Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

12V lisälaitepistoke ja akkuvahti
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=30593
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Teuski [ 18.06.2020 07:11 ]
Viestin otsikko:  12V lisälaitepistoke ja akkuvahti

Tulipa vaan mieleen kun mietiskelin autojääkaapin käyttöä, että onkohan tollasissa takaluukun tupakansytkäpistokkeissa nykyautoissa jotai jännitevahteja?
Esim. X7 takaluukusta tulee jatkuva 12V, mutta saako siitä imettyä akun tyhjäksi kun kylmälaukku jää liian pitkäksi aikaa autoon?

Vahtia kaupiteltiin laukun kylkeen aikanaan, mutta maksoi laukkua enemmän. Itsekin sellaisen kyllä voisi rakennella joko johdon väliin tai autoon kiinteäksi...

Kirjoittaja:  olli__o [ 18.06.2020 10:45 ]
Viestin otsikko:  Re: 12V lisälaitepistoke ja akkuvahti

Ostin joskus veneeseen samankaltaisen säädettävän kuin Motonetissä myynnissä, mutta ebaystä ehkä noin puoleen hintaan, tosin voi mennä kesähelteet ohi ennen kuin saapuu kotiin, tosin Saksasta voi tulla nopeamminkin: Kemo M148A Batteriewächter

(ei tietoa onko tuossa töpselissä akkuvahti tai katkeaako kun menee ekonomimoodiin)

Kirjoittaja:  Teuski [ 18.06.2020 11:19 ]
Viestin otsikko:  Re: 12V lisälaitepistoke ja akkuvahti

No mulla sattui olemaan kiinasta tilattu tollanen moduuli, rakentelin sille ton viestin jälkeen kotelon, enää naarastöpseli puuttuu...

Kirjoittaja:  Aakku [ 18.06.2020 11:37 ]
Viestin otsikko:  Re: 12V lisälaitepistoke ja akkuvahti

Enemmän mua huolestuttaisi jos joku virransäästö menee päälle ennen aikojaan ja kylmälaukun eväät pilaantuisi.
Nyttenkin autossa economy mode saattaa mennä jo minuuttien sisällä päälle. Pitäisi olla suora johdotus akulta sulakkeen kera ja kylmälaukulle vaikka oma akkuvahti.

Kirjoittaja:  Teuski [ 18.06.2020 12:40 ]
Viestin otsikko:  Re: 12V lisälaitepistoke ja akkuvahti

Aakku kirjoitti:
Enemmän mua huolestuttaisi jos joku virransäästö menee päälle ennen aikojaan ja kylmälaukun eväät pilaantuisi.
Nyttenkin autossa economy mode saattaa mennä jo minuuttien sisällä päälle. Pitäisi olla suora johdotus akulta sulakkeen kera ja kylmälaukulle vaikka oma akkuvahti.

Sitäpä en ole tullut testanneeksi että katkeaako tosta virta kun economy mode menee päälle. Mutta eipä ne kylmät eväätkään paljoa lohduta jos auto ei enää lähde käyntiin...

Kirjoittaja:  IJN [ 18.06.2020 15:43 ]
Viestin otsikko:  Re: 12V lisälaitepistoke ja akkuvahti

Kokonaisjärkevin ratkaisu olisi ladata töpselistä releen kautta erillistä akkua (tai hajautettua akkupakettia sopiviin koloihin asennettuna), jossa kylmiö on kiinni. Tarvitaan syväpurkauksen kestävät akut ja lataukseen virranrajoitin. Rele irrottaa hupiakun auton sähköistä kun auton jännite on vaikkapa alle 13,5V. Ei ole väliä silloin ekonomoodeista eikä huolta starttivoimasta.

Kirjoittaja:  Teuski [ 18.06.2020 16:28 ]
Viestin otsikko:  Re: 12V lisälaitepistoke ja akkuvahti

Olishan se, mutta hankalasti siirrettävissä autosta toiseen. Mitä raati suosittelee akkujännitteen alarajaksi 2-litraiseen hodariin?

Kirjoittaja:  jean-michel [ 18.06.2020 16:44 ]
Viestin otsikko:  Re: 12V lisälaitepistoke ja akkuvahti

Vinkkinä että ainakin viime kesänä oli motonetissä myytävänä haaroihin, josta sai näppärästi kaksi naarastöpseliä 3,90 e

Syväpurkasin yhden 100Ah akun eräässä mittausprojektissa ja räjäytin sen autotallissa latauksen aikana. Onneksi ei ollut ketään lähellä, olisi lähtenyt näkö tai henki.

Kirjoittaja:  Teuski [ 18.06.2020 17:01 ]
Viestin otsikko:  Re: 12V lisälaitepistoke ja akkuvahti

jean-michel kirjoitti:
Vinkkinä että ainakin viime kesänä oli motonetissä myytävänä haaroihin, josta sai näppärästi kaksi naarastöpseliä 3,90 e

Sellanen olikin mielessä. Vielä parempi olisi sellainen pää jossa olis usbitkin suoraan. Motonetissä olis 2xtupsyt+2xusb - haaroitin...

Kirjoittaja:  Teuski [ 18.06.2020 19:32 ]
Viestin otsikko:  Re: 12V lisälaitepistoke ja akkuvahti

Eikös se economy mode mene viimeistään puolen tunnin jälkeen päälle? Nyt on auto ollut puoltoista tuntia virrattomana ja lukossa ja paksin pistokkeeseen tulee edelleen virta.

Kirjoittaja:  vtsbx [ 18.06.2020 22:47 ]
Viestin otsikko:  Re: 12V lisälaitepistoke ja akkuvahti

Joo ei ainakaan 09 X7 tourerista katko sähköjä siitä takakontin tökkelistä.. mistäkö tiedän?

Kirjoittaja:  Teuski [ 18.06.2020 23:18 ]
Viestin otsikko:  Re: 12V lisälaitepistoke ja akkuvahti

vtsbx kirjoitti:
Joo ei ainakaan 09 X7 tourerista katko sähköjä siitä takakontin tökkelistä.. mistäkö tiedän?

Just sitä tässä yritän välttää :lol:

Kirjoittaja:  jean-michel [ 18.06.2020 23:46 ]
Viestin otsikko:  Re: 12V lisälaitepistoke ja akkuvahti

Joo, Lailan kanssa käytiin joskus kaupassa (C5 II) ja monitoimiura katkesi alkutaipaleella. Analysoin tilannetta ja totesin että merkittäviä laitteita ei sattunut matkan varrelle, jatkettiin etenemistä. Ensin tippui ajovaltot ja puhallin, sen jälkeen muutamia yksittäisiä laitteita ja lopuksi pihaan kännyttäessä oli tavallista raskaanpaa, kun hydepumppu oli laitettu tauolle ja sekä jarru -. että ohjaustehostus puuttuivat. Valo oli tietenkin palanut punaisena koko matkan.

Kirjoittaja:  laakeri [ 19.06.2020 10:55 ]
Viestin otsikko:  Re: 12V lisälaitepistoke ja akkuvahti

IJN kirjoitti:
Kokonaisjärkevin ratkaisu olisi ladata töpselistä releen kautta erillistä akkua (tai hajautettua akkupakettia sopiviin koloihin asennettuna), jossa kylmiö on kiinni. Tarvitaan syväpurkauksen kestävät akut ja lataukseen virranrajoitin.
Webaston akulle siis olisi hyvä laittaa, jos moinen olisi, mutta X7:aan eivät ole sellaista muistaneet tehtaalla laittaa. Nahkahousut ovat keksineet Passatissa moisen tunkea paksin sivuun. Saisikohan X7:aankin moisen sinne mahtumaan? Erotusrele väliin sitten vaan.
Teuski kirjoitti:
Olishan se, mutta hankalasti siirrettävissä autosta toiseen. Mitä raati suosittelee akkujännitteen alarajaksi 2-litraiseen hodariin?
Mihin päädytkään, niin muista laittaa vahtiin hieman hystereesiä. Jos siulla on siellä vaikkapa 10 A kuorma, niin nopeasti arvioituna, saattaa sen kytkeminen/katkaiseminen heilauttaa vahdilla näkyvää jännitettä 0,10-0,15 V. Joku 0,2 V hystereesi voisi siis olla varma. Jänniterajaa voisi yrittää laskeskella startin aikana päällä olevien (ruiskutus+startti vähintään) sähkölaitteiden kuormalla ja käytetyn akun tiedoilla, mutta kokeilemalla voisi selvitä jopa helpommin...
jean-michel kirjoitti:
Joo, Lailan kanssa käytiin joskus kaupassa (C5 II) ja monitoimiura katkesi alkutaipaleella.
1-pisteruutallisesta 1.6 BX:stä loppuivat laturin hiilet jossain Puumalan/Ruokolahden tuntumassa. Mitälie 80-100 km matka anoppilaan meni ongelmitta parkit päällä ajellen. :mrgreen:

Kirjoittaja:  Jeth [ 21.06.2020 16:25 ]
Viestin otsikko:  Re: 12V lisälaitepistoke ja akkuvahti

Teuski kirjoitti:
vtsbx kirjoitti:
Joo ei ainakaan 09 X7 tourerista katko sähköjä siitä takakontin tökkelistä.. mistäkö tiedän?

Just sitä tässä yritän välttää :lol:


Testattu tälläviikolla juhannuskemuissa, että ainakin 2006 Grand C4 Picasso imee akun tyhjäksi takaluukun pistokkeesta kylmälaukun avustuksella :D

Kirjoittaja:  Northstar [ 22.06.2020 01:15 ]
Viestin otsikko:  Re: 12V lisälaitepistoke ja akkuvahti

Mites olisi tällainen sinne Kojelaudalle/Hattuhyllylle jos se kylmälaukku on pakko sinne konttiin jättää?
https://www.amazon.de/GIARIDE-Solarlade ... mozdesk-21

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/