laakeri kirjoitti:
Onko akun ympäristöstä liitokset jo tutkittu, mukaan lukien itse akunkengät?
Jep, silmämääräisesti ja sormituntumalla kunnossa. Eikä vääntely aiheuttanut oireita.
laakeri kirjoitti:
Jos tosiaan startin virtapiikki vie kaikki sähköt, niin kyllähän se vika tuntuisi ennemmin jossain akun lähistöllä olevan
Toisella kerralla kun ongelma ilmeni ei päästy starttiin saakka, se oli pimeä heti alkujaan. Tosin ei sulje pois akun ympäristöä.
laakeri kirjoitti:
Virtalukonpohja jos reistailisi, niin yleensä sieltä alkaisi yksi kosketin kiukutella ensin, eivätkä kaikki kerralla. Siellä näkyy kuitenkin neljä kosketinta olevan.
Arvuuttelin sellaista että josko virta- ja lukko-osan ote kirpoaisi. Mutta en sitten tiedä voisiko se toipua siitä itsekseen. Muistelen että ainakin beksissä oli aika säälittävän näköinen muovikynsi jolla lukko käänsi sähköpuolta.
Tämä menee arpomiseksi ellei vika tule tallissa vastaan että pääsisi mittaamaan vielä uudemman kerran. Olen käännellyt avainta ja ropeloinut kaapeleita mutta sähkö kulkee ja moottori käy kuten pitääkin. Silloin kun tilanne oli päällä niin sen verran pöhkö olin että helpoimmat "mittaukset" jäi tekemättä. En kokeillut meneekö valot päälle ohi virtalukon. Tai meneekö hätävilkut päälle. Jos menee niin silloin luulisi akun kummankin navan olevan yhteyksissä ja vika on jossain muualla.
Ainoat tähän ongelmaan liittyvät liikkuvat osat normaalioperoinnissa on akun miinusnapa ja virtalukko. Irroitan miinuksen kun jätän auton talliin. Että siinä mielessä kaapeleille voi tapahtua jotain ja epäilyt siihen suuntaan on perusteltuja. Mutta luulisi että piuhojen tarkoituksellinen vääntely jotain toisi esiin. Virtalukossa on jotain outoa, mutta siinä lukko-osassa. Jos rattilukko menee päälle niin saattaa vaatia hieman hellää kääntelyä edestakaisin että menee pois.
K-a-r-i