Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 15 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Akun irrotus talveksi -sekoittaako elektroniikan?
ViestiLähetetty: 05.11.2019 19:05 

Viestit: 31
Olen lähdössä reissuun 2-3 kuukaudeksi ja autot jäävät yksin ulos palelemaan. Minulla on ollut tapana irrottaa akku ja viedä se sisälle lämpimään talviseisonnan ajaksi ja aina on toiminut hyvin vm. 2000 Xantiaan asti.
Jos akun jättää pitkäksi aikaa paikalleen niin on riski, että se tyhjenee ja jäätyy piloille.

Mutta nyt on hieman uudempaa kalustoa: vm. 2003 Xsara Picasso ja vm. 2010 Jumpy. Uskaltaako noista irrottaa akkua noin pitkäksi aikaa vai onko riskinä, että tietokoneista / "mustista laatikoista" muistit tyhjenevät / sekoavat 2-3 kuukauden aikana?
Olen kummastakin kyllä irrotellut akunkenkiä lyhyehköjen kytkentätöiden ajaksi eikä ole sen kummempaa tarvinnut tehdä kuin asetella kellot ja kieliversiot näyttöihin, mutta ei mitään toimintaan vaikuttavaa. Aina ovat hörähtäneet käyntiin ilman kommervenkkejä ja asetuksia.

Eli onko kellään oikeaa kokemusta asiasta noiden autojen tai hieman uudempien kohdalla?

Ainakin Jumpy vaikuttaa karulta perusmallilta, ei mitään hienouksia. Saarassa on automaattista ilmastointia yms. turhaa haitaketta ja hienoutta, joiden voisi olettaa sekoavan. Toki molemmissa "mustia laatikoita" erinäinen määrä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akun irrotus talveksi -sekoittaako elektroniikan?
ViestiLähetetty: 05.11.2019 23:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 633
Paikkakunta: Helsinki
2006 C4 sekä 2011 Pösö 308:sta olen irroittanut kesäloman aikana kolmeksi viikoksi akunkengän. Paikalleen laiton jälkeen ei ole ollut ongelmia.



BX 16 TGS, BX Premier, BX Gti, Xantia, 2x ZX, Xsara, 2x C5, C5II, 2x C4, 2x C3, Berlingo...
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akun irrotus talveksi -sekoittaako elektroniikan?
ViestiLähetetty: 06.11.2019 07:56 

Viestit: 85
Paikkakunta: Vantaa
Jos akku on kunnossa ja täyteen ladattu, sitä ei kannata viedä sisään lämpimään. Itsepurkautuminen on sitä nopeampaa, mitä lämpimämmässä akku on. Itse olen säilyttänyt moottoripyörän akkua talven yli pakastimessa.



ex: Xsara Picasso 1,6 HDI 110 Vision vm. 2008
ex: Xsara Picasso 1,6 bensa vm. 2002
Kuusi vuotta ja 200 tkm Picassoilla, nyt aika vaihtaa johonkin muuhun. Montaa asiaa niissä tulee ikävä, mutta ei ihan kaikkea Citroeniin liittyvää... ;o)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akun irrotus talveksi -sekoittaako elektroniikan?
ViestiLähetetty: 06.11.2019 10:54 

Viestit: 1220
Paikkakunta: Turku
xanttu2000 kirjoitti:
Mutta nyt on hieman uudempaa kalustoa: vm. 2003 Xsara Picasso ja vm. 2010 Jumpy. Uskaltaako noista irrottaa akkua noin pitkäksi aikaa vai onko riskinä, että tietokoneista / "mustista laatikoista" muistit tyhjenevät / sekoavat 2-3 kuukauden aikana?
Olen kummastakin kyllä irrotellut akunkenkiä lyhyehköjen kytkentätöiden ajaksi eikä ole sen kummempaa tarvinnut tehdä kuin asetella kellot ja kieliversiot näyttöihin, mutta ei mitään toimintaan vaikuttavaa. Aina ovat hörähtäneet käyntiin ilman kommervenkkejä ja asetuksia.

Eli onko kellään oikeaa kokemusta asiasta noiden autojen tai hieman uudempien kohdalla?


Se on autolle pitkälti sama, seisooko se päivän vai kuukauden, kun akku on kerran irrotettu. Ei siellä ole enää virtaa, minkä voimin voisi mitään muutoksia tapahtua seisonnassa.

