisin että vauhtipyörän takana stefa falskaa. On se silloin vaan purettava ja samalla uudet kalut sisään. Tuon ikäinen auto sitikkana tihkuu joka puolelta hiukan öljyä, riittävästi että katsastukseen mennessä on pilattava pari vanhaa t-paitaa tai kalsaria ja pyyhittävä koko mylly ettei tule valituksia. Vuoto on kuitenkin niin pientä että öljyä ei tarvi lisätä vaihtojen välillä, menee kyllä minimirajalle. Venttillikoppa ei vuoda, öljypohja voisi tihkua hiukan mutta ei sen pitäisi pomppia kytkimeen sieltä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hylky kytkimestä
ViestiLähetetty: 20.03.2020 23:25 

Viestit: 3888
Tuo luistaminen pitäisi olla aika helppo todeta, suurimman vääntömomentin kierroksilla (aloittaa tietysti alempaa) isolla vaiheella (4?) kiihdyttää täyskaasulla jyrkähköä mäkeä ylös, jos silloin luistaa, niin on vikaa. Todennäköisesti tuo todettu kun yritetty lähteä jarrudynamometrin kuopasta, mutta jos olisi reilusti luistanut, niin luulisi tulevan melkoisen paha hajukin öljyisestä kytkimestä? Voihan olla vaikka erehtynytkin siitä kummat luistaa renkaat (jos märkä keli) vai kytkin (ei olisi ehkä ensimmäinen, toisinpäinkin erehtymisiäkin sattuu, youtubesta löytyy jenkkejä jotka luulevat polttavansa kumia, mutta polttavatkin kytkintä https://www.youtube.com/watch?v=oebzAIZEfxQ).

Voisi myös kokeilla pääseekö kytkimellä jonkun reunakorokkeen päälle (renkaat kiinni kivessä ja ilman alkuvauhtia tai heijaamista)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hylky kytkimestä
ViestiLähetetty: 21.03.2020 10:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 6923
Paikkakunta: Taipalsaari
Roplaaja kirjoitti:
Eiks tässä olisi todennäköisin että vauhtipyörän takana stefa falskaa. On se silloin vaan purettava ja samalla uudet kalut sisään. Tuon ikäinen auto sitikkana tihkuu joka puolelta hiukan öljyä, riittävästi että katsastukseen mennessä on pilattava pari vanhaa t-paitaa tai kalsaria ja pyyhittävä koko mylly ettei tule valituksia.
Varminta olisi toki tukkia ne kaikki vuodot, kuten asiaan kuuluu. Öljyvuoto ei ole ominaisuus vaan vika. Jos ei ole selvästi muualta päässyt öljyä kytkimelle, niin kampuran takapään stefa on vähintään mahdollinen. Veljeltäni joskus yhdestä kulkineesta moinen meni, vaikka ei ollut pahemmin matkaa mittarissa edes, mutta kyse olikin kaukana idässä tehdystä kulkineesta. Jos kytkin nyt kuitenkin pitää, niin korjaa vain ne näkyvät öljyvuodot ja vie uusintanäytölle? Eihän katsastusmiestä kiinnostane kuin se, että nyt se toimii.
olli__o kirjoitti:
Tuo luistaminen pitäisi olla aika helppo todeta, suurimman vääntömomentin kierroksilla (aloittaa tietysti alempaa) isolla vaiheella (4?) kiihdyttää täyskaasulla jyrkähköä mäkeä ylös, jos silloin luistaa, niin on vikaa.
Ja vielä varmistukseksi suurin sallittu vetomassa perään ja autoon täysi kuorma. Sillä jos ei luista, niin sitten ei luista. Hieman rajumpi kokeilu on lähteä moisella yhdistelmällä liikkeelle ylämäkeen, siinä joutuu jo jalkatyöskentelyyn hieman keskittymään voimattomalla autolla. Edellisellä kulkineellani tuli itse tehtyä moisia lähtöjä silloin tällöin. Ensimmäisellä kerralla mietin, sutaiseeko jokin pyörä, kun oli lähinnä multaa/nurmea alla vai päästääkö kytkin hajun, mutta kyllä se näköjään joko vaan sammuu tai lähtee "kiltisti" liikkeelle, kun kytkin toimii. "Kiltisti" sen takia, että joutui se moponmoottori antamaan kaiken voimavarantonsa ulos, että jaksoi.
olli__o kirjoitti:
toisinpäinkin erehtymisiäkin sattuu, youtubesta löytyy jenkkejä jotka luulevat polttavansa kumia, mutta polttavatkin kytkintä
Olen kuullut tarinan viritteljästä, joka kavereiltaan hyväksyntää/arvostusta etsiessään päätti järjestää näytöksen, kuinka kumi palaa. Paloihan se, mutta oli ihmeissään, mitä varten kaverit ulkopuolella nauroivat kovasti. Selittivät sitten, kun kykenivät, että olivathan ne kumit palaneet, mutta väärältä reunalta. Taisi olla liian liukasta/pitkäikäistä liukastetta käytetty, kun oli renkaita laitettu vanteille :roll:



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hylky kytkimestä
ViestiLähetetty: 21.03.2020 13:11 

Viestit: 3888
laakeri kirjoitti:
...Ja vielä varmistukseksi suurin sallittu vetomassa perään ja autoon täysi kuorma. Sillä jos ei luista, niin sitten ei luista....

Teoriassa massan lisäämisen ei pitäisi vaikuttaa yhtään kytkimeen kohdistuvaan vääntömomenttiin, aikoastaaan moottorin teho/vääntömomentti, eli jos on jo ihan täysin kaasupohjassa ylämäkeen, niin vääntömomentti ei enää kasva vaikka lisää massaa sisälle tai perään - sen sijaan testin aikaa saa sillä kasvatettua, mutta tuolla koneella aika normaalillakin kuormalla saa kohtuullisen pituisia testejä erityisesti ylämäkeen. (käytännön ajelussa kytkin luistaa helpommin kun on kuormaa, mutta se johtunee enemmänkin siitä että on tarve käyttää isompia tehoja ja painaa kaasua syvemmälle kuin normaalisti)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hylky kytkimestä
ViestiLähetetty: 21.03.2020 22:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 6923
Paikkakunta: Taipalsaari
olli__o kirjoitti:
Teoriassa massan lisäämisen ei pitäisi vaikuttaa yhtään kytkimeen kohdistuvaan vääntömomenttiin, aikoastaaan moottorin teho/vääntömomentti, eli jos on jo ihan täysin kaasupohjassa ylämäkeen
Aivan, jos testataan vain toimintaa kytkinpoljin ylhäällä. Jos kiinnostaa myös se tilanne, kun paikoillaan oleva kytkinlevy yrittää saada otteen pyörivästä paineasetelmasta ja jäädä pyörimään samaa vauhtia, tulee mukaan lisää teoriaa.



VW Passat B7
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 24 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: