Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
CX GTI turbo2:sta katosi sähköt http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=30412 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | koe [ 03.05.2020 18:19 ] |
Viestin otsikko: | CX GTI turbo2:sta katosi sähköt |
Mittariston valot syttyivät normaalisti kun käänsin virrat päälle. Startatessa startti ehkä ehti vinkaista, ehkä ei, mutta sitten auto pimeni. Sen jälkeen mikään valo missään ei syttynyt millään avaimen asennolla. Ja muutenkin täysi hiljaisuus. Tuota ennen se oli käynnistynyt normaalisti. Sulakkeet ehjät ja akussa puhtia. Akulta tulevassa virta-avaimen syöttöpiuhassa oli jännite, mittasin irroittamalla liittimen kytkentätaulusta. Avaimen jälkeisille sulakkeille saakka jännite ei päässyt. Sitten mittasin avaimen läpi tauluun tulevasta piuhasta. Se näytti jotain 5 volttia. Wtf... Seuraavaksi mittasin resistanssin avaimelle menevän ja tulevan välillä, siis avaimen läpi. Näytti järkeviä, liki nollaa. Sen jälkeen mittasin uudestaan jännitteen akulta avaimen läpi tulevan liittimen päästä. Yllättäen siinä oli täysi akkujännite. Piuha kiinni tauluun, avaimen kääntö ja valot syttyivät. Ja starttasi. Mikään liittimistä jotka kampesin irti taulusta ei tuntunut olevan löysällä. Avainta kääntelin vähän joka välissä, mutta lukon persaus ei ollut esillä joten niitä liittimiä en sorkkinut. En pidä vioista mitkä korjaantuu itsestään. Piiloon ne vain menee. K-a-r-i |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 03.05.2020 18:39 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX GTI turbo2:sta katosi sähköt |
se oli varmaan se shellin öljy taas syypää . mopilillahan kaikki korjaantuu . sulla tuntuu oleven vekkuli CX |
Kirjoittaja: | koe [ 03.05.2020 19:35 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX GTI turbo2:sta katosi sähköt |
kokemjne kirjoitti: se oli varmaan se shellin öljy taas syypää . mopilillahan kaikki korjaantuu . En usko että toi ilmiö johtui shellin öljystä. Tuossa vaiheessa olin juuri vaihtanyt mopilit tilalle. Minä en tunne kovin hyvin eri öljyjen ominaisuuksia. Onko shellin öljyillä taipumus aiheuttaa sähkövikoja? K-a-r-i |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 03.05.2020 19:41 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX GTI turbo2:sta katosi sähköt |
ei niillä öljyllä oo mitään tekemista sun käyntihäiriöittes kanssa . kyllä ne häiriöt johtuvat samoista syista kun nuo sähköviatkin. tai pikemminkin. sähköviat aiheuttivat käyntihäiriön. . hommaa kytkentäkaavat vehkeeseen ja jos muutakin sähköstä ymmärrät , niin tavaile sitä kaaviota . ja etukäteen voi sanoo ,että turha syyttää jotakin yksittäistä komponeniitia vialliseksi vaikka mahdollista sekin on ,mutta harvoin, sen sijaan käy läpi kaikki liitännät ja kato johdotuksen kunto , hyvä lisuke on vaikka CRC tai wd 40 kun erottelet niitä liitoksia toisistaan . ja kaikki maadoituspisteet on syytä käydä läpi . tuo tarina koskee konehuoneen sähköistystä . muut vermeet ovat paremmassa suojassa sisätiloissa mutta ei tee pahaa niitäkin huoltaa. |
Kirjoittaja: | koe [ 03.05.2020 20:05 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX GTI turbo2:sta katosi sähköt |
kokemjne kirjoitti: ei niillä öljyllä oo mitään tekemista sun käyntihäiriöittes kanssa . kyllä ne häiriöt johtuvat samoista syista kun nuo sähköviatkin. Empä tiedä tuosta. Joka tapauksessa käyntihäiriöitä ei tunnu enää olevan. Sen verran vielä öljystä että en epäillyt shellin olevan ongelma vaan C3:n. ACEA C3 luokasta näyttää olevan esim. nesteen sivuilla olevan noottia että ei sovellu kaikkiin autoihin. Tuohon mobiliin päädyin koska tajusin vilkaista kuitista että mitä öljyä valan tehnyt CX-kuiskaaja oli sinne aiemmin laittanut. kokemjne kirjoitti: turha syyttää jotakin yksittäistä komponeniitia vialliseksi vaikka mahdollista sekin on ,mutta harvoin, sen sijaan käy läpi kaikki liitännät ja kato johdotuksen kunto Epäilin alkujaan virtalukkoa, mutta kun ongelma katosi niin jäi syyllinen löytymättä. Olen purkanut/puhdistanut/vaihtanyt/koonnut kaikki konehuoneen kaapeloinnit. Niiden pitäisi olla suhteellisen hyvässä kunnossa. Maadoitukset eivät pääse vaikuttamaan siihen että jännite ei päädy virtalukon läpi sulakkeille. K-a-r-i |
Kirjoittaja: | SitikkaSimo [ 03.05.2020 21:31 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX GTI turbo2:sta katosi sähköt |
Muistelen,että siihen akun +napaan tulee se sivuliitin,jossa isommat abikot siinä useimmiten se vika oli. Sitte siinä on startin herätejohto tavallinen punapäinen abiko. Siitä voi ainakin startata ilman vahinkoa. |
Kirjoittaja: | koe [ 31.05.2020 13:09 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX GTI turbo2:sta katosi sähköt |
Mitenköhän virtalukon saa irti ohjauspylvään kupeesta? Virtalukon kylkeen menevän ruuvin reikään tökkimällä ei tapahtunut mitään erilaisilla avaimen asennoilla. Virtalukon ympäri menevä panta ei irronnut kun irrotin pultin ohjauspylvään päältä. Mahtaako pannan alapäässä oleva niitin näköinen kanta olla rosmoturvallinen pultin kanta? Viilasin siihen talttakannan mutta ei kääntynyt. Toistaiseksi käytin voimaa vain sen verran että kanta ei hajonnut. Tosin edelleenkään ei ole pitäviä todisteita että sähköjen katoaminen johtuu virtalukosta. Ainostaan pieni epäily. Ongelma kun ilmeni uudestaan niin ravistelin erinäisiä piuhoja, ei ollut vaikusta. Ja kun vikä ei ollut päällä ravistelu ei tuonut ongelmaa takaisin. Täytyisi saada taas vika päälle. Nimittäin hieman hölmöilin etsiskelyn kanssa; ennenkuin irroitin lisää liittimiä mittauksia varten niin aina käänsin virrat pois ja irroitin akun miinuksen. Ongelma katosi itsekseen. Nyt ei sitten ole selvää että tapahtuiko asioita sen takia että ropasin akun piuhoja vai siksi että kääntelin avainta. K-a-r-i |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 31.05.2020 13:21 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX GTI turbo2:sta katosi sähköt |
turha vainota sitä virtalukkoo . ei siinä kuitenkaan mitään vikaa oo, selvittele nyt piuhat konehuoneen puolelta . |
Kirjoittaja: | laakeri [ 31.05.2020 13:53 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX GTI turbo2:sta katosi sähköt |
Onko akun ympäristöstä liitokset jo tutkittu, mukaan lukien itse akunkengät? Jos tosiaan startin virtapiikki vie kaikki sähköt, niin kyllähän se vika tuntuisi ennemmin jossain akun lähistöllä olevan. Virtalukonpohja jos reistailisi, niin yleensä sieltä alkaisi yksi kosketin kiukutella ensin, eivätkä kaikki kerralla. Siellä näkyy kuitenkin neljä kosketinta olevan. |
Kirjoittaja: | koe [ 31.05.2020 17:21 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX GTI turbo2:sta katosi sähköt |
laakeri kirjoitti: Onko akun ympäristöstä liitokset jo tutkittu, mukaan lukien itse akunkengät? Jep, silmämääräisesti ja sormituntumalla kunnossa. Eikä vääntely aiheuttanut oireita. laakeri kirjoitti: Jos tosiaan startin virtapiikki vie kaikki sähköt, niin kyllähän se vika tuntuisi ennemmin jossain akun lähistöllä olevan Toisella kerralla kun ongelma ilmeni ei päästy starttiin saakka, se oli pimeä heti alkujaan. Tosin ei sulje pois akun ympäristöä. laakeri kirjoitti: Virtalukonpohja jos reistailisi, niin yleensä sieltä alkaisi yksi kosketin kiukutella ensin, eivätkä kaikki kerralla. Siellä näkyy kuitenkin neljä kosketinta olevan. Arvuuttelin sellaista että josko virta- ja lukko-osan ote kirpoaisi. Mutta en sitten tiedä voisiko se toipua siitä itsekseen. Muistelen että ainakin beksissä oli aika säälittävän näköinen muovikynsi jolla lukko käänsi sähköpuolta. Tämä menee arpomiseksi ellei vika tule tallissa vastaan että pääsisi mittaamaan vielä uudemman kerran. Olen käännellyt avainta ja ropeloinut kaapeleita mutta sähkö kulkee ja moottori käy kuten pitääkin. Silloin kun tilanne oli päällä niin sen verran pöhkö olin että helpoimmat "mittaukset" jäi tekemättä. En kokeillut meneekö valot päälle ohi virtalukon. Tai meneekö hätävilkut päälle. Jos menee niin silloin luulisi akun kummankin navan olevan yhteyksissä ja vika on jossain muualla. Ainoat tähän ongelmaan liittyvät liikkuvat osat normaalioperoinnissa on akun miinusnapa ja virtalukko. Irroitan miinuksen kun jätän auton talliin. Että siinä mielessä kaapeleille voi tapahtua jotain ja epäilyt siihen suuntaan on perusteltuja. Mutta luulisi että piuhojen tarkoituksellinen vääntely jotain toisi esiin. Virtalukossa on jotain outoa, mutta siinä lukko-osassa. Jos rattilukko menee päälle niin saattaa vaatia hieman hellää kääntelyä edestakaisin että menee pois. K-a-r-i |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 31.05.2020 18:23 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX GTI turbo2:sta katosi sähköt |
voi hemmetti en muuta sano . ei se piuhojen vääntely paljoo auta .JOKAINEN liitin auki ja jotakin sopivaa ainetta kontaktipinnoille . ja oon vieläkin sitä mieltä ettei vika ole virtalukossa . ja sen lukon käyttäytyminen on täysin oikein . rattia pitää hieman käännellä kun vääntelee avainta lukossa . se ohj. lukon kieli pääsee helpommin palautumaan . ja valot eivät kulje virtalukon kautta . ja startin " virtapiikki " ja katoavat sähköt viittavat suoraan akkukenkien huonoon kosketukseen akun napoihin . ja akun miinuksen maadoituksiin. |
Kirjoittaja: | koe [ 31.05.2020 20:02 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX GTI turbo2:sta katosi sähköt |
kokemjne kirjoitti: voi hemmetti Olen samaa mieltä. Piuhojen vääntely auttaa jos vikana on murtunut johto tai löysät liittimet. Jokainen liitin oli auki pari tuhatta kilometria sitten. Pesty liuotinpesuaineella ja suihkutettua hapettumanpoistoaineella. Sen jälkeen autolla on ajettu vain kesällä auringon paisteella. Akku maadottui runkoon. Ja sähköt tulivat sulakelaatikolle saakka, mittasin runkoa vasten. Mutta voit olla hyvinkin oikeassa että vika ei ole virtalukossa. Valot on 0-asennossa virtalukon takana. Tosin ainoastaan ohjaus. Kun laittaa virrat päälle niin virtalukko ohjaa valojen relettä ja valot menee päälle. Valot saa päälle myös ilman avainta kääntämällä valokatkaisimen asentoon 2 (muistaakseni). Jos vikatilanteessa auto ei reagoi avaimeen mutta valot saisi päälle niin vika tuskin on akun kengissä. En auton rassaamisesta paljoa tiedä, mutta erotan kyllä rattilukon normaalin ja epänormaalin toiminnan toisistaan. Joka tapauksessa se rattilukkotarina oli sivujuonne tässä näytelmässä. K-a-r-i |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 01.06.2020 05:32 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX GTI turbo2:sta katosi sähköt |
ei riitä että akku maadottuu runkoon. pitää olla HYVÄ maadoitus rungon lisäksi moottoriin. yleensä maadoituskaapeli menee vaihteiston päälle jonkun pultin alle |
Kirjoittaja: | koe [ 01.06.2020 11:06 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX GTI turbo2:sta katosi sähköt |
cxtb2 kirjoitti: Joko tästä on käytetty kojelaudan alla oleva sulekerasia/releboxi pöydällä? Ei tässä yhteydessä. Tosin silloin aiemminkaan en sitä avannut. Nytkään kaapelin päissä ei näkynyt mitään epäilyttävää, mutta täytyypä katsella syvemmälle. Tässäkin yksilössä jostain tuulilasin/a-pilarin tienoilta on joskus vettä kulkeutunut sisään koska siellä on ruostetta a-pilarin juuresta alaspäin. Ulkoisista jäljistä päätellen sitä ei ole valunut sulakerasiaan, mutta katsotaan. Oliko sinullakin jotain virran kytkeymiseen liittyvää tutkinnassa kun ainoat kiinni olevat piuhat on virtalukko ja akulta tuleva syöttö ![]() kokemjne kirjoitti: ei riitä että akku maadottuu runkoon. pitää olla HYVÄ maadoitus rungon lisäksi moottoriin. yleensä maadoituskaapeli menee vaihteiston päälle jonkun pultin alle Se paksu? Täytyy vilkaista moottorin päätä, ei ole selkeää muistikuvaa. K-a-r-i |
Kirjoittaja: | olli__o [ 01.06.2020 13:16 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX GTI turbo2:sta katosi sähköt |
Moottorin maadoitus on usein helpoin kokeilla vetämällä ylimääräinen maa hetkeksi, esimerkiksi apukäynnistinkaapeli akun navasta lohkoon johonkin sähköä hyvin johtavaan kohtaan (joka sekin voi olla joskus haastavaa löytää vanhasta koneesta) |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 01.06.2020 13:32 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX GTI turbo2:sta katosi sähköt |
juuri niin |
Kirjoittaja: | koe [ 06.06.2020 17:51 ] | ||||
Viestin otsikko: | Re: CX GTI turbo2:sta katosi sähköt | ||||
Hieman oli sammalta piirilevyssä. Annoin levyjen väliin hapettumienpoistosuihketta ja paineilmaa. Tuhrut oli keskittyneet yläreunaan, ilmeisesti suht normi-ilmiö koska avasin toisen samanlaisen ja se näytti samalta. Kuvat on ennen puhdistusta. Moottorin maadoitus on ok. Kosketuspinnat oli kirkkaat eikä siellä ollut hapettumia. K-a-r-i
|
Kirjoittaja: | cxtb2 [ 07.06.2020 11:43 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX GTI turbo2:sta katosi sähköt |
Kosteutta näkyy saaneen tuokin. Omaan vaihdoin loppujen lopuksi BX:stä vastaavan osan, joka oli säilynyt paljon paremmin (vesi ei pääse valumaan tuohon) ainakin jossain vuosimallin BX:issä tuo on ihan sama, en van muista, missä vuosimalleissa... oliko kaikki käypäsiä. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |