Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

BX, Paluuletkujen vuoto
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=30364
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 22.04.2020 10:32 ]
Viestin otsikko:  BX, Paluuletkujen vuoto

Onpa tuossa tutkittavana BX, jossa paluuletkut vuotavat "mustekalan" haaroituskohdassa. Juuri siinä vaikeimmassa mahdollisessa paikassa. Apurungon päällä, korkeussäätimen vieressa, vetoakselin takana. Ainakin kuskinpuolelta tulevat ohuet kovamuoviset n. 4-5 milliset muoviputket olivat irti haarakappaleesta. Mutta vaikka ne pitkillä pihdeillä saikin työnnettyä haarakappaleen reikiin laajennusta myöten, niin silti vuoto näytti jatkuvan.

Miten olette korjanneet näitä hankalimpia vuotopaikkoja?

Onko BX-mustekalaa enää saatavissa? Onko kenelläkään hyllyssä ehjää, tai vaikka valokuvaa?

Ja vaikka WhatsApp kuvana, koska se on huomattavasti helpompi kuin patonkikuva. 0400-958 seitsen 48. Kiitos etukäteen.

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 22.04.2020 12:08 ]
Viestin otsikko:  Re: BX, Paluuletkujen vuoto

Tuossa kuva haarakappaleesta paikallaan, josta ei kylläkään juuri ole hyötyä...

Kuva

Nuo alimmat valkoinen ja musta olivat irti, mutta esim.haarakappaleen halkeamia ei tuossa pääse näkemään.

Kirjoittaja:  r_a_n_u [ 22.04.2020 14:02 ]
Viestin otsikko:  Re: BX, Paluuletkujen vuoto

Mattilan Rikuhan voimiensa päivinä näitä juttuja teki.
Tuolla mustekalan korjauksesta.
http://www.rmattila.com/images/remontit/bx_octopus_change/

Kirjoittaja:  kokemjne [ 22.04.2020 15:22 ]
Viestin otsikko:  Re: BX, Paluuletkujen vuoto

usein se on kovettunut , erityisesti tiukalla mutkalla oleva paikka etukorkkarin kohdalla . kuumailmapuhallin on hyvä laite jolla voi lämmittää setä letkua .
tai kaikkia liitoksia joihin menee muoviputki .
sutten . lyhentäkää niitä muoviputkia siten että ennen sitä klunssia on vain 5mm jäljellä . kumin lämmitys ja sitten puten työntö siten että selkeästi näkyy sen uppoavan kunnolla letkuun. . on olemassa varmistuslankaa joilla estetään muttereitten/pulttien aukeeminen omia aikojaan . käytetään mm. lentokoneissa.
ite käytin sellaista siten että sen putken klunssin jälkeen tein siitä varmstuksen ettei putki enää pääse lipsumaan letkusta .
toimi hyvin. paras on kuitenkin vaihtaa koko letkuhässäkkä ,mutta niitä putkia on hyvä käsitellä kuten ylempänä kerroin.

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 22.04.2020 15:29 ]
Viestin otsikko:  Re: BX, Paluuletkujen vuoto

Ok. Kiitos ranu ja Koke. Jatkan harjoitusta.

Kirjoittaja:  Akseli [ 22.04.2020 17:19 ]
Viestin otsikko:  Re: BX, Paluuletkujen vuoto

http://xantia007.free.fr/101_BX_reconst ... ur_LHM.php?

Tuossa patongin ratkaisu asiaan. 100 euroa ilman letkuja ja klemmareita tai 135 euroa valmiina asennettavaksi. Siitä hyvä ratkaisu, että tuskin tarvitsee koskaan enää huolehtia tuosta tai jos alkaa kusemaan niin vaihtaa vaan sen yhden letkun. Toki jos museorekisteriin tarvitsee niin voi olla vähän huono tämä?

Kirjoittaja:  Northstar [ 22.04.2020 18:19 ]
Viestin otsikko:  Re: BX, Paluuletkujen vuoto

Vuodot "mustekalasta" ovat ennemmin oire,kuin syy.
Yleensä merkki kovasta ohivuodosta(etutolpat,korkeudensäätimet,varaaja)
Materiaali on myös skeidaa noissa,kovettuu,ja halkeaa sitten vanhemmiten.

Kirjoittaja:  IJN [ 22.04.2020 18:27 ]
Viestin otsikko:  Re: BX, Paluuletkujen vuoto

Googleen citroen+bx+octopus ja löytyy monenmoista.

Kirjoittaja:  wanhustiina [ 22.04.2020 20:03 ]
Viestin otsikko:  Re: BX, Paluuletkujen vuoto

Tässäpä kuva sellaisesta, nelivetoisessa jotkut jousitolpille menevät lienevät himpun pitemmät...
Kuva

Kirjoittaja:  vtsbx [ 23.04.2020 19:03 ]
Viestin otsikko:  Re: BX, Paluuletkujen vuoto

Itse askartelin muinnoin kaikki letkut uusiksi ja uusin reitti valinnoin 6 ja 8 millistä paineilma letkua ja niihin sopivia painettavia ”pikaliittiä” käyttäen. SMC tai Festo esimerkiksi.
Nyt ehkä kyllä puritaanisuttani voisin jotain tuollaista alkuperäisen oloista askarrella.

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 19.05.2020 15:37 ]
Viestin otsikko:  Re: BX, Paluuletkujen vuoto

Muistaako kukaan O-renkaan kokoa pääpainevaraajan päätyyn? siis sinne lukkojousen pitelemään päätytulppaan. joku 35x2,5 tai sinnepäin.
Mulla on hatara muistikuva, että olisin tuollaisenkin ostanut varalle joskus 12-15 vuotta sitten, vaan ei sekään ihan helpolla löydy...

Edelleenkin BX:ään tarve.

Kirjoittaja:  Akseli [ 19.05.2020 17:09 ]
Viestin otsikko:  Re: BX, Paluuletkujen vuoto

Ne tiivisteet taitaa olla samat kaikissa.

Paluuletkunpuolen tiiviste on 37mm*33mm*1,9mm mitä ikinä tarkoittaakaan, sit se porattavan puolen 29mm sisähalkaisija 2,7mm paksuus.

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 19.05.2020 19:46 ]
Viestin otsikko:  Re: BX, Paluuletkujen vuoto

Varmaankin tarkoitin porattavaa puolta. Kiitos tiedosta, täytyypä käydä ostamassa tuo etukäteen.

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 21.05.2020 20:02 ]
Viestin otsikko:  Re: BX, Paluuletkujen vuoto

Kävinpä eilen ostamassa O-renkaan, sellainen löytyi, kun meni erikoisliikkeeseen. Kokoa 29x 2,62mm.

Jälleen kerran sain pettyä merkkivaraosamyyntiin. Poikkesin ensin Auto-Suniin, se kun on 2 km lähempänä. Kysyin ensin mitoilla, sitten kerroin että BX:n pääpainevaraajasta on kysymys. "Rekisterinumero?" Sanoin, että kaikissa BX, XM, Xantioissa, ja luultavasti CX:ssäkin on ihan sama O-rengas. "Mikä on rekisterinumero?" oli vastaus. Sanoin ,etten muista, kun kyseessä ei ole oma auto. "No sitten ei voi etsiä, pitää olla rekisterinumero." Kun ei onnistu, niin ei sitten, kiitos näkemiin, ja marssin ovesta ulos :( . No, autoon noustessani hoksasin, että olisin voinut antaa vaikka oman XM:n rekkarin, mutta tuossa vaiheessa olin jo päättänyt suunnata erikoisliikkeeseen, jossa tiesin palvelun toimivan. Maksoi O-rengas yksin kappalein ostettuna kokonaisen euron, ja aikaakin kului tuolla kaikkiaan 70 sekuntia.

Kirjoittaja:  olli__o [ 21.05.2020 22:47 ]
Viestin otsikko:  Re: BX, Paluuletkujen vuoto

Joskus tietojärjestelmätkin ovat myös kömpelöitä, joskus kun olisi kiva tietää vaikka missä laitteissa on 14 mm jarrusylinterin tiivisteitä ja sitten ihmetellä niiden muita mittoja (Joskus tuo onnistui itsenäisestikin esimerkiksi Motonetin nettihaussakin - muttei enää pitkään aikaan)

Toisaalta tuskin tuollainen "palveleva" kauppa kummallekaan myyjistä oli kannattavaa, eikä edes vaikka olisi 100 % myyntikate (no ehkä sitten jos myynti osan tietojen ja hyllypaikan etsimisen ja noutamisineen ja maksamisineen kestäisi kaikkiaan sen 20 sekuntia), ehkä siksi moni erikoiskauppa on hävinnyt, ei ole enää lähi-kaakeri/stefakauppaakaan...

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/