Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Xsara Picasso 1.8 ykk anturit
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=30547
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  lucaf [ 03.06.2020 16:05 ]
Viestin otsikko:  Xsara Picasso 1.8 ykk anturit

Olikos niin että tuohon malliin on sekä kampiakselin asentoanturi, että nokka-akselin asentoanturi? Voisiko jompikumpi vai molemmat olla vaihdon tarpeessa kun vaihteenvaihdon jälkeen kun siirtää takaisin kaasulle, niin on sellainen pieni voimaton hetki ennenkuin lähtee vetämään, erityisesti kun vaihtaa 1->2 ? Koneella ajettu kait 226tkm.

Huoltohistoria vähissä tässä yksilössä, loppuviikon aikana tarkoitus vaihtaa nyt ainakin sytytystulpat. Olisi myös kiva tietää mistä nuo em. anturit löytyy tuolta konehuoneesta, mutta kait se selviää kun ottaa kirkkaan lampun toiseen kouraan.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 03.06.2020 18:02 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara Picasso 1.8 ykk anturit

miksi tulpat pitäisi vaihtaa .onko niissä joku parasta ennen pvm ? . jos nostat ne ylös niin tottakai voi samalla panna uudet reikien tilkkeeksi kunhan varmistaa oikean kärkivälin. tulpat ovat VIIMEINEN ongelmien aiheuttaja , mutta niistä on tehty muoti ja syntipukki . viisaimman vaihtavat öljyt erimerkkisiin n o makunsa kullakin. etihhän ongelmaa enemmän muualta alottaen muista perusasioista kuin em , mainituista

Kirjoittaja:  Mustis [ 03.06.2020 18:52 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara Picasso 1.8 ykk anturit

kokemjne kirjoitti:
tulpat ovat VIIMEINEN ongelmien aiheuttaja , mutta niistä on tehty muoti ja syntipukki .

Taitaa ennemmin olla jäänne menneiltä ajoilta mitä muoti.
Eräällä nimeltä mainitsemattomalla ranskis (ei psa) foorumilla on hauska seurata että kuinka moneen vaivaan tulppia ja tulpanjohtoja tarjotaan.
Seuraavana inertia kytkin ja moottorin maadoitus. Olkoonkin auto ja vika mikä hyvänsä.

Kirjoittaja:  olli__o [ 03.06.2020 19:40 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara Picasso 1.8 ykk anturit

Briggs&Strattonissa aika usein auttoi tulpan vaihto (jos laiskotti eikä viitsinyt putsata siitä paksua nokikerrosta pois). Mutta kyllä nykyautoissakin kannattaa kurkata joskus tulppiin, niiden ulkonäkö voi kertoa ainakin sylintereiden toiminnan eroista.

Tuollainen empiminen vaihdon jälkeen voisi ehkä johtua monestakin syystä, en tiedä tekeekö kampiakselin anturit sellaista, käykö kuitenkin hyvin tyhjäkäyntiä, ja vaikka hieman allekin kun kuormittaa kytkintä nostamalla?

Joskus ainakin kulunut/viallinen/väärin kalibroitu kaasupolkimen anturi teki tuollaista empimistä, mutta en tiedä millainen systeemi tuossa koneessa on ja ekana varmaan voisi kokeilla kalibrointia tai sitten lukijalla testaamista (joissain koneissa sai kalibroinnin tehtyä vain kytkemällä virrat päälle, odottamalla sopiva aika ja sitten poljin tasaisesti pohjaan ja hetken päästä tasaisesti ylös ja odottelun jälkeen kone käynnistetään) odottelut taisi olla noin luokkaa 10 s) Mutta tietääkö joku tuosta koneesta enemmän, onko siinä tuollaista?

Kirjoittaja:  peltipolvi [ 03.06.2020 22:39 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara Picasso 1.8 ykk anturit

Kyllä vääränmerkkisessä (VW)moottorin vikavalo lakkasi palamasta juurikin tulppien vaihdolla. Merkkiliikkeessä vikakoodin luku kyllä tarjosi toimenpiteeksi lambdan vaihtoa. Onneksi eivät saaneet vaihdettua, kun oli niin jumissa, että särkivät erikoistyökalunsa :-)
Piti varata uusi aika huoltoon, no se on vieläkin varaamatta, kun tuli mieleen ne tulpat kokeilla. VWkin meni jo ajat sitten vaihdossa Citikkaan.

Kirjoittaja:  Kaapelimies [ 03.06.2020 22:50 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara Picasso 1.8 ykk anturit

Mä arvaisin MAP tai jos se on erillinen niin sen letkussa vuoto, tai jossain muualla ilmavuoto esim imusarjan tiivisteessä. BX alkoi oireilla ensin empimisellä, sitten alkoi paukuttaa putkessa kun sai riittävän väärää tietoa kun MAP meni särki. Ainoa värkki missä mulla oli 1.8 moottori (16V XU7JP4) oli ZX, eikä siinä kyllä ollut ikinä mitään vikaa sen paremmin tulpissa kuin mapissakaan, mutta se olikin melkein uusi kun myin sen pois (240tkm ajettuna).
Empiikö se muuten kylmänäkin (ekan kilometrin aikana) vai vasta lämpimänä kun menee lambdasäädölle?

Kirjoittaja:  laakeri [ 03.06.2020 22:55 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara Picasso 1.8 ykk anturit

Ääni MAP-anturille tässä tapauksessa, mutta kyllä esimerkiksi 1.8 8V Xantia oli kovin nirso tulpille. Tai ehkä vain Eyquemin tulpat ovat rojua.

Kirjoittaja:  lucaf [ 14.06.2020 10:07 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara Picasso 1.8 ykk anturit

Vanhat tulpat oli huomattavan kuluneen näköiset. Kulku on aavistuksen siistimpää uusilla tulpilla.

Silti epäilen edelleen että onko autossa kaikki tehot tallella. Olisi kiinnostavaa jos joku samanlaisen auton omaava koeajaisi omaani, tai päinvastoin. Itselläni on ollut sellaisia autoja kuin Peugeot 206 1.4 -99 sekä Nissan Almera 1.5 -03, tämän auton suorituskyky on pitkälle samankaltaista kuin edellämainittujen. Miltä tää kuulostaa teistä? Edellinen autoni, hatchback Xsara 1.6 -02 oli huomattavan suorituskykyisempi, tottakai ymmärrän että myös kevyempi auto. Mielestäni vapaalla kun polkaisen reilummin kaasua, moottori nostaa kierroksia kovin laiskasti. Mutta tämäkin on vain fiilis, kun ei ole vertailupohjaa (tai ainoa vertailupohja on autosimulaattorien "autot" :lol: )

Kirjoittaja:  laakeri [ 14.06.2020 10:51 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara Picasso 1.8 ykk anturit

lucaf kirjoitti:
Silti epäilen edelleen että onko autossa kaikki tehot tallella.
Katsohan, onko jako kohdillaan. Veljellä joskus hyppäsi yhdestä pikkucitikasta jako pykälän verran, ilmeisesti lunta/jäätä meni väliin. Ei tainnut muita oireita olla kuin tehottomuus ja hieman normaalista poikkeava ääni.

Kirjoittaja:  Akseli [ 14.06.2020 11:06 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara Picasso 1.8 ykk anturit

Ota EGR:n johto pois ja katso mitä tapahtuu.

Kirjoittaja:  lucaf [ 16.06.2020 15:21 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara Picasso 1.8 ykk anturit

laakeri kirjoitti:
Katsohan, onko jako kohdillaan. Veljellä joskus hyppäsi yhdestä pikkucitikasta jako pykälän verran, ilmeisesti lunta/jäätä meni väliin. Ei tainnut muita oireita olla kuin tehottomuus ja hieman normaalista poikkeava ääni.


Kiitos tästä. Jotenkin alkoi heti haiskahtamaan että vois olla. Koska alusta asti oon ihmetellyt moottorin ääntä (ostin alkuvuodesta, autoon oli juuri tehty jakopääremppa, en muista missä). Lisäksi välillä tuntuu että venttiilin ropinaakin kuuluisi, ja kerran lambda-anturi heitti vikavalon hetkeksi päälle. No asia selviää nyt kun vein muista syistä auton apulaitehihnan vaihtoon ja saavat samalla katsoa tuon ajoituksen. Olishan se luksusta jos saisi "virityslastun" kun on tottunut tuohon diisselimäiseen suorituskykyyn :lol:

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/