Noin karkeasti ajatellen missä tahansa tietokoneessa on ajoaikaista (dynaamista ja volatiilia) ja pysyvää muistia. Edellinen tyhjenee käytännössä välittömästi virtojen katkettua (ainakin siten, että auton tietokone ei bootatessaan voi luottaa tässä muistissa olevan mitään tärkeää) ja jälkimmäinen säilyy ns. loputtomiin. Pysyvät tiedot auto tallentaa tuohon muistiin, joka säilyy ilman virtaa, mutta ei jatkuvasti. Ajossa esimerkiksi kilometrilukemaa ei tietokoneen kannata joka kerta päivittää pysyvään muistiin, sillä sehän muuttuu koko ajan.

Tärkeämpää onkin se, milloin akku irrotetaan ja miten se kytketään takaisin, jotta auton tietokoneet osaavat ennen virtojen katkaisemista tallentaa pysyvään muistiin kaiken tarvittavan datan, mitä myöhemmin tarvitaan, kuten nuo kilometrilukemat tai öljynkulutus- tai öljynvaihtolaskurit yms. kymmenet muut vastaavat.

Auto odottelee virtalukon sammuttamisen jälkeen hetken ennen kuin se ajaa tietokoneensa sammuksiin (tai laittaa ne "nukkumaan" lepotilaan). Kun auto siirtyy lepotilaan ja virrankulutus pienenee ihan olemattomiin (tyypillisesti muutamaan milliampeeriin), tietokoneet eivät enää tee mitään ja voi navat irroittaa. Tähän menee muutamasta minuutista muutamaan kymmeneen minuuttiin. Pihtivirtamittarilla voi varmistaa asian, jos huolettaa. C5:ssa kuuluu muutama releen naksahdus n. viiden minuutin kuluttua virtojen katkaisemisesta, se on hyvä merkki. Samoin akun kiinnikytkemisen jälkeen muutaman minuutin odottelu on hyväksi, jotta auton boksit ehtivät boottaamaan itsensä rauhassa.

Mulla on noissa allekirjoituksen autoissa aina miinuskaapeli irti, kun ne seisoo tallilla sisätiloissa, usein viikkojakin putkeen. Ei ole ollut ongelmia. Eikä ollut -07 bemarillakaan, vaikka siinä oli akun latauksen ja varauksen tarkkailuun jopa ihan omaa elektroniikkaansa, ja se oli muutenkin täynnä saksalaista premiumia.

Akku täyteen latinkiin ja irti, niin se kestää hyvin ulkona eikä jäädy.

Edit: mulla ei olekaan allekirjoitusta täällä foorumilla. Autot on C5 -03, Sebring -03 ja Outback -10.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akun irrotus talveksi -sekoittaako elektroniikan?
ViestiLähetetty: 06.11.2019 12:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1599
Paikkakunta: Tampere
Hyvin tuo -01 Xsara selvisi akun navan irrotteluista ilman mitään tietokoneiden odottelua. Eikä ole -06 Mininkään kanssa tullut mitään ongelmia, vaikka akkua on nypitty irti suurin piirtein niin nopeasti, kun vaan on moottorin sammuttamisen jälkeen ehtinyt.

Toki joissain autoissa tuommoinen odottelu saattaa olla tarpeen... Joutuuhan monet tämän vuosikymmenen tekeleet käyttämään testerissä kiinni akun vaihdon jälkeen, jottei mene koneaivot sekaisin.




- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akun irrotus talveksi -sekoittaako elektroniikan?
ViestiLähetetty: 06.11.2019 12:57 

Viestit: 5126
Mulla oli -01 C5 V6, joka sekosi joka kerta, jos akun kiinnittämisen jälkeen yritti startata liian nopeasti, engine management fault, immobilizer fault... kaikkea mukavaa eikä startannut. Uskoisen että kyse oli enemmänkin joko odottelusta akun kiinni laiton jälkeen tai odottelusta kun laittoi ekan kerran virrat päälle ennen kuin väänsi starttiasentoon. Ei tullut ikinä testailtua kummalla olisi ollut vaikutusta, eikä niin kovin montaa kertaa tullut irroitettuakaan lampun vaihtoja varten ja akun vaihto ainakin. Aika pelottava kokemus oli eka akun irroitus, eikä lampunvaihto ollut edes omassa pihassa. (sen jälkeen tuli tehtyä kaikkien BSI-reset taikakikkojen mukainen akun kiinnitys, ja irroitus vasta muutaman minuutin päästä, sen jälkeen kun releet rapsahtaa), noita taikakikkoja on monenlaisia ja osa on varmaan "rikkinäinen puhelin" tyyppisiä lisäyksiäkin ja osa koskee vain tiettyjä autoja (mutta C5:ssa ainakin tuo kytkemisen jälkeinen ikkunasta (avattu siis ennalta) seisontavalojen kytkeminen aiheutti jossain muualla kuvatun blong-äänen, mutta ei varmaan ihan sellaisenaan sovellu autoon, jossa akku on kuskin penkin alla...):
http://www.bba-reman.com/gb/content/cit ... ol_failure

Itse en kylläkään mitään lukitusnappulaa ole painellut ja kaukosäädöt ovat silti toimineen, tuon jälkeen näyttöön kellonaika ja päivämäärä (+ muut mitä haluaa), radion kanavien viritys ja ikkunoiden automatiikan raja-arvojen sopeutus.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akun irrotus talveksi -sekoittaako elektroniikan?
ViestiLähetetty: 06.11.2019 21:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 633
Paikkakunta: Helsinki
Vaihdoin äsken akun 2009 C vitoseen. Kun uusi akku oli paikoillaan käänsin virrat päälle, etsin radion kanavat ja käynnistin. Ekonoomi moodit loppui. Autopöllöt ei.



BX 16 TGS, BX Premier, BX Gti, Xantia, 2x ZX, Xsara, 2x C5, C5II, 2x C4, 2x C3, Berlingo...
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akun irrotus talveksi -sekoittaako elektroniikan?
ViestiLähetetty: 06.11.2019 22:53 

Viestit: 5126
Hyvä tosiaan korostaa tuota että pääosin ei pienintäkään ongelmaa ja sähkölaitteet yleensä kestävät pahojakin piikkejä.

Eikös joissain Citikoissa ollut "ei-niin-virallisena" ohjeena näpsytellä akunnavalla virrat päällä kierroslukumittari takaisin oikealle puolelle rajoitinta (jos heikko akku tai akunnavan irtonaisuus teki tuollaisen oireen. Itse olen kerran törmännyt tuollaiseen väärällä puolella alun rajoitintappia olevaan Xsaran kierroslukumittariin, tuli startissa kun akunnapa oli löysä ja kaikki sähkövehkeet vilkkuivat edestakaisin - tuolle ei ikinä tehty mitään ei vaan katseltu sitten kierroksia. Laturin diodi tuosta meni myöhemmin oikosulkuun, olisiko tuolla ollut osuutta asiaan, tai sitten ei, tosin tuossa ei ollut BSI:täkään)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akun irrotus talveksi -sekoittaako elektroniikan?
ViestiLähetetty: 09.11.2019 10:56 

Viestit: 31
Kiitos hyvistä vastauksista.

Helpottavaa lukea, että ei ole ollut ongelmia vastaavan ikäisen Saaran ym. kanssa.

Piti käydä lukemassa, mikä on se vastauksissa esiintynyt mystinen BSI. Voila, tuoltahan se löyty "boitiere de serviture intelligent" tai "built in system interface" (mitähän noista kirjaimista saisi suomeksi?) :
http://www.fiches-auto.fr/articles-auto ... ligent.php

... ja samassa jutussa myös mystisiä vikoja, joita sen toimimattomuus voi aiheuttaa. Purkki näkyy löytyvän lähes kaikista 2000-luvulla PSA:n tekemistä autoista.
Kaipa tuollainen sitten on molemmissa autoissani (Xsara Picasso 2003 ja Jumpy 2010).

Sen verran kävin aloituskysymykseni jälkeen tuota Saaraa tutkimassa, että ei inahtanutkaan 2 viikon seisonnan jälkeen -akkujännite oli pudonnut 8V:iin. No, uusi akku paikalle ja nyt taas toimii. Pihtimittarilla mittasin tyhjäkäyntivirran, joka oli huolestuttavan suuri, 50mA - tuo kyllä tyhjää vanhakon akun parissa viikossa. Akku ei lyhyissä ajoissa ole edes lataantunut kunnolla.

Mutta ei puhettakaan, että voisi jättää seisomaan pitkäksi aikaa akku kiinni ilman latausta. Tuollainen tyhjäkäyntivirta lienee kyllä epänormaalia, mutta siedettävä normaalikäytössä. En viitsi lähteä selvittelemään mikä virtaa haukkaa. Paikat ovat sen verran likaisia, että voi olla ihan siitä johtuvaa vuotovirtaa. Sitten olisi tietysti odotettavissa sähkökemiallista syöpymää vikakohdassa....

Lähinnä tyuossa pitkäaikaisessa akun irrotuksessa huolestuttaa se, että nuo BSI ym. purkit saattavat pitkässä sähkökatkossa hukata muistinsa esim. muistinvarmennuspatterien ikääntymisen johdosta. Tuolla toisella foorumilla näkyy olevan tarinoita BSI:n vaihdosta ja sen ohjelmoinnista:
https://citroen-foorumi.com/index.php?topic=16683.0

- ei siis mitään helppoa eikä halpaa hommaa jos purkin onnistuu sekoittamaan. Jos kiiinteät asetukset ja ohjelmat perustuvat flash- tms. haihtumattomaan muistiin niin asia OK, mutta jos akulla, paristolla tai superkondensaattorilla varmistettua RAM muistia, niin saattaa tiedot kadota.

Pitää vielä käydä mittaamassa tuon Jumpyn tyhjäkäyntivirta, jotta kestäisikö siinä pitää akun kiinni...

Mielelläni vielä kuulisin kommentteja, jos kenellä on kokemusta näiden vaunujen pitkäaikaisesta akun irrottamisesta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akun irrotus talveksi -sekoittaako elektroniikan?
ViestiLähetetty: 09.11.2019 12:18 

Viestit: 1220
Paikkakunta: Turku
xanttu2000 kirjoitti:
- ei siis mitään helppoa eikä halpaa hommaa jos purkin onnistuu sekoittamaan. Jos kiiinteät asetukset ja ohjelmat perustuvat flash- tms. haihtumattomaan muistiin niin asia OK, mutta jos akulla, paristolla tai superkondensaattorilla varmistettua RAM muistia, niin saattaa tiedot kadota.


Olisi kyllä todella typerää suunnittelua laittaa boksin toiminnan kannalta kriittisiä tietoja akkuvarmistetun muistin varaan siten, että boksi ei käynnisty ilman niitä. Järkevä oletus olisi, että kaikki tärkeä kirjoitetaan pysyvään muistiin ja jos akkuvarmistettu muisti on bootatessa nollaa täynnä, otetaan sieltä kadonneille parametreille jotkut oletusarvot.

Eihän noita bokseja voisi esimerkiksi myydä autopurkamolta varaosina, jos ne seisovat hyllyllä irroitettuna kuukausitolkulla ilman jatkuvaa virtaa, kun ei jokin 15-vuotias akkukenno tai konkka välttämättä kovin kauaa pidä riittävää jännitettä yllä.

Tosi ranskalaisessa insinööräämisessä lienee kaikki mahdollista.

Toki jos huolettaa, niin laita rinnalle vanha 12V-akku (vaikka prätkästä) akunkenkiin apuvirtakaapeleilla kiinni ja nappaa varsinainen akku irti. Tiedot pysyvät tallella ja uusi akku ei tyhjene itsekseen kylmässä, kun on irrotettuna.

xanttu2000 kirjoitti:
Mielelläni vielä kuulisin kommentteja, jos kenellä on kokemusta näiden vaunujen pitkäaikaisesta akun irrottamisesta.


Pisin taitaa olla se, kun viime talvena seisoi yksi 2003 hdi-C5 tallissani ilman akkua marraskuusta jonnekin maaliskuuhun asti. Hyvin boottasi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akun irrotus talveksi -sekoittaako elektroniikan?
ViestiLähetetty: 09.11.2019 12:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4696
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
ei haittaa yhtään mitään vaikka akku olisi poissa puolikin vuotta . MUTTA ennen irrotusta on syytä antaa kulkimen mennä lepotilaan , eli kaikki toiminnot ovat loppuneet . kannattaa muistaa että jo oven avaaminen aktivoi toiminnot .siksi ennen kulkimesta poistumista on konepeiton syytä olla avattuna . sitten vaan odottelua 2-10 min. sitten voi akun nostaa pois .


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akun irrotus talveksi -sekoittaako elektroniikan?
ViestiLähetetty: 09.11.2019 13:19 

Viestit: 5126
Ei se BSI taida normaalisti hävittää "ikinä" tietojaan vaikka virtakatkos pitenisi, eli myös purkuautojen BSI:t yleensä toimii, vaikka olisivat olleet ihan irtonaisina kuukausia tai vuosia romuttamon hyllyssä. Ja kaikki avain ja ECU-tiedot samoin, kun samalla täytyy käytettynä vaihtaa kolminaisuus BSI+ECU+avain (siru+kauko-ohjaus, kun ajonesto on ohjelmoitu ECU+BSI, kuten myös runkonumero jolla nuo liittyy toisiinsa. (jos käy merkkitesterillä niitä tutkimassa, niin niistä löytyy sen edellisen auton runkonumero) Tehdasuuden BSI:n voi ohjelmoida vain yhden kerran autoon sopivaksi, mutta löytyy myös hakkereita jotka osaavat tehdä vanhasta uuden "Virginize").

Mutta Citikalla on ollut joitain malleja, joissa oli ongelmia, joskus onohtivat helposti ainakin avaimien kaukosäädön tietoja.

En tiedä onko tuolle BSI:lle mitään hyvää suomennosta, kai se toiminnoiltaan on koritietokone, mutta Citikoissa sellaisia on ehkä kaksikin, toinen on BSM, joka on konetilan sulakerasian alla/sisällä - ja tuo BSI on sisätilan sulakerasian sisuksissa. BSM:ää ei tarvitse ohjelmoida auton runkonumerolla, eikä siinä ole ajonestoonkaan vaikutusta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akun irrotus talveksi -sekoittaako elektroniikan?
ViestiLähetetty: 10.11.2019 17:18 

Viestit: 31
Kiitos kaikille osanottajille.
Näyttää siis siltä, että akut voi aika huoletta irrottaa. Jumpin käyttöohje jopa näyttää suosittelevan akun irrottamista pidemmän seisonnan ajaksi, kun sitä tarkemmin tutkailin.

Mitatut "tyhjäkäynti" virrat ovat seuraavat: Saara n. 50mA ja Jumppi 10-20mA, eli Jumppiin voisi kyllä jättää akut kiinnikin, mutta Saarasta taidan irrottaa, ellen sitten hanki ylläpitolaturia, jonka jätän koko ajaksi sähkötolppaan kiinni...
Jumpissa on akkuja normaalin lisäksi vielä 3kpl "hupiakkuja", joten niitä ei viitsi niin räplätä ja kuljetella pakkasessa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akun irrotus talveksi -sekoittaako elektroniikan?
ViestiLähetetty: 28.03.2020 21:28 

Viestit: 31
Nyt on koettu parin kk talvisesionta ilman ongelmia. Saarasta akku irti ja Jumpissa sai olla paikallaan ja kerran ladattu seisonnan aikana.
Ainoa hankaluus oli voimistella saarasta akku irti edellä olevan ohjeen mukaisesti niin, että avaimesta virrat pois, postua autosta ja ovi kiinni ja sitten odotella että varmasti kaikki elektroniikka "nukkuu" ja akunkenkä irti. Akku kun on kuskipukin alla, niin piti jättää ikkuna auki ja ryömiä siitä sisään irrottamaan akunkenkä, jotta oven avaus ei taas herätä elektroniikkaa.
No, näin saatiin saara hellästi nukkumaan ja siitä se sitten iloisesti hörähti hereille kun akku taas pantiin paikalleen. Ehkä tämä voimistelu ei ollut tarpeen?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akun irrotus talveksi -sekoittaako elektroniikan?
ViestiLähetetty: 28.03.2020 22:38 

Viestit: 272
Paikkakunta: Punkalaidun
Ei siellä varmaankaan ihmeellisempiä tapahdu,ikkunamuisti jos on ni joutuu "opettamaan" uudestaan,ja tietenkin kellon ja päivämäärän...


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 15 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: