Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Nippelitietoa SM:n jarruventtiilin kolahduksesta
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=30444
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  ds-jekkeri [ 10.05.2020 22:06 ]
Viestin otsikko:  Nippelitietoa SM:n jarruventtiilin kolahduksesta

Laitanpa tämän tänne ylös, ettei kalliilla kokeiltu tiedonjyvänen häviä bittitaivaan tuuliin. Minulla on koko SM:n omistusaikani ollut sellainen ominaisuus tai ongelma tuossa yksilössä, että kun auto käynnistetään kylmänä ja jarrutetaan ensimmäistä kertaa, se lattianrajassa oleva kompleksinen jarruventtiiliyksikkö "kolahtaa" kerran. Lisäksi jarruissa on ollut pientä viivettä varsinkin takapään osalta aina, vaikka olen suoritellut ilmauksia kaikkien taiteen sääntöjen mukaan.

Voisin kirjoittaa hyvinkin pitkän tarinan syy-seuraussuhteiden etsinnästä ja uuden jarruventtiilin (toivottomasta) etsinnästä kohtuuhintaan (yksi kävi myynnissä 2500:lla vuosia sitten). Vedätään kuitenkin mutkat suoriksi ja kirjoitetaan loppukaneetti:

Ohjauskuvernöörin (Steering Governor) sisäinen vuoto aiheuttaa jarrujen kolahduksen!!

Sain lopuksi käsiini kuvernöörin jossa sisäinen vuoto on jotenkuten hallussa, ei toki uuden tasolla mutta kuitenkin jopa 15 sekuntia menee hydraulipumpun käyntiinlähtöjen välillä. Ja niin vain kävi, että jarrujen kolahdukset loppuivat ja viiveet hävisivät!

Miksi näin sitten kävi? Vanhallakin kuvernöörillä pumppu pääsi kyllä lepäämään muutaman sekunnin kerrallaan, joten kyllä siellä on painetta ollut. Joku virtausjuttu tai kavitaatiokuplinta tässä on takana...

Kirjoittaja:  ds-jekkeri [ 14.05.2020 15:00 ]
Viestin otsikko:  Re: Nippelitietoa SM:n jarruventtiilin kolahduksesta

Lisätään vielä teoria mistä asia johtuu. Jos kuvernöörin sisäinen vuoto (tai spekuloin, muun hydrauliikkajärjestelmän sisäinen vuoto ennen jarrupallon turvaventtiiliä) on riittävän suuri, tapahtuu seuravaa:

- jarrupallon päässä oleva 3-way turvaventtiili paineen laskiessa pääpuolella liian nopeaksi "kiilautuu kiinni". Kun auto sitten seisoo ja myös jarrupaine pikkuhiljaa laskee, venttiili on edelleen siellä kiinni-asennossa. Pääpuolen paineen nousiessa auton startin jälkeen venttiili ei irtoa kiilauksestaan ennenkuin jarrua painetaan kerran, ja siitä kuuluu se kovaääninen kolahdus. Venttiili aukeaa ja päästää äkkinäisesti paineen jarrusysteemiin, vasaraniskumaisena paineryöppynä.

Jos taas sisäisiä vuotoa ei liian suuressa mittakaavassa ole, se 3-way venttiili ei kiilaudu kiinni. Näin myös itselläni nyt, vaikka auto on seisonut viikon, ei startin jälkeen eka jarrutuksessa mitään kolinoita kuulu.

Tämä on toki vain teoriaa.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/