Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 2 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Nippelitietoa SM:n jarruventtiilin kolahduksesta
ViestiLähetetty: 10.05.2020 22:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Laitanpa tämän tänne ylös, ettei kalliilla kokeiltu tiedonjyvänen häviä bittitaivaan tuuliin. Minulla on koko SM:n omistusaikani ollut sellainen ominaisuus tai ongelma tuossa yksilössä, että kun auto käynnistetään kylmänä ja jarrutetaan ensimmäistä kertaa, se lattianrajassa oleva kompleksinen jarruventtiiliyksikkö "kolahtaa" kerran. Lisäksi jarruissa on ollut pientä viivettä varsinkin takapään osalta aina, vaikka olen suoritellut ilmauksia kaikkien taiteen sääntöjen mukaan.

Voisin kirjoittaa hyvinkin pitkän tarinan syy-seuraussuhteiden etsinnästä ja uuden jarruventtiilin (toivottomasta) etsinnästä kohtuuhintaan (yksi kävi myynnissä 2500:lla vuosia sitten). Vedätään kuitenkin mutkat suoriksi ja kirjoitetaan loppukaneetti:

Ohjauskuvernöörin (Steering Governor) sisäinen vuoto aiheuttaa jarrujen kolahduksen!!

Sain lopuksi käsiini kuvernöörin jossa sisäinen vuoto on jotenkuten hallussa, ei toki uuden tasolla mutta kuitenkin jopa 15 sekuntia menee hydraulipumpun käyntiinlähtöjen välillä. Ja niin vain kävi, että jarrujen kolahdukset loppuivat ja viiveet hävisivät!

Miksi näin sitten kävi? Vanhallakin kuvernöörillä pumppu pääsi kyllä lepäämään muutaman sekunnin kerrallaan, joten kyllä siellä on painetta ollut. Joku virtausjuttu tai kavitaatiokuplinta tässä on takana...



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Nippelitietoa SM:n jarruventtiilin kolahduksesta
ViestiLähetetty: 14.05.2020 15:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Lisätään vielä teoria mistä asia johtuu. Jos kuvernöörin sisäinen vuoto (tai spekuloin, muun hydrauliikkajärjestelmän sisäinen vuoto ennen jarrupallon turvaventtiiliä) on riittävän suuri, tapahtuu seuravaa:

- jarrupallon päässä oleva 3-way turvaventtiili paineen laskiessa pääpuolella liian nopeaksi "kiilautuu kiinni". Kun auto sitten seisoo ja myös jarrupaine pikkuhiljaa laskee, venttiili on edelleen siellä kiinni-asennossa. Pääpuolen paineen nousiessa auton startin jälkeen venttiili ei irtoa kiilauksestaan ennenkuin jarrua painetaan kerran, ja siitä kuuluu se kovaääninen kolahdus. Venttiili aukeaa ja päästää äkkinäisesti paineen jarrusysteemiin, vasaraniskumaisena paineryöppynä.

Jos taas sisäisiä vuotoa ei liian suuressa mittakaavassa ole, se 3-way venttiili ei kiilaudu kiinni. Näin myös itselläni nyt, vaikka auto on seisonut viikon, ei startin jälkeen eka jarrutuksessa mitään kolinoita kuulu.

Tämä on toki vain teoriaa.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 2 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: