Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 17 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: C3 1.4 2008 ei pysy käynnissä P1336, bensapaineet?
ViestiLähetetty: 11.06.2020 22:23 

Viestit: 5
Ostin huutokaupasta Citroen c3 1.4i vm 2008. Suunnitelma oli opettaa teinit ajamaan kyseisellä pelillä. Ostaessa autossa paloi Antipollution Faulty, mutta kone toimi ihan ok, ehkä vähän pakokaasu tuoksui. Välillä valo sammui, joten en heti ryhtynyt vian etsintään.

Muutama ajotunti ehdittiin ajaa, jonka jälkeen auto alkoi alkoi nykiä ja sammua. Oltiin ihan kodin lähellä, joten ajettiin pari kilometriä takaisin.
Kun päästiin pihaan, auto ei enää pysynyt käynnissä kuin tyhjäkäynnillä, heti kun painoi kaasua, kone sammui. Hetken kun yritin korjailla ja testailla mahdollisia vikapaikkoja, niin nyt auto ei enää pysy käynnissä edes tyhjäkäynnillä.

Auto tosiaan ehti olla hetken meillä opetuskäytössä eli olosuhteet ovat olleet normaalia kovemmat. Kymmeniä lähtöjä, joissa kaasua on ollut liian vähän, liian isolla vaihteella ajamista, kaikki kuopat ”kerätty” jne.

Ennen kuin vika ilmeni, auto seisoi muutaman viikon, koska siitä meni etujousi poikki. Niitä vaihtaessa huomasin, että auto tiputtaa jonkun verran ilmeisesti vaihteistoöljyä. Lisäksi jostain bensatankin lähettyviltä, luultavasti tankin huoltoluukusta, vuosi ehkä desin verran polttoainetta. Ennen hajoamista tankkasimme tankin täyteen ja ajoimme noin 100km. Ajattelin aluksi, että täytimme tankin liian täyteen ja jostain tuli ylimääräiset pois, mutta ehkä ei kuitenkaan 100km jälkeen?

Auto on tarjonnut seuraavia vikakoodeja:
P0300 Random / multiple cylinder / misfire detected
P0138 O2 Sensor circuit high voltage bank 1 sensor 2
P1336 Crank / cam sensor range / performance

Olen vaihtanut sytytystulpat ja katin jälkeisen Lambda-anturin. Puolapaketti on vaihdettu edellisen omistajan toimesta ihan vasta.

Tällä hetkellä yritän selvittää olisiko polttoainepumppu hajonnut. Valitettavasti mun Biltemasta hankittu 10e painemittari näyttää ihan poskettoman lukuja, joten siihen ei voi luottaa. Mittasin paineet sekä tankin päästä että suutinten jälkeen olevasta liittimestä. Molemmista paikoista viisari hyppää skaalan yli tappiin asti, tyylin 15 bar. Se mikä pisti silmään oli, että kun virrat otti pois, niin paineet tippuivat noin 10 sekunnissa nolliin. Eikö paineiden pitäisi pysyä linjassa vaikka virrat ottaa pois? Onko pumpussa jonkinlainen takaiskuventtiili tms? Kyseessä on siis se C3 malli, jossa pumppu on tankissa ja paluuletkua ei ole.

Jos jollain on hyviä vinkkejä mistä vikaa etsiä, niin kiitos jo etukäteen!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C3 1.4 2008 ei pysy käynnissä P1336, bensapaineet?
ViestiLähetetty: 12.06.2020 13:02 

Viestit: 146
Sen tiedän että pummpupaketissa on paineentasausventtiili. Minulla se fuskasi niin niin lähti käyntiin milloin halusi ja lopulta ei ollenkaan vaikka pumppu pyörähti kun laittoi virrat päälle. Muistaakseni ei tullut mitään vikakoodeja mikä hankaloitti vian paikallistamista.

Pumppupaketti vaihdettiin niin kaikki pelaa.



GS 79 ....20 sitikkaa.....C5 CrossTourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C3 1.4 2008 ei pysy käynnissä P1336
ViestiLähetetty: 12.06.2020 13:16 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7819
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Lähtisin kokeilemaan tota kampuran asentotunnistimen vaihtoa tai puhdistusta.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C3 1.4 2008 ei pysy käynnissä P1336, bensapaineet?
ViestiLähetetty: 12.06.2020 13:45 

Viestit: 5125
Millaisella päällä painemittari on varustettu, tai no oli millä vaan, niin sopivilla väliletkuilla saa sen testattua vaikka autonrenkaasta (täytyy olla vaan suutin, joka painaa sielun tapin pohjaan) tai kompurasta kokeilee syöttää ja vesijohtoverkossakin on yleensä melko sopiva paine testaukseen, luokkaa 4...5 bar eli hieman yli normaalin ruiskun bensapaineen (mutta se voi vaihdella paljonkin, eli tarkkaa arvoa sillä ei saa katsottua: omakotitalo omalla pumpulla, kerrostalo ja eri kerroksissa). Eikä mitään käsitystä mikä tuon koneen oikea bensanpaine on, kai paineensäätöventtiilikin voisi tukkeentua siten että pumppu tuottaa aina maksimipaineen, se on yleensä periaatteessa hana, joka päästää bensaa virtaamaan takaisinpäin niin että paine laskee ja hanaa säätää paine? Mutta viisarimittari voi olla tuossa parempi, jos paine paine sykkii ja mittari sattuu ottamaan jotain pulsseja, niin ainakin digimittari voi näyttää kummia. (Mutta ei kai erilaiset rengaspainemittarit (täytyy olla vaan varoivainen ettei roiski liitoksista) tai muut painemittarit ja letkut ei myöskään kauheita maksa, joskus rompetorilla joku myi paljon käyttämättömiä painemittareita ja sai halavalla :) Olivat vuosia vanhoja, mutta niistä on kätevä rakentaa vaikka synkronointilaite MP-kaasuttimiin, käytettynä vaikka tori.fi tai lainaa kaverilta)

En tiedä mikä on oikea aika että paine on valunut pois, mutta ei se kauhean kauaa välttämättä kestä, paineakkuna kun toimii yleensä vain letkujen jousto, 10 sekuntia kertoo jo että siellä on painetta joka valuu pois, en tiedä onko niissä erillistä takaiskuventtiiliä, periaatteessa bensatankkiin upotetussa pumpussa ei kauheasti sille olisi tarvetta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C3 1.4 2008 ei pysy käynnissä P1336, bensapaineet?
ViestiLähetetty: 14.06.2020 14:37 

Viestit: 5
Teuski kirjoitti:
Lähtisin kokeilemaan tota kampuran asentotunnistimen vaihtoa tai puhdistusta.


Kiitos! Otin tunnistimen irti, se näyttäisi olevan melko uusi (ehkäpä edellinen omistaja vaihtoi senkin vikaa etsiessään). Nyt auto ei tosin enää lähde edes käyntiin, kun ennen yleensä lähti, mutta parin sekunnin päästä sammui. Tämä on toivottavasti merkki siitä, että vikapaikka löytyi. :)

Yritin tsekata piuhojen kunnon, mutta en löytänyt maata. Eikö tällaisessa kahden piuhan asentotunnistimessa pitäisi toinen piuha olla maa?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C3 1.4 2008 ei pysy käynnissä P1336, bensapaineet?
ViestiLähetetty: 14.06.2020 15:17 

Viestit: 724
Niin ei se ilman kampiakselin asentotunnistinta voi edes yrittää lähteä käyntiin.



-00 Xantia Activa V6
-97 Xantia V6 Automaatti
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C3 1.4 2008 ei pysy käynnissä P1336, bensapaineet?
ViestiLähetetty: 14.06.2020 17:46 

Viestit: 5125
TapioK kirjoitti:
Kiitos! Otin tunnistimen irti, se näyttäisi olevan melko uusi (ehkäpä edellinen omistaja vaihtoi senkin vikaa etsiessään). Nyt auto ei tosin enää lähde edes käyntiin, kun ennen yleensä lähti, mutta parin sekunnin päästä sammui. Tämä on toivottavasti merkki siitä, että vikapaikka löytyi. :)
...

En ole varma ymmärsinkö oikein, mutta jos anturi tai sen johto on vieläkin irti, niin ei tuo viittaa ollenkaan siihen että vika olisi siinä (mutta ei toisaalta poissuljekaan), kone ei vain anna kipinää tai ruiskuta bensaa jos tuon anturin johdon irroittaa (eika kuulukaan), sen sijaan jos sen takaisin laittamisen jälkeenkin tilanne pysyi samana ettei enää hörähdäkään, niin voi tietysti olla että siinä oli vikaa joka paheni kun siihen koski.

Miltä tulpat näyttivät ja ovatko uudet vielä puhtaat, joskus ne nokistuvat ja kastuvat nopeastikin, jos sopiva vika päällä.

Mikä kone tuo tarkemmin on, vieläkö 2008 oli TU3 koneen normiversio? Koneen koodin löytää valmistusnumeron merkeista 6...8.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C3 1.4 2008 ei pysy käynnissä P1336, bensapaineet?
ViestiLähetetty: 14.06.2020 18:12 

Viestit: 5125
Millä laitteella vikakoodi P1336 on luettu ja tuo tulkinta saatu, tuo on valmistajakohtaisia koodeja ja voivat tarkoittaa eri autoissa eri asioita?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C3 1.4 2008 ei pysy käynnissä P1336, bensapaineet?
ViestiLähetetty: 15.06.2020 11:14 

Viestit: 5
Heh, olin hieman epäselvä. Tietenkin laitoin anturin takaisin ennen kuin kokeilin käynnistää. Joo, auto on TU3. Koodin selityksen googlasin, mun laite ei tiennyt mitä se tarkoittaa. Tulpat vaihdoin aiemmin ja tsekkasin myöhemminkin, että ovat ihan hyvässä kunnossa.

Mä ajattelin, että JOS toisen anturin piuhan pitäisi olla maa, niin siinä saattoi olla huono kosketus aiemmin ja nyt se on poikki kokonaan ja siksi ei enää toimi lainkaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C3 1.4 2008 ei pysy käynnissä P1336, bensapaineet?
ViestiLähetetty: 15.06.2020 15:19 

Viestit: 5125
Ok, ei tietoa pitäisikö toisen navoista olla maa, mutta ei ainakaan näy satunnaisessa netistä löydetyssä C3 kytkiksessä, voi kokeilla löytääkö netistä oman moottorin ECUn mukaisen kytkiksen, silloin voisi mitata meneekö johto kyseiseen ECUn nastaan, tuossakin näkyy nastanumeroita, mutta kun kuvassa ei ole mitään tietoa mistä ECUsta siinä on kyse...
https://citroenc3owners.com/download/fi ... &mode=view
(Edit: taitaa itse asiassa olla vanhemman TU3JP koneen Peugeot 306 versiosta, jota joku on tarjonnut C3:sta kyselijälle, eli voi olla jo paljonkin eroja...)

Se anturi lienee siis 1313 numeroinen osa ja 1320 on ECU (ja muita numeroita löytää jostain PSA yhteisistä, vaikka https://tihlde.org/~peterm/ev/106%20&%2 ... ENERAL.pdf)

Jos arvata pitäisi niin tuo kaksinapainen voisi olla vanhanaikainen induktiivinen anturi, mutta eipä tietoa, voi olla HALL tai MR. jos jännitesyöttö on hoidettu samaoilla johdoilla? Induktiivista voi ainakin osin diagnosoida ihan mittaamalla resistanssia, käämin resistanssi jos on ok, niin usein toimii muutenkin, mutta käämit ovat herkkiä lämpölaajenemisen aiheuttamille vyyhtikatkoksille, Varmaan osassa on jotain numeroita joilla voi googlettaa mistä on kyse.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C3 1.4 2008 ei pysy käynnissä P1336, bensapaineet?
ViestiLähetetty: 16.06.2020 13:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 349
Paikkakunta: Lempäälä
Katso moottorinohjaimen liittimet näkyykö jäähdytysnestettä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C3 1.4 2008 ei pysy käynnissä P1336, bensapaineet?
ViestiLähetetty: 16.06.2020 21:59 

Viestit: 5
Kooma kirjoitti:
Katso moottorinohjaimen liittimet näkyykö jäähdytysnestettä.


Kappas vaan, yhdestä liittimestä löytyi (ilmeisesti) tippa jäähdytysnestettä. Miten tätä pitäisi lähteä taklaamaan? Miten neste on voinut päätyä liittimeen? Putsasin paikat, mutta auton käynnistymiseen se ei vaikuttanut. Jotenkin omituista jos se olisi ainoa vika, koska kampiakselin asentotunnistinta roplaamalla vika paheni. Neste sähköosissa ei kyllä kuulosta hyvältä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C3 1.4 2008 ei pysy käynnissä P1336, bensapaineet?
ViestiLähetetty: 16.06.2020 22:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 349
Paikkakunta: Lempäälä
Vain yksi tippa? Katsoit kaikki pistokkeet aivolta?
Yleensä se tuon ikäluokan kolmosissa päätyy sinne sähköisen termostaatin liittimeltä, se nousee sähköjohdon kuorien sisällä aivoon asti monesti tuhoten sen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C3 1.4 2008 ei pysy käynnissä P1336, bensapaineet?
ViestiLähetetty: 16.06.2020 22:32 

Viestit: 150
Tuo koodi on tuttu C5:tä Map anturin vaihto auttoi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C3 1.4 2008 ei pysy käynnissä P1336, bensapaineet?
ViestiLähetetty: 01.07.2020 14:03 

Viestit: 5
Hei taas! Oli vähän taukoa korjailussa. Oon testannut että johdot toimii että vika ei ainakaan ole niissä.

Vika on ilmeisesti hajonneessa ecussa, sillä toisesta liittimestä löytyi useampi tippa nestettä. Putsasin liittimet, mutta auto ei edelleenkään lähde käyntiin. Kun kääntää avaimesta, niin startti pyörähtää kerran, mutta moottori ei reagoi lainkaan.

Onko mitään kotikeinoa testata onko vika todella ecussa?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C3 1.4 2008 ei pysy käynnissä P1336, bensapaineet?
ViestiLähetetty: 01.07.2020 14:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7819
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Jos saat vaikka jostain pelkän ecun lainaan niin voit koittaa alkaako starttaamaan ja muuten toimimaan. Käymäänhän se ei lähde koska ajonesto menee päälle. Sitten vaan ECU+BSI+siru hakuun.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C3 1.4 2008 ei pysy käynnissä P1336, bensapaineet?
ViestiLähetetty: 01.07.2020 17:40 

Viestit: 5125
TapioK kirjoitti:
...
Kun kääntää avaimesta, niin startti pyörähtää kerran, mutta moottori ei reagoi lainkaan.
...

Mitä tuo tarkoittaa että pyörähtää kerran, eikö moottori siis pyöri niin kauan kuin vääntää avainta ja akussa piisaa virtaa? (yleensä 5 sekuntia pitäisi riittää vallan mainiosti eikä yli kymmentä sekuntia ei varmaan kannata yhtäjaksoisesti, eikä ylipitkän startin pitäisi vaikuttaa bensaautossa kummempia)

Useissa autoissa, esimerkiksi Xsarassa voi ottaa ECUn vaikka kokonaan pois ja startti pyörittää moottoria aivan kuten ennenkin, eli en tiedä pitäisikö nähdä pelkällä vaihtoECUlla mitään eroa?


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 17 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